Compaq 486DX66

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
Hallo,

de volgende machine wil ik als dedicated server gaan inzetten:
486DX66Mhz
40MB Ram
1x 1,2 GB Seagate
1x 6 GB Quantum
CDROM
3COM NIC's

hij moet het volgende gaan doen:
filesharing: data/mp3 er moet een mogelijkheid zijn om de data iedere nacht extern te backuppen! Tape/Zip/CD-r?
internet connection sharing: kabelinternet lijntje van @home
http server: draait een zeer ligte pagina, geen php sql, alleen een paar html documentjes met wat foto's!

Welk OS raden jullie me aan, en waar moet ik op letten. Rekening houdend met de volgende situatie:
- er komen drie clients
- er moet tegelijk op deze 3 clients geinternet kunnen worden
- alle drie de clients moeten tegelijk mp3tjes vanaf de server kunnen spelen zonder dat het gaat haperen
- het moet stabiel zijn, 1 keer aanzetten en het moet lopen ook als ik een paar weekjes op vakantie ga!

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

Misschien lukt het zonder haperen, maar ik zou toch voor een wat snellere bak gaan die kosten toch niks meer man!

• borgdaville
dat haperen ben ik eigenlijk niet zo bang voor tenminste niet omdat er te weinig bandbreedte is, want als ik het goed heb dan is het data verkeer dat gegenereerd word door 3x afspelen van mp3= 3x192kbit= 576kbit/s op een 10mbit netwerk is dat nix en blijft er volgens mij genoeg bandbreedte over om af en toe een word documentje te open en wat internet verkeer wat nooit meer is dan 500 kb/s = 4mbit! Wat capaciteit van het systeem moet het volgens mij ook wel kunnen, maar ik heb het nooit eerder gedaan dus zou het ook niet weten!

Zelf dacht ik aan het volgende om te installeren:
- NT Workstation 4.0, moet draaien op deze PC en is redelijk stabiel
- NTFS bestandssysteem, ivm met toekenning rechten
- NAT32, voor internet sharing
- AnalogX SimpleServer, voor de internetpage!
- een firewall? maar welke ben ik nog niet uit? Iemand tips voor een goede firewall die draait op mijn configuratie?

Grtz. Mark

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Op dinsdag 03 juli 2001 14:27 schreef borgdavile het volgende:
Welk OS raden jullie me aan,
Hoe is jouw kennis betreffende os's?

Ik zou zeggen unix/linux, maar als jij daar geen verstand van hebt, dan raad ik je aan dit niet meteen op een online server te zetten en eerst even het een en ander onder de knie te krijgen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Firewall en internet delen????????????

Dan meteen Winroute Pro installeren!!!!!!!!!!

• borgdaville
Op dinsdag 03 juli 2001 15:11 schreef mawarez het volgende:

op een 486???

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:23

dijkmane

biertje ?

op een 486 gaat dat maar net lukken met NT en 40Mb geheugen. is wel krap, daar wordt ie niet sneller van.
misschien is linux een betere keuze.
is ook goed als firewall te gebruiken en draait op een 486 iets beter.

specs : wil je niet weten

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Op dinsdag 03 juli 2001 15:11 schreef mawarez het volgende:

Voor internet delen een firewall zou ik freesco gebuiken.

http://www.freesco.org

Ik gebruik hiervoor een: jaja
Compaq Prolinea 4/50 met een overdriveDX4-100
24 Mb geheugen
810 Mb Harddisk
1-3COM509 nic
1-Realtec 8019S nic
Hij kan ook als webserver gebruikt worden en kan via een webinterface gemanaged worden.

Ik heb een guest account. Dan kan je een beetje kijken. Niets managen. Als je het managementaccount hebt dan kan je ook dingen met knoppen aan/uit zetten.

Hij fungeerd ook als Internet cache DNS cache en printerserver.

http://193.79.162.169:82

User: Guest
Password: Guest

Je kan overigens zien onze kabelprovider wat probleempjes had vannacht (cable4u)
Freesco is gebaseerd op linux.

• borgdaville
kijk kennis op het gebied van OS-en:
Met Windows OS-en heb ik geen probleem, met Linux weet ik niet. Heb nog nooit iets mee gedaan. Maar wanneer jullie me een goede distro voor mijn doel kunnen aanraden, en een goed boek waarin behandeld word wat ik wil gaan doen! Dan wil ik het wel eens proberen, heb na volgende week toch 4 weken vakantie!

Verwijderd

Ieder zijn eigen prog maar winroute draait hoor als jij NT 4 draait lukt winroute ook.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08 10:19
Gezien de specs van je doosje zou ik ook voor Linux gaan. WinNT met alles wat jij wilt wordt een beetje teveel van het goede voor een 486. Mocht Linux problemen opleveren dan is er voldoende info te vinden op www.linux-nl.cx en www.nl.linux.org. Wil je toch NT4 dan zou ik er in ieder geval wat meer geheugen in zetten (zo'n 64MB).

Veel suc7

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:50

ST10©DE

Dus.............

Als je geen kaas hebt gegeten van Linux dan raadt ik win98 aan. Ik heb zelf ook een 486 als server draaien met win98 en winroute pro (en ftp server, mailserver, http server en e-mail-2-sms notification server) Met een een cleane install en goede app's is ook win98 zeer stabiel.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• borgdaville
Windows 98 is niet stabiel, ik wil een server waar ik geen omkijken naar heb, op statistieken en logs bekijken na dan dat is wel lachuh op zijn tijd. Windows 98 kan het een weekje uithouden, en dat is dan allang!

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Linux schijnt ook niet te gaan op een compaq, tenminste heb ik eens gehoord.
Had toen te maken met de bios die op de harde schijf staat ofzo.

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Op dinsdag 03 juli 2001 16:25 schreef marshal het volgende:
Linux schijnt ook niet te gaan op een compaq, tenminste heb ik eens gehoord.
Had toen te maken met de bios die op de harde schijf staat ofzo.
^^Negeer^^

Klopt niet. Zie mijn post. Ook een Compaq Prolinea. Draaiend onder Freesco Linux.

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Op dinsdag 03 juli 2001 16:39 schreef Kirpeknots het volgende:

[..]

^^Negeer^^

Klopt niet. Zie mijn post. Ook een Compaq Prolinea. Draaiend onder Freesco Linux.
Was ook maar van horen zeggen, heb het zelf niet geprobeerd. Ik weet ook niet wat voor een compaq het was, ik weet alleen dat ie net w2k kon draaien als er meer geheugen in zat.

• ScaraB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:39
Op dinsdag 03 juli 2001 15:22 schreef Kirpeknots het volgende:

[..]

Voor internet delen een firewall zou ik freesco gebuiken.

http://www.freesco.org

Ik gebruik hiervoor een: jaja
Compaq Prolinea 4/50 met een overdriveDX4-100
24 Mb geheugen
810 Mb Harddisk
1-3COM509 nic
1-Realtec 8019S nic
Hij kan ook als webserver gebruikt worden en kan via een webinterface gemanaged worden.
is gebaseerd op linux.
Hoi, ff half on-topic, ik heb ff gekeken naar je freesco installatie en het ziet er allemaal pro uit. Ik probeer zoiets dus ook maar zit nog vast met het probleem dat ie mn tweede netwerkkaart ofzo niet kan vinden. (zie andere eth1 topic). Ik zie dat jij ook een 3COM en een Realtek kaartje samen hebt dat dus wel werkt. Is die Realtek trouwens ook die PNP LAN ISA kaart? Hoe kun je die instellingen van IRQ en adres veranderen want ik zag dat ie bij jou op IRQ5 en base 320 stond. Ik heb de instellingen gewoon uit Windows overgenomen en daar stond dus IRQ 15 en base 220.

Verwijderd

Ik wil percies het zelfde alleen heb ik een pentium 166of een Pentium 200 waar ik dat mee mag doen kan ik dan wel iets met winNT???

Corne

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

http server: draait een zeer ligte pagina, geen php sql, alleen een paar html documentjes met wat foto's!
Oh oh oh da mach nie he @home delen en ook geen http - servertjes opzetten..

Verwijderd

Op woensdag 04 juli 2001 14:34 schreef ScaraB het volgende:

[..]

Hoi, ff half on-topic, ik heb ff gekeken naar je freesco installatie en het ziet er allemaal pro uit. Ik probeer zoiets dus ook maar zit nog vast met het probleem dat ie mn tweede netwerkkaart ofzo niet kan vinden. (zie andere eth1 topic). Ik zie dat jij ook een 3COM en een Realtek kaartje samen hebt dat dus wel werkt. Is die Realtek trouwens ook die PNP LAN ISA kaart? Hoe kun je die instellingen van IRQ en adres veranderen want ik zag dat ie bij jou op IRQ5 en base 320 stond. Ik heb de instellingen gewoon uit Windows overgenomen en daar stond dus IRQ 15 en base 220.
Waarom is iedereen zo gek op Freesco? Ik vind Smoothwall veel prettiger. Dat is ook een "kant en klare" Linux Firewall/Router combi, maar veel eenvoudiger te configgen dan Freesco. Draait bij mij op een 486/66 met 16MB probleemloos. Kan BTW ook overweg met inbel-verbindingen. Zie http://smoothwall.org

Verwijderd

Op dinsdag 03 juli 2001 15:33 schreef borgdavile het volgende:
Windows 98 is niet stabiel, ik wil een server waar ik geen omkijken naar heb, op statistieken en logs bekijken na dan dat is wel lachuh op zijn tijd. Windows 98 kan het een weekje uithouden, en dat is dan allang!
IK ben absoluut geen Windows-fan, maar ik heb hier een P133 staan met NT4 en een 486DX4-133 met Win98 en die draaien beide retestabiel. De NT4 bak is Internet-gateway en web-, NTP en mailserver, de W98-bak is verzorgd m'n UUCP-mail en draait de Audiogalaxy-satelite en ze draaien weken continu door..

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:05

Super_ik

haklust!

Welk OS raden jullie me aan, en waar moet ik op letten. Rekening houdend met de volgende situatie:
- er komen drie clients
- alle drie de clients moeten tegelijk mp3tjes vanaf de server kunnen spelen zonder dat het gaat haperen
- het moet stabiel zijn, 1 keer aanzetten en het moet lopen ook als ik een paar weekjes op vakantie ga!

Grtz. Mark
stadaart vraag met standaart antwoord
linux

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Kirpeknots

Kirpeknots

Wazzup!

Ik heb een realtec 8019AS PNP ISA en een 3com509B-TPO

Bij allebij PNP uitgezet. Handmatig IRQ ingesteld

Voor de 3com heb je 3c5x9cfg.exe nodig
Voor de realtec heb je PNPSERV.exe geloof ik nodig. Kijk maar op www.windrivers.com en zoek maar naar realtec. Dan kan je de dos drivers downloaden.

PNP moet je op beide kaarten uitschakelen.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

Op woensdag 04 juli 2001 19:20 schreef gansje het volgende:

[..]

Waarom is iedereen zo gek op Freesco? Ik vind Smoothwall veel prettiger. Dat is ook een "kant en klare" Linux Firewall/Router combi, maar veel eenvoudiger te configgen dan Freesco. Draait bij mij op een 486/66 met 16MB probleemloos. Kan BTW ook overweg met inbel-verbindingen. Zie http://smoothwall.org
en www.clarkconnect.org is ook een hele leuke btw

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• lckarssen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-06-2023
Ik heb ook een Compaq Prolinea 486DX2-66 met 32 MB RAM als server gehad. Ik heb daar toen NT4 server icm WinRoute op geinstalleerd. Het ging mij alleen om het internet delen.
In deze configuratie heeft het altijd goed gewerkt.
Goed, het duurt even voor hij z'n vernsters opgebouwd heeft, maar na de installatie hoef je er toch niet vaak meer bij.

Inmiddels heb ik een P166 met NT4 voor de filesharing en autentificatie, een 386 met FreeSCO voor het internet delen en een P133 met Slackware Linux als web- en MySQLserver.
Met die P166 werkt NT4 natuurlijk stukken beter, maar ja, da's ook wel te verwachten.

Mijn advies: Gewoon NT4 Server met WinRoute erop en kijken of dat filesharen dan ook nog lukt.
Ondertussen op een andere machine linux proberen te leren, want dat heeft uiteindelijk toch veel minder overhead dan NT4.

Succes!

Verwijderd

Hallo,

de volgende machine wil ik als dedicated server gaan inzetten:
486DX66Mhz
40MB Ram
1x 1,2 GB Seagate
1x 6 GB Quantum
CDROM
3COM NIC's

hij moet het volgende gaan doen:
filesharing: data/mp3 er moet een mogelijkheid zijn om de data iedere nacht extern te backuppen! Tape/Zip/CD-r?

- er komen drie clients

Grtz. Mark
FreeBSD!

1. 3 clients? geen prob! ipnat of natd kan dat makkelijk trekken (liever ipnat :)
2. haperen? zoals je zelf al zegt is er genoeg bandbreedte
3. stabiel? als de hardware het uithoud (en de software en je elektriciteitsleverancier, en er gaat verders niks raars gebeuren) dan moet dat ding opzich onbeperkte uptime kunnen halen

FreeBSD is niet zo moeilijk te leren, valt wel mee.. Heb je ook meteen een UNIX os draaien :) Kun je altijd van leren!

Verwijderd

Op woensdag 04 juli 2001 19:11 schreef PolarBear het volgende:

[..]

Oh oh oh da mach nie he @home delen en ook geen http - servertjes opzetten..
Volgens de helpdesk dus wel.

@home delen mag, mits het binnen jouw huis blijft, dus een kabeltje naar jansen op de hoek mag NIET

http server mag eigenlijk niet.. maar ze klagen er niet over.. anders zouden ze alle mensen die icq home ofzo aan hebben staan ook van internet af moeten gooien :) en dat doen ze niet. En ze vinden het niet erg als je het maar persoonlijk gebruikt enzo.

• SimonBenson
  • Laatst online: 19-08 22:51
Op woensdag 04 juli 2001 22:22 schreef JaJoah het volgende:

[..]

en www.clarkconnect.org is ook een hele leuke btw
En bedankt voor de tip.. :)
Ziet er goed uit, nu nog een printserver feat. erbij en dan is ie zo goed als compleet.
Heb toevallig net bij een leegverkoop van een bedrijf dezelfde pc opgehaald, wil de zelfde feats als topicstarter. Clarkconnect komt aardig in de richting.
typo
Pagina: 1