Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTD
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-03 12:14

PVTD

Did you try rebooting Windows?

Topicstarter
Hi!

Ik heb zonet een Adaptec kaart gekocht van een medetweaker, maar daat waren geen SFF-8087 kabels bij (voor de prijs die ik heb betaald is dat maar normaal.)
Nu had ik al een Case gekocht pricewatch: Inter-Tech IPC 4U-4416

Deze gekocht via Amazon.de, de info was goed leesbaar, enkel stond er niet op dat je namelijk 4x SFF 8087 connecties op de backplate staan... Dat had ik natuurlijk pas vandaag gezien op de Inter Tech website...
backplate

Probleem is, en heel waarschijnlijk gaan mensen irritant worden van mijn setup, maar dit is een home project, geld is er niet echt om mooiere hardware te kunnen kopen dus ik werk met wat ik hier maar kan vinden, dat ik met 1 Adaptec kaart werk en de rest zijn allemaal Sata poorten.

Don't worry ik werk enkel met goedkope schijven en SSDs om te cachen, dus wat er ook gebeurt, SAS schijven zullen er nooit komen.
In RAID zullen de schijven ook nooit werken, ik ga nu eenmaal met DrivePool werken.

Dus, de Case heeft 4 SFF-8087 poorten.
Ik heb:
- 1 Adaptec kaar met 2 SSF-8087 poorten (goed voor 8 schijven)
- 1 4 Sata poort goedkope raid kaart
- Moederbord met een extra 6 Sata poorten, waar 4 ervan zullen gebruikt worden.

Kan ik een SFF-8087 kabel (die naar 4 Sata female gaan) OMGEKEERD aansluiten?
Dus ik draai gewoonweg de SFF-8087 kabel om, sluit de sata poorten in en de SFF-8087 poort in de backpanel.

Veel woorden, ik geraak er nog aan uit, ik hoop iemand van jullie ook.

Beste antwoord (via PVTD op 18-02-2017 20:51)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als de backplane volledig passief (dus er geen enkel IC op zit) is zou dat volgens mij wel kunnen werken, ja. Kun je geen backpane met SAS expander voor die kast krijgen? Dan kun je alle schijven op je Adaptec HBA aansluiten.

[edit]
Ok SAS expander backplanes kennen ze niet daar, maar Inter-Tech adviseer zelf ook de oplossing die jij noemt voor deze kast:
Die mitgelieferten Backplanes eignen sich nur für den Betrieb an einem SAS-Controller mit SFF-8087 Anschluss!
Für den Betrieb mit einem S-ATA-Controller bitte die optionalen Kabel SFF-8087 auf 4x S-ATA, gekreuzt in entsprechender Anzahl mitbestellen.
bron

[ Voor 51% gewijzigd door Bigs op 18-02-2017 20:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als de backplane volledig passief (dus er geen enkel IC op zit) is zou dat volgens mij wel kunnen werken, ja. Kun je geen backpane met SAS expander voor die kast krijgen? Dan kun je alle schijven op je Adaptec HBA aansluiten.

[edit]
Ok SAS expander backplanes kennen ze niet daar, maar Inter-Tech adviseer zelf ook de oplossing die jij noemt voor deze kast:
Die mitgelieferten Backplanes eignen sich nur für den Betrieb an einem SAS-Controller mit SFF-8087 Anschluss!
Für den Betrieb mit einem S-ATA-Controller bitte die optionalen Kabel SFF-8087 auf 4x S-ATA, gekreuzt in entsprechender Anzahl mitbestellen.
bron

[ Voor 51% gewijzigd door Bigs op 18-02-2017 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
SFF (Small Form Factor) kabels zijn in principe niks anders kan meerdere data paren in een stekker. Dus zolang alles elektrisch goed aangesloten is maakt het niet uit welke kabels je waar gebruikt.

Stel dat je op je Backplane een SFF connector hebt en op de kaart SATA connectoren hebt, dan kan het in theorie goed werken met een SFF-SATA fanout kabel. Het probleem is echter dat een backplane niet altijd een dom doorgeefluik is, soms zit er een controller op die met de HBA / controller moet communiceren, en dat kan niet over SATA.

Eigenlijk moeten we wat meer weten over de backplane en de kaart qua support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVTD
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-03 12:14

PVTD

Did you try rebooting Windows?

Topicstarter
Bijden vriendelijk bedankt voor de snelle reactie.

Ikzelf ben nog volop aan het leren op vlak van deze technologieën...
Het ziet er uit dat die backplate enkel een paar capacitor's aan de stroom kant heeft, waarschijnlijk om het te kunnen verdelen naar de 4 verschillende schijven.
Dus in theorie ben ik juist, enkel wou ik daar 100% zeker van zijn.
Jammer dat het mij meer in SFF kabels zal kosten dan de raid kaart zelf hahaha!

PS: Sorry @johnkeates dat ik U niet als antwoord selecteer, bijden haaden een mooie antwoord!

[ Voor 10% gewijzigd door PVTD op 18-02-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-07 11:43

casemodder

--->

Deze week toevallig ook uitgezocht hoe dit zat omdat ik zelf een soortgelijke kast wilde kopen icm met een 3ware raid kaart.

Je hebt dus wel verschillende kabels nodig.

Verschil zit hem in reverse en forward breakout cables

https://lime-technology.com/forum/index.php?topic=7003.0

[ Voor 7% gewijzigd door casemodder op 18-02-2017 21:26 ]

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML