Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
Beste tweakers,

Hopelijk is dit het goede subforum voor onderstaande.

Heb sinds enige tijd last van hardware die zonder duidelijk aanwijsbare reden kapot gaat. :( Dus wil graag jullie hulp vragen om te kijken wat er misschien aan de hand is. :)

Juni 2016 ging zonder aanwijsbare reden mijn videokaart kapot en later ook mijn moederbord en cpu. Dit is gelukkig allemaal onder garantie vervangen. Het zou wellicht kunnen dat 1 onderdeel kapot was (mobo?) en de rest ook gesloopt heeft.

Inmiddels zijn we 8 maanden verder en begint mijn huidige moederbord het ook te begeven.
  • USB sticks werken niet goed meer (hele computer) freezed nadat je ze probeert te benaderen
  • de PCH komt niet door de Intel Processor Diagnostic Tool.
  • “Error while retrieving SATA Device Information from OS --- ..Platform Controller Hub Test Failed.. PCH Fail Return Status 1”
  • Mobo foutcode leds geeft nu inmiddels ook aan dat er iets met het memory is: Memory initialization error. Wrong memory type or incompatible memory speed. (Memory vervolgens getest gedurende 12 uur en dat gaf nul fouten)
Het kan natuurlijk toeval zijn en gewoon botte pech maar ga altijd netjes met mijn spullen om en heb hier in de afgelopen 15 jaar hiervoor nul last van gehad.

Heb verder een voeding van hoge kwaliteit en pas 4 jaar oud: de Corsair AX760. Die kan natuurlijk kapot zijn maar die kans lijkt me vrij klein gezien de kwaliteit en leeftijd.

Echter ben bijna twee jaar geleden verhuisd naar een vrij oude woning die ook aan de vochtige kant is.

Dus nu denk ik dat het misschien zit in:
  • PC is niet aangesloten op geaard stopcontact. (PC was overigens in de 15 jaar daarvoor ook altijd op ongeaard stopcontact aangesloten.)
  • de "kwaliteit" van de stroomvoorziening in dit huis? Spikes, onder/overspanning ?
  • Vochtigheid ?
Overigens gebeurt het ook af en toe (1x per maand / paar maanden dat de TV in slaapkamer tijdens kijken spontaan uit en dan weer aan gaat)

Waar ik nu zelf aan denk is om:Mijn vragen aan jullie zijn nu:
  • Hebben jullie nog tips of verhelderende inzichten.
  • Is zo'n surgeprotector zinvol en is de genoemde van voldoende goede kwaliteit of raden jullie een andere aan?
PS: Ik ben verder een totale leek op gebied van elektriciteit, meterkasten, etc. :X

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:50

DirtyBird

Praktiserend denker

Bij je pc zouden ook stof en slechte airflow effect kunnen hebben op de levensduur, al klinkt jouw situatie wel wat extreem daarvoor. Je zou je lichtnet kunnen nameten om te kijken of er spikes in zitten. Als er grote spikes in de bron zitten zou je die overigens ook wel kunnen zien als ruis op een tv of horen als brom uit audioapparatuur.
Aarden is sowieso een goed idee.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
Dank je.

Airflow is imho wel voldoende en er zit ook amper stof op de fans en mobo.
Ruis op tv of horen als brom uit audioapparatuur is mij tot nu toe niet opgevallen.

Hoe meet je je lichtnet na en hoe weet je of de aarde goed is aangesloten naar de meterkast :?

Ben echt leek. Heb volgensmij wel vrij goede multimeter (Fluke 77 IV) maar heb eigenlijk niet de kennis om hem te gebruiken... :X

[ Voor 24% gewijzigd door Help!!!! op 19-02-2017 12:12 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:53

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

PC zelf in elkaar gezet zonder anti statische middelen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:26
Een computer is meestal voorzien van een stekker met randaarde. Deze is er niet voor niets! Het netfilter in de voeding heeft aarding nodig om goed te kunnen functioneren. Ik zou daar eens mee beginnen. Sluit de computer aan op een deugdelijk geaard stopcontact (en dus niet aarden aan cv-leiding o.i.d. Dit is levensgevaarlijk)

En oh ja, die surge-protectors werken ook alleen als ze zijn aangesloten op een geaard stopcontact.

[ Voor 13% gewijzigd door Naafkap op 19-02-2017 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
memphis schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:20:
PC zelf in elkaar gezet zonder anti statische middelen?
Thx!

Goed punt. Statische elektriciteit heb ik ook aan gedacht echter let eigenlijk altijd op dat ik geaard ben / anti statisch ben. Bouw al 20+ jaar computers zelf en nooit issue geweest.

Wel heb ik een benchtable (al vele jaren). Misschien toch maar weer terug naar een normale case. Is alles toch iets beschermder.
Steven.w schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:22:
Een computer is meestal voorzien van een stekker met randaarde. Deze is er niet voor niets! Het netfilter in de voeding heeft aarding nodig om goed te kunnen functioneren. Ik zou daar eens mee beginnen. Sluit de computer aan op een deugdelijk geaard stopcontact (en dus niet aarden aan cv-leiding o.i.d. Dit is levensgevaarlijk)

En oh ja, die surge-protectors werken ook alleen als ze zijn aangesloten op een geaard stopcontact.
Thx. Ben nu wel bezig om vanuit keuken een geaard verlengsnoer naar de studeerkamer te leggen.

Heb stopcontact in keuken losgemaakt en daar zit een aardedraad gemonteerd. Weet natuurlijk alleen niet of de aarding verder ook goed is aangelegd naar de meterkast enzo.

Verder zit op dat bewuste keuken stopcontact wel ook de koelkast en magnetron en dat is ook 1 groep in de meterkast. Is dat nog een issue :? Hopelijk niet.

Wasmachine en droger zitten op een andere geaarde groep.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 19-02-2017 13:21 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Een paar punten om te proberen:
- Zet jouw pc eens in een ander huis neer dat minimaal 300 meter verderop staat (van vriend of familielid) en test of je het probleem nog steeds hebt.
- Kijk eens of je het probleem nog steeds hebt als je er een andere voeding in zet.
- Haal de grafische kaart eens eruit en heb je dan dat probleem nog steeds?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
^
Thx. Op zich goede punten alleen ander huis is niet zo makkelijk te realiseren net als andere voeding (heb ik niet).

Videokaart kan ik wel even er uit halen want heb iGPU.

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een PC ongeaard aansluiten leidt in de regel niet tot uitval. Randaarde is een veiligheidsmaatregel zodat de aardlek eruit klapt bij een los contact die de behuizing raakt. Er zijn nog wat andere zaakjes die spelen voor EMC irradiatie en immuniteit, maar daar houdt het ook wel mee op. Maar het ontbreken van randaarde leidt niet tot uitval an sich.

De kwaliteit van de stroomvoorziening zou je voeding prima moeten kunnen handlen.

Elektronica kan in principe prima tegen luchtvochtigheid, dat zou pas problemen kunnen geven zodra je extremen benadert, in de orde van grootte van 70-80% of hoger.

Als dit zelfbouw is, dan is het eerste waar ik aan denk dat je niet antistatisch hebt gewerkt bij assembleren. Memphis roept dat ook al en de mensen die vaker komen in dit forum hebben mij dat vaak zat zien verkondigen. De blog in mijn sig zou genoeg informatie moeten hebben over waar je op moet letten.

Andere manieren hoe je een moederbord kunt slopen is fysieke schade, te hoge temperatuur (>85'C) of kortsluitingen die kunnen worden veroorzaakt door vocht, metaaldeeltjes, weet ik het. Als een pc al 6 maanden draait, dan is een DOA eigenlijk al uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat voor voeding heb je? Goedkope voeding is ook kans op dit soort ellende.

Edit: ah, wel een Corsair voeding, zou op zich okee moeten zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door _ferry_ op 19-02-2017 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eigenlijk is de conclusie dat niemand hier (tot nu toe) een flauw idee heeft. ESD is een realistische optie. Tegelijk is het ook vooral een optie bij gebrek aan andere ideeën. Hoewel componenten en chips voornamelijk aan het begin, of aan het eind van hun normale levensduur kapot gaan, kunnen ze altijd op elk moment ermee stoppen. En het is natuurlijk wel opvallend dat het is gebeurd nadat je bent verhuisd, en ook dat je TV er om de zoveel tijd even mee stopt.

Je schrijft dat je een benchtable setup hebt. Aan wat voor eentje moet ik dan denken? Zit er nog een overkapping omheen, of zit hij echt totaal in de open lucht. Dan vraag ik me namelijk wel af of je nog met enige regelmaat bijvoorbeeld hem bij zijn moederbord vast pakt om te verschuiven ofzo (of tegen te houden als je een stekker erin steekt). Uit nieuwsgierigheid, welke GPU had je hiervoor?

Edit: Had je al gevonden. Overigens kan het dan ook alsnog een defect exemplaar zijn dat een veel te slechte spanning uitgeeft. Maar net als ESD of welke andere optie dan ook: Zie er maar eens achter te komen of dat zo is.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 19-02-2017 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Sissors schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:21:
En het is natuurlijk wel opvallend dat het is gebeurd nadat je bent verhuisd, en ook dat je TV er om de zoveel tijd even mee stopt.
Vandaar ook de vraag om het op een fysiek andere locatie te testen, want je weet nooit wat voor "zendapparatuur" er bij de buren staat dat verstoring veroorzaakt in apparatuur. ;)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het probleem daarvan is wel dat je enkel interferentie uitsluit. Als hij het ergens anders doet, dan is er iets op zijn locatie wat stoort inderdaad. Echter als er iets op zijn locatie is wat schade veroorzaakt, dan zal je die schade nog steeds hebben op een andere plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Flake schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:06:
Een PC ongeaard aansluiten leidt in de regel niet tot uitval. Randaarde is een veiligheidsmaatregel zodat de aardlek eruit klapt bij een los contact die de behuizing raakt. Er zijn nog wat andere zaakjes die spelen voor EMC irradiatie en immuniteit, maar daar houdt het ook wel mee op. Maar het ontbreken van randaarde leidt niet tot uitval an sich.
Ja, maar zoals Steven.w al zegt is het wel de bedoeling dat je een PC geaard aansluit. Als je dat niet doet komt door het netfilter in de voeding bijvoorbeeld ook de halve fase (115V) op de behuizing te staan, wat je kunt voelen als je een ongeverfd gedeelte van de kast aanraakt. Niet echt hoe het hoort.

Ik weet niet zeker of dit ook daadwerkelijk schade kan aanrichten, maar het zorgt regelmatig voor vreemde problemen (voornamelijk met betrekking tot EMI en zo).
Elektronica kan in principe prima tegen luchtvochtigheid, dat zou pas problemen kunnen geven zodra je extremen benadert, in de orde van grootte van 70-80% of hoger.
Dit klopt. Een PC is altijd warmer dan de omgeving dus zolang de luchtvochtigheid niet tegen de 100% aanzit, zal er niks (kunnen) condenseren.

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 19-02-2017 16:26 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
Flake schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:06:
Inmiddels is de PC vanuit de keuken geaard aangesloten maar daar heb ik (ervan uitgaande dat de aarde correct aangelegd is) alleen in de toekomst iets aan.
De kwaliteit van de stroomvoorziening zou je voeding prima moeten kunnen handlen.

Luchtvochtigheid op mijn zeer simpele hygrometer is altijd tussen 60 en 75% met gemiddeld rond 70%. (Het "lachebekje" zit tussen 40 en 60 %. Onder 40 is te droog. Boven 60 te vochtig. ).
Als dit zelfbouw is, dan is het eerste waar ik aan denk dat je niet antistatisch hebt gewerkt bij assembleren. Memphis roept dat ook al en de mensen die vaker komen in dit forum hebben mij dat vaak zat zien verkondigen. De blog in mijn sig zou genoeg informatie moeten hebben over waar je op moet letten.
Bedankt, was ik al eens eerder tegengekomen en interessant om te lezen d:)b

ESD zou uiteraard zeker kunnen alhoewel ik hier wel rekening mee houd en mijzelf antistatisch maak en oplet hoe ik apparatuur beetpak.
Andere manieren hoe je een moederbord kunt slopen is fysieke schade, te hoge temperatuur (>85'C) of kortsluitingen die kunnen worden veroorzaakt door vocht, metaaldeeltjes, weet ik het. Als een pc al 6 maanden draait, dan is een DOA eigenlijk al uitgesloten.
Heb zelf het idee dat het langzaam erger wordt. Soort van degradatie. Was denk ik geen DOA maar heb de Intel test niet gedraaid toen ik hem net had.
Sissors schreef op zondag 19 februari 2017 @ 15:21:
Eigenlijk is de conclusie dat niemand hier (tot nu toe) een flauw idee heeft. ESD is een realistische optie. Tegelijk is het ook vooral een optie bij gebrek aan andere ideeën. Hoewel componenten en chips voornamelijk aan het begin, of aan het eind van hun normale levensduur kapot gaan, kunnen ze altijd op elk moment ermee stoppen. En het is natuurlijk wel opvallend dat het is gebeurd nadat je bent verhuisd, en ook dat je TV er om de zoveel tijd even mee stopt.
Zeker ik zie ESD ook wel als een optie maar dat verklaard het TV issue niet.
Je schrijft dat je een benchtable setup hebt. Aan wat voor eentje moet ik dan denken? Zit er nog een overkapping omheen, of zit hij echt totaal in de open lucht. Dan vraag ik me namelijk wel af of je nog met enige regelmaat bijvoorbeeld hem bij zijn moederbord vast pakt om te verschuiven ofzo (of tegen te houden als je een stekker erin steekt). Uit nieuwsgierigheid, welke GPU had je hiervoor?
Nee geen overkapping. Is een Dimastech Benchtable.
GPU destijds was een Innochill X3 980Ti
Edit: Had je al gevonden. Overigens kan het dan ook alsnog een defect exemplaar zijn dat een veel te slechte spanning uitgeeft. Maar net als ESD of welke andere optie dan ook: Zie er maar eens achter te komen of dat zo is.
Ja, dat is het lastige.
Compizfox schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:25:
[...]
Dit klopt. Een PC is altijd warmer dan de omgeving dus zolang de luchtvochtigheid niet tegen de 100% aanzit, zal er niks (kunnen) condenseren.
Het is meer dat de PC natuurlijk ook heel veel uit staat. Bovendien woon ik aan zee. Dus dacht dat het misschien toch voor corrosie of iets dergelijks zorgt.

Maar goed. Wat ik nu gedaan heb is:Verder ga ik nog beter opletten met statische elektriciteit.

Vragen die ik nog heb:
Mijn PC zit nu met de koelkast, magnetron en wellicht wat andere huishoudelijke apparaten (koffiezet, waterkoker) op 1 groep. (Droger en wasmachine zitten op andere groep)
Hopelijk is dat niet too much... :?

Is het mogelijk zelf de werking van de aarde te controleren ?

PC Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Help!!!! schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:24:
[...]
Nee geen overkapping. Is een Dimastech Benchtable.
Behalve dat je hem zelf dan heel makkelijk aan kan raken, ook geen vrouw, huishoudster, etc die denkt eens aardig te zijn en goed je computer te stofzuigen?
GPU destijds was een Innochill X3 980Ti
Dat maakt ESD ook weer stukje onwaarschijnlijker. IIG op de GPU. De reden namelijk waarom ik het vroeg: Die GPU heeft een backplate. Dus dan zou je echt je best moeten hebben gedaan om ESD schade toe te brengen, en dat lijkt me weer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
^
Nee, mijn vriendin weet dat PC forbidden ground is.... :P :o (En ze is handiger met dit soort dingen dan ik, dus daar ligt geen verdenking... :P )

Er zijn wel katten die er af en toe gaan snuffelen (ondanks dat ik ze er wegjaag) dus dat kan misschien ook nog. Dus toch maar weer case gekocht alhoewel ik zo'n benchtable wel superleuk vind omdat alles open is en en je er makkelijk bij kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 19-02-2017 18:40 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Compizfox schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:25:
[...]

Ja, maar zoals Steven.w al zegt is het wel de bedoeling dat je een PC geaard aansluit. Als je dat niet doet komt door het netfilter in de voeding bijvoorbeeld ook de halve fase (115V) op de behuizing te staan, wat je kunt voelen als je een ongeverfd gedeelte van de kast aanraakt. Niet echt hoe het hoort.
Da's niet waar. Er staan wel 2 elco's daar tussen de fase en randaarde om gelijk te richten, maar dat wil niet zeggen dat de halve fase op je kast komt te staan. Die elco's zijn zo gedimensioneerd dat hoogfrequente rotzooi weg kan, maar de 50Hz sinus niet.

OP: Je werkt dus met een testbench en je hebt katten. Er vanuit gaande dat dat geen naaktkat is wil je die zeker niet op je opstelling hebben. Verder ben ik benieuwd wat voor maatregelen je tegen ESD hebt genomen, je hoort een matje en een polsband te hebben en een geschikte ruimte en kleding. Als de klachten na verloop van tijd erger worden, dan lijkt het er toch sterk op dat dat je probleem is. Een behuizing maakt je pc immuun, ook tegen de kat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
^
Dank je.

Heb geen ESD matje, wel ESD polsband (maar gebruik ik meestal niet ) en ontaard meestal aan metalen verwarming.
Daarnaast zorg ik dat ik katoenen kleren aan heb. Ook pak ik hardware zoveel mogelijk bij de randen aan en niet direct op de chips, contacts etc.

Denk zelf dat inderdaad ESD een goede kanshebber is van al het onheil.
Echter gedurende ruim 20-25 jaar aan zelfbouw (waarbij ik al 5+ jaar een benchtable heb) waarbij mijn werkwijze en voorzorgsmaatregelen niet veranderd zijn heb ik nooit dergelijk issues gehad.

Katten zijn van mijn vriendin en had ik voordat ik in dit huis ging wonen niet.
Ze hebben inderdaad gewoon een vacht :P en lopen heel af en toe langs de benchtable. Wellicht kan er statische elektriciteit van hun vacht op de benctable / mobo overspringen :?

Anyway:
  • ik ga nog veel meer op ESD letten. Wie weet ga ik ook nog zo'n matje kopen.
  • heb inmiddels gewone kast besteld, ook ivm de katten
  • heb inmiddels denk ik vrij goede surgeprotector besteld incl. EMI/RFI filter ( For what its worth. Beter mee verlegen dan om verlegen.) Niet tegen bliksem maar meer tegen andere spikes in het lichtnet.
  • heb pc aangesloten op geaard stopcontact.
Hopelijk kan ik met deze maatregelen de falende hardware in de toekomst voorkomen !!

[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 20-02-2017 15:08 ]

PC Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
"Even de verwarming aanraken om te ontladen" werkt niet. Haal 1 keer je arm langs je romp en je zit zo op 200V. Je moet permanent in contact staan. De resolutie van IC's, vooral in de IT, is in de loop der jaren flink omhoog gegaan. Da's mooi voor het stroomverbruik, maar de ESD schade wordt daardoor groter. Haren kunnen inderdaad hartstikke statisch worden, je kent dat geintje met de geladen bol en haren die recht omhoog gaan staan. Dat geldt ook voor de kat. En je voeding moet verplicht een EMI/RFI filter hebben, anders mag die niet worden verkocht. Ik denk dat die surgeprotector je niet gaat helpen.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
Goed om te weten en bedankt! Weer wat geleerd.

Waar kan ik die ESD polsband het beste aan vast maken :?
Klinkt wellicht niet logisch maar werkt het ook als je het aan de metalen behuizing zelf vastmaakt terwijl je er aan werkt. :?

Snoer is namelijk niet heel lang dus kom al niet bij de verwarming….

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:19

FlyEragon

Alien Monkeys

Wat veel mensen ook vergeten, is dat je niet met een stofzuiger moet gaan lopen zuigen in de kast. En ook een gewone luchtcompressor is uit den boze. Je kan je pc goed en netjes in elkaar zetten met alle ESD voorschriften, maar als je daarna lekker gaat lopen blazen of zuigen met een tool die daar niet voor bedoeld is ga je ook rare dingen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
^
Thx.

Waar mee haal je dan wel het stof weg / maak je schoon? Wat gebruik jij hiervoor ?

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Gewoon aan randaarde, en er moet een 1M weerstand tussen jou en randaarde zitten (in het polsbandje dus ergens). Kun je meten met een multimeter. Als je geen randaarde hebt zou ik de boel verkassen. Vastmaken aan je behuizing zonder randaarde referentie, dus 'zwevend', helpt wel tegen de zware klappen, maar de lading die je opbouwt kan dan niet weg, dus ideaal is het zeker niet.

/edit: Stofzuiger en kwastjes (tenzij antistatisch maar dat zijn de meeste niet) moet je absoluut niet doen, compressor of perslucht kan wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Flake op 20-02-2017 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:19
Gewoon met een kwast het stof losvegen en dan van een afstandje met je stofzuiger het stof opzuigen., dus niet met de stofzuiger in de kast zitten jakkeren maar rustig met een kwastje tekeer gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
FlyEragon schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:24:
Je kan je pc goed en netjes in elkaar zetten met alle ESD voorschriften, maar als je daarna lekker gaat lopen blazen of zuigen met een tool die daar niet voor bedoeld is ga je ook rare dingen krijgen.
Het uit elkaar halen van een PC doet ook het veel schade. De voedingsconnectoren zitten zo verdomd goed vast dat je (te)veel kracht moet zetten om ze los te krijgen met als gevolg dat de kabels stukgaan (door trekkracht) en/of de soldeerpunten op het moederbord losgaan wegens het (door)buigen van de printplaat.

Ik blijf me er over verbazen dat dit soort aansluitingen nog steeds klemverbindingen zijn. Na 30 jaar zou je denken dat de overstap naar ZIF-aansluitingen wel eens gemaakt zou zijn. Het lijkt er op dat men verwacht dat de voedingsconnector nooit losgehaald zal worden.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
ari3 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:40:
[...]

Het uit elkaar halen van een PC doet ook het veel schade. De voedingsconnectoren zitten zo verdomd goed vast dat je (te)veel kracht moet zetten om ze los te krijgen met als gevolg dat de kabels stukgaan (door trekkracht) en/of de soldeerpunten op het moederbord losgaan wegens het (door)buigen van de printplaat.

Ik blijf me er over verbazen dat dit soort aansluitingen nog steeds klemverbindingen zijn. Na 30 jaar zou je denken dat de overstap naar ZIF-aansluitingen wel eens gemaakt zou zijn. Het lijkt er op dat men verwacht dat de voedingsconnector nooit losgehaald zal worden.
En we hebben weer een onzinpost te pakken. Die connector is ook niet ontworpen om vaak te steken, dat is ook nergens voor nodig. Maar die kabels trek je echt niet uit het huis en die soldeervlakken aan de onderkant breek je ook niet. Doe je dat wel, dan ben je echt lomp bezig.

ZIF werkt alleen met rigid flex, die leg je in de connector en sluit je met een klepje en daardoor heb je geen insertion force. Voor dit soort vermogens is rigid flex geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Flake schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:14:
[...]ZIF werkt alleen met rigid flex, die leg je in de connector en sluit je met een klepje en daardoor heb je geen insertion force. Voor dit soort vermogens is rigid flex geen optie.
D'r is natuurlijk best wel een ZIF connector te bedenken die stromen van 25A of hoger kan doorgeven.
ari3 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:40:
[...]Het lijkt er op dat men verwacht dat de voedingsconnector nooit losgehaald zal worden.
Dat geldt ook voor 99 % van alle PC's; twiekers zijn geen doelgroep

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Flake schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:14:
[...]

En we hebben weer een onzinpost te pakken. Die connector is ook niet ontworpen om vaak te steken, dat is ook nergens voor nodig. Maar die kabels trek je echt niet uit het huis en die soldeervlakken aan de onderkant breek je ook niet. Doe je dat wel, dan ben je echt lomp bezig.
Dus eerst is het onzin wat hij schrijft. Vervolgens bevestig je wat hij zegt. Ze zijn er niet voor gemaakt om er vaak in en uit te halen: Oftewel als je dat als Tweaker wel doet met enige regelmaat dan heb je een potentieel probleem.

En ik zou me zelf niet zozeer zorgen maken over de soldering van de connector, maar meer van de chips eromheen. Ik had bij mijn moederbord voedingsconnector toch echt het probleem dat er geen ondersteuning onder zat, en je dus hem zelf tegen moest houden als je de kabel erin wilde duwen. Maar hoe het zat in in iedergeval mijn kast was dat nauwelijks te doen (en in andere reviews heb ik hetzelfde probleem gelezen, dus dat lag niet aan mij). Oftewel het moederbord ging toch redelijk krom (bij dat hoekpunt) bij het erin krijgen van die stekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Flake schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:45:
[...]

Da's niet waar. Er staan wel 2 elco's daar tussen de fase en randaarde om gelijk te richten, maar dat wil niet zeggen dat de halve fase op je kast komt te staan. Die elco's zijn zo gedimensioneerd dat hoogfrequente rotzooi weg kan, maar de 50Hz sinus niet.
Ben ik niet van je gewend Flake, sorry dat ik het zeg, maar hier ben je toch even helemaal de weg kwijt. Niet helemaal je specialisme?
Compizfox heeft hier gelijk. Die twee bedoelde condensatoren (geen elco's want die zijn voor gelijkspanning) zitten niet tussen fase en aarde, maar tussen fase en nul, met het midden aan de aarde. Met als gevolg dat bij niet aarden wel terdege de halve netspanning op de kast staat.

Met het gelijkrichten hebben deze beide condensatoren niets te maken, in dit deel van de voeding zit je nog volledig in het wisselspanningscircuit. Het gelijkrichten geschiedt later in het circuit en daarna vind je pas elco's in de verschillende gelijkspanningen. Bij dit netfilter wordt er inderdaad voorkomen dat er "vuiligheid" naar buiten treedt, hoogfrequente rotzooi zoals jij het noemt.

Edit:
Het kan zijn dat ik niet helemaal duidelijk ben.
Namelijk over dat dimensioneren. Inderdaad hebben de condensatoren een lage capaciteit, maar dat betekent niet dat ze de 50Hz blokkeren. Onder bepaalde omstandigheden ervaart menigeen bij niet aarden een uiterst irritante prikkel. Alleen het is niet gevaarlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 21-02-2017 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Help!!!! schreef op zondag 19 februari 2017 @ 18:24:
Luchtvochtigheid op mijn zeer simpele hygrometer is altijd tussen 60 en 75% met gemiddeld rond 70%. (Het "lachebekje" zit tussen 40 en 60 %. Onder 40 is te droog. Boven 60 te vochtig. ).

Het is meer dat de PC natuurlijk ook heel veel uit staat. Bovendien woon ik aan zee. Dus dacht dat het misschien toch voor corrosie of iets dergelijks zorgt.
Misschien geen corrosie maar wel verbinding/microkortsluiting/lekstroom doordat er langzaam een geleidend laagje vormt op je MB, MEM, GPU, TV, Voeding, enzzz (lik je Memmen eens af en proef even of ze zout smaken)

En je idee van corrosie is niet ongefundeerd aangezien bewezen is dat auto`s in de buurt van de zee veel sneller roesten.

Je PC in een droge ruimte zetten zou het dus moeten verbeteren aangezien het zout met het vocht mee gaat. (volgens mij)
En anders je onderdelen schoonwassen met alcohol gemixt met een beetje demiwater zou misschien de problemen oplossen, als dit de problemen oplost misschien daarna je delen inspuiten met een beschermlaag. (iets haarlak achtigs ??? )

[ Voor 11% gewijzigd door enchion op 20-02-2017 23:31 ]

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
@enchion

Thx. Zal vanavond eens ergens aan likken om te kijken of het zout smaakt. :o

Omdat mijn moederbord de foutmelding geeft zou ik die eerst moeten cleanen. Een mengsel van 96% alcohol en wat demi water is zo gemaakt maar het mobo heeft allemaal soldeersels, uitsteeksels etc. Lijkt me niet heel makkelijk om dat te doen. Wat gebruik je hiervoor :? Een zacht kwastje :?

Tenzij ik het hele mobo in een badje leg en daarna droog bij de verwarming maar dat lijk ook niet heel verstandig....

Nog andere tweakers die denken dat dit kan helpen / Goed idee is.... :?

Andere kamer is geen optie. Hele huis heeft helaas vrij hoge vochtigheid. Vorig jaar helaas iets te lang gewacht toen ik een geschikt nieuwbouw appartement zag. Hopelijk komt er binnenkort weer wat geschikst vrij op gewenste locatie. Woon op hele leuke plek in leuk huis maar moderner huis zou sowieso heel fijn zijn. :Y

Heb inmiddels trouwens wel met multimeter stopcontact gechecked (mbv info gevonden op internet) en vastgesteld dat de aarde functioneert. :)

Tevens ben ik van plan een ‘aardedraad’ (Stekker met alleen randaarde draad verbonden en zonder de twee pinnen) te maken waar ik het ESD bandje aan kan vastmaken.

PC is verder ingebouwd in nieuwe kast zodat de katten ook geen (ESD) schade kunnen aanrichten.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Techneut schreef op maandag 20 februari 2017 @ 23:05:
[...]
Ben ik niet van je gewend Flake, sorry dat ik het zeg, maar hier ben je toch even helemaal de weg kwijt. Niet helemaal je specialisme?
Compizfox heeft hier gelijk. Die twee bedoelde condensatoren (geen elco's want die zijn voor gelijkspanning) zitten niet tussen fase en aarde, maar tussen fase en nul, met het midden aan de aarde. Met als gevolg dat bij niet aarden wel terdege de halve netspanning op de kast staat.

Met het gelijkrichten hebben deze beide condensatoren niets te maken, in dit deel van de voeding zit je nog volledig in het wisselspanningscircuit. Het gelijkrichten geschiedt later in het circuit en daarna vind je pas elco's in de verschillende gelijkspanningen. Bij dit netfilter wordt er inderdaad voorkomen dat er "vuiligheid" naar buiten treedt, hoogfrequente rotzooi zoals jij het noemt.

Edit:
Het kan zijn dat ik niet helemaal duidelijk ben.
Namelijk over dat dimensioneren. Inderdaad hebben de condensatoren een lage capaciteit, maar dat betekent niet dat ze de 50Hz blokkeren. Onder bepaalde omstandigheden ervaart menigeen bij niet aarden een uiterst irritante prikkel. Alleen het is niet gevaarlijk.
Fair enough, we bedoelen hetzelfde alleen heb ik het niet zo goed omschreven. Ben gewend om te tekenen. Maar nogmaals, daar hoort geen stroom te lopen. Als dat wel zo zou zijn, dan had je meteen een aardlekje te pakken op het moment dat hij wel geaard was. Als je een irritante prikkel krijgt, dan zijn die elco's versleten of deugt die voeding gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Oké, dan bedoelen we het zelfde. Maar de eindconclusie ben ik het niet mee eens. Ook een spanning van 50Hz doet gewoon hoe je het ook wendt of keert een geringe stroom lopen. Altijd ingeval je niet geaard bent en je raakt tegelijk met de ene hand de computerkast aan en toevallig met de andere hand je verwarmingsradiator, dan voel je die prikkeling. Zo uiterst gering is die capaciteit nou ook weer niet. Ik weet zo uit het hoofd niet hoe groot deze dan wel is, maar de ervaringen van heel veel mensen liegen er niet om. Ik heb het zelf jaren geleden ook gemerkt met mijn toen spiksplinternieuwe PC.
Kortom, ook al is die stroom die er loopt slechts gering, hij is er toch wel merkbaar.
Edit: Achteraf even zitten zoeken, verschillende schema's melden ongeveer 2nF. Dus reken maar uit.

Naar aanleiding van een andere ervaring besloot ik op een bepaald tijdstip om toch maar een aarddraad naar twee stopcontacten te trekken. Namelijk zo langzamerhand vroegen een paar programma's er eigenlijk om eens te vernieuwen. De oude (zonde om zomaar weg te doen) kreeg een ander plekje en beide computers werden door een netwerkkabel met elkaar verbonden. Aanvankelijk zonder router, maar in de hoofdcomputer een extra netwerkkaart en een softwarematige router.
Prompt sneuvelde aan weerszijden van de verbinding de netwerkkaart. Inmiddels wist ik genoeg over de materie en besloot dat aarden de enige verstandige keuze zou zijn. Met bijkomend positief resultaat dat af en toe vage uitvalverschijnselen toen niet meer plaatsvonden.

Oh ja, dat vergat ik nog, de aardlekstroom is veel te gering om de aardlekschakelaar te doen trippen. maar 0,1mA voel je al duidelijk. En nogmaals, zulke kleine condensatoren zijn nooit elco's (vakjargon voor elektrolytische condensatoren).

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 21-02-2017 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Topicstarter
@ Techneut.

Ik heb mijn PC nu inmiddels dus geaard aangesloten. Echter ik heb in een andere kamer een Casema modem ongeaard aangesloten waarvandaan een ethernetkabel naar een router naast mijn PC loopt.
Vanaf die router loopt ethernetkabel naar mijn PC. Op die router zijn ook andere apparaten gekoppeld die ook ongeaard aangesloten zijn.

Nu zeg je hierboven hopelijk niet dat dat ook nog een probleem is ? :X

Ook de modem en apparaten aangesloten op de router nog aarden wordt namelijk een lastig verhaal.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Flake schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:11:
[...]

Fair enough, we bedoelen hetzelfde alleen heb ik het niet zo goed omschreven. Ben gewend om te tekenen. Maar nogmaals, daar hoort geen stroom te lopen. Als dat wel zo zou zijn, dan had je meteen een aardlekje te pakken op het moment dat hij wel geaard was. Als je een irritante prikkel krijgt, dan zijn die elco's versleten of deugt die voeding gewoon niet.
Dat klopt. Er zal geen grote stroom gaan lopen zodra je de kast aanraakt. De spanning zal dan direct inzakken door de hoge weerstand. De stroom die loopt als de PC geaard is is dus zeer klein (zo klein dat zelfs de aardlek er niet van af gaat) maar toch wel aanwezig.

Maar als er geen verbinding is tussen de aarde en de behuizing staat er wel degelijk de halve netspanning op de kast, en dat kun je ook goed merken als je de kast aanraakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 21-02-2017 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Help!!!! schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:30:
@ Techneut.

Ik heb mijn PC nu inmiddels dus geaard aangesloten. Echter ik heb in een andere kamer een Casema modem ongeaard aangesloten waarvandaan een ethernetkabel naar een router naast mijn PC loopt.
Vanaf die router loopt ethernetkabel naar mijn PC. Op die router zijn ook andere apparaten gekoppeld die ook ongeaard aangesloten zijn.

Nu zeg je hierboven hopelijk niet dat dat ook nog een probleem is ? :X

Ook de modem en apparaten aangesloten op de router nog aarden wordt namelijk een lastig verhaal.
Als je PC geaard is, is dat denk ik geen probleem. Meestal hebben routers en modems überhaupt geen stekker met randaarde, dus die kun je sowieso niet aarden.

Pagina: 1