Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 switches, 1 door setting niet meer goed bereikbaar?

Pagina: 1
Acties:

• Scr3wdriv3r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-12-2023
Hoi,

Ik heb sinds kort Vodafone glas, en omdat ik naar boven geen internetkabels getrokken kreeg, heb ik ervoor gekozen om met 2 switches (Netgear GS105e), internet en tv over 1 poort een Devolo in te sturen, en boven uit de tweede Devolo te laten komen. Daar laat ik ze over gescheiden poorten weer uit de tweede switch komen.

Switch 1 had ik al vanaf het begin in de Draytek modem een fixed ip (192.168.1.30) gegeven via het mac adres. De tweede switch had ik alleen in de configuratie van de switch zelf op handmatig gezet (192.168.1.40). Ik dacht laat ik die ook in de Draytek op fixed zetten.

Nu is de tweede ineens lastig te bereiken op 192.168.1.40. Soms kan ik inloggen, maar na een paar klikken lijkt de verbinding ineens weg.

Beide staan nu op instellingen via DHCP verkrijgen. Doe ik iets fout?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mischien beide even opnieuw opstarten

Iperf

• Scr3wdriv3r
Fish schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:28:
mischien beide even opnieuw opstarten
Dat heb ik al gedaan, heb alles van het stroom gehaald, eerst Draytek erin, en daarna beide switches.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan he je iets fout gedaan, trek switch a los en controleer de settings van switch b. en visa versa

Iperf

• Scr3wdriv3r
Fish schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:34:
dan he je iets fout gedaan, trek switch a los en controleer de settings van switch b. en visa versa
Welke settings doel je dan op precies? De switches werken verder prima (haal er boven internet en tv uit). Fixed ip zou hij moeten krijgen (want ondanks dat ik nu slecht kan verbinden op .40, kan ik helemaal niet meer verbinden op .40 wanneer ik voor dit mac adres het fixed ip verander naar bijv. .41).

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Klinkt als een gevalletje "dubbele IPV4 Adressen" ;) Kijk eens op je router / DHCP server of er ergens IP conflicten zijn.

Het mooie van IPV4 ... De láátste welke een adres "claimed" wint het spel. Altijd leuk als je apparaten hebt welke dat blijven proberen en ook stug blijven volhouden.

[ Voor 41% gewijzigd door Will_M op 19-02-2017 14:48 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Scr3wdriv3r schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:41:
[...]

Welke settings doel je dan op precies? De switches werken verder prima (haal er boven internet en tv uit). Fixed ip zou hij moeten krijgen (want ondanks dat ik nu slecht kan verbinden op .40, kan ik helemaal niet meer verbinden op .40 wanneer ik voor dit mac adres het fixed ip verander naar bijv. .41).
tuurlijk werken ze prima behalve de interface .. en daar zijn we mee aan het werk.

dus hop hop ff dhcp leasees en mac adres settings settings checken in je router
en j eip configuratie in je switches

Iperf

• Scr3wdriv3r
Er lijkt niets dubbel uitgegeven te zijn o.i.d.:

http://gofile.me/3pfvR/00s1Iu95U

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Het hoeft ook geen door DHCP uitgegeven adres in je DHCP scope te zijn. Als er ergens een device/appliance in je netwerk staat welke dat adres "fixed" heeft staan dan zal 'ie dat adres blijven terugpakken. Je moet eigenlijk even in de ARP tabel van je router gaan kijken om uit te vinden naar welk MAC adres dat IP allemaal heeft verwezen gedurende de laatste tijd.

[ Voor 28% gewijzigd door Will_M op 19-02-2017 14:57 ]

• Scr3wdriv3r
wimmel_1 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:56:
Het hoeft ook geen door DHCP uitgegeven adres in je DHCP scope te zijn. Als er ergens een device/appliance in je netwerk staat welke dat adres "fixed" heeft staan dan zal 'ie dat adres blijven terugpakken.
Ah op die manier. Moet ik dat dan zelf ingesteld hebben dus? Want in dat geval weet ik dat dit niet zo is. Is er in een Draytek een mogelijkheid om alles te 'flushen' en opnieuw uit te laten delen conform de setup? Of moet ik dan gewoon alles met internet van het stroom halen?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat heb je waarschijnlijk inderdaad zélf ergens ingesteld, ja (apparaten zijn nog nét niet zó slim ;) ).

Nou is het op afstand heel lastig oordelen maar de méést "kort door de bocht" manier is ál je devices terug te zetten naar "factory default" (en dus DHCP) nadat je van te voren goed nagedacht hebt over je netwerksetup.

Er van uitgaande dat je een "simpel" thuisnetwerk wil aanleggen heb je aan 255 IPV4 adressen in één subnet waarschijnlijk wel voldoende, je zou je router dus op (bijv.) 192.168.0.254 kunnen zetten met een netmask van 255.255.255.0 en de switches 'fixed" op bijv. 192.168.0.250 én 192.168.0.251 (kun je er nog twee bij zetten als je een beetje aan een logisch IP plan wil houden).

De DHCP server laat je vervolgens bijvoorbeeld alleen adressen aan clients uit keren tussen 192.168.0.1 én 192.168.0.50 .... Lijkt me voldoende in een simpel thuisnetwerk. Servers geef je fixed adressen vanaf 192.168.0.200.....

IP Printers geeft je daarnaast eigenlijk weer het liefst een adres wat wél middels een reservering op de DHCP server uitgekeerd wordt maar zich niet in de scope van vrij uit te delen adressen bevind .... Maar da's meer iets voor wat grotere netwerken met meerdere subnets waarbij gebruikers zo'n ding wel eens willen "ompatchen" omdat de printer toch beter bij de koffie-automaat kon staan volgens hen. Érg lastig om een printer vervolgens weer opgespoord te kunnen krijgen als dat ding een fixed adres had ingesteld én zich in een verkeerd "netwerk" bevind .... Liefst ook nog eens paar 1000Km. van daar waar jij zit ;) ALLE apparaten waar eindgebruikers met d'r tengels áán kunnen komen: DHCP!!

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 19-02-2017 15:34 ]

• Scr3wdriv3r
Ik heb de switch in de Draytek op .200 gezet, en dacht even dat hij lekker ging, maar toch weer hetzelfde, na een minuut ofzo reageert hij nergens meer op. Lijkt wel alsof er iets anders aan de hand is?

Terwijl ik niks anders gedaan heb dan mijn router vertellen dat hij fixed uit moest delen waar ik de switch voor die tijd al om liet 'vragen' en ook kreeg (.40).

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-11 19:46
Ligt het niet gewoon aan de Devolo? Dat deze voor een instabiele connectie zorgt.

• Scr3wdriv3r
Arn0uDz schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:08:
Ligt het niet gewoon aan de Devolo? Dat deze voor een instabiele connectie zorgt.
Daar zou ik ook aan denken, ware het niet dat voordat ik de switch een fixed ip gegeven heb in de router, hij perfect te benaderen was. Hij kreeg toen gewoon het IP dat ik handmatig in de switch had ingesteld.

Maar ik wil dat dit vanuit de router zo bepaald wordt voor alle apparaten die er toe doen. Maar als ik de switch zo niet meer stabiel kan benaderen is dat niet handig.

Voor de volledigheid, de verbinding is verder zo steady als maar kan. Een film speelt bijvoorbeeld als een zonnetje.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je kunt natuurlijk ook besluiten om je netgear weer een fixed ip-adres te geven, toch?
offtopic:
als er een duplicate ip in je netwerk zat, zou je daar met een fixed adres ook last van hebben, dus daar geloof ik niet zo in

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Doe je ook iets met VLANs en welke gebruik je en welke gebruiken je switches.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:40
Sowieso zou ik dat soort apparatuur vast instellen. DHCP is leuk voor clients die komen en gaan, niet voor vaste apparatuur zoals routers, switches, accesspoints en printers. 1x een rogue DHCP server in je netwerk en je vaste apparatuur wijkt uit naar andere IP adressen.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:21

SambalBij

We're all MAD here

Hoe krijg je die twee verschillende netwerken over die ene kabel naar die Devolo? Om die boven vervolgens weer te splitsen?
Enige manier die ik zie om dat te doen met een paar switches is via VLAN tagging op de kabel tussen die switches. Kunnen die Devolo's daar wel mee overweg? De ethernetframes worden door de extra VLAN tag namelijk iets groter, dus de Devolo moet dat wel snappen. Op een standaard ethernet poort zijn is die framesize maximaal 1518 bytes, maar als daar een VLAN tag aan wordt toegevoegd wordt dat 1522 bytes!
Als die Devolo vervolgens de boel dropt omdat de maximale MTU wordt overschreden, dan krijg je vage issues. Kleine frames die er wel doorheen komen, en grotere frames niet enzo...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Pagina: 1