Vraag over erfdienstbaarheden [aankoop woning]

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Beste,

Ik ben van voornemen om een huis te kopen, nu heb ik een vraag over de erfdienstbaarheden.
Het volgende stuk tekst staat in de koopakte beschreven:

Dat tussen het bij deze akte verkochte woonhuis en het aan de verkoper verbleven woonhuis en begrepen in het resterende gedeelte van het kadastrale perceel, over en weer worden gevestigd al zodanige erfdienstbaarheden, waardoor de toestand waarin de gebouwen zich ten opzichte van elkander bevinden blijft gehandhaafd, speciaal voor wat betreft afvoer van hemelwater, gootwater en dergelijke, eventuele inbalking, inankering, overbouw, toevoer van licht en lucht als anderszins, zijnde hieronder evenwel niet begrepen een verbod om te bouwen of te verbouwen.

Het betreft een 2 onder een kap woning waarbij de tekst voor de woning geld waar dit huis aan is gebouwd.

Mijn vragen over de tekst:
- Mag ik zomaar een dakkapel op de woning plaatsen?
- Mag ik zomaar zonnepanelen op het huis plaatsen?
- Mag ik een tuinhuisje in de tuin plaatsen?
- Mag ik een stenen BBQ plaatsen?

Wellicht dat iemand mij de bovenstaande tekst met mogelijke beperkingen kan vertalen?

Alvast bedankt

Beste antwoord (via genesisfm op 19-02-2017 21:00)

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:55

servies

Veni Vidi Servici

genesisfm schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:09:
Beste,

Ik ben van voornemen om een huis te kopen, nu heb ik een vraag over de erfdienstbaarheden.

Dat tussen het bij deze akte verkochte woonhuis en het aan de verkoper verbleven woonhuis en begrepen in het resterende gedeelte van het kadastrale perceel, over en weer worden gevestigd al zodanige erfdienstbaarheden, waardoor de toestand waarin de gebouwen zich ten opzichte van elkander bevinden blijft gehandhaafd, speciaal voor wat betreft afvoer van hemelwater, gootwater en dergelijke, eventuele inbalking, inankering, overbouw, toevoer van licht en lucht als anderszins, zijnde hieronder evenwel niet begrepen een verbod om te bouwen of te verbouwen.
In het onderstreepte gedeelte wordt aangegeven dat jij gewoon mag verbouwen/bouwen.
Grofweg proberen ze er in vast te leggen dat jouw nieuwe aanbouw of jouw verbouwing het andere huis geen wateroverlast / overmatige schaduwwerking / slechte beluchting mag geven.
Het betreft een 2 onder een kap woning waarbij de tekst voor de woning geld waar dit huis aan is gebouwd.
Mits die dingen geen wateroverlast / overmatige schaduwwerking / slechte beluchting geven: Ja...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14
Naar grote waarschijnlijkheid niet. Er staat immers waar het op van toepassing is.

Besef wel dat gezamelijke riool- of hemelwaterafvoer vaak een recept voor gezeik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Wat voor ervaringen heb jij ermee? Mbt riool- of hemelwaterafvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
Als ik de tekst zo lees, mag je die dingen wel doen.
Vooral dit deel
zijnde hieronder evenwel niet begrepen een verbod om te bouwen of te verbouwen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:55

servies

Veni Vidi Servici

genesisfm schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:09:
Beste,

In het onderstreepte gedeelte wordt aangegeven dat jij gewoon mag verbouwen/bouwen.
Grofweg proberen ze er in vast te leggen dat jouw nieuwe aanbouw of jouw verbouwing het andere huis geen wateroverlast / overmatige schaduwwerking / slechte beluchting mag geven.
Mits die dingen geen wateroverlast / overmatige schaduwwerking / slechte beluchting geven: Ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alternative
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-04-2022
servies schreef op zondag 19 februari 2017 @ 20:35:
[...]

[...]

Net als wat ik in het kort zei.
- dakkapel...hebben hun geen last van, komt op bestaande afvoer.
- zonnepanelen...kunnen ze geen last van hebben, komen tenslotte op je dak.
- tuinhuis (mist niet bij hun voor het raam gebouwd)...hebben hun geen last van.
- bbq...normaal geen probleem als je het op een fatsoenlijke afstand plaatst...dus niet onder hun slaap kamer raam :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Bedankt voor de antwoorden!
Valt allemaal wel mee dus :)
Pagina: 1