Backups van foto's en video's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:30

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Momenteel draai ik backups naar twee externe harde schijven (1 vrijwel continue aangesloten, de ander buiten mijn huis). Door de komst van cryptolockers etc. wil ik toch mijn 45GB aan foto's en video's beter veilig stellen. Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan doen. Zelf zat ik te denken aan een USB stick/SD kaart, of een rits DVD's (helaas heb ik geen blu-ray brander, dus dat is geen optie), en deze dan ook weer buiten mijn huis bewaren.

Wat gebruiken jullie hier als oplossing voor? Wat is beter, een USB stick/SD kaart, of meerdere DVD's (en dus verspreid risico), of nog weer iets anders? Alvast bedankt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:46
wat is er behalve het continu aangesloten houden van je backup disk 1 mis met deze methode ?

Zelf doe ik mijn backup naar synology en die backupt het 1X in de week naar een externe synology. Wel zo ingericht dat de backup niet automatisch gekoppeld is.

Cloud ☁️

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Stel ik draai mijn backup naar de off-site disk precies op een moment dat mijn PC geïnfecteerd is met een cryptolocker, maar deze nog niet zichtbaar is (is nog aan het versleutelen), dan is mijn backup (gedeeltelijk) versleuteld zonder dat ik het door heb.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

LankHoar schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:04:
Stel ik draai mijn backup naar de off-site disk precies op een moment dat mijn PC geïnfecteerd is met een cryptolocker, maar deze nog niet zichtbaar is (is nog aan het versleutelen), dan is mijn backup (gedeeltelijk) versleuteld zonder dat ik het door heb.
Dat is waarom een backup nooit je bestaande backup mag overschrijven. Je hoort minimaal twee generaties backups te hebben.

Verdiep je eens in incremental en differential backups. Zo kun je meerdere generaties backups hebben zonder dat het heel veel schijfruimte kost.

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:38

xAn52

Whatever...

Hier een oplossing om foto's van SD kaart naar een USB HDD te kopiëren, zonder tussenkomst van een PC. Eénmalig vullen en daarna aanvullen voordat je de foto's op de PC zet.
Of je gebruikt een oude laptop als veredelde imagetank. Zet er Linux op, hang hem nooit aan het internet en klaar. En als je foto's enkel met een telefoon maakt, koop dan zo'n OTG USB stick van SanDisk. Back-upt rechtstreeks naar USB stick.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
Zoek op deze site en andere websites hoe je een back-up maakt!

File version is belangrijk.(tip).
Automatisch back-up is belangrijk(mensen zijn lui/of vergeten de back-up).(tip).

En een tip,
een back-up die altijd aangesloten is op je pc ,
is dus geen back-up.
Dit is wel data die je dagelijks gebruikt , maar geen back-up.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:42
Ik heb zelf een server welke naar een extern bedrijf een backup stuurt. Dit gebeurd real-time. Daar werken ze op een manier waardoor je mirrors en schaduwkopieen hebt. Je kunt zelf met de software aangeven hoe er een backup gemaakt wordt. Daarnaast heeft Windows homeserver zelf de mogelijkheid om een backup naar de tweede hardeschijf te maken.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12 17:14

psy

Naast mijn reguliere backups heb ik mede om die cryptolocker reden, maar ook tegen bescherming van bv spanningspieken die al je hd's naar de andere wereld zouden kunnen helpen van al mijn belangrijke documenten een backup op dvd en bluray. Zoveel kost zo'n brander niet. En eenmaal gebrand staat die data verdomd veilig. Als je ze eens in de tijd maar controleert of opnieuw brandt. Echter bij merk schijven loopt dat wel los.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Ter verduidelijking: ik gebruik CrashPlan, en heb twee externe schijven, waarvan de een dus ergens anders ligt, en de ander naast de PC. Gezien ze encrypted zijn met Bitlocker, is deze wel aangesloten, maar kan hij niet gelezen worden door de PC. Elke paar dagen unlock ik hem, en dan gaat hij automatisch een backup draaien. Dit is dus wel te zien als een daadwerkelijke backup, toch?

Incremental backups is leuk (doet CrashPlan automatisch), echter kan een eventuele cryptolocker toch gewoon de hele externe schijf infecteren/encrypten? Of zie ik dat verkeerd?

• psy

psy

Volgens mij ook, als hij alles encrypt op je externe hd/backup dus de initiele bestanden en je differentials ze maar ben je alsnog alles kwijt.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Arunia
Je moet eens zoeken op ransomware en crashplan. Ze hebben op hun site een uitleg staan hoe je crashplan in kunt stellen zodat je zo veilig mogelijk bent voor ransomware. Ikzelf heb CP ook overigens.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12 17:34
File version beschermt tegen een crypto virus.
Dus een nas bijv, daar kun je voor een file system kiezen die, zelf(de nas) een kopie maakt (maar dan in het file system zelf), en dan zou je daar naar toe kunnen springen als je een crypto virus hebt.
Dit kan ook door een back-up software gedaan worden, maar liever niet door software die op je pc staat.
Een nas kan dit zelf bijhouden, de virus kan dan de laatste files wijzigen, maar jij kan dan terug naar je laatste back-up, de aantal back-ups waar je naar toe kan springen kun je zelf bepalen.
Wel de rechten naar je nas beperken, zodat jij en andere gebruikers zo min mogelijk kunnen.

Daarom google een aantal dagen, zodat je weet hoe een back-up werkt, je mag natuurlijk minder doen, maar dan weet je misschien waar je mee bezig bent.

Een hd die aan je pc hangt is geen back-up, en natuurlijk mag iedereen vinden, dat dit wel een back-up.
Stroom storing je externe is defect,
stroomstoring voeding, externe is defect,
bij aanzetten externe en inloggen, een crypto vernietigt alles, voordat jij dit in de gaten hebt,
een externe hd, hoe lang gaat deze mee? ik zeg altijd 2 seconde, want veel gebruikers zeggen, hij is pas nieuw en gaat niet direct kapot.

Je hebt thuis 2 kopieën nodig, 1 online(automatisch) 1 offline(niet aan pc, en niet aan de stroom),
dan kun je nog buitens huis gaan back-uppen, dus 3e kopie.
En bijv een map kopiëren is naar een nas, is ook geen back-up, als je back-up software gebruikt, dan zie je daar bij de instellingen, verify bron en kopie, dit is niet voor niks ingebouwd, dit is om bitrot te voorkomen, hardware, software, etc kunnen je files defect maken, en ja je back-up gaat zeer lang back-uppen.
File system is ook belangrijk om bitrot tegen te gaan.

Je mag natuurlijk minder doen, als je data niet zo belangrijk is, maar dan is je back-up niet zo goed.
Back-up kost geld, veel tijd.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Arunia schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:58:
Je moet eens zoeken op ransomware en crashplan. Ze hebben op hun site een uitleg staan hoe je crashplan in kunt stellen zodat je zo veilig mogelijk bent voor ransomware. Ikzelf heb CP ook overigens.
https://support.crashplan...ryptoLocker_Or_CryptoWall

Ik neem dat je bovenstaande documentatie bedoelt. Daar word genoemd dat cryptolockers alleen bepaalde bestandstypes encrypten, en de backup extensie van CP valt daar niet onder. Betekend dat dan dat mijn backups veilig zouden zijn?

@jan99999 duidelijke uitleg. Indien de schijf wel naast de PC ligt, maar alleen aangesloten word (op stroom) wanneer ik backups draaien (elke dag of paar dagen), dan is dat toch gewoon een backup te noemen? Verder sync ik al mijn bestanden naar Stack van TransIP. Dat is geen volledige backup, echter wanneer mijn schijven het begeven en mijn PC ook, dan kan ik deze data rustig terugzetten. Ik beschouw mijn backup-oplossing als redelijk geslaagd voor een amateur, maar jij denkt daar dus eigenlijk anders over? :+

• Arunia
Nee, het ging om het instellen van de hoeveelheid en wanneer CP backups maakt. Daardoor krijg je meerdere kopieën op hun servers waardoor je meer kans hebt dat je bestanden niet aangetast zijn op servers.

Wat ze in jouw link bedoelen is dat hun extensie niet getarget wordt.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Duidelijk. Gezien ik van de gratis versie gebruik maak, heb ik geen online backup. Verder staan de instellingen zoals beschreven in die link, behalve de "elke 15 minuten" backup, die mij op "elke "24 uur" staat. Toch maar eens een abo overwegen dan :)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Toch even een kickje.

Crashplan is per 22 oktober gestopt met hun conusmenten versie en mijn backups die ik daarvan nog heb zijn inmiddels onbruikbaar; software doet blijkbaar een check met de server en werkt helemaal niet meer, support gaf aan dat dit by design is. Toch jammer dat ze na die ene communicatie ruim een jaar geleden nooit meer een waarschuwing hebben gegeven van "over x weken is het zover".

Sinds enkele maanden heb ik Carbonite in gebruik, en dat bevalt me nog niet helemaal super. Doordat Windows 10 het leuk vond om veel bestanden verwijderen enkele weken terug heb ik samen met Carbonite support enorm moeten prutsen om alles weer correct te krijgen, blijkbaar waren de betreffende folders niet helemaal juist gebackupt. Daarom wil ik toch ook graag nog naar een externe HDD backups draaien, wat ik dan maandelijks doe waarna ik de schijf op kantoor leg (dus offsite backup). Wat voor software zou hier geschikt voor zijn? Ik zoek:

- Versioning
- Backups tot een maand of 3-6 terug
- Liefst gratis of goedkope lifetime licentie (Carbonite betaal ik ook al voor de Plus variant)

Ik las op GoT al over Veeam, en ook CloneZilla of gewoon de Windows 10 File History. Wat zijn jullie ervaringen voor bovenstaand gebruik?

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:28
Ik denk dat duplicati aan je voorwaarden voldoet. Je kunt het prima lokaal gebruiken of naar iemands anders / cloud storage.

https://www.duplicati.com/

Ik heb trouwens nog twee mailtjes van het gecrashte plan gehad voordat het echt over was.

[ Voor 23% gewijzigd door Sine op 24-10-2018 22:12 ]

Repareren doe je zo.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Sine schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 22:09:
Ik denk dat duplicati aan je voorwaarden voldoet. Je kunt het prima lokaal gebruiken of naar iemands anders / cloud storage.

https://www.duplicati.com/

Ik heb trouwens nog twee mailtjes van het gecrashte plan gehad voordat het echt over was.
Je gebruikt het voor externe drives? Op hun website staat alleen info over online backups, wat ik zie.

Gek, ik heb nooit meer een mailtje gehad van het gecrashte plan (leuke :+) na die ene keer.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:28
Jep, local storage kan, maar ik gebruik het remote, en naar een orangepi met USB disk in mijn eigen net.

Repareren doe je zo.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Ik heb recent (volgens mij op advies van Sine) het gratis Duplicati 2 recent uitgeprobeerd i.c.m. met een gratis Mega.nz account van 50 GB.

Ik ben begonnen het te configureren om het zo te ontdekken, daarna heel wat GB's gebackupt en daarna bestanden gerecoverd naar moedwillig beschadigde bronbestanden.
Dat verliep uitstekend. Een voordeel is ook dat alles versleuteld en wel je PC verlaat.

Daarna heb ik alle backups en de configuraties weggegooid en heb ik de productieversie aangemaakt.
Tot op heden verloopt dat vlekkeloos.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Inmiddels geinstalleerd en de backup draait. Ben benieuwd! :)

• psy

psy

LankHoar schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:49:
Toch even een kickje.

Crashplan is per 22 oktober gestopt met hun conusmenten versie en mijn backups die ik daarvan nog heb zijn inmiddels onbruikbaar; software doet blijkbaar een check met de server en werkt helemaal niet meer, support gaf aan dat dit by design is. Toch jammer dat ze na die ene communicatie ruim een jaar geleden nooit meer een waarschuwing hebben gegeven van "over x weken is het zover".

Sinds enkele maanden heb ik Carbonite in gebruik, en dat bevalt me nog niet helemaal super. Doordat Windows 10 het leuk vond om veel bestanden verwijderen enkele weken terug heb ik samen met Carbonite support enorm moeten prutsen om alles weer correct te krijgen, blijkbaar waren de betreffende folders niet helemaal juist gebackupt. Daarom wil ik toch ook graag nog naar een externe HDD backups draaien, wat ik dan maandelijks doe waarna ik de schijf op kantoor leg (dus offsite backup). Wat voor software zou hier geschikt voor zijn? Ik zoek:

- Versioning
- Backups tot een maand of 3-6 terug
- Liefst gratis of goedkope lifetime licentie (Carbonite betaal ik ook al voor de Plus variant)

Ik las op GoT al over Veeam, en ook CloneZilla of gewoon de Windows 10 File History. Wat zijn jullie ervaringen voor bovenstaand gebruik?
Fijn die cloud oplossingen :)

Zelf gebruik ik al sinds tijden de Windows 7 file versioning (zit nog in win10). Werkt goed, al neemt het eigenlijk wel veel ruimte in beslag.
Groot nadeel : bij een reinstall kan je de hele historie niet meer in Windows krijgen (in het speciale tabje), al kan je de bestanden wel nog steeds handmatig benaderen.

Pagina: 1