Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-04 10:56
Beste mede tweakers,

Op dit moment zit ik in de situatie dat ik een langstudeerder ben bij de opleiding Informatica voltijd. Het langstuderen is eigenlijk begonnen bij het goed ziek worden tijdens een tentamenweek. De achterstand demotiveerde mij in het derde jaar en dit veroorzaakte een sneeuwbaleffect. Nu ben ik inmiddels 7e jaars en schrijf mijn scriptie. De opdracht van de scriptie is vrij abstract waardoor ik moeite heb met het onderzoek. Het onderzoek voer ik uit bij mijn werkgever waar ik fulltime werk. De kans dat ik deze scriptie haal is naar mijn mening klein, omdat werken en leren moeilijk te combineren is wanneer het beide fulltime is.

Bij de werkgever heb ik voor de tweede keer sinds 2016 een jaarcontract. Ik heb zelf niet het gevoel heb dat dit verlengd gaat worden, omdat er afspraken waren gemaakt met het halen van de studie. Ik ben inmiddels gaan leven naar het salaris alhoewel ik dit niet allemaal nodig heb.

Sowieso wil ik graag de opleiding afmaken, maar ik wil ook salaris houden. Zijn er meer tweakers die zonder diploma ergens zijn gaan werken en de kans hebben gekregen dit af te maken / te behalen bij hun werkgever?

Voor de rest heb ik een CV van 3 pagina's :*) waarin ik aantoonbaar 3 jaar ervaring heb met .NET/C#/MVC.
Ik heb een eigen bedrijf met waarbij ik twee grote projecten succesvol heb afgerond. Een goed afgeronde stage (8) bij een groot IT-bedrijf. En een externe minor waar per jaar maximaal 15 mensen mogen meedoen.

Zelf schat ik mijn kansen in de arbeidsmarkt redelijk hoog in maar ik discussieer graag hierover. Waar moet ik op letten mocht ik de scriptie niet halen en ander werk wil zoeken.

Ik heb meerdere topics op het forum gelezen over dit onderwerp. Veelal zijn dit onderwerpen waar de TS nog niet begonnen is of waar hij/zij al gestopt is met de opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:08
Ik denk dat je je mogelijkheden op de markt overschat. Wat jij beschrijft zal juist uitgelegd worden als een probleem met het onder druk presteren en prioriteren. Eerlijk gezegd zijn er hele volksstammen (bijvoorbeeld bij OUNL) die naast hun werk afstuderen of zelfs promoveren.

Bij de meeste werkgevers zul je niet de gelegenheid krijgen uit te leggen waarom je na nota bene zeven jaar in het zicht van de haven bent gestrand.

Anderzijds denk ik dat je je ook teveel in de hoek laat zetten door je werkgever. Zoals ik je verhaal begrijp doe je een onderzoek bij je werkgever, maar moet je dat in je eigen tijd doen? Het is toch redelijk gebruikelijk dat je werkgever daar tijd voor vrij maakt.

En hoe staat je scriptiebegeleider er in?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het is inderdaad geen sterk verhaal. Een week kent 168 uur en daar heeft topicstarter er duidelijk onvoldoende in het afstuderen gestoken.

Tijd om de prioriteiten te verleggen dus. Vanaf morgen geen cent eveel meer uitgeven en een buffer opbouwen. Die buffer ga je gebruiken om af te studeren... desnoods tussen twee banen in.

En inderdaad afstemmen met de begeleider van de universiteit. De norm is namelijk niet dat je een of ander fantastisch wetenschappelijk abstracte scriptie schrijft, maar dat je aantoont het master niveau in de informatica te hebben. Daar kan men best constructief in meedenken (of eerlijk aangeven dat je het niet gaat halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja als je denkt zo goed in de markt te staan, ga solliciteren. Kijk of je dat goed ebt of niet.

Maar inderdaad ook wat @StevenK zegt, je voert je scriptie uit bij je werkgever, prima. Maar je moet het fulltime doen naast je werk. Wat doe je dan bij je werkgever? Niet aan je scriptie werken dus.

Verder lijkt zeven jaar langstuderen me nog wel meevallen. En ik neem aan dat je toch wel wat al aan je scriptie hebt gedaan? Ga dan 3-4 maanden fulltime aan die scriptie werken. Ja is vervelend, maar dan heb je wel dat papiertje en die titel voor de rest van je leven.
Over 20 jaar maakt het waarschijnlijk weinig uit (al weet je het nooit), maar voor die tijd, wat ga je vertellen bij een sollicitatiegesprek als ze ernaar vragen? Je hebt het niet afgemaakt want je had geen zin meer?

Edit: Ah hogeschool, geen universiteit. Ja dan is 7 jaar wel lang.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 18-02-2017 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
StevenK schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:26:
Ik denk dat je je mogelijkheden op de markt overschat. Wat jij beschrijft zal juist uitgelegd worden als een probleem met het onder druk presteren en prioriteren. Eerlijk gezegd zijn er hele volksstammen (bijvoorbeeld bij OUNL) die naast hun werk afstuderen of zelfs promoveren.

Bij de meeste werkgevers zul je niet de gelegenheid krijgen uit te leggen waarom je na nota bene zeven jaar in het zicht van de haven bent gestrand.
Klopt, ik denk dat dit mijn grootste struikelpunt is. Aan de andere kant is het niet zo dat ik 7 jaar niks heb gedaan. Ik heb in principe vanaf jaar 3 tijdens de studie meer dan 4 jaar gewerkt. Wat betreft het gestrande schip ben ik het ook met je eens. Dit is echt niet mooi om op je CV te hebben staan en het zal altijd vragen opleveren. Daarom zou ik het ook willen afmaken. Misschien zelfs switchen van voltijd naar deeltijd. Dit werd mij in de eerste instantie door de hogeschool afgeraden. Als ik er nu op terugkijk had ik dit beter kunnen doen.
StevenK schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:26:
Anderzijds denk ik dat je je ook teveel in de hoek laat zetten door je werkgever. Zoals ik je verhaal begrijp doe je een onderzoek bij je werkgever, maar moet je dat in je eigen tijd doen? Het is toch redelijk gebruikelijk dat je werkgever daar tijd voor vrij maakt.

En hoe staat je scriptiebegeleider er in?
Mijn begeleider was achteraf niet op de hoogte dat ik 1 dag in de week kreeg om aan mijn scriptie te werken (ik krijg immers fulltime salaris). De rest is vrije tijd. Werkzaamheden moesten doorgaan en in praktijk is het te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Heb je het bedrijf nodig om je scriptie te doen (bijvoorbeeld vanwege toegang tot systemen), of kan je het ook zelf doen? Gezien je denkt dat het toch een doodlopende weg is, zou ik anders namelijk eigenlijk gewoon ontslag nemen en die scriptie afronden. Of zijn je vaste lasten daar te hoog voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Sissors schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:37:
Over 20 jaar maakt het waarschijnlijk weinig uit (al weet je het nooit), maar voor die tijd, wat ga je vertellen bij een sollicitatiegesprek als ze ernaar vragen? Je hebt het niet afgemaakt want je had geen zin meer?
Zelf zat ik te denken om tijdens een sollicitatiegesprek aan te geven dat ik het deeltijd wil gaan afmaken. Want ik wil sowieso geen 7 jaar over de balk gooien.

Overigens: dat ik denk dat mijn kansen goed zijn is niet arrogant bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Sissors schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:40:
Heb je het bedrijf nodig om je scriptie te doen (bijvoorbeeld vanwege toegang tot systemen), of kan je het ook zelf doen? Gezien je denkt dat het toch een doodlopende weg is, zou ik anders namelijk eigenlijk gewoon ontslag nemen en die scriptie afronden. Of zijn je vaste lasten daar te hoog voor?
De lasten die ik op dit moment heb zijn best hoog en kan ik zonder baan niet opbrengen. Mocht ik deze scriptie niet halen dan lijkt het mij waardiger voor mijzelf om zelf ontslag te nemen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 17:38
Lening aangaan en studie afmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar dan ben je te laat, dan heb je geen werk en geen scriptie. Dan kan je het beter doen zodat je geen werk hebt, maar wel een scriptie.

Iets anders eerst echter, heb je het hier uberhaupt met je werkgever over gehad? Dat je simpelweg meer tijd nodig hebt om aan je scriptie te besteden? Desnoods dat je parttime gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krysa
Sissors schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:46:
Maar dan ben je te laat, dan heb je geen werk en geen scriptie. Dan kan je het beter doen zodat je geen werk hebt, maar wel een scriptie.

Iets anders eerst echter, heb je het hier uberhaupt met je werkgever over gehad? Dat je simpelweg meer tijd nodig hebt om aan je scriptie te besteden? Desnoods dat je parttime gaat werken.
Ik heb hier bijna maandelijks een gesprek over gehad. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik mijn scriptie best heb laten versloffen. Uiteindelijk is het een neergaande spiraal waarbij ik straks met niks zit. Het liefste zou ik met een schone lei beginnen natuurlijk en deeltijd de rest van mijn studie afmaken. Er zijn ook nog wat vakken die ik in moet halen.

Over dat laatste moet ik nog zeggen dat ik dinsdag alles moet inleveren (laatste kans)

[ Voor 5% gewijzigd door Krysa op 18-02-2017 21:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:08
Wat je ook zou kunnen doen is eens met iemand die vaker scripties begeleid kijken naar wat je nu hebt en of je van wat je nu hebt niet een scriptie kunt maken. Want ik kan me goed voorstellen dat je uit die vier jaar werk- en onderzoekservaring echt wel genoeg kunt destilleren voor een afstudeerstuk dat voldoende is.
Is er afstemming geregeld tussen school en werkgever? Bij de afstudeeronderzoeken die wij op kantoor begeleiden vindt daar best wel afstemming plaats en is mijn ervaring dat wij als kantoor daar echt goed in kunnen sturen.

Overigens heb ik zelf best wel een tijd in de IT gewerkt zonder dat ik een opleiding afgerond had en dat leverde geen enkel probleem op, maar ik heb ook gemerkt dat toen ik daarna m'n rechtenbul haalde, je veel minder je CV hoeft uit te leggen en er toch meer deuren open gaan. Waarmee ik maar wil zeggen dat dat papiertje echt wel van belang is, bijvoorbeeld als je ooit in een situatie komt dat je binnen een grote organisatie wil gaan werken. Dan kan wel of niet dat papiertje het verschil betekenen tussen wel of niet in aanmerking komen voor een bijvoorbeeld een leidinggevende functie.

[ Voor 35% gewijzigd door StevenK op 18-02-2017 22:12 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Bespreek eerst eens met je scriptie-begeleider wat hij/zij verwacht als minimum voor jouw afstuderen. Wellicht dat jij het nu overschat. Arbeidservaring is een hoop waard, ook binnen de academische wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-05 20:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Stok achter de deur: heb jij gedurende die jaren geen basisbeurs ontvangen die je moet terugbetalen als je de scriptie niet afmaakt?

Misschien een idee om deeltijd (4 dagen per week) te gaan werken om de scriptie dan af te maken? Terugval naar 80% werken/brutosalaris wil niet zeggen terugval naar 80% nettosalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe lang mag je doen over deze Bachelor opleiding ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Oh, en gefeliciteerd met je verjaardag.

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 19-02-2017 04:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:22

Polycom

Poes van goud

Stel je niet zo aan en zet door. Anders heb je 7 jaar voor niets op school gezeten.
Desnoods schakel je scriptie hulp in: https://www.google.nl/sea...&ie=UTF-8#q=scriptie+hulp

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-05 23:37
Je gaat makkelijk een baan vinden, de vraag is of je het wel moet willen. De beste werkgevers verlangen wel een diploma, en het ontbreken van een diploma is een factor die je keuze en je salarisgroei kan beperken.

Je zit zó dichtbij. Stop je vakantiedagen in je scriptie en pak die titel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:46
Tja, ik heb 10 jaar over de 5 jarige WO technische informatica studie gedaan. Heb in de tussentijd een zeer niet leuke persoonlijke ervaring gehad die voor minimaal een half jaar vertraging heeft gezorgd, heb een jaar bestuurswerk gedaan, een half jaar een technisch management certificaat gehaald, een eigen bedrijf gehad waar alle tijd in ging zitten, en de laatste 2 jaar full time in loondienst gezeten tijdens de crisis terwijl ik mijn afstudeeronderzoek (12 maanden fulltime) in het weekend ernaast deed. Dat laatste is overigens niet aan te bevelen :)

De lengte vd studie zegt op zich niet zoveel, heb er zelf nooit last van gehad, maar je moet hem wel uit kunnen leggen.

Tijdens mijn weekend afstudeeronderzoek 2 jaar lang heb ik er regelmatig mee op willen houden, ik ben echt heel blij dat ik doorgezet heb! Ik kan je dan ook niks anders aanraden dan stug doorbijten en zorgen dat je dat diploma krijgt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt een dag per week bij je werkgever en de zaterdag en zondag. Daarnaast heb je nog zeven avonden per week. Waarom is die scriptie niet te halen?
Geef jezelf eens een schop onder je kont en ga wat doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:54
Je verhaal is herkenbaar. Ik ben omdat het niet zo op schoot ooit naast mijn studie gaan werken. Daarna werd het studeren naast mijn werk. Lang verhaal kort, die studie heb ik nooit meer afgemaakt.

Heb ik daar spijt van? Ik werk nu bijna 20 jaar en tot een jaar of 10 geleden had ik wel eens spijt. Daarna zijn er een paar dingen veranderd in hoe ik naar mijn leven en werk kijk en sindsdien haal ik er mijn schouders over op. Als ik kijk naar de mensen om me heen die wel hun WO hebben afgemaakt zie ik een paar mensen die het veel verder hebben geschopt dan ik. En ook mensen die een baantje hebben dat ze makkelijk met een veel lagere vooropleiding hadden kunnen doen. Sommigen zijn zelfs langdurig werkloos. Het gekke is dat de meesten op een redelijk vergelijkbaar niveau als ik terecht zijn gekomen.

Nu ben ik een a-typisch voorbeeld. Ik heb veel geluk gehad, was meerdere malen op het juiste moment op de juiste plaats, in een IT markt die zoveel mensen nodig had dat niet naar papieren werd gevraagd. Vervolgens zat ik vaak op een plek waar ik echt verschil kon maken. Als ik één keer ergens binnen was dan waren er kansen genoeg. Daardoor heb ik een cv waar je niet één twee drie uithaalt dat ik niet ben afgestudeerd. Op mijn niveau, met +10 jaar ervaring wordt voornamelijk gekeken naar je cv en niet naar je vooropleiding.

Natuurlijk weet ik dat er plekken zijn waar ik nooit een kans ga krijgen omdat daar een papiertje wordt geëist, maar ik zit in de luxe positie dat ik me daar niet druk over hoef te maken.

Jij zit niet in die positie en gezien de huidige arbeidsmarkt vraag ik me af of je dezelfde kansen gaat krijgen als ik. Ik zou met de kennis van vandaag het risico niet nemen. Ik zou de primaire focus leggen op afstuderen. De rest komt daarna vanzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Het domste wat je nu kunt doen is stoppen. Je minor, een afgeronde stage, 3 jaar werkervaring en een eigen bedrijf zijn helemaal niets waard: 0,0. Op een gegeven moment gaat werkervaring wel meetellen (>10 jaar) maar daar ben je nog niet.
Kortom: geef jezelf een trap onder je hol, schakel hulp in en zorg dat je dat papiertje haalt. Je gaat jezelf de komende 20 jaar nog dagelijks voor je kop slaan als je het niet doet.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
  • Laatst online: 28-03-2023
Dus je werkt fulltime en je doet dus een voltijd opleiding? Dat gaat toch niet werken qua tijd? Ik werk fulltime en ga hoogstwaarschijnlijk daarnaast aan een Bachelor werken, maar dan wel deeltijd. En zelfs dan nog betekent dat dat ik 32u per week ga werken omdat ik het anders niet ga redden met de vereiste uren.

[ Voor 5% gewijzigd door Dartillus op 20-02-2017 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 15:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik ben gestopt met m'n HBO CE opleiding, heb er 10 jaar over gedaan en kon gewoon niet de motivatie opbrengen. Klinkt slap voor wat betreft m'n studie, maar door hard werken heb ik nu wel gewoon een goede baan bij een hele leuke werkgever, die goed betaalt. Werken vond (en vind) ik veel leuker om te doen, dus daar heb ik veel meer energie in gestoken. Jammer? Ja. Spijt? Beetje.

Imho (n=1) is een papiertje echt niet alles. Tuurlijk, zonde om alles terug te betalen en heel lang gestudeerd te hebben (lees: ingeschreven hebben gestaan). Maar ik heb het verder prima voor elkaar. Heb ook al de nodige jaren ervaring in m'n vakgebied waar veel zwaarder aan getild wordt dan een papiertje. Moet ook altijd denken aan mensen die een diploma in richting Y hebben en X-werk doen.

Anyway. 7 jaar bezig en al met je scriptie begonnen? Dan moet je het gewoon afmaken. En anders komt het ook echt wel goed.

Succes!

[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 20-02-2017 10:51 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:23

Seraphin

Meep?

Welke afspraken heb je indertijd met je werkgever gemaakt over jouw inzet? Ik krijg de indruk dat je al direct bij je werkgever in dienst bent getreden als medewerker (met de al dan niet impliciete / expliciete aanname van de werkgever dat je zelf / in je eigen tijd je afstuderen zou regelen), ipv de gebruikelijke "afstudeerstage".

Ik kan me dan ook voorstellen dat het moeilijk te combineren is om een normale full-time baan met een (beoogde) voltijd studie te combineren. Wellicht kun je met je werkgever afspraken maken om je meer ruimte / tijd voor het afronden van je studie te geven (b.v. terug naar 3 dagen "werken" met navenant salaris, en dan 2 dagen wel op kantoor maar "studeren" / scriptieonderzoek uitvoeren).

Kiezen voor het niet afronden van je studie: ik zou het afraden. Natuurlijk is er een kans dat alles prima uitpakt, maar je introduceert wel een vraagteken in je CV waar je -waarschijnlijk- bij ieder toekomstig sollicitatiegesprek weer een verklaring voor moet geven, en je zal nooit weten voor hoevel gesprekken je niet bent uitgenodigd omdat de hiring manager je simpelweg af laat vallen.

Overigens: als "starter" een CV van 3 pagina's? You're doing it wrong. Met alle respect voor je activiteiten en achtergrond, dat kan prima in max. 2 kantjes worden samengevat en dat blijft minimaal de komende 5 jaar nog zo. Het doel van een CV is om de lezer een overzicht te geven en daarop te laten beslissen of je wel/niet interessant genoeg bent voor een gesprek, niet om je levensverhaal te delen (en dan valt zo'n niet afgeronde studie dus extra hard op).

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-05 22:07
ondanks dat er meer wordt gekeken naar werkervring en skills is het behalen van je diploma toch wel degelijk van belang. Heb je helemaal geen diploma dan wordt het al een stuk moeilijker om aan de bak te komen. Zeker als starter.

Probeer een buffer te maken, zoek structuur waardoor je wel toekomt aan je scriptie. Al is dat door bijv 4 dagen van 9 uur te maken zodat je 1 dag (eigen tijd) aan je scriptie kan werken.

Je baas kost het dan geen geld, je werkt hooguit 4 uur minder en je laat tevens zien er toch voor te willen gaan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Weer zo'n topic waar TS na 1uur niet meer reageert

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:57
Hackus schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:44:
Weer zo'n topic waar TS na 1uur niet meer reageert
Hij is natuurlijk hard aan zijn scriptie aan het werk ;)

Maar serieus OP, geef jezelf eens een enorme schop onder je kont! Ga praten met je werkgever, neem betaald/onbetaald verlof, vraag iemand in je omgeving om je te adviseren (lees schop onder kont geven wanneer nodig) de komende maanden.

Het is zo zonde om nu op te geven, even tanden op elkaar en doorbikkelen met voldoening aan het einde is veel beter dan achteraf spijt hebben dat je het hebt laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Hey man, heel herkenbaar verhaal. Die laatste loodjes zijn verdomde zwaar en het werken is lekker en gaat goed.

Ik heb zelf na 6 jaar studie de boel eindelijk afgemaakt en dat in combinatie met het krijgen van 2 kinderen, verhuizen, baan door de week (stage) en in het weekend (geld..). Ik ben totaal geen koning in het schrijven van verslagen/scriptie's en ook mijn onderwerp was behoorlijk abstract (werktuigbouwkundige die over cloudcompute een scriptie schrijft 8)7 ). Ik ken je struggle en snap het gevoel geheel, maar mijn advies is ga door!

Adviespunten die mij hebben geholpen
  • Focus op de dingen die wel goed gaan, en pak je energie daaruit
  • Schrijf je scriptie niet thuis, ga bij je ouders zitten, in de bieb of op de hogeschool, dit maakt mij ieg een stuk productiever
  • Schrijf je scriptie in LateX: Dit maakte bij mij veel uit, ziet er veel sneller strak uit en maakt de tekst die er toe doet veel beter leesbaar, dit zorgde bij mij ervoor dat ik realiseerde dat ik 1/3 kon schrappen en het document er alleen maar beter van werd.
  • Neem even een maand om de boel af te maken, zullen ze op werk niet leuk vinden maar als je toch het gevoel hebt dat je niet nog een contract krijgt maakt dat niet uit
  • Regel iemand die flink feedback kan itereren met je, gewoon elke week een rondje laten doen over het document, dit forceert voortgang en zorgt ervoor dat je zelf ook beter leest wat je schrijft

[ Voor 7% gewijzigd door Flaat op 20-02-2017 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik zou in dit geval absoluut eigen belang laten gelden, en dat is het afmaken van je afstudeer scriptie. Je hebt niet 7 jaar college geld betaald, tentamens gemaakt en naar colleges afgesjouwd om dat in de laatste maanden nog eens teniet te laten worden. Sowieso, zoals al gezegd, heb je waarschijnlijk ook een studiebeurs als lening ontvangen die enkel geschonken wordt met een behaald diploma. Indien je enkel basis beurs + OV hebt gebruikt, kijk je al heel snel naar 10k euro (vaak al het dubbele als je ook aanvullend hebt gehad).

Je werkgever vindt het waarschijnlijk heel handig dat je er al bent komen werken. Stagiares en studenten zijn nog erg kneedbaar, verlegen en soms beetje wereldvreemd. Ik heb in het begin het ook lastig gevonden om mijn eigen lijn te trekken (je bent immers een kenniswerker en geen 'knecht'), maar wat voor mij goed werkte is school gerelateerde zaken als 'dit (=school activiteit) moet ik nu doen' aanmerken, ipv het vrijblijvend te houden voor bedrijf en/of begeleiders. Als een bedrijf serieus met stagiares wilt omgaan, moet daar de ruimte voor zijn. Zo niet kunnen ze beter op de 'zwarte lijst' bij school geplaatst worden.

Nu is jouw situatie iets anders omdat je onder contract zit met andere afspraken etc., maar ik zou mogelijkheden zoeken in het opnemen van vrije uren danwel meer in de vorm van onbetaald verlof (of vrije dagen 'kopen' als daar regelingen voor zijn), en tenslotte de ander genoemde tips gebruiken ter acceleratie van het scriptie schrijven.

Scriptie schrijven en afronden kost eenmaal veel moeite en energie. Ik weet nog goed dat ik voor mijn HBO de laatste weken enorm druk bezig was om mijn verslag keurig te krijgen. De laatste 1,5 week stond ik mee op en ging ik er mee naar bed, bijna letterlijk genomen. Ook wel eens een dag extra van het weekend. Hoewel ik dat voor je gezondheid/stress niveau niet geheel kan aanraden, zou ik ook weer niet onderschatten hoeveel uren werken het afronden kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:02
Beetje vloeken in de kerk misschien, maar als je het kan betalen kan je ook nog externe begeleiding / hulp overwegen te zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:46
Seraphin schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:28:
Overigens: als "starter" een CV van 3 pagina's? You're doing it wrong. Met alle respect voor je activiteiten en achtergrond, dat kan prima in max. 2 kantjes worden samengevat en dat blijft minimaal de komende 5 jaar nog zo. Het doel van een CV is om de lezer een overzicht te geven en daarop te laten beslissen of je wel/niet interessant genoeg bent voor een gesprek, niet om je levensverhaal te delen (en dan valt zo'n niet afgeronde studie dus extra hard op).
Ik heb honderden CV's van potentiële sollicitanten en inhuurkrachten gelezen, en die opmerking geldt niet alleen voor starters! Iedereen hoort een CV van max 2 kantjes te hebben. Langer dan dat en het overige deel wordt toch niet gelezen, mijn tijd is ook kostbaar. Dus als je wilt sturen welk deel gelezen wordt: hou het kort en bondig ;)

Vooral detacheringsbureaus hebben de neiging om hele boekwerken te sturen en dat een CV te noemen... Dan wordt er dus beoordeeld op de summary op de voorkant.

Je dient je laatste paar jaar kort en bondig te beschrijven, alles daarvoor kan in een one liner. En alleen relevante functies. Heb je als starter verschillende niet-relevante bijbaantjes gehad, 1 regel met "verschillende bijbaantjes" is dan voldoende. En 99,9% vd bijbaantjes is niet relevant. Een stage is wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:11
Krysa schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:07:

Voor de rest heb ik een CV van 3 pagina's :*)
Protip: dit is geen voordeel ;) 1 pagina die knalt, met evt op pagina 2 details uit je verleden. Als ik hele boekwerken moet gaan lezen -> prullenbak en volgende CV. Ik heb er nog 200 liggen voor vanmiddag ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Brent op 21-02-2017 11:47 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
NOFL maar als ik nu mijn scriptie bekijk die ik een flink aantal jaar geleden schreef, vraag ik me af waar ik zoveel tijd aan kwijt was. Met een paar jaar fulltime werkervaring, in het gebied waar je scriptie ook ligt, moet je dat ding in een maand makkelijk af kunnen hebben. Even een paar avondjes door rammen en kijk eens hoe ver je dan bent. Het enige is: even aan beginnen!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
frumper schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:59:
NOFL maar als ik nu mijn scriptie bekijk die ik een flink aantal jaar geleden schreef, vraag ik me af waar ik zoveel tijd aan kwijt was. Met een paar jaar fulltime werkervaring, in het gebied waar je scriptie ook ligt, moet je dat ding in een maand makkelijk af kunnen hebben. Even een paar avondjes door rammen en kijk eens hoe ver je dan bent. Het enige is: even aan beginnen!
Verkijk je niet op het veranderde onderzoekscomponent, zeker bij HBO studies.

TS: Let even goed op welke studiehandleidingen en examenreglementen ze jou opleggen. Uit mijn hoofd moet dat de versie zijn van toen je begon met deze opdracht (dus als je al 2 jaar bezig bent met deze opdracht, geldt voor jou nog het reglement van 2 jaar terug, begin je een andere opdracht, dan moet je aan het nieuwe reglement voldoen). Dat vinden ze op school trouwens niet leuk. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:18
Pizza_Boom schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:15:
[...]
Verkijk je niet op het veranderde onderzoekscomponent, zeker bij HBO studies.

TS: Let even goed op welke studiehandleidingen en examenreglementen ze jou opleggen. Uit mijn hoofd moet dat de versie zijn van toen je begon met deze opdracht (dus als je al 2 jaar bezig bent met deze opdracht, geldt voor jou nog het reglement van 2 jaar terug, begin je een andere opdracht, dan moet je aan het nieuwe reglement voldoen). Dat vinden ze op school trouwens niet leuk. :+ :+
Dat snap ik, maar ook al zijn die flink aangepast, dan nog moet je met de werkervaring die je op hebt gedaan vrij eenvoudig bij de juiste bronnen kunnen komen. En HBO is en blijft Beroeps Onderwijs dus heel wetenschappelijk hoef je de diepte niet in toch? Dan was het wel universitair geweest...

Even een tijdje je sociale leven richting 0-punt brengen om vol die scriptie af te maken en klaar. Hoe langer je het uitstelt, des te langer je er mee blijft zitten. Nu van voltijd naar deeltijd is ook alleen maar uitstelgedrag. Zeker als het alleen nog om je scriptie gaat, heeft het totaal geen zin om richting deeltijd over te stappen. Dat kan handig zijn als je nog een flink aantal vakken zou moeten halen. Voor een scriptie maakt het niet uit.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
frumper schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:58:
Dat snap ik, maar ook al zijn die flink aangepast, dan nog moet je met de werkervaring die je op hebt gedaan vrij eenvoudig bij de juiste bronnen kunnen komen. En HBO is en blijft Beroeps Onderwijs dus heel wetenschappelijk hoef je de diepte niet in toch? Dan was het wel universitair geweest...
Heel wetenschappelijk niet nee, maar men verwacht wel onderzoek. En onderbouwing. Wat ik zelf heb ervaren is dat je gewoon een hoop niet weet. Ik was gekoppeld aan enkele vakspecialisten. Mensen die meerdere patenten op hun naam hebben staan en vanuit het buitenland worden gebeld bij problemen, maar ook intern gelden als autoriteit binnen hun kennisgebied. En die hebben nu nu wat nieuws bedacht, al zaten we compleet buiten de R&D afdeling. Enerzijds heel gaaf, anderzijds heel lastig, want zij zien iets en bedenken iets en discussiëren met elkaar en komen tot een oplossing. Met bepaalde onderdelen voelen ze eraan, ze kijken ernaar, ze voelen nog eens en zeggen: "Ja, dat werkt." Maar dat is voor een scriptie niet voldoende. In een scriptie wil men onderbouwing. Waarom werkt dat?
Ik vergelijk het wel eens met Duitstaligen. Kom met het antwoord van een berekening, bijvoorbeeld een sterkteberekening, bij een Duitse techneut en hij vraagt je: "Ja, hoe weet je dat?" Stuur je dezelfde mailing in en onderteken je met ing. of Ir., dan is alles, even gechargeerd, koek en ei.
Even een tijdje je sociale leven richting 0-punt brengen om vol die scriptie af te maken en klaar. Hoe langer je het uitstelt, des te langer je er mee blijft zitten. Nu van voltijd naar deeltijd is ook alleen maar uitstelgedrag. Zeker als het alleen nog om je scriptie gaat, heeft het totaal geen zin om richting deeltijd over te stappen. Dat kan handig zijn als je nog een flink aantal vakken zou moeten halen. Voor een scriptie maakt het niet uit.
Dat is dan ook het geval.
Krysa schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:53:
Er zijn ook nog wat vakken die ik in moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 15:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik zie net dit voorbij komen. Dit is inderdaad een trend die ik bespeur bij werkgevers: ze gaan uit van kwaliteiten ipv wat er op papier staat dat je kan.
http://www.huffingtonpost...y-criteria_n_7932590.html

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tjebakka schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:20:
Ik zie net dit voorbij komen. Dit is inderdaad een trend die ik bespeur bij werkgevers: ze gaan uit van kwaliteiten ipv wat er op papier staat dat je kan.
http://www.huffingtonpost...y-criteria_n_7932590.html
De vraag is waar het niet afmaken van een opleiding dan onder valt. Is dat een kwestie van "wat er op papier staat" of is het afmaken van lastige taken (scriptie) onder lastige omstandigheden (weinig beschikbare tijd) juist een kwaliteit die een werknemer moet hebben?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1