Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolomeister
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-05-2022
Dag allen,

Ik ben al een aantal jaar actief op de Forex markt (wil je weten wat dit is? Kijk dan hier even Het Foreign Exchange (Forex) topic). Tot nu toe gaat het redelijk goed, met andere woorden vrijwel elke maand een positief resultaat. Nu heb ik een aantal vragen ontvangen van mensen (particulieren dus, wereldwijd) of ik hen kan helpen om ook "succesvol" te zijn. Dit heeft geleid tot het volgende idee:

(1) "Signalservice" waarin ik ze vertel welke trade ik neem, zodat zij deze ook kunnen nemen
(2) "Coaching" waarin ik bepaalde strategien uitleg, money management, trading psychologie en dergelijke
(3) Dagelijkse livestream met uitleg waarom ik de trade neem (soort uigebreide versie van de signalservice variant)
(4) Gebruik maken van een PAMM-account, waarin ik voor de particulieren beleg, zonder dat ik aan hun vermogen kan komen (althans, niet het geld er af kan halen)

Is dit toegestaan? In principe wil ik dit als particulier doen, maar om hiervoor een onderneming op de richten is ook prima. Gaat hierbij dus met name om WFT en AFM regelgeving. Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft c.q. tips heeft.

Yololmeister

[ Voor 7% gewijzigd door Yolomeister op 18-02-2017 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16

Seraphin

Meep?

1 t/m 3 lijken me geen probleem (IANAL). Bij punt 4 lever je een financiële dienst en zul je daar dus de benodigde toeters en bellen voor moeten regelen.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Even heel kinderachtig maar weet goed waar je aan begint. Als het je aan deze bassale kennis al ontbreekt vraag ik me namelijk af of je wel inzichtelijk hebt wat er verder allemaal bij komt kijken.

Het adviseren over een pak melk is even andere koek dan een product waar wellicht duizenden euro's in omgaan. Zou me eerst even goed verdiepen in mogelijke aansprakelijkheid e.d. alvorens je zorgen te maken of het al dan niet inschrijven bij de kvk.
Zou b.v. eerst eens kijken naar hoe je je kunt verzekeren tegen mogelijke schadeclaims.

Mijn boerenverstand zegt (ongefundeerd) dat de premies al dermate hoog zullen zijn dat je al deftige omzetten moet draaien om uberhaubt de premies af te kunnen tikken. Ergo, niet iets dat je als particuliertje wilt doen. Sowieso vanuit oogpunt van aansprakelijkheid zou ik het al in een rechtspersoontje gieten. Laatste dat je wilt is prive aansprakelijk zijn.

Rechtsbijstand is tegenwoordig snel gebeld en kan je beloven dat klanten zich hiervan niet zullen weerhouden als ze dankzij jou voor een behoorlijk bedrag het schip in zijn gegaan.
Nog even los van gelijk/ongelijk what so ever, kunnen de kosten van een rechtszaak snel oplopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Switchie op 18-02-2017 20:20 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 17:08
Nummer 1 is toch zo'n Wolf of Wallstreet strategie https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pump_and_dump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik zou het never nooit promoten als advies, maar als je mening.

Een disclaimer welke S&P heeft is wel het minste wat je moet zeggen tegen je 'klanten' om te voorkomen dat je wordt gesued:
Credit-related and other analyses, including ratings, and statements in the Content are statements of opinion as of the date they are expressed and not statements of fact. S&P's opinions, analyses and rating acknowledgment decisions (described below) are not recommendations to purchase, hold, or sell any securities or to make any investment decisions, and do not address the suitability of any security. S&P assumes no obligation to update the Content following publication in any form or format. The Content should not be relied on and is not a substitute for the skill, judgment and experience of the user, its management, employees, advisors and/or clients when making investment and other business decisions. S&P does not act as a fiduciary or an investment advisor except where registered as such. While S&P has obtained information from sources it believes to be reliable, S&P does not perform an audit and undertakes no duty of due diligence or independent verification of any information it receives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:49
Ga na welk type instrumenten je gebruikt (alleen spot fx of ook financiële instrumenten), en verdiep je in wanneer je een beleggingsonderneming bent (denk beleggingsadvies en beheren van een individueel vermogen als mogelijke beleggingsdiensten die verleend worden). Zie https://www.afm.nl/nl-nl/...ergunning-beleidsbepalers voor meer info. Geen idee wat die termen betekenen? Raadpleeg een advocaat of een andere professional met kennis op het vlak van financieel toezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolomeister
Dank voor de reacties allemaal!
Switchie schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:17:
Even heel kinderachtig maar weet goed waar je aan begint. Als het je aan deze bassale kennis al ontbreekt vraag ik me namelijk af of je wel inzichtelijk hebt wat er verder allemaal bij komt kijken.

Het adviseren over een pak melk is even andere koek dan een product waar wellicht duizenden euro's in omgaan. Zou me eerst even goed verdiepen in mogelijke aansprakelijkheid e.d. alvorens je zorgen te maken of het al dan niet inschrijven bij de kvk.
Zou b.v. eerst eens kijken naar hoe je je kunt verzekeren tegen mogelijke schadeclaims.

Mijn boerenverstand zegt (ongefundeerd) dat de premies al dermate hoog zullen zijn dat je al deftige omzetten moet draaien om uberhaubt de premies af te kunnen tikken. Ergo, niet iets dat je als particuliertje wilt doen. Sowieso vanuit oogpunt van aansprakelijkheid zou ik het al in een rechtspersoontje gieten. Laatste dat je wilt is prive aansprakelijk zijn.

Rechtsbijstand is tegenwoordig snel gebeld en kan je beloven dat klanten zich hiervan niet zullen weerhouden als ze dankzij jou voor een behoorlijk bedrag het schip in zijn gegaan.
Nog even los van gelijk/ongelijk what so ever, kunnen de kosten van een rechtszaak snel oplopen.
Het gaat me ook niet om al dan niet inschrijven als onderneming, maar het schoot me even te binnen toen ik de tekst aan het schrijven was. In de aansprakelijkheid zal ik me zeker verdiepen. Vraag blijft echter of het legaal en toegestaan is zonder vergunning.
Als je in dit in Forex wil doen, dan moet je wel erg veel geld aan komen lopen :+
Whatson schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:41:
Ik zou het never nooit promoten als advies, maar als je mening.

Een disclaimer welke S&P heeft is wel het minste wat je moet zeggen tegen je 'klanten' om te voorkomen dat je wordt gesued:
Zal ik zeker onthouden!
Trenchdog schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 23:20:
Ga na welk type instrumenten je gebruikt (alleen spot fx of ook financiële instrumenten), en verdiep je in wanneer je een beleggingsonderneming bent (denk beleggingsadvies en beheren van een individueel vermogen als mogelijke beleggingsdiensten die verleend worden). Zie https://www.afm.nl/nl-nl/...ergunning-beleidsbepalers voor meer info. Geen idee wat die termen betekenen? Raadpleeg een advocaat of een andere professional met kennis op het vlak van financieel toezicht.
Ik had al even rondgekeken op de website van de AFM, maar kon toen niets vinden. Ik zal goed kijken of ik wat op jouw specifieke link kan vinden. Ik doe zelf alleen spot.

--------

Meer mensen die een waardevolle toevoeging hebben? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Yolomeister schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 23:59:
Vraag blijft echter of het legaal en toegestaan is zonder vergunning.
https://www.afm.nl/nl-nl/...sondernemingen-vergunning

Wellicht semi-offtopic maar gezien mijn financiële achtergrond oprecht benieuwd.
- Waarom de overweging om het als particulier te doen. Zou haast suggereren dat je het b.v. wilt combineren met je huidige baan. Niet ideaal gezien de markt 24/7 in beweging is
- Wat is je doelgroep precies? Kan mij indenken dat mede-beleggers benieuwd zijn naar het verhaal achter jouw succes maar wordt je niet beperkt door je louter op forex te richten? Uiteindelijk willen beleggers een maximaal rendement en enkel de forex markt hoeft niet de beste keuze hierin te zijn.
Nu heb ik een aantal vragen ontvangen van mensen (particulieren dus, wereldwijd) of ik hen kan helpen om ook "succesvol" te zijn.
Waar komt dit eigenlijk vandaan? Hoe weten deze mensen dat jij zo succesvol bent? Heb je momenteel al een website oid waar je dagelijks resultaten post.
(particulieren dus, wereldwijd
waarin ik ze vertel welke trade ik neem
Houd er rekening mee dat er in Duitsland al heel andere regelgeving is dan in Nederland. Laat staan welke verschillen er zijn tussen NL en de VS. Al zou je volledig aan de AFM gestelde vereisten voldoen zal je alsnog niet bevoegd zijn om een dergelijke service aan te bieden aan Amerikanen

[ Voor 78% gewijzigd door Switchie op 19-02-2017 00:48 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolomeister
Switchie schreef op zondag 19 februari 2017 @ 00:07:
[...]

https://www.afm.nl/nl-nl/...sondernemingen-vergunning

Wellicht semi-offtopic maar gezien mijn financiële achtergrond oprecht benieuwd.
- Waarom de overweging om het als particulier te doen. Zou haast suggereren dat je het b.v. wilt combineren met je huidige baan. Niet ideaal gezien de markt 24/7 in beweging is
- Wat is je doelgroep precies? Kan mij indenken dat mede-beleggers benieuwd zijn naar het verhaal achter jouw succes maar wordt je niet beperkt door je louter op forex te richten? Uiteindelijk willen beleggers een maximaal rendement en enkel de forex markt hoeft niet de beste keuze hierin te zijn.
De keuze tussen particulier en zakelijk aanbieden had met name met de potentiele verschillen mbt wetgeving, maar volgens mij maakt dit niet uit. Zakelijk gaat dan de voorkeur inderdaad uit naar een rechtspersoon, maar ook daar zitten natuurlijk weer haken en ogen aan. Ik wil het overigens ook full-time gaan doen, zodra mijn arbeidscontract afloopt. De forex markt is overigens bijzonder groot en mijn manier van analyseren is hier beter op toepasbaar.
Waar komt dit eigenlijk vandaan? Hoe weten deze mensen dat jij zo succesvol bent? Heb je momenteel al een website oid waar je dagelijks resultaten post.
Ik heb inderdaad een website waar ik de resultaten publiceer.
Houd er rekening mee dat er in Duitsland al heel andere regelgeving is dan in Nederland. Laat staan welke verschillen er zijn tussen NL en de VS. Al zou je volledig aan de AFM gestelde vereisten voldoen zal je alsnog niet bevoegd zijn om een dergelijke service aan te bieden aan Amerikanen
Klinkt niet veelbelovend dit.

Wederom dank voor je duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Switchie schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:17:
Zonder AFM vergunning probereren om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor je financiële adviestoko? :D Ze zien je aankomen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

MSalters schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 22:46:
[...]

Zonder AFM vergunning probereren om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor je financiële adviestoko? :D Ze zien je aankomen.
... Is als een vuurwerkopslag in de woonkamer van de lokale pyromaan... Ik snap je punt ;)
Als ik het mij goed heug heb je namelijk al een vergunning nodig voor het mogen adviseren over een Rabo Regenboogrekening voor het spaarpotje van de 4 jarige Pieter. Laat staan de exotische diensten van TS.

Had Heb sterk het vermoeden dat de plannen van TS uit pure opwelling komen en geen weldoordacht businessplan is. Mijn post was er dus voornamelijk op gericht om TS na te laten denken over de andere aspecten.

Neemt uiteraard niet weg dat je een terecht punt maakt. :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Zou TS echt gebonden zijn aan WFT en dergelijke regelgeving? Hij is immers meer actief als journalist en uitgever dan als adviseur.

Met de juiste disclaimers dat het vooral géén beleggingsadvies is, verkoopt hij gewoon toegang tot een website. Of prikt AFM daar doorheen?

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
De vraag is of er tegenover jou diensten ook tegenprestaties van je klanten bestaat? M.a.w. word je vergoed voor je adviezen? Zo ja, dan begeef je je op glad ijs en kan je niet zomaar beleggingsadvies, waaronder advies over Forex, geven.

Het spijt me TS maar een snelle Google https://www.google.co.jp/...#q=geven+beleggingsadvies

Het AFM zegt er dit over https://www.afm.nl/nl-nl/...ikwijdte/beleggingsadvies

Het is volgens de Wft verboden om zonder een vergunning beleggingsdiensten te verlenen. Dit is bepaald in artikel 2:96 Wet op het financieel toezicht.

Artikel 1:1 Wft definieert onder andere het ' in de uitoefening van beroep of bedrijf adviseren over financiële instrumenten' als het verlenen van een beleggingsdienst. In artikel 1:1 Wft staat ook opgenomen wat onder financiële instrumenten wordt verstaan.

En de verwijzing naar Art 1:1 van Wft kan je hier vinden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0020368/2017-01-01

Advies wordt hier ook specifiek in genoemd

[ Voor 24% gewijzigd door Chief op 23-02-2017 08:22 ]

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Verwijderd

-

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 04:14 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-09 05:20
Dat is geen probleem zolang er geen tegenprestaties van de klanten tegenover staat. Dat klinkt in de praktijk heel makkelijk maar het blijft uitkijken dat je niet in een grijs gebied terecht komt.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

Yolomeister schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:32:
(1) "Signalservice" waarin ik ze vertel welke trade ik neem, zodat zij deze ook kunnen nemen
(2) "Coaching" waarin ik bepaalde strategien uitleg, money management, trading psychologie en dergelijke
(3) Dagelijkse livestream met uitleg waarom ik de trade neem (soort uigebreide versie van de signalservice variant)
(4) Gebruik maken van een PAMM-account, waarin ik voor de particulieren beleg, zonder dat ik aan hun vermogen kan komen (althans, niet het geld er af kan halen)

Is dit toegestaan? In principe wil ik dit als particulier doen, maar om hiervoor een onderneming op de richten is ook prima. Gaat hierbij dus met name om WFT en AFM regelgeving. Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft c.q. tips heeft.
Zonder vergunning van de AFM ? Dat denk ik niet. Vooral #1 en #4 lijken mij bij voorbaat vergunningplichtig. Of je nu een particulier of een bedrijf bent maakt eigenlijk niet uit : Het geven van dit soort diensten is aan vergunningen gebonden over het algemeen genomen.

Ik zou dit zelf eerst heel goed gaan uitzoeken : Als je een vergunning nodig hebt, maar niet hebt is het strafbaar, en de santies zijn niet bepaald mild.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

t_captain schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:34:
Zou TS echt gebonden zijn aan WFT en dergelijke regelgeving? Hij is immers meer actief als journalist en uitgever dan als adviseur.

Met de juiste disclaimers dat het vooral géén beleggingsadvies is, verkoopt hij gewoon toegang tot een website. Of prikt AFM daar doorheen?
Disclaimers hebben echt 0, maar dan ook totaal 0 waarde. Da's voor het US rechtsysteem, de AFM heeft daar echt geen boodschap aan.

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-09 22:24
Laatst zag ik in het FD een artikel waar iemand ook bepaalde aandelen / fondsen aanraadt en dat doet via een website waar mensen een x bedrag per maand voor betalen. Wellicht dat je met wat zoeken dit soort websites kan vinden en dan bijvoorbeeld proberen contact te leggen met de eigenaar en te vragen hoe zij dit aangepakt hebben? Anders eens informeren bij de kvk of afm.

(Kan dat artikel helaas niet terug vinden)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
Tokyo Joe was volgens mij de trendsetter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RDDD
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Meest risicovolle idee wat ik in tijden op Tweakers heb gelezen (en dan niet risico in de zin van financiele markt bespelen = risico ;)).

Punt 4 mag niet (zomaar); vergunning voor nodig.
Punt 1 en 2 zijn randje. Klinkt ok, maar regels zijn zeer streng hieromtrent en stellen vrijwel altijd de 'klant' in het gelijk. Zodra een particulier(en) gaat klagen (over schade, misgelopen rendement, etc.) over je bijv bij Kifid of de AFM zelf, heb je behoorlijke kans dat zij in het gelijk worden gesteld en jij een bijzonder groot (financieel) probleem hebt. Klinkt overdreven, is het niet ben ik bang. Zeker als je geld voor deze diensten gaat vragen ben je snel de sigaar.
Punt 3 kan prima lijkt mij, zodra je inderdaad met wat duidelijke statements maakt over 'vrijblijvend advies', 'geen rechten ontleend worden' etc etc.

Overigens, reden dat punt 1 en 3 wezenlijk verschillen, is omdat je (lees: een toezichthouder) kan redeneren dat je 'signalfunctie' onder punt 1 een eenduidige reden en doel heeft: mensen adviseren (ook al zeg je dat het geen advies is! Interpretatie van toezichthouder is leidend). Dit met name omdat je alleen maar een koop/verkoop signal geeft, verder niets.
Punt 3 kan je zien als een enthousiasteling die middels een stream/podcast zijn gedachtes deelt. Dat zou iedereen kunnen interesseren, ook zonder het doel zelf te investeren. Het is dus niet een koop/verkoop signaal, maar een verhaal van een enthousiasteling.

En inderdaad zoals eerder aangegeven, vergeet niet dat je internationaal advies wilt geven. Valt grotendeels onder Nederlands recht/toezicht (uitgaande dat je gebaseerd bent in NL), maar bepaalde zaken zijn internationaal vastgelegd.

Laat je adviseren door een financieel jurist zou ik zeggen.

[ Voor 28% gewijzigd door RDDD op 23-02-2017 15:03 ]

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Gewoon niet aan beginnen zou ik zeggen. De regelgeving met betrekking tot het geven van financiële adviezen is vrij hard. En de boetes die je opgelegd kan krijgen zijn niet mals.

Zolang jouw adviezen positief resultaat opleveren zullen jouw 'klanten' niet klagen. Maar als er eens een zeperd tussen zit...

De rechtsvorm die, mocht je hiermee door willen gaan, zorgt voor een scheiding tussen je privé en zakelijke vermogen en aansprakelijkheid is de BV. Voor het oprichten van een BV moet je naar de notaris. Hier zijn kosten (rond de 500 á 600 euro) mee gemoeid. Daarnaast ben je verplicht om een accountant in de arm te nemen voor het opmaken van de jaarrekening. Ook dit kost best wel wat. Denk aan een duizend of 3 á 4.

Alleen punt 2 is naar mijn idee zonder veel risico (in privé) uit te voeren.
Pagina: 1