Mijn r9 290 is stervende. Waarmee vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11-06-2024
Mijn vraag
Mijn r9 290 is een langzame dood aan het sterven. Nu vraag ik mij af of ik het beste een RX 480 met een freesync monitor kan kopen, enkel een RX 480, 2 RX 480's of een GTX 1070. Of zal ik wachten op de RX 490, provided dat mijn r9 290 niet voor die tijd BIEM zegt.

Komt er eigenlijk op neer of het voordeel van freesync groot genoeg is. Heb je hiermee, zoals sommige mensen beweren, echt helemaal geen last meer van framerates onder 60 en ver boven 60 (40fps +/- en 150fps +/-) of is dit maar gedeeltelijk waar?
Zo niet, is de DX11 performance van de 1070 het geld waard vs 2x 480, of is het beter om op de rx 490 te wachten met de hoop dat deze betere prestaties levert in dx12 en gelijkwaardige prestaties in dx11 voor een vergelijkbaar prijsje?
Heb trouwens ook begrepen dat de RX480 niet echt sneller is dan de R9 290, en als ik een nieuwe videokaart koop wil ik natuurlijk wel iets snellers.

Heb serieus moeite met kiezen.

Beste antwoord (via JayJayGolden op 24-02-2017 22:02)

Verwijderd

Ik zou wachten op vega dan kun je een betere informerende keuze maken.

Anders is een fury(x) ook een stuk sneller dan een rx 480 als je soortgelijke -/+ 1070 prestaties wilt.

Ten tweede freesync helpt wel maar natuurlijk wil je 60fps of meer hebben.

DOOM amd heeft toch paar maanden geleden met een nieuwe driver zoiets als nvidia's shadowplay uitgebracht?

Als je ook wilt livestreamen heb je een goede pc nodig genoeg streamers gebruiken 2 pc's of een 6/12 8/16 cpu met een capture card.

De i7 6700K is een goede cpu daar niet van maar als je ook 1080p erbij wilt streamen kun je met nieuwe AAA games soms moeite hebben om dat te spelen + streamen.

Heb hier zelf ook nog een oude cpu staan met een 8350+290x sapphire idle temps zijn kamertemp heb de pc ook getest met bf1 gpu temps 45-50 met fanspeed op 35%.

Mischien zou je de fancurve zelf een stuk hoger kunnen zetten?

Ook kun je de temps van je vrm's checken? Met de sapphire 290x kun je dat met de overclocking/temp checker zien '' TRIXX '' kun je ook de vrm's temps zien ik weet even niet zo uit me hoofd of jouw gpu dat heeft maar daar kun je google voor checken of gewoon even TRIXX instaleren en checken of die wel temps aangeeft.

Je zou ook de voltages iets kunnen verlagen en je gpu iets kunnen underclocken en kijken of je dan nog steeds problemen hebt.

Gebruik ook even ander kabeltje van je screen naar je gpu, en daarna test het ook even met een ander beeldscherm, gewoon om er zeker van te zijn dat het de gpu is. ( most likely it is but few mins to be sure isn't bad

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn de symptomen waardoor je denkt dat de videokaart aan het sterven is?

Hoe ziet de rest van het systeem eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:20:
Wat zijn de symptomen waardoor je denkt dat de videokaart aan het sterven is?

Hoe ziet de rest van het systeem eruit?
i7 6700K
16GB RAM
symptomen zijn: de kleuren op mijn scherm worden willekeurig geel met paars, textures in games updaten niet van low naar een hogere instelling en in andere gevallen weer vice versa (ook niet met restart) Textures missen soms in games waar dat niet echt een bekende bug is. En volgens mij ook af en toe reflection/particle artifacts maar dat kan een hersenschim zijn. Lijkt me toch niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:41
En welke tempraturen haalt je GPU?

Maak eens een log met MSI Afterburner. Kan ook een driver/tempratuur probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkewalrus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-10 19:59
Ik heb zelf een freesync monitor in het bezit. Ik kan je zeggen dat in de meeste gevallen screen tearing wordt voorkomen. Dit geldt alleen als je fps hoger is dan de refresh rate van je monitor (zeg 60hz). Freesync doet niks met framerates lager dan 60, zover ik merk en weet. Persoonlijk vind ik freesync erg fijn als het werkt, maar altijd werken doet het niet.

Over de gpu keuze, in deze tijd is dat een beetje lastig. Vega ziet er veelbelovend uit, maar veel weten we er nog niet over. Van wat we hebben kunnen zien richt AMD met Vega op de gtx 1080. Lastig te zeggen of Vega dan een vergelijkbare prijs heeft als de 1070. Tijd zal het leren.
Ook zal ik persoonlijk niet gaan voor een crossfire of sli configuratie, omdat dit niet voor elke game ondersteund is. Je hebt soms dus helemaal niks aan je tweede kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
GPU is 20-30 C idle (soms 40 als de kachel hard aan staat/het een hele warme dag is) en 60-70 C load. (75/80 max tijdens stress test)

Ik speel: League of Legends, The Crew, Dark Souls 3, Space Beast Terror Fright, Rocket League, Astroneer, Dirt:Rally, Offroad drive, Battlefield 1 en soms Overwatch.

Games die ik wil spelen: Forza Horizon 3.

Games die ik heb en wil spelen maar niet speel vanwege slechte performance: Dishonored 2, Assassins Creed 3, Assassins Creed Unity.

EDIT: Oh en ik wil graag DOOM spelen maar aangezien dit blijkbaar nog niet op te nemen valt met een AMD kaart om de een of andere reden wacht ik hier al een tijdje mee

[ Voor 15% gewijzigd door JayJayGolden op 19-02-2017 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JayJayGolden schreef op zondag 19 februari 2017 @ 23:16:
GPU is 20-30 C idle (soms 40 als de kachel hard aan staat/het een hele warme dag is) en 60-70 C load. (75/80 max tijdens stress test)

Ik speel: League of Legends, The Crew, Dark Souls 3, Space Beast Terror Fright, Rocket League, Astroneer, Dirt:Rally, Offroad drive, Battlefield 1 en soms Overwatch.

Games die ik wil spelen: Forza Horizon 3.

Games die ik heb en wil spelen maar niet speel vanwege slechte performance: Dishonored 2, Assassins Creed 3, Assassins Creed Unity.

EDIT: Oh en ik wil graag DOOM spelen maar aangezien dit blijkbaar nog niet op te nemen valt met een AMD kaart om de een of andere reden wacht ik hier al een tijdje mee
Weet je zeker dat die temps wel kloppen? Ze lijken me erg laag voor een 290. De symptomen die je noemt klinken me in de oren als VRAM wat te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-09 10:40
Welke R9 290 is het? De ASUS varianten zijn bijv berucht omdat bijv de VRMs niet goed gekoeld werden. Misschien meer airflow introduceren om je kaart beter te koelen? Schone drivers proberen via DDU?

Qua ruwe power is een 480 niet veel beter dan een 290, dus als je echt wilt upgraden kan je beter wachten op vega of voor een 1070 gaan.(wat freesync weer onmogelijk maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
Het is een MSI stock variant waar ik een triple fan arctic koeler op heb gezet. Lijkn me toch geen gekke temps voor zon giga koeler

en ja dat is dus zo'n beetje de vraag is freesync het waard. erger me nooit echt aan screen tearing, eerder aan lage fps. en word DOOM opnemen/livestreamen ooit mogelijk met AMD

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou wachten op vega dan kun je een betere informerende keuze maken.

Anders is een fury(x) ook een stuk sneller dan een rx 480 als je soortgelijke -/+ 1070 prestaties wilt.

Ten tweede freesync helpt wel maar natuurlijk wil je 60fps of meer hebben.

DOOM amd heeft toch paar maanden geleden met een nieuwe driver zoiets als nvidia's shadowplay uitgebracht?

Als je ook wilt livestreamen heb je een goede pc nodig genoeg streamers gebruiken 2 pc's of een 6/12 8/16 cpu met een capture card.

De i7 6700K is een goede cpu daar niet van maar als je ook 1080p erbij wilt streamen kun je met nieuwe AAA games soms moeite hebben om dat te spelen + streamen.

Heb hier zelf ook nog een oude cpu staan met een 8350+290x sapphire idle temps zijn kamertemp heb de pc ook getest met bf1 gpu temps 45-50 met fanspeed op 35%.

Mischien zou je de fancurve zelf een stuk hoger kunnen zetten?

Ook kun je de temps van je vrm's checken? Met de sapphire 290x kun je dat met de overclocking/temp checker zien '' TRIXX '' kun je ook de vrm's temps zien ik weet even niet zo uit me hoofd of jouw gpu dat heeft maar daar kun je google voor checken of gewoon even TRIXX instaleren en checken of die wel temps aangeeft.

Je zou ook de voltages iets kunnen verlagen en je gpu iets kunnen underclocken en kijken of je dan nog steeds problemen hebt.

Gebruik ook even ander kabeltje van je screen naar je gpu, en daarna test het ook even met een ander beeldscherm, gewoon om er zeker van te zijn dat het de gpu is. ( most likely it is but few mins to be sure isn't bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 03:33
Werkt dat nu niet met de ReLive driver? Doom opnemen?

Ik vind het opnemen en streamen juist makkelijker geworden dan via shadowplay.

[ Voor 55% gewijzigd door legendareN op 20-02-2017 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
Denk dat ik wacht op VEGA dan maar

Mijn fanspeed staat zo dat boven de 50 C hij op 100% draait en onder de 50 C 50-80%

Stream makkelijk op 60fps 720p met de meeste triple A titles zonder zelf echt een framerate verschil te merken.

Zal kijken of ik ergens deze week VRM temps kan opnemen.

Underclocken heb ik al geprobeerd, deed niks

Ander scherm heb ik niet

Wat is ReLive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJayGolden
Had ik ook al gevonden. Maar behalve dat het streaming/recording software is, wat ik al wist, word ik er niet echt wijzer van. Wat is er zoveel anders/beter aan dan bijvoorbeeld OBS studio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:41
JayJayGolden schreef op maandag 20 februari 2017 @ 20:20:
[...]

Had ik ook al gevonden. Maar behalve dat het streaming/recording software is, wat ik al wist, word ik er niet echt wijzer van. Wat is er zoveel anders/beter aan dan bijvoorbeeld OBS studio
Zoek op de verschillen tussen ABS studio en Relive? 8)7

https://www.reddit.com/r/..._quick_sync_a_test_i_did/

op FPS gebied ontlopen ze elkaar niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
Ze ontlopen elkaar gigantisch als je niet via intel quick sync opneemt. Cpu word dan enorm zwaar belast.

Via ReLive heb je nauwelijks fps loss.
Pagina: 1