Gegeven de volgende situatie: Wij hebben nu een hypotheek van € 350.000 (aflossingsvrij) en kunnen ons huis voor +- € 450.000 verkopen. Zou het mogelijk zijn om na verkoop twee appartementen te kopen (één voor ons zelf en één om te verhuren aan één van onze kinderen) van +- € 200.000?
Vraag
Alle reacties
Speciaal geregistreerd op Tweakers.net voor dze vraag?
450.000/2=225.000, Als je het huis dus voor 450.000 kan verkopen, dan kun je er zelfs 2 van 225.000 kopen. Echter zullen er wel meerdere factoren bij komen....
450.000/2=225.000, Als je het huis dus voor 450.000 kan verkopen, dan kun je er zelfs 2 van 225.000 kopen. Echter zullen er wel meerdere factoren bij komen....
Nou, je krijgt voor een tweede huis normaliter maar een 70% hypotheek.ik zou ff naar een hupotheker gaan.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Houd er rekening mee dat je alleen hypotheekrenteaftrek hebt op de eerste woning. Verder mag je inkomsten uit huur vaak wel opvoeren als inkomsten voor de hypotheek.
Als je genoeg inkomsten hebt voor 2 hypotheken en niet de volle 100% hoeft te lenen zou het verder niet zo'n probleem moeten zijn, lijkt mij.
Als je genoeg inkomsten hebt voor 2 hypotheken en niet de volle 100% hoeft te lenen zou het verder niet zo'n probleem moeten zijn, lijkt mij.
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Dat wordt dan 1 woning en 100% reguliere hypotheek in box 1.
En 1 woning met 50% eigen geld en 50% vastgoedhypotheek (bv NIBC) in box 3.
En 1 woning met 50% eigen geld en 50% vastgoedhypotheek (bv NIBC) in box 3.
Je hebt door je overwaarde een eigenwoningreserve van pakweg een ton. Je kunt 1 woning financieren en geniet hypotheekrenteaftrek over ~125k. Over de tweede woning geniet je geen aftrek, want die en de bijbehorende financiering vallen in box 3.
Dat was de belastingkant. Of het mogelijk is? Ligt aan de bank. Bij voldoende inkomen om bij de huidige normen 350 te kunnen lenen, ik denk dat je wel een bank gaat vinden die dit aandurft, maar de hiuropbrengst is wel een grote factor ivm de waardering van de 2e woning.
Dat was de belastingkant. Of het mogelijk is? Ligt aan de bank. Bij voldoende inkomen om bij de huidige normen 350 te kunnen lenen, ik denk dat je wel een bank gaat vinden die dit aandurft, maar de hiuropbrengst is wel een grote factor ivm de waardering van de 2e woning.
Hoe zeker is die 450k (en de 100k overwaarde)?Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:22:
Gegeven de volgende situatie: Wij hebben nu een hypotheek van € 350.000 (aflossingsvrij) en kunnen ons huis voor +- € 450.000 verkopen. Zou het mogelijk zijn om na verkoop twee appartementen te kopen (één voor ons zelf en één om te verhuren aan één van onze kinderen) van +- € 200.000?
Wat kost jullie nieuwe woning/appartement?
Is het nog mogelijk om een hypotheek af te sluiten (ivm evt leeftijd, gezien het feit dat je een appartement aan je kind(eren) wilt verhuren of andere inkomsten dan vroeger)?
Wat voor huur ga je vragen? Marktconform of een verkapte schenking (is 100k schenken voor een woning wellicht dan niet een betere optie)?
Vragen, vragen en nog eens vragen...
Hoe financieel krachtig is het kind? Als hij/zij zelf een hypotheek van 100.000 kan afsluiten en bij jullie 100.000 kan lenen als tweede hypotheek is het veel voordeliger.
Jullie kunnen dan bijv 5% rente vragen, en dit via schenking jaarlijks teruggeven. Kind kan dan gewoon de volle HRA pakken.
Jullie kunnen dan bijv 5% rente vragen, en dit via schenking jaarlijks teruggeven. Kind kan dan gewoon de volle HRA pakken.
Verwijderd
Eh. Nee.da_PSI schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:26:
Speciaal geregistreerd op Tweakers.net voor dze vraag?
Er is maar 100.000 eigen geld, uitgaande van de genoemde getallen.
Als je appartementen gaat kopen, doe dan even goed navraag bij de VvE om te kijken of de spaarpot voor onderhoud goed gevuld is. Je wilt niet bij 2 appartementen geld hoeven bijstorten... omdat de wet sinds kort veranderd is.
Cetero censeo Dynalogic delendam esse.
Kijk eerst na verkoop hoe de zaken er voor staan. Een makelaar cq financieel adviseur kan je dan beter in helpen/begeleiden. Het is voor de meesten hier giswerk. Het 4.5 ton object moet eerst nog verkocht worden.Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:22:
Verder begrijp ik niet waarom je je op een (computer forum) aanmeld met deze vragen, maar heet je toch welkom
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Mocht je voor je huidige hypotheek nog hypotheekrenteaftrek krijgen heeft dit in ieder geval effect. Je kunt in dat geval nog voor hooguit de helft van 1x200.000 euro hypotheekrenteaftrek op basis van aflossingsvrij krijgen.
Daarnaast is er nog iets om rekening mee te houden en dat is dat je huidige hypotheek waarschijnlijk eindigt bij verkoop en opnieuw afgesloten moet worden. Dit hangt trouwens wel van de concrete hypotheekvoorwaarden af, maar het is in ieder geval niet zo dat je als vanzelfsprekend vrij met dat geld kunt doen en laten wat je wil.
Daarnaast is er nog iets om rekening mee te houden en dat is dat je huidige hypotheek waarschijnlijk eindigt bij verkoop en opnieuw afgesloten moet worden. Dit hangt trouwens wel van de concrete hypotheekvoorwaarden af, maar het is in ieder geval niet zo dat je als vanzelfsprekend vrij met dat geld kunt doen en laten wat je wil.
Je zult je huidige aflossingsvrije niet meer kunnen gebruiken. Deze los je dus blijkbaar af dan (volgens mij mag je je hypotheek soms mee verhuizen maar niet verdelen over 2 woningen).
Je hebt dus dan 100K en moet de rest weer gaan lenen. Volledig aflossingsvrij mag niet meer dus je lasten gaan stijgen.
Contact opnemen met een adviseur lijkt me verstandig, hypotheek regels worden per jaar strenger dus laat je goed informeren.
Je hebt dus dan 100K en moet de rest weer gaan lenen. Volledig aflossingsvrij mag niet meer dus je lasten gaan stijgen.
Contact opnemen met een adviseur lijkt me verstandig, hypotheek regels worden per jaar strenger dus laat je goed informeren.
3 addertjes die ik zo zie:
1) Je mag een huis waar een hypotheek op rust niet zomaar verhuren. Een verhuurd huis is namelijk flink minder waard dan een leeg huis (ongeveer de helft). Je onderpand is dus veel minder waard. Hiervoor moet je toestemming krijgen van de bank. Een veel voorkomende eis is dat de hypotheek lager is dan de verhuurde waarde van het huis.
2) Je bent een berg geld kwijt aan een makelaar en kosten koper. Reken op minimaal €20.000
3) HRA. De overwaarde bij verkoop moet je aftrekken van de hypotheekwaarde van je nieuwe woning. Aangezien alleen je eigen woning telt voor de HRA krijg je dus nog maar HRA op 100.000 (bij een woning van 200.000) terwijl je nu 350.000 mag aftrekken.
1) Je mag een huis waar een hypotheek op rust niet zomaar verhuren. Een verhuurd huis is namelijk flink minder waard dan een leeg huis (ongeveer de helft). Je onderpand is dus veel minder waard. Hiervoor moet je toestemming krijgen van de bank. Een veel voorkomende eis is dat de hypotheek lager is dan de verhuurde waarde van het huis.
2) Je bent een berg geld kwijt aan een makelaar en kosten koper. Reken op minimaal €20.000
3) HRA. De overwaarde bij verkoop moet je aftrekken van de hypotheekwaarde van je nieuwe woning. Aangezien alleen je eigen woning telt voor de HRA krijg je dus nog maar HRA op 100.000 (bij een woning van 200.000) terwijl je nu 350.000 mag aftrekken.
Wederom een TS die zelf niet meer reageert. ten 2e ook heel weinig info geeft voor een gedegen advies
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
En voor een goed advies naar mijn idee beter langs kan bij een Hypotheekadviseur ipv een techsite.Hackus schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:42:
Wederom een TS die zelf niet meer reageert. ten 2e ook heel weinig info geeft voor een gedegen advies
[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 20-02-2017 14:52 ]
CH40S schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:52:
[...]
En voor een goed advies naar mijn idee beter langs kan bij een Hypotheekadviseur ipv een techsite.
Hackus schreef op zondag 19 februari 2017 @ 10:27:
[...]
Kijk eerst na verkoop hoe de zaken er voor staan. Een makelaar cq financieel adviseur kan je dan beter in helpen/begeleiden. Het is voor de meesten hier giswerk. Het 4.5 ton object moet eerst nog verkocht worden.
Verder begrijp ik niet waarom je je op een (computer forum) aanmeld met deze vragen, maar heet je toch welkom
Pagina: 1