Beste tweakers,
Hopelijk is dit het goede subforum voor onderstaande.
Heb sinds enige tijd last van hardware die zonder duidelijk aanwijsbare reden kapot gaat.
Dus wil graag jullie hulp vragen om te kijken wat er misschien aan de hand is. 
Juni 2016 ging zonder aanwijsbare reden mijn videokaart kapot en later ook mijn moederbord en cpu. Dit is gelukkig allemaal onder garantie vervangen. Het zou wellicht kunnen dat 1 onderdeel kapot was (mobo?) en de rest ook gesloopt heeft.
Inmiddels zijn we 8 maanden verder en begint mijn huidige moederbord het ook te begeven.
Heb verder een voeding van hoge kwaliteit en pas 4 jaar oud: de Corsair AX760. Die kan natuurlijk kapot zijn maar die kans lijkt me vrij klein gezien de kwaliteit en leeftijd.
Echter ben bijna twee jaar geleden verhuisd naar een vrij oude woning die ook aan de vochtige kant is.
Dus nu denk ik dat het misschien zit in:
Waar ik nu zelf aan denk is om:
Hopelijk is dit het goede subforum voor onderstaande.
Heb sinds enige tijd last van hardware die zonder duidelijk aanwijsbare reden kapot gaat.
Juni 2016 ging zonder aanwijsbare reden mijn videokaart kapot en later ook mijn moederbord en cpu. Dit is gelukkig allemaal onder garantie vervangen. Het zou wellicht kunnen dat 1 onderdeel kapot was (mobo?) en de rest ook gesloopt heeft.
Inmiddels zijn we 8 maanden verder en begint mijn huidige moederbord het ook te begeven.
- USB sticks werken niet goed meer (hele computer) freezed nadat je ze probeert te benaderen
- de PCH komt niet door de Intel Processor Diagnostic Tool.
- “Error while retrieving SATA Device Information from OS --- ..Platform Controller Hub Test Failed.. PCH Fail Return Status 1”
- Mobo foutcode leds geeft nu inmiddels ook aan dat er iets met het memory is: Memory initialization error. Wrong memory type or incompatible memory speed. (Memory vervolgens getest gedurende 12 uur en dat gaf nul fouten)
Heb verder een voeding van hoge kwaliteit en pas 4 jaar oud: de Corsair AX760. Die kan natuurlijk kapot zijn maar die kans lijkt me vrij klein gezien de kwaliteit en leeftijd.
Echter ben bijna twee jaar geleden verhuisd naar een vrij oude woning die ook aan de vochtige kant is.
Dus nu denk ik dat het misschien zit in:
- PC is niet aangesloten op geaard stopcontact. (PC was overigens in de 15 jaar daarvoor ook altijd op ongeaard stopcontact aangesloten.)
- de "kwaliteit" van de stroomvoorziening in dit huis? Spikes, onder/overspanning ?
- Vochtigheid ?
Waar ik nu zelf aan denk is om:
- Dmv een geaarde verlengkabel vanuit de keuken waar de stopcontacten wel geaard zijn een link te leggen naar de studeerkamer zodat ik in ieder geval een geaard stopcontact heb.
- Een surgeprotector te kopen. Bijv. Deze: pricewatch: Brennenstuhl Secure-Tec 19.500A extension socket with surge prote...
- Hebben jullie nog tips of verhelderende inzichten.
- Is zo'n surgeprotector zinvol en is de genoemde van voldoende goede kwaliteit of raden jullie een andere aan?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2