Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-09 21:44
Voor een kennis ben ik op zoek naar een UPS die voor een zo lang mogelijke duur (minimaal 2 uur, bij voorkeur 4, of zelfs 8) een low-powered device (<= 20W) in gang kan houden bij een stroomuitval (het betreft een pomp voor circulatie van een houtskachel op 220V, die rechtstreeks in een stopcontact geplugd word).

Zelf heb ik voor mijn pc een APC Back-UPS BR1200G-GR, en die houd het met een load van +- 20W (een lamp) bijna 3 uur uit, maar is volgens mij niet geheel representatief, omdat het beestje al een jaar of 3 oud is. Ik heb zelf verder niet direct een idee hoe ik de capaciteit van een batterij in UPS kan gebruiken om de runtime te berekenen, en heb ook de indruk dat bij de lage loads de omzetting van 12/24/...V naar 230V niet erg efficient is, wat niet meehelpt om een directe berekening te maken.

Vandaar de vraag: Zijn er mensen die ervaring hebben met het draaiende houden van 230V low-powered devices tijdens een stroomuitval, en wat tips of suggesties kunnen geven?

De voorkeur gaat uit naar een kant-en-klare oplossing (max. 250€), omdat die gemakkelijk te installeren is, en relatief onderhoudsvrij is... Gebaseerd op mijn test, zou een BX1400U-GR (van APC) een betaalbare oplossing zijn, maar daar zie ik dan weer in de specs dat de UPS bij een load van < 15W in slaapstand zou gaan, wat uiteraard niet de bedoeling is...

Ik twijfelde tussen electronica (want mogelijk zelfbouw oplossing) of componenten aankoopadvies (bij kant-en-klare oplossing), dus uiteindelijk maar hier geplaatst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:01
Moet het overschakelen automatisch gebeuren? Anders zou je ook een goede omvormer (Victron) met een deepcycle accu kunnen pakken die de gebruiker dan aanzet als het nodig is en de stekker van de pomp overplugt. Ik zeg bewust 'goede omvormer', want een goedkope APC spuugt een gemodificeerde blokgolf uit ipv. een zuivere sinus en ik vraag mij af of die pomp daar blij mee gaat zijn. Ik heb voor €65 een Victron 180W zuivere sinus omvormer gekocht via Marktplaats, nieuw in doos.

Geen mogelijkheid om een 12V pomp te monteren? Dan zou je die rechtstreeks op een deepcycle/gelaccu aan kunnen sluiten, waar je dan een druppellader continu aan laat hangen. Dan heb je het principe van een 'online UPS'. Scheelt ook weer een conversiestap van 12V > 230V (en dus efficiëntie en dus batterijduur).

Je ziet ook nog wel eens dat mensen een APC modificeren met een joekel van een accu eraan. Vergis je daar niet in, die goedkope modellen zijn qua koeling vaak niet berekend om uren achtereen te draaien. Qua koeling kunnen ze het vaak net lang genoeg uit houden tot de accu (vaak een 12V 7Ah gelaccu) leeg is.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
20 W voor 4 uur te laten draaien. Dat betekent dat je 80 Wh aan batterijcapaciteit nodig hebt.

Even de Pricewatch erbij en ik om op zoiets

Nu blijkt op Pricewatch dat de accucapaciteit niet genoemd is (met "capaciteit" in de pricewatch wordt vermogen bedoeld).

Even naar een van de winkels, bijvoorbeeld Afuture en ik zie in de specs een accucapaciteit van 86 VAh = 86 Wh staan.

Deze zou dus moeten voldoen aan je eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Skyaero schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:06:
20 W voor 4 uur te laten draaien. Dat betekent dat je 80 Wh aan batterijcapaciteit nodig hebt.

Nu blijkt op Pricewatch dat de accucapaciteit niet genoemd is (met "capaciteit" in de pricewatch wordt vermogen bedoeld).

Even naar een van de winkels, bijvoorbeeld Afuture en ik zie in de specs een accucapaciteit van 86 VAh = 86 Wh staan.

Verdubbel de capaciteit maar om wat zekerder te zijn dat je ook echt die 4 uur gaat halen.

De pomp, die is niet toevallig te wisselen voor een 24v model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
ThinkPadd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:38:
Moet het overschakelen automatisch gebeuren? Anders zou je ook een goede omvormer (Victron) met een deepcycle accu kunnen pakken die de gebruiker dan aanzet als het nodig is en de stekker van de pomp overplugt. Ik zeg bewust 'goede omvormer', want een goedkope APC spuugt een gemodificeerde blokgolf uit ipv. een zuivere sinus en ik vraag mij af of die pomp daar blij mee gaat zijn. Ik heb voor €65 een Victron 180W zuivere sinus omvormer gekocht via Marktplaats, nieuw in doos.

Geen mogelijkheid om een 12V pomp te monteren? Dan zou je die rechtstreeks op een deepcycle/gelaccu aan kunnen sluiten, waar je dan een druppellader continu aan laat hangen. Dan heb je het principe van een 'online UPS'. Scheelt ook weer een conversiestap van 12V > 230V (en dus efficiëntie en dus batterijduur).

Je ziet ook nog wel eens dat mensen een APC modificeren met een joekel van een accu eraan. Vergis je daar niet in, die goedkope modellen zijn qua koeling vaak niet berekend om uren achtereen te draaien. Qua koeling kunnen ze het vaak net lang genoeg uit houden tot de accu (vaak een 12V 7Ah gelaccu) leeg is.
Automatisch moet inderdaad kunnen, want het is vooral bedoeld om de pomp draaiende te houden als er dus stroomuitval is, en als dat in de nacht gebeurd als de kennis in slaap is, zou er van manueel omzetten niks in huis komen :+

Mbt tot een 12V/24V pomp: geen idee, dat zou ik moeten vragen.

Ik ga dat van de blokgolf in elk geval ook eens moeten onderzoeken, daar had ik eerlijk gezegd nog totaal niet aan gedacht :S
Skyaero schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:06:

Mijn eigen UPS (de BR1200G-GR) heeft volgens apc een capaciteit van 187 VAh (nieuw), dus dan zou ik iets gelijkaardigs moeten zoeken (als ik het advies van ferry meeneem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:29
azerty schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:46:
[...]

Mijn eigen UPS (de BR1200G-GR) heeft volgens apc een capaciteit van 187 VAh (nieuw), dus dan zou ik iets gelijkaardigs moeten zoeken (als ik het advies van ferry meeneem).
Capaciteit van de accu's zegt weinig als je het rendement van de ups niet meerekend.

86Wh klopt prima, bij een 12V / 7.2Ah accu (standaard maatje) zit je daar op.

Alleen krijg je dat er niet uit. Rendement van zo'n ding is vrij laag als je m bijna niet belast.
Op de grafieken van APC kun je zien dat jouw UPS een rendement heeft van 97% vanaf zo'n 35% load.

Een 20 watt belasting (op een ding wat 720W kan leveren) is zo'n 3% load. Dan is het rendement nog maar 70% ofzo.

als je het met een UPS wilt doen, ben je het efficientst uit met een zo licht mogelijke UPS. Die kun je natuurlijk verzwaren met een grotere accu, mits je, zoals Thinkpad al noemt, ook rekening houd met de koeling. (wat bij dergeljike lage vermogens simpel met wat geforceerde airflow al te halen is)

Efficienter is om dat ding op 12 of 24V te voeden. Dan is het gewoon omschakelen en geen rendementsverlies.

Wat is de reden dat je het zo lang draaiend wilt houden? Kun je geen sterlingventilator op dat ding plaatsen? dat kost je helemaal geen stroom of ups of whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
DJSmiley schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:16:
[...]

Capaciteit van de accu's zegt weinig als je het rendement van de ups niet meerekend.

86Wh klopt prima, bij een 12V / 7.2Ah accu (standaard maatje) zit je daar op.

Alleen krijg je dat er niet uit. Rendement van zo'n ding is vrij laag als je m bijna niet belast.
Op de grafieken van APC kun je zien dat jouw UPS een rendement heeft van 97% vanaf zo'n 35% load.

Een 20 watt belasting (op een ding wat 720W kan leveren) is zo'n 3% load. Dan is het rendement nog maar 70% ofzo.

als je het met een UPS wilt doen, ben je het efficientst uit met een zo licht mogelijke UPS. Die kun je natuurlijk verzwaren met een grotere accu, mits je, zoals Thinkpad al noemt, ook rekening houd met de koeling. (wat bij dergeljike lage vermogens simpel met wat geforceerde airflow al te halen is)

Efficienter is om dat ding op 12 of 24V te voeden. Dan is het gewoon omschakelen en geen rendementsverlies.

Wat is de reden dat je het zo lang draaiend wilt houden? Kun je geen sterlingventilator op dat ding plaatsen? dat kost je helemaal geen stroom of ups of whatever
Het is een houtkachel die aangesloten zit op het verwarmingscircuit. Als dat ding goed brand, en er is geen cirulatie, dan krijg je stoom, en dat dient vermeden te worden. Hetgeen ze nu doen als er stroompanne is en de kachel is goed aan het branden is simpel: water erop zodat het vuur uitgaat. Natuurlijk wel vervelend als ze het erna terug moeten aansteken, vandaar het idee om met een UPS de pomp voor 2-8 uur nog te laten draaien.

De kennis heeft trouwens al een sterling ventilator op die kachel staan ;)

Denk dat ik dan maar eens ga navragen of hij het ziet zitten om er een 12/24V pomp in de plaats voor te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Het probleem met een UPS (in deze prijsklasse) is dat ze in nullast vaak een uur niet eens halen.
Die grote BX1400 doet op 50 Watt net anderhalf uur.

Of je moet de leidingen aanpassen zodat er bij stroomuitval geen druk meer kan ontstaan. Lijkt me veiliger.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 19-02-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan de bestaande ups ook upgraden met een deftige lifepo4 accu. dan kan je de draaitijd enorm verlengen in vergelijking met de loodaccu die erin zit.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:42

Rmg

flippy.nl schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 07:02:
je kan de bestaande ups ook upgraden met een deftige lifepo4 accu. dan kan je de draaitijd enorm verlengen in vergelijking met de loodaccu die erin zit.
Heb je dan geen aangepast laadcircuit nodig? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

met lifepo4 niet. die kan zelfs veel beter tegen de laadvoltages die UPsén aanhouden. daarom zijn loodaccus ook na 2 jaar stuk in een ups. een lifpo4 zal 10 jaar+ meegaan en kan veel langer op vermogen blijven.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:42

Rmg

flippy.nl schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:13:
met lifepo4 niet. die kan zelfs veel beter tegen de laadvoltages die UPsén aanhouden. daarom zijn loodaccus ook na 2 jaar stuk in een ups. een lifpo4 zal 10 jaar+ meegaan en kan veel langer op vermogen blijven.
Interessant :9 volgend jaar als de UPS accu aan vervanging toe is eens bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
flippy.nl schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:13:
Kun je een LiFePO4-pakket gewoon constant aan 13,65V (laadvoltage wat ik gemeten heb in een APC en MGE UPS) laten hangen zonder dat de cellen stuk gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ze zijn iets veiliger, maar je mag ze nog steeds niet overladen. Ze zijn nog steeds in staat tot ontbranding, met een zelfvoedende metaalbrand tot gevolg.

Een loodaccu UPS is niet vanzelfsprekend geschikt voor dergelijke accu's.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 21-02-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

13.65v is 3.41v per cel. dat is zeer ruim onder het maximum van 3.65v en zit de accu voor ongeveer 85~90% vol. dus overladen is niet eens aan de orde.

zelfs in de auto (14.2v) is niet eens overladen. dat begint pas bij 14.6v nominaal. opladen met een beetje tempo kan je doen tot 15v en dan afzakken naar 13.8v voor float charge.

dus nee, een UPS zal een lifpo4 niet slopen. in tegendeel. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 21-02-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:17:
[...]

Kun je een LiFePO4-pakket gewoon constant aan 13,65V (laadvoltage wat ik gemeten heb in een APC en MGE UPS) laten hangen zonder dat de cellen stuk gaan :?
Nee, het laadprotocol voor lood-zuur accu's is heel anders dan voor Lithium batterijen.
Lood-zuur moet je juist overladen (hogere spanning dan de max) om de levensduur te verlengen, bij Lithium mag je absoluut niet over de maximum spanning heen, tenzij je graag vuurwerk wilt.

Een lader die alleen ontworpen is voor een lood-zuur accu mag je nooit gebruiken voor lithium batterijen.

Lood-zuur batterijen gaan overigens doorgaans langer mee dan lithiumbatterijen bij lage cyclische belasting (zoals bij een UPS). Lithium degradeert namelijk veel meer in de tijd dan lood-zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Skyaero schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:37:
[...]

Nee, het laadprotocol voor lood-zuur accu's is heel anders dan voor Lithium batterijen.
Lood-zuur moet je juist overladen (hogere spanning dan de max) om de levensduur te verlengen, bij Lithium mag je absoluut niet over de maximum spanning heen, tenzij je graag vuurwerk wilt.

Een lader die alleen ontworpen is voor een lood-zuur accu mag je nooit gebruiken voor lithium batterijen.

Lood-zuur batterijen gaan overigens doorgaans langer mee dan lithiumbatterijen bij lage cyclische belasting (zoals bij een UPS). Lithium degradeert namelijk veel meer in de tijd dan lood-zuur.
graag even de kanttekening hierbij plaatsen dat je het hierbij hebt over li-po of li-ion, niet lifepo4. ondanks de li- in de naam is het een compleet anders beestje met compleet andere eigenschappen als "reguliere" li-ion/li-po cellen. een lifepo4 opladen tot 4.2v valt onder de noemer "niet handig" zullen we maar zeggen...;)

juist om vuurwerk te voorkomen is het erg belangrijk om je definitities goed te hebben. ;)

voor de goede orde: lifepo4 kan je gewoon met (domme) lood laders opladen die in UPSén zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 21-02-2017 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Veilig - Lithium iron phosphate (LiFePO4),
Gevaarlijk - Lithium nickel manganese cobalt oxide (LiNiMnCoO2 or NMC)
Maar, beide kunnen nog steeds een metaalbrand veroorzaken, want: LiFePO4 en LiNiMnCoO2

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 21-02-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

[nuchter gezien]
Ik vraag me echt af voor welk doomsday prep event je gaat ?
De kans dat het in NL uitvalt is klein, en langer dan 4 uur is extreem klein.
Neem daarbij de kans dat je niet aanwezig bent wanneer het gebeurd, en wil je een extra onderhouds + risico in je huis plaatsen?
[/nuchter gezien]

Afgezien daarvan, is het wel prettig "stroom" indien nodig achter de hand te hebben.
- je CV(warm water om te wassen, dus ontstekking)
- vriezer/koelkast op temperatuur te houden (vaak maar 12 uur tegenwoordig)
- gsm / wekker van voeding te voorzien.

In de hobby sfeer zijn er mensen met 18650 batterij-en bezig
YouTube: HBPowerwall
ThinkPadd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 13:38:

Als je een UPS wilt kopen, ga voor een "server" ups, APC heeft er een handje van om componenten uit de print te laten bij de goedkopere varianten met duurdere broertjes. Het monteren van de juiste onderdelen en wat dikkere kabels kan dit verbeteren. Daarnaast bevatten ze vaak serieel/usb/netwerk uitlees mogelijkheden ;) en kan je een "test cyclus" instellen. Smart UPS of rackmounted met defecte batterij-en zijn op MP te vinden voor weinig.
ps hoe meer Wattjes je van een dergelijk UPS trekt hoe meer aandacht je aan kabel diktes wilt besteden.. iets met hitte en weerstand en brand geloof ik.

vraag: zou een PSU van een pc de "sinus/blok golf" van de UPS iets kunnen corrigeren er zit immers 12v/24v rails op ?

Ik zelf zou een (benzine)generator erbij zetten, een UPS gaat piepen (indien je hem zodanig instelt)
om de UPS op te laden bij langdurig uitval. En als je de benzine in beweging houd bij stilstand zodat je geen bezinking hebt. Bezinking schijnt nogal schadelijk te zijn voor motorische componenten.
Een generator kan je "stil" maken door wat aan soundproofing te doen(youtube filmpjes zat)

[nuchtere modus]
Denk toch dat je met dit hobby project als je UPS+auto accu+ generator + extra meuk snel op de 400,- zit.
is dit een uitval van x tijd waard in de ? jaar ..
Let wel UPS / ACCU en generator hebben onderhoud nodig,

vraag zouden zonnepanelen zeg 2700WP de nodige stroom overdag kunnen leveren om de noodzakelijke apparatuur in gang te houden ? en dus snachts op kaarsjes en dekens leven ;)
[/nuchtere modus]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:56
flippy.nl schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 12:44:
[...]

graag even de kanttekening hierbij plaatsen dat je het hierbij hebt over li-po of li-ion, niet lifepo4. ondanks de li- in de naam is het een compleet anders beestje met compleet andere eigenschappen als "reguliere" li-ion/li-po cellen. een lifepo4 opladen tot 4.2v valt onder de noemer "niet handig" zullen we maar zeggen...;)

juist om vuurwerk te voorkomen is het erg belangrijk om je definitities goed te hebben. ;)

voor de goede orde: lifepo4 kan je gewoon met (domme) lood laders opladen die in UPSén zitten.
En juist vanwege die mogelijke verwarring is het beter om mensen gewoon aan te raden geen lithium accu's aan een lader voor lood accu's te hangen. ;)

Precies hetzelfde als mensen die flooded, AGM of gel accu's willen mixen. Ja in bepaalde combinaties kan het theoretisch gezien prima, maar de meeste probleem gevallen met accu banken komen als mensen ze gaan mixen of op een verkeerde lader aansluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door MewBie op 22-02-2017 00:39 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:47
Zoals reeds geoppert is een 12/24V pomp het beste, maar anders is de optie met de 180w PSW VE omvormer een goede. Ik heb dit zelf draaien met een VE Blue power lader (deze houdt na laden de spanning op ~13V (float) ongeacht de stroom die afgenomen wordt. Icm een kwalitatieve AGM accu is dit redelijk onderhoudsvrij. Na een stroomstoring en/of als de accu leeg is (11.5V) komt het automatisch weer op.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
vso schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:11:
[...]
Als je een UPS wilt kopen, ga voor een "server" ups, APC heeft er een handje van om componenten uit de print te laten bij de goedkopere varianten met duurdere broertjes. Het monteren van de juiste onderdelen en wat dikkere kabels kan dit verbeteren. Daarnaast bevatten ze vaak serieel/usb/netwerk uitlees mogelijkheden ;) en kan je een "test cyclus" instellen. Smart UPS of rackmounted met defecte batterij-en zijn op MP te vinden voor weinig.
[...]
Technisch een prima advies, nadeel is alleen dat die Smart-UPS modellen vaak een idle verbruik hebben wat niet gering is. Is maar zo 30W of meer. Op jaarbasis is dat toch €60 wat je 'weggooit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ThinkPadd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:27:
[...]

Technisch een prima advies, nadeel is alleen dat die Smart-UPS modellen vaak een idle verbruik hebben wat niet gering is. Is maar zo 30W of meer. Op jaarbasis is dat toch €60 wat je 'weggooit'.
Tja ik ben zelf redelijk positief over het gebruik van de UPS met name de keren dat ik er plezier van heb gehad. (smart UPS 1600) en 1x nieuwe accu's besteld a 200,-
Ik gebruik mijn ups zelf primair voor elektronica beveiliging (pieken/dalen opvangen) dat is me die investering wel waard. (ik zie die 60,- niet als weggegooid)

Ik denk dat in andere landen waar je stroomnet kwalitatief minder is, en je dus meer risico loopt op black-out of brown-out je veel wijzer bent op alternatieve stroombronnen. de euro's die je uitspaart en die in zonnepanelen te investeren is 20x wijzer en levert je sneller meer geld op (in NL).
zeker als je met die zonnepanelen je koelkast/vriezer weer kan activeren tijdens een stroomuitval.

Ik zie wel nut voor een auto als backup-generator, en als de opslag techniek een paar goeie slagen maakt.

Tja vanalles

Pagina: 1