Router sitecom x5 ac750 instabiel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
...Begin deze maand heb ik een sitecom X5 AC750 aangeschaft om op de tweede verdieping van mijn huis goed wifi en wat bekabelde aansluitingen heb. Deze is op het modem (kpn experia box van Thomson) aangesloten mbv een verbindingsset via het lichtnet.

Als ik hem aansluit dan doet ie het perfect, alle apparaten zowel bekabeld als via wifi hebben snel internet.

Echter iedere keer na een tijd (en dit kan een kwartier zijn, 2 uur of zelfs 10 uur) dan werkt alleen internet via mijn pc (bekabeld) nog maar. Alle andere apparaten hebben nog wel verbinding met de router maar met internet. En na een tijdje (dit kan weer varieren van een kwartier tot meerdere uren) doet alles het wel weer gewoon

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: omdat ik dit probleem nergens anders kon terugvinden dacht ik dat het aan de router lag, deze heb ik daarom omgerolen maar met het andere exemplaar blijkt precies hetzelfde te gebeuren. Ik heb al iemand met wat meer technische kennis dan ik heb proberen in te schakelen maar zolang die er is blijft alles natuurlijk weer gewoon werken. ( en een uur later natuurlijk weer niet). Het is blijkbaar geen conflicteren ip adressen. Leasetime staat op forever. Firewall staat uit. en omdat het een raar probleem is wijst sitecom naar de modem en de internet provider helpt ook niet want ze ondersteunen alleen hun eigen experia box.
Ik word hier heel erg moe van dus hopelijk is hier iemand slim genoeg om te weten waar dit aan zou kunnen liggen. Ik ben geen expert dus als het kan a.u.b. niet in al te ingewikkelde termen.

Bvd,
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-02-2017 14:07)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 12:06:
Bedankt voor al het advies. Ik heb de netgear router terug gebracht en de kpn range extender gekocht.

Hoewel deze een stuk makkelijker was in te stellen helaas weer hetzelfde probleem. Logischerwijs moet het probleem dus bij het modem of bij de verbindings set liggen. (Set zit aan beide kanten in een wandstopcontact zonder stekkers er naast)

Experia box is een v8

Mijn laatste vraag om een beetje beslagen ten ijs te komen als ik de Helpdesk weer bel. Aan welke van de 2 zou dit kunnen liggen?
Sluit het om te testen bedraad aan en kijk wat dan gebeurt.

Ik vind het alleen een erg raar verhaal dat je wel verbinding houdt met de router maar geen internet meer hebt als het aan de PLC zou kunnen liggen, maar goed, die kun je makkelijk genoeg uitsluiten.

Voordeel is iig nu dat alle zooi van zelfde leverancier (KPN) komt dus dat je niet meer kastje-muur situaties gaat krijgen. Maar goed, we weten dat het probleem niet aan de AP ligt (met goede KPN AC1750-geval zelfde issue als met waardeloze Sitecom AC750), dus het moet ofwel PLC danwel router zijn. PLC kun je uitsluiten met draadje. Dan weet je zeker waar het ligt.

Als het de router is: KPN confronteren met situatie, aandringen op vervanging door een Experiabox v10.
Als het de PLC is: je hebt een netwerkkabel nodig naar boven.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een sitecom. Retour dat dat ding en koop een Asus oid,

Het internet staat vol met problemen met sitecom spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Idd stuur die rommel terug als het nog kan. Je experiabox is een veel betere router/accesspoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Is de PC bekabeld aangesloten op de Experiabox, of is de PC aangesloten op de Sitecom?

De "verbindingsset via het lichtnet" kan een storingspunt zijn, "powerline" setjes variëren nogal in kwaliteit.

Probeer het anders eens met een ethernetkabel tussen de Sitecom en de Experiabox, zonder powerline setje ertussen.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:05
Heb je de router in access point modus staan? Dit is namelijk nodig in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"X5 AC750" - dit is geen typenummer maar wat bij Sitecom doorgaat voor snelheidsaanduiding. Zoek eens exacte typenr van dat ding (WLR-xxxx ofzo). Dan kun je gaan zoeken naar known issues e.d.

Wel kan ik voorhand een ding zeggen: "AC750" betekent 2x2 MiMo in de 2.4GHz maar slechts 1x1 SiSo in de 5GHz. Dat voldoet niet eens formeel aan 802.11ac specificatie en geeft aan dat ze de 5GHz alleen toegevoegd hebben voor het "WiFi-ac"-stickertje en niet voor zinnige toepassingen. Prul dus. Is overigens niet alleen een Sitecom-kwaal, je vindt dezelfde ongein helemaal onderin de low-end van verschillende merken - dit ding zal niet slechter zijn dan een TP-Link Archer C2, om maar eens wat te noemen. Helaas was dat al erg slecht...

Komt bij dat vaak een 1x1 SiSo chipset gebruikt wordt uit een mobiele telefoon ofzo (die Archer C2 had een gaar Mediatek-geval die je normaliter in een low-end Chinaphone zou aantreffen), waarbij driver support in AP modus ook een issue is.

Maw, als je nog kan, retour brengen. Voor hetzelfde geld of minder (EUR 49) heb je van KPN een erg goede Arcadyan AP ("WiFi-Versterker" |:( ) met 3x3 MiMo geleverd door een degelijke Broadcom BCM4360 chip. Router heb je niet nodig, dat doet je Experiabox al.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
mcDavid schreef op zondag 19 februari 2017 @ 19:22:
Idd stuur die rommel terug als het nog kan. Je experiabox is een veel betere router/accesspoint.
Die Experiabox die TS heeft is ook al een oudje, en kan ie beter omwisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het typenummer is WLR-5002 v2 001.

Dr pc is bekabeld verbonden met de router.

De verbindingsset is er een van kpn zelf en als ik tijdens de storing de router weg haal en mijn smart tv direct op deze verbindingsset aan sluit dan werkt het wel. (Dus zeg maar alleen de router er tussen uit halen)

De situatie is dus dat ik in een woning met 2 verdiepingen de experiabox beneden heb staan, en op de tweede verdieping gewoon goed wifi wil hebben en ook een bekabeld internet voor de pc, smart tv en spelcomputer. Toen ik dit zo in de winkel uit legde (misschien dom maarja weer wat geleerd) werd mij verteld dat een router het beste werkt.

Hij staat voor zo ver ik weet niet in access point mode. Ik zal eens uitzoeken hoe dat werkt en of het dan is opgelost. Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
That's not how it works.

Als je puur betere wifi-dekking wilt, heb je een accesspoint nodig. Nou kun je een router idd ook heel goed gebruiken als accesspoint, maar daar is wel een kleine wijziging van de instellingen voor nodig: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Dat had die verkoper je best even mogen vertellen.

Daarnaast zou ik (als het kan) nog steeds dit rotding terugsturen of omruilen voor iets fatsoenlijkers. Misschien dat 'ie als accesspoint minder instabiel is (dat is een stuk minder zwaar) maar het blijft sitecom troep met inferieure radio's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:01:
Het typenummer is WLR-5002 v2 001.
Yep, dat is zo'n brakke "absolutely minimale wat WiFi-ac sticker kan krijgen"-geval met Mediatek smartphonechip Erin.
Dr pc is bekabeld verbonden met de router.

De verbindingsset is er een van kpn zelf en als ik tijdens de storing de router weg haal en mijn smart tv direct op deze verbindingsset aan sluit dan werkt het wel. (Dus zeg maar alleen de router er tussen uit halen)

De situatie is dus dat ik in een woning met 2 verdiepingen de experiabox beneden heb staan, en op de tweede verdieping gewoon goed wifi wil hebben en ook een bekabeld internet voor de pc, smart tv en spelcomputer. Toen ik dit zo in de winkel uit legde (misschien dom maarja weer wat geleerd) werd mij verteld dat een router het beste werkt.
Dan eerst tip: niet meer naar die winkel gaan.

1) een router is in deze situatie hoe dan ook slecht advies. Je hebt al een router en je probleem heeft niets met routerfunctie te maken. Je hebt een AP nodig. Degene die je adviseerde snapt het ook niet of heeft he cynisch gestuurd naar iets waar hij meer commissie op kreeg.
2) in de categorie "router" is dit slechtst mogelijke keuze. Je hebt geheid een laag budget genoemd, dus dergelijke mid-range opties waren te duur, maar dan nog was je met een low-end apparaat van vorige generatie beter uit geweest.
Hij staat voor zo ver ik weet niet in access point mode. Ik zal eens uitzoeken hoe dat werkt en of het dan is opgelost. Bedankt voor alle reacties.
Dat is het proberen waard, maar dan blijft het een slecht ontwerp, en slechte waar voor je geld: de KPN AP is EUR 10 goedkoper en biedt tien keer de bedrade performance, drie keer de performance in 5GHz en anderhalf keer de performance in 2.4GHz. Dus liefst terugbrengen en met je geld langs de KPN shop gaan.
mcDavid schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:23:
[...]
Misschien dat 'ie als accesspoint minder instabiel is (dat is een stuk minder zwaar) maar het blijft sitecom troep met inferieure radio's.
Focus niet zo op Sitecom. TP-Link, Asus, Netgear en D-Link hebben low-end producten met exact zelfde beroerder Mediatek radio en
dus zelfde broken-by-design features.

AC750 is uniform kut. Als je budget niet reikt tot een degelijke 2x2 AC apparaat "1200Mbps", neem dan een degelijke last-gen 2x2 N dualband geval "N600". Dat presteert in praktijk beter en gebruikt degelijke chipsets. Of dus gewoon die 3x3 Ap van KPN nemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
dion_b schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:58:
[...]

Focus niet zo op Sitecom. TP-Link, Asus, Netgear en D-Link hebben low-end producten met exact zelfde beroerder Mediatek radio en
dus zelfde broken-by-design features.

AC750 is uniform kut. Als je budget niet reikt tot een degelijke 2x2 AC apparaat "1200Mbps", neem dan een degelijke last-gen 2x2 N dualband geval "N600". Dat presteert in praktijk beter en gebruikt degelijke chipsets. Of dus gewoon die 3x3 Ap van KPN nemen.
Mee eens. Overigens staan er in de pricewatch een aantal van die 1200Mbps apparaten voor grofweg dezelfde prijs, of zelfs nog iets goedkoper dan die WLR-5002.

offtopic:
en sorry, heb inmiddels zoveel netwerkproblemen opgelost door (ook high-end) Sitecom producten te (laten) vervangen door een gelijksoortig product van een ander merk dat ze bij mij weinig goed meer kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Budget is geen probleem, dit is gewoon puur wat me werd aangeraden dus ik ben daar heel naief op af gegaan. Maar als ik Heb bovenstaande eens goed gelezen en ik ga toch het advies opvolgen om deze terug te brengen. Niet waar ik op hoopte maar toch de beste keuze, nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken met deze leek. ;)

Wat is dan wel de beste optie om op de tweede verdieping wifi te hebben voor smartphone/tablet en een bekabelde aansluiting voor de smart tv en spelcomputer? budget is niet het probleem ik wil gewoon betrouwbaar en stabiel internet heb en als me dat wat geld kost dan is het me dat wel waard.

Die 3x3 ap (bedoel je de linksys WAP300N die oo de webshop van kpn staat?) lijkt mij wel wat maar moet ik dan nog een aparte oplossing zoeken voor mijn bekabelde aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WAP300N? Verkopen ze die dinosaurus nog? :X

Nee, dat is een single radio dualband 2x2 WiFi-n AP met idd maar een enkele Ethernet port.

Ik bedoeling deze:
https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm

Voor dat bedrag komt niets anders in de buurt qua prestaties, bovendien is het vrijwel idiot-proof: ophangen en gaan. Muv SSID en PSK hoef je niets in te stellen voor optimale verbinding.
Eerstvolgende prijspunt waarop je meerwaarde krijgt tov dit ding ligt boven de EUR 160, dus meer dan drie keer de prijs hiervan.

[ Voor 43% gewijzigd door dion_b op 21-02-2017 00:19 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al het advies. Ik heb de netgear router terug gebracht en de kpn range extender gekocht.

Hoewel deze een stuk makkelijker was in te stellen helaas weer hetzelfde probleem. Logischerwijs moet het probleem dus bij het modem of bij de verbindings set liggen. (Set zit aan beide kanten in een wandstopcontact zonder stekkers er naast)

Experia box is een v8

Mijn laatste vraag om een beetje beslagen ten ijs te komen als ik de Helpdesk weer bel. Aan welke van de 2 zou dit kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Experia box is een v8

Leg tijdelijk is een kabeltje tussen de Experiabox en de KPN versterker, dan kan je al heel makkelijk een deel uitsluiten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Experia box is een v8

Sluit het om te testen bedraad aan en kijk wat dan gebeurt.

Ik vind het alleen een erg raar verhaal dat je wel verbinding houdt met de router maar geen internet meer hebt als het aan de PLC zou kunnen liggen, maar goed, die kun je makkelijk genoeg uitsluiten.

Voordeel is iig nu dat alle zooi van zelfde leverancier (KPN) komt dus dat je niet meer kastje-muur situaties gaat krijgen. Maar goed, we weten dat het probleem niet aan de AP ligt (met goede KPN AC1750-geval zelfde issue als met waardeloze Sitecom AC750), dus het moet ofwel PLC danwel router zijn. PLC kun je uitsluiten met draadje. Dan weet je zeker waar het ligt.

Als het de router is: KPN confronteren met situatie, aandringen op vervanging door een Experiabox v10.
Als het de PLC is: je hebt een netwerkkabel nodig naar boven.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1