Welke GPU is balanced met mijn CPU?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilenceXhitmaN
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-11-2023
Op het moment is dit de setup van mij pc:
Be Quiet! 530W voeding
Asrock 870 extreme3
8GB DDR3 4x2
AMD Athlon II x4 955 BE (3,8 GHz OC)
AMD Sapphire hd 5830

Mijn vraag is tot welke videokaart kan mijn processor met een 3,8 GHz overclock aan.
Als de processor voor een kleine bottleneck zorgt bij de videokaart zou ik prima vinden.
Op verschillende sites vond ik dat een R9 270x of een GTX 750Ti een goede balans heeft met deze processor. Ik vraag me af of ik niet een stapje hoger kan met de 3,8 GHz overclock die ik heb.
Ik zou de processor nog een stapje hoger kunnen clocken naar de 4,0 GHz als dit nodig is.

Alvast bedankt voor het reageren! :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argemadon
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 24-12-2023
beste SilenceXhitmaN,

Om te beginnen: ik weet niet exact hoe deze CPU presteert.
Maar de beste GPU die in uw geval bij uw systeem past is nogal afhankelijk van wat u met uw pc doet.
En als u de CPU nog verder overclockt: zorg dat u een goede CPU koeler hebt, want een koeler CPU kan hogere overclock veilig en stabiel bereiken
Maar een kleine zoektocht op het internet ik vermoed dat de RX 400 serie Qua prijs en prestaties wel redelijk bij uw huidige CPU passen.
Ik hoop dat ik een beetje uw vraag heb kunnen verduidelijken, en hoor graag van u

Met vriendelijke groet,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
De 5830 wordt waarschijnlijk al gebottlenecked in sommige games, en een 270x of 750ti geeft iets betere prestaties in sommige games. Vooral wat nieuwere en op hogere kwaliteitsettings.

Hangt er vanaf: wat wil je ermee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:30
Ligt volledig aan de games en settings, ik had zelfs met mn 2x 6950 nog geen bottleneck met dezelfde processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik zou gewoon kijken naar een 2e hands 7950/7970/280/280x.
Zijn prima kaartjes en passen nog prima bij je CPU.
En zoals mitsumark als zegt, het ligt ook aan de settings en game maar met een van bovenstaande kaarten heb je iig voor redelijk weinig geld nog een merkbare upgrade.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SilenceXhitmaN
Ik wil er vooral mee gamen meer de games die videokaart intensief zijn dan processor.
Dus tweedehands kijken naar een r9 280/280x dan maar?
is het mogelijk om met zoon kaart de huidige games op medium te kunnen spelen?
zoals battlefield 1 en overwatch...

Groetjes en dankjewel voor het antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overwatch zul je wel redelijk makelijk kunnen draaien, BF1 single player ook bij multiplayer zul je het op med/high kunnen draaien er zit wel een maar aan.

BF1 als je op 64 pop servers met grote maps is zwaar voor veel cpu's vooral quadcores en lager hebben er moeite mee, maar je zou met 3.8 OC het wel redelijk kunnen draaien hoewel als je het stabiel kunt doen en niet te veel hitte dat je cpu gaat throttlen als je 3.9-4.0 OC kunt doen zou ik het aanraden voor BF1 64 pop servers elke kleine beetjes helpen :)

Dus ja probeer een 280(x) voor 70-100 euro op de kop te tikken en je kunt wel een tijd vooruit ik zeg je wel dat het mischien wel verstandig is om nu alvast elke maand 5-15 euro op een spaarrekening te zetten zodat je over 1-2 jaar je cpu+mobo kunt gaan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 07:30:
Overwatch zul je wel redelijk makelijk kunnen draaien, BF1 single player ook bij multiplayer zul je het op med/high kunnen draaien er zit wel een maar aan.

BF1 als je op 64 pop servers met grote maps is zwaar voor veel cpu's vooral quadcores en lager hebben er moeite mee, maar je zou met 3.8 OC het wel redelijk kunnen draaien hoewel als je het stabiel kunt doen en niet te veel hitte dat je cpu gaat throttlen als je 3.9-4.0 OC kunt doen zou ik het aanraden voor BF1 64 pop servers elke kleine beetjes helpen :)
Je snapt hopelijk wel dat een AMD Phenom 2 955 quadcore uit 2009 ongeveer 2x zo traag is als een recente Intel quad-core i7 op dezelfde snelheid?! En zelfs die i7 op 4 GHz heeft er nog moeite mee bij multiplayer met 64 man.

YouTube: Battlefield 1. Phenom 955+GTX950. Benchmark

Is wat je kunt verwachten. Tussen de 20-40 frames (merendeel 20-30) op Ultra op 1280x1024 op een GTX 950. Je ziet ook vaak de cpuload naar 100 schieten.
Ik heb daar niet bij gezien met hoeveel spelers dit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:30
Je kunt met een 'zwakke' processor beter op een hogere resolutie spelen met lagere settings.

Maar BF1 en misschien GTA 5 zijn games waarbij de 955 het moeilijk kan krijgen.
De meeste andere games zullen prima draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

White Feather schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:34:
[...]

Je snapt hopelijk wel dat een AMD Phenom 2 955 quadcore uit 2009 ongeveer 2x zo traag is als een recente Intel quad-core i7 op dezelfde snelheid?! En zelfs die i7 op 4 GHz heeft er nog moeite mee bij multiplayer met 64 man.

YouTube: Battlefield 1. Phenom 955+GTX950. Benchmark

Is wat je kunt verwachten. Tussen de 20-40 frames (merendeel 20-30) op Ultra op 1280x1024 op een GTX 950. Je ziet ook vaak de cpuload naar 100 schieten.
Ik heb daar niet bij gezien met hoeveel spelers dit was.
Ja ik snap heel goed dat verschillen zitten in quadcore's vooral vergeleken met een nieuwe quad core tegenover een oudje van techniek 8 jaar terug, komt nog steeds bij dat quad core's er gewoon veel meer moeite mee hebben omdat ze 4cores/4 threads zijn.

Een 280(x) is een heel stuk sneller dan de 950...

op 1080p zou hij wel med/high aan kunnen hoewel ik natuurlijk voor multiplayer low/med zou aanraden zodat je hogere stabielere fps hebt.

Ze pc kan nog wel even 1-2 jaar verder liever dat hij er nog even plezier van heeft en weer kan sparen voor een pc die hij weer zo lang kan gebruiken als hij zou willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Een gebalanceerde cpu-gpu combinatie bestaat niet.

Bij een compleet systeem geld dat hij zo snel is als het langzaamste component. In dit geval zal de cpu al snel de traagste zijn (dus de bottleneck). Althans als we naar fps kijken. Maar er speelt natuurlijk meer dat een vloeiende game ervaring bewerkstelligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Volgens google en tomshardware is het maximale een 7850, 670, r9 270 of een 950. Een 950 heeft geen extra voedingstekker nodig en kost 90 euro 2de hands in de V&A sectie (dan heb je er nog circa 2 jaar garantie op ook).

[ Voor 11% gewijzigd door govie op 20-02-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Reepje schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:49:
Een gebalanceerde cpu-gpu combinatie bestaat niet.

Bij een compleet systeem geld dat hij zo snel is als het langzaamste component. In dit geval zal de cpu al snel de traagste zijn (dus de bottleneck). Althans als we naar fps kijken. Maar er speelt natuurlijk meer dat een vloeiende game ervaring bewerkstelligd.
En volledig hoe de game beide gebruikt. De ene game zal veel cpu vragen en slecht draaien, een andere game juist vloeiend omdat daar veel meer gpu nodig is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:55:
[...]

Ja ik snap heel goed dat verschillen zitten in quadcore's vooral vergeleken met een nieuwe quad core tegenover een oudje van techniek 8 jaar terug, komt nog steeds bij dat quad core's er gewoon veel meer moeite mee hebben omdat ze 4cores/4 threads zijn.

Een 280(x) is een heel stuk sneller dan de 950...

op 1080p zou hij wel med/high aan kunnen hoewel ik natuurlijk voor multiplayer low/med zou aanraden zodat je hogere stabielere fps hebt.

Ze pc kan nog wel even 1-2 jaar verder liever dat hij er nog even plezier van heeft en weer kan sparen voor een pc die hij weer zo lang kan gebruiken als hij zou willen ;)
Hoe sneller de gpu is, hoe meer cpu je nodig hebt om hem aan de praat te houden. Als er bij een 950 de cpu al zeer vaak naar 100% gaat, dan zal dat bij een sterkere kaart nog vaker gebeuren.

BF4/BF1 is nu net een game die alle cpu kan gebruiken. Lekker multiplayer op een 955 kun je gewoon vergeten, op welke reso dan ook, of je moet max 8-16 man doen.

Als je nu zou zeggen: Over een paar maanden stop ik er een nieuwe cpu in, is een 280X prima, als je tevreden bent met wat een 280X kan leveren.
Maar zolang die Phenom er in zit, is die kaart erg zwaar in verhouding, het verbruik is hoog en het is de vraag hoe goed de voeding van TS nog is. Je gaat dus investeren in een kaart die de extra snelheid niet kan gaan leveren doordat er nog 1 of 2 jaar een oude processor in zit.

Ik zou lekker zoals govie zegt:
govie schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:09:
Volgens google en tomshardware is het maximale een 7850, 670, r9 270 of een 950. Een 950 heeft geen extra voedingstekker nodig en kost 90 euro 2de hands in de V&A sectie (dan heb je er nog circa 2 jaar garantie op ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

White Feather schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:02:
[...]

Hoe sneller de gpu is, hoe meer cpu je nodig hebt om hem aan de praat te houden. Blabla
Precies, TS geeft al aan dat hij zijn CPU rustig een tikje hoger zet dus verbruik is al geen probleem. Een 7950/7970/280 is ook voor rond de €90 te verkrijgen dus ook dat is niet van toepassing.
Gewoon voor zo'n kaart gaan want sneller en ondertussen sparen voor een leuke Ryzen setup in de toekomst. O-)

-edit-
Er zijn kleine verschillen tussen de 79xx en 280 versies maar die zijn zo klein dat je ze allemaal kan nemen. ( sterker nog, de 280 is feitelijk een rebrand van de 79xx met wat andere clocks )
Ik had een 7950 gekocht welke toch echt in cpu-z aangeeft dat het een 280 is :+

[ Voor 26% gewijzigd door Humma Kavula op 21-02-2017 00:13 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Humma Kavula schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:57:
[...]

Precies, TS geeft al aan dat hij zijn CPU rustig een tikje hoger zet dus verbruik is al geen probleem. Een 7950/7970/280 is ook voor rond de €90 te verkrijgen dus ook dat is niet van toepassing.
Gewoon voor zo'n kaart gaan want sneller en ondertussen sparen voor een leuke Ryzen setup in de toekomst. O-)
Gast, serieus, zit je nu mij gewoon te quoten en mijn quote aan te passen? Als je het te lang vind om te quoten, dan heb je daar puntjes voor, dan ga je niet in de quote zitten rommelen met "Blabla", wtf, show some respect.

Een overclockje van 5% (3.8-4.0) gaat echt geen zoden aan de dijk zetten hoor. Een oudere, duurdere kaart zonder/met nauwelijks garantie kopen die 100 watt extra verbruikt op een voeding waarvan we de leeftijd en kwaliteit niet weten met een processor die hem niet bijhoudt. Zodat er over 1-2 jaar een gespaarde Ryzen in kan en de kaart eindelijk zijn benen kan strekken?

[ Voor 4% gewijzigd door White Feather op 21-02-2017 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilenceXhitmaN
Nou nou nou, Er word me een partij mee gedacht... Geweldig! Hierbij wil ik iedereen bedanken voor het meedenken. De meningen zijn sterk verdeeld over wat nou wijsheid is. Ik denk dat ik maar voor een HD79xx serie ga of de R9 280. Nou is er ook nog een optie om voor een crossfire setup tegaan met de HD5830. Of is dit een bak banaanen optie? Ook vraag ik me af, of er mischien nog een wat nieuwere low budget kaart is die op ongeveer de zelfde specs zit als de HD79xx en R9 280?

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondanks de meningen wel wat verdeeldt zijn, zijn ze alsnog wel redelijk dichtbij elkaar :)

Crossfire met HD5830 is uitgesloten zul je weinig mee opschieten want in crossfire/sli word het ram van de gpu niet verdubbeld waardoor je dat gewoon nog erg tekort komt en zelfs als het dat wel zou doen zijn 2x die oude kaarten alsnog zoveel slomer en crossfire en vooral sli geven ook vaker microstutter, niet alle games ondersteunen het, je slurpt meer watt voor bijna geen performance winst, de drivers zullen niet echt meer aangepast worden etc.

Nieuwere gpu's zul je kijken naar,
1050, 1050 TI, 1060 3 gig maar dat is een gpu met 128 cuda minder dan de 6 gig versie en over het algemeen een slechte prijs/performance kaart en eigenlijk al wat te '' sterk '' voor je cpu.

RX 460 2/4 gig of een rx 470 4 gig wat ook eigenlijk al te sterk is voor je cpu maar je het wel ( vooral in duitsland ) onder de 200 euro kan kopen.

Overwatch een nvidia of amd maakt niet zoveel uit.
BF1 werken amd gpu's '' beter '' en kun je ook goed gebruik maken van dx12 ( zag dat het hielp toen ik het teste op een 8350 cpu dat de load beter werd verdeeld op alle core's/threads ) enigste is met veel dx11 games die ook '' dx12 '' hebben dat het wrappers zijn en je dus in het begin ( eerste 5-30 seconden ) een iets lagere performance hebt 1-3 kleine laggspikes en daarna het wel veel soepeler loopt dan dx11.

Dus het is een beetje of tweedehands krijg je wel meer power voor je geld alleen ze zijn wat minder zuinig, geen gerantie en je moet wel 20% gaan afdingen :)

Of iets als een 1050(ti) rx 460 2/4 gig wat eigenlijk nog wel perfect past voor je cpu en ze ook een heel stuk zuiniger zijn en nog nieuwe drivers krijgen met performance boosts ( de 2xx serie van amd krijgt ook nog steeds meer performance op de kaarten met drivers zoals paar maanden terug 5-10% boost ) amd gpu's worden meestal beter '' oud ''

Kunt ook gaan voor een 1060 3 gig of 470 4 gig soms zul je games hebben waar je niet al het potentiele kracht uit de gpu kan halen door de cpu maar in sommige games zul je wel het volle eruit kunnen halen doordat de game minder cpu heavy is. ( kun je ook mee helpen door bepaalde vooral cpu intensive graphics uit te schakelen )
Pagina: 1