Lavendel, klein, compact gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:21
Heya.

Voor in de tuin zoek ik lavendel ter vervaning van de lavendel die we nu hebben.
Ik zoek lavendel die klein en compact blijft zonder dat we steeds moeten snoeien. Zo'n 30 cm groot en niet te veel uitlopend.
En dat laatste is wat er nu steeds moet gebeuren en man, wat heb ik daar een hekel aan. maar ik wil wel lavendel houden vanwege de grote hoeveelheid bijen (ik zie 4-6 soorten bijen vliegen) die er komen.

Ik heb gegoogled, maar overal lees ik ; snoeien.

edit ; opgelost
Mooi plantje, vinden we.

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 22-02-2017 12:17 ]

Beste antwoord (via maartend op 20-02-2017 16:23)

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12 14:42
Cocytus schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:22:
Anders leg je er worteldoek onder, zodat de wortels niet te ver kunnen groeien. Dan blijft de plant ook kleiner.
Dit ^^ of.. zet ze met dichte pot in de grond.

Alle reacties

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:06
Ik denk dat de kans dat ze het je in een tuincentrum kunnen vertellen groter is dan hier op een tech forum.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Lupines doen het ook erg goed bij bijen. Maar kunnen ook wel uit de klauwen groeien.

Lang verhaal kort: wil je per se lavendel? Dat wordt toch vaak groot, terwijl er veel meer planten zijn die bijen aan trekken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maartend
Logico schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:05:
Ik denk dat de kans dat ze het je in een tuincentrum kunnen vertellen groter is dan hier op een tech forum.
Vraag al gesteld meerdere malen daar en dan kom ik toch met iets verkeerds thuis.

En ja, we willen wel lavendel. Vanwege kleur en geur.

edit ; en da loop ik nu eindelijkk tegen een site aan die alle lavendel soorten weergeeft.

[ Voor 19% gewijzigd door maartend op 19-02-2017 11:26 ]

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Anders leg je er worteldoek onder, zodat de wortels niet te ver kunnen groeien. Dan blijft de plant ook kleiner.

Acties:
  • Beste antwoord

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12 14:42
Cocytus schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:22:
Dit ^^ of.. zet ze met dichte pot in de grond.

• maartend
Heb iets gevonden, Ice nog iets. 30cm

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wel handig als je de link er dan ook bij zet, voor het geval iemand anders hier toevallig ook op zoekt...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring met de meeste lavendelsoorten is dat ze vrij compact blijven als je ze begin maart zeer rigoureus snoeit. Als je alles terugknipt tot op het eerste blad dan worden ze vooral voller maar krijg je weinig verhoute stukken.

Mijn lavendel staat nu een jaar of vier en is nog altijd zeer compact in de hoogte. De plantjes zijn enkel voller geworden en dekken dus mooi de bodem af. Ik snoei ze twee keer per jaar. Een keer na het bloeien doe ik alle bloemen er af en dan dus één keer in maart om ervoor te zorgen dat ze niet doorschieten.

• maartend
theHoff schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:43:
Wel handig als je de link er dan ook bij zet, voor het geval iemand anders hier toevallig ook op zoekt...
Was wat huiverig, zijn niet zo veel te koop.

Maar dit is hem ; Coconut Ice

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-12 12:22

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Mocht je iets anders willen. Campanula trekken ook heel sterk bijen aan. Dit zijn vaste planten, volledig winterhard. Ik kan je soorten noemen die 2-3 keer per jaar bloeien.. Enkel hebben ze wel de neiging tot uitlopen. Voordeel is wel dat het een laaggroeiende soort is. Dus meer een bodembedekker, dan een plant die de hoogte in schiet.

Oplossing voor het uitlopen is trouwens het plaatsen in (ingegraven) potten, of gebruik maken van worteldoek.

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:51
Hmm, ik kom te vaak in de Efteling denk ik.. Ik las laven-del..
Nu ken ik wel die beelden van de Laven, maar ik kon me niet voorstellen dat je daarvan een soort van sloerie-variant in huis wil hebben staan.. Zelfs als die klein en compact is

(overigens snap ik al niet dat mensen überhaupt van die lelijke dingen in en om het huis zetten)

Home Assistant configuratie

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gonadan schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:09:
Lupines doen het ook erg goed bij bijen. Maar kunnen ook wel uit de klauwen groeien.

Lang verhaal kort: wil je per se lavendel? Dat wordt toch vaak groot, terwijl er veel meer planten zijn die bijen aan trekken.
Lupines worden inderdaad echt gigantisch. Wel prachtig mooie planten, je moet er alleen de ruimte voor hebben. En helaas gevoelig voor bladluis, daardoor is de mijne verloren gegaan.

Is het snoeien echt zo'n probleem? Met een goed apparaat heb je dat vrij snel gedaan. goedkoper dan alles in potten zetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• maartend
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:00:
[...]
Is het snoeien echt zo'n probleem? Met een goed apparaat heb je dat vrij snel gedaan. goedkoper dan alles in potten zetten.
Rugproblematiek. Veel meters nodig. Dus max 2 maal snoeien op jaar basis. Maar dan nog compact tijdens de groei willen houden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan wellicht kijken naar een combinatie van diverse planten die ook insecten aantrekken? Er zijn genoeg planten te bedenken maar velen zullen wel enige vorm van onderhoud vereisen. En wellicht kan je wat grote stenen gebruiken om te voorkomen dat de planten te dicht bij je terras groeien.
Wel lastig wat over te zeggen zonder te weten hoe je tuin er uit ziet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• maartend
Tsurany schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:09:
Dan wellicht kijken naar een combinatie van diverse planten die ook insecten aantrekken? Er zijn genoeg planten te bedenken maar velen zullen wel enige vorm van onderhoud vereisen. En wellicht kan je wat grote stenen gebruiken om te voorkomen dat de planten te dicht bij je terras groeien.
Wel lastig wat over te zeggen zonder te weten hoe je tuin er uit ziet.
Niet nodig. Al gevonden wat we zochten. Zal het in de TS zetten.
Pagina: 1