Apparatuur in trapkast plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:46
Mijn vraag
Ik wil graag in ons nieuwe huis mijn nieuwe TV aan de wand hangen en alle apparatuur in een trapkast, achter de bank wegwerken. Voor dit doel heb ik een dikke buis laten plaatsen die van onze trapkast naar de de plek waar de TV moet zijn gaat komen.

Afbeeldingslocatie: https://s22.postimg.org/e2wy0dcn5/huis_media.png

Helaas weet ik nog niet precies hoe dit aan te pakken.

Uitrusting is als volgt:

In meterkast:
  • Binnenkomende TV/internet kabel (Ziggo of glasvezel)
  • Netwerkschijf (Synology)
  • Uitgaande UTP naar trapkast
  • Uitgaande coax naar trapkast
In trapkast:
  • Binnenkomende UTP vanuit trapkast
  • Binnenkomende coax uit trapkast
  • Uitgaande grote holle buis richting TV
  • Alle apparatuur
Bij TV:
  • Binnenkomende grote holle buis richting TV
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Nieuwe TV (nog uit te zoeken)
  • Nieuwe soundbar (nog uit te zoeken, maar ben erg gecharmeerd van de Bose Soundtouch 300)
  • Nieuwe afstandsbediening -> denk gezien alles wat ik gelezen heb een BlueTooth ab nodig te hebben, zoals een Logitech
  • TV tuner kast (vermoedelijk Ziggo Horizon)
  • Nieuwe TV (nog uit te zoeken)
  • Blu-ray speler
  • Chromecast (voor zover nog nodig als de nieuwe TV Netflix en YouTube ondersteund)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De nodige topics over hoe dit aan te pakken. Resultaat hiervan is:
  • De aangelegde buis tussen meterkast en tv
  • Voorkeur voor de Bose soundbar
  • Idee om een BT-ab te kopen van Logitech
Maar wat nog open staat is eigenlijk het volgende: ik ben niet zo ontzettend thuis in dit gebeuren. Ben als IT'er bekend met alle technologie en wordt ook niet zenuwachtig van een netwerkkabel trekken en stekkertjes knijpen e.d.. Maar echt thuis hierin ben ik gewoon niet.

Ik neig er nu naar om het op te zetten zoals hierboven al een beetje af te leiden is: Coax en UTP vanuit meterkast naar trapkast doortrekken. Hier zet ik dan de tuner en blu-ray speler neer. Via een dikke buis gaat er vervolgens beeld richting TV (en van TV naar de soundbar).

Maar de vragen waar ik eigenlijk mee zit zijn: is dit een handige oplossing, wat kan er beter en ook: moet/kan dit met 1 lange HDMI kabel en een soort splitter o.i.d. of moet ik meerdere HDMI-kabels door de holle buis gaan leggen? Als dat niet hoeft liever niet; ik heb vanuit het verleden vrij slechte ervaringen met (HDMI-)kabels die tegen elkaar aan liggen....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-10 00:34
Veel vragen, dat is ook normaal bij dergelijk project!

Wat je dus wilt is centraliseren van jouw AV toestellen in de trapkast. Gelukkig zijn er meerdere manieren om het op te lossen.
Coax en UTP vanuit meterkast naar trapkast doortrekken. Hier zet ik dan de tuner en blu-ray speler neer. Via een dikke buis gaat er vervolgens beeld richting TV (en van TV naar de soundbar).
Is dit een handige oplossing: Ja en neen. Het kan handig en eenvoudig zijn als je het op voorhand goed uitdenkt. Resultaat is strakker en het is veel flexibeler. Nadeel: het is sowieso duurder en door verkeerde keuzes is een upgrade mogelijks onmogelijk.

Hoe aansluiten? Wat je volgens mij het beste kan doen is jouw TV gebruiken als monitor dus verbinden met de trapkast met 1 goede HDMI kabel. In jouw trapkast doe je alle switching, dus in jouw trapkast zet je een HDMI-switch tussen de monitor kabel en de bronnen (blurayspeler, tuner).
Een universele afstandsbediening hoeft niet als al jouw toestellen met elkaar verbonden worden via HDMI en HDMI-CEC compatibel zijn (ze geven het controle signaal aan elkaar door). Anders kan je ook werken met IR-verlengers of 1 draadloze afstandsbediening (RF of Bluetooth). Let wel dat er bij dat laatste een maximale bruikbare afstand geldt (zie opm. 3).

Enkele persoonlijke opmerkingen/ ervaringen
1/ HDMI kan -mits een degelijke afgeschermde kabel- +/-veilig tot 10m, daarboven is het een trial & error. Zeker met full 4k UHD (18gbps) zijn er veel verhalen van kabels die het toch niet trekken. Ik gebruik HDMI 1.4 over 1xSTP (HDBaseT) vanwege de afstand, maar overweeg voor de komende maanden glasvezel voor 4k UHD. Bij HDBaseT is de huidige standaard cat 6A STP @ 600MHz.

2/ Een lege buis steken is het beste wat je kan doen. Indien nodig kan je in de toekomst een kabel bijtrekken of vervangen. Denk wel aan de radius (hoek), zeker bij glasvezel (stel over 10 jaar gaan we allen over op hdmi over fiber) is dat een kritiek punt, en aan diameter (een HDMI connector is behoorlijk breed).
Liefst heb je een gladde PVC buis die stevig vastgemaakt is (maar niet dichtgeknepen).

3/ Universele afstandsbedieningen die met (RF of) Bluetooth werken hebben een maximale afstand die ze kunnen overbruggen. Tot +/-8m (incl. tussenmuur) zal een harmony bluetooth wel werken. Daarboven wordt het lastiger.
Weet ook dat heel wat moderne TVs afstandsbedieningen hebben met bijkomende functionaliteiten (microfoon, gyroscoop voor aanwijzen). Een Harmony is in vergelijking een vrij "domme" afstandsbediening en dankzij CEC is die misschien zelfs overbodig.

4/ Kan je niet beter al jouw netwerkapparatuur ook centraliseren in dezelfde ruimte? In jouw trapkast zal je al UTPs nodig hebben voor 1 blurayspeler, 1 tuner, en neem er nog maar 2/3 extra voor een console, mediaplayer, etc. Aan jouw TV heb je er 2 nodig (soundbar en TV), maar ik zou een 3de overwegen zodat je desgewenst ook bluetooth/ USB/ IR kan verlengen tot aan de TV. Dat betekent een hoop UTP vanuit de meterkast.
Wat ik persoonlijk heb gedaan is enkel de modem in de meterkast, en van daaruit naar een centrale plaats met coax en UTP (in jouw geval de trapkast). Daar heb ik mijn router, switch, nas, server en bedeel ik het hele huis. Wil je AV en Netwerk toch fysiek scheiden tussen trapkast en meterkast, dan zul je een bijkomende netwerk switch in de trapkast moeten installeren of meer dan genoeg netwerkkabels voorzien.

5/ Ik denk dat je voor het vinden van een SoundBar beter een ander topic opent.

Wat ik in jouw geval belangrijk zou vinden bij een soundbar is
-HDMI ARC (voor het geluid uit de TV naar de soundbar)
-decoderen van DD/DD+/DTS (omdat je vroeg of laat de apps zult gebruiken in jouw TV)
-HDMI CEC compatibel met de TV (zodat je desgewenst de TV afstandsbediening kunt gebruiken en geen universele AB nodig hebt).

Bedenk ook dat je met jouw soundbar mogelijks een subwoofer nodig zult hebben, die kunnen draadloos gelukkig, dan heb je enkel een stopcontact nodig.
De zwaardere exemplaren zijn echter bedraad.In dat geval is een leiding van de soundbar naar de eventuele plaats voor een subwoofer geen overbodige luxe.

[ Voor 9% gewijzigd door road rebel op 21-02-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
road rebel schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:13:
Veel vragen, dat is ook normaal bij dergelijk project!

Wat je dus wilt is centraliseren van jouw AV toestellen in de trapkast. Gelukkig zijn er meerdere manieren om het op te lossen.
Allereerst bedankt voor al je uitleg!
Is dit een handige oplossing: Ja en neen. Het kan handig en eenvoudig zijn als je het op voorhand goed uitdenkt. Resultaat is strakker en het is veel flexibeler. Nadeel: het is sowieso duurder en door verkeerde keuzes is een upgrade mogelijks onmogelijk.

Hoe aansluiten? Wat je volgens mij het beste kan doen is jouw TV gebruiken als monitor dus verbinden met de trapkast met 1 goede HDMI kabel. In jouw trapkast doe je alle switching, dus in jouw trapkast zet je een HDMI-switch tussen de monitor kabel en de bronnen (blurayspeler, tuner).
Een universele afstandsbediening hoeft niet als al jouw toestellen met elkaar verbonden worden via HDMI en HDMI-CEC compatibel zijn (ze geven het controle signaal aan elkaar door). Anders kan je ook werken met IR-verlengers of 1 draadloze afstandsbediening (RF of Bluetooth). Let wel dat er bij dat laatste een maximale bruikbare afstand geldt (zie opm. 3).
Ja, dit was ook wat ik dacht. Totale afstand is zo'n 5 a 6 meter dus dit moet goed komen. Is het voor een switch belangrijk van welke kwaliteit hij is of doet een switch wat hij moet doen en is het al gauw goed?

Ik vind een IR-verlenger niet zo fijn; zo'n opplakoogje zie ik niet zo zitten.
Enkele persoonlijke opmerkingen/ ervaringen
1/ HDMI kan -mits een degelijke afgeschermde kabel- +/-veilig tot 10m, daarboven is het een trial & error. Zeker met full 4k UHD (18gbps) zijn er veel verhalen van kabels die het toch niet trekken. Ik gebruik HDMI 1.4 over 1xSTP (HDBaseT) vanwege de afstand, maar overweeg voor de komende maanden glasvezel voor 4k UHD. Bij HDBaseT is de huidige standaard cat 6A STP @ 600MHz.
Met max 6 meter moet dit dus lukken.
2/ Een lege buis steken is het beste wat je kan doen. Indien nodig kan je in de toekomst een kabel bijtrekken of vervangen. Denk wel aan de radius (hoek), zeker bij glasvezel (stel over 10 jaar gaan we allen over op hdmi over fiber) is dat een kritiek punt, en aan diameter (een HDMI connector is behoorlijk breed).
Liefst heb je een gladde PVC buis die stevig vastgemaakt is (maar niet dichtgeknepen).
De afstanden die ik aangeef zijn (ruime) buizen waar zat kabels door heen moeten kunnen.
3/ Universele afstandsbedieningen die met (RF of) Bluetooth werken hebben een maximale afstand die ze kunnen overbruggen. Tot +/-8m (incl. tussenmuur) zal een harmony bluetooth wel werken. Daarboven wordt het lastiger.
Weet ook dat heel wat moderne TVs afstandsbedieningen hebben met bijkomende functionaliteiten (microfoon, gyroscoop voor aanwijzen). Een Harmony is in vergelijking een vrij "domme" afstandsbediening en dankzij CEC is die misschien zelfs overbodig.
De enige reden dat ik een Harmony overwoog is omdat ik daarmee een mogelijkheid zag om apparaten achter de muur te bedienen zonder 'oogje' voor RF. Als het anders kan; roep gerust!
4/ Kan je niet beter al jouw netwerkapparatuur ook centraliseren in dezelfde ruimte? In jouw trapkast zal je al UTPs nodig hebben voor 1 blurayspeler, 1 tuner, en neem er nog maar 2/3 extra voor een console, mediaplayer, etc. Aan jouw TV heb je er 2 nodig (soundbar en TV), maar ik zou een 3de overwegen zodat je desgewenst ook bluetooth/ USB/ IR kan verlengen tot aan de TV. Dat betekent een hoop UTP vanuit de meterkast.
Wat ik persoonlijk heb gedaan is enkel de modem in de meterkast, en van daaruit naar een centrale plaats met coax en UTP (in jouw geval de trapkast). Daar heb ik mijn router, switch, nas, server en bedeel ik het hele huis. Wil je AV en Netwerk toch fysiek scheiden tussen trapkast en meterkast, dan zul je een bijkomende netwerk switch in de trapkast moeten installeren of meer dan genoeg netwerkkabels voorzien.
Ik dacht juist dat ik in de meterkast mijn NAS e.d. gewoon direct aan de modem kon hangen en een switch kon plaatsen in de trapkast. Zo verdeel ik apparaten een beetje en heb ik ook automatisch wat minder poorten én ruimte nodig in de trapkast.

Waarom zou ik het centraliseren? Ik zie het niet zo....
5/ Ik denk dat je voor het vinden van een SoundBar beter een ander topic opent.

Wat ik in jouw geval belangrijk zou vinden bij een soundbar is
-HDMI ARC (voor het geluid uit de TV naar de soundbar)
-decoderen van DD/DD+/DTS (omdat je vroeg of laat de apps zult gebruiken in jouw TV)
-HDMI CEC compatibel met de TV (zodat je desgewenst de TV afstandsbediening kunt gebruiken en geen universele AB nodig hebt).

Bedenk ook dat je met jouw soundbar mogelijks een subwoofer nodig zult hebben, die kunnen draadloos gelukkig, dan heb je enkel een stopcontact nodig.
De zwaardere exemplaren zijn echter bedraad.In dat geval is een leiding van de soundbar naar de eventuele plaats voor een subwoofer geen overbodige luxe.
Ok, ga ik doen. Zware subwoofer heb ik (absoluut) niet nodig. Dus het wordt een soundbar zonder sub of met een lichte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Een kleine kick in de hoop dat er nog wat reacties gaan komen die me helpen met het maken van de juiste keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:01
Als hdmi kabel kan ik een kabel van het merk Kramer adviseren. Dit Is een professioneel A merk wat niet al te duur Is. Alle kabels voldoen 100% aan de opgegeven specs. Dezen zijn bijvoorbeeld te koop bij Thoman.

Voor rest sta ik helemaal achter wat rebel al schreef.

Voor hdmi switchers kun je alle kanten op. Professioneel is Extron, kramer, geffen en Cyp en als je wat goedkoper wil en toch goed kun je naar dr. Hdmi kijken. Probeer de echt goedkope switchers te vermijden dit kan tot lastig op te lossen hdmi problemen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ok bedankt kippy!

Staat eigenlijk alleen het verhaal van de afstandsbediening nog open. Een Harmony is dus 'dom' en 'overbodig'. Maar hoe werkt een BT-afstandsbediening dan? Want lang niet alle apparaten ondersteunen toch BlueTooth? Mijn simpele oude BlueRay bijvoorbeeld vast niet; hoe ga ik die dan aansturen met een BT-ab?

Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:01
Marmitek heeft redelijk goede en goedkopen extenders voor IR. Dat kan een oplossing zijn voor een niet BT oplossing
Pagina: 1