[SSD] Random vastlopers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeathMaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-11-2022
Waarde mede-Tweakers,

Ik zit met een klein probleem, waarvan ik vermoed dat het zeer binnenkort een groot probleem gaat worden. Ik denk dat ofwel mijn SSD of mijn HDD aan zijn einde is. Vrij rap gezien deze PC net zijn vierde verjaardag heeft mogen vieren.

Vorige week kreeg ik opeens een BSOD bij het opstarten, de welbekende edoch vage INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE. Geen van de daarna aangeboden opties werkte, behalve de 'repair' functie, waarbij het hele OS opnieuw werd geïnstalleerd en dan je bestanden terug zet.

Ik kon weer aan de slag maar merkte dat er om de zoveel tijd de boel vastliep. Geheel random, soms twee keer vlak achter elkaar, soms een half uur zonder problemen.

Het zijn geen harde vastlopers waarbij je niets meer kan; je kan de cursor nog bewegen, je kan nog een window verplaatsen en sluiten, je kan nog chatten mits dit venster open staat, je kan soms nog het rechtermuis menu openen, Youtube filmpjes blijven doorgaan (totdat de browser ook vastloopt, waarna het beeld wel stopt, maar het geluid gewoon nog verder gaat).

Echter blijkt lang niet alles vast te lopen. De paar simpele system monitoring tools die ik had draaien bleven realtime informatie aangeven, temperatuur en verbruik waren allemaal in orde.

Gamen gaat ook nog, HITMAN urenlang gespeeld zonden vastlopers, maar zodra er data weggeschreven moest worden naar een savegame - liep de boel weer vast.

Ook na meerdere scans met Hard Disk Sentinel te hebben gedraaid heeft deze geen defecte clusters kunnen vinden, zelfs geen gecorrumpeerde bestanden. Uitgebreide scans gedraaid met Windows Defender en Malwarebytes, zonder enig resultaat.

Nu ik vanochtend na zes keer aan- en uitzetten eindelijk kon opstarten begint bij mij de paniek een beetje toe te slaan. Dit speelt een week, maar ik kan nog steeds niet de vinger op de zere plek leggen. Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen om het probleem te lokaliseren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin met de SMART van de SSD te posten door een screenshot te maken van de waardes met CrystalDiskInfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Je vermoed dus dat er een probleem is met de hardware in jouw pc. Het is dan misschien handig om aan te geven om welke hardware het gaat, zodat het mogelijk is om een gericht antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeathMaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De SSD geeft aan dat het 79 keer is voorgevallen dat de stoomtoevoer onverwacht is weggevallen, dat is best wel vaak. Met de combinatie Medion-pc en een forse videokaart, ben ik wel benieuwd welke voeding er in het systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeathMaster
Uit m'n hoofd een Corsair 550W, type kan ik je morgen geven, dan schroef ik 'm even open.

Ik zeg er wel bij dat ik sinds deze problemen spelen bij het opstarten ik de power switch omgooi als het niet lukt, nu weet ik niet of deze ook door SMART worden geregistreerd, maar zo wel dan is dat goed voor een kleine 60 van de 79.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt een Toshiba SSD gekocht; ik heb even snel gezocht maar die heeft waarschijnlijk een Sandforce controller. Dat betekent bijna automatisch dat vastlopers en corruptie 'normaal' zijn en daar zul je mee moeten leren leven. Eigenlijk kan je SSD de prullenbak in, al kan dat overdreven zijn aangezien hij voor een simpel machientje voor op zolder nog prima kan werken. Maar betrouwbaar is je SSD niet.

Koop voortaan alleen een 'echte' SSD van de grote jongens; Samsung en vooral Crucial. Andere merken SSDs hangt het sterk af van de controller en daar kun je al snel mee in de mist gaan. Je bespaart misschien een paar tientjes, maar daar betaal je nu voor in vorm van problemen en een instabiele computer. Dat is nu eenmaal het gevaar van een slechte SSD met slechte controller danwel slechte firmware. Toshiba maakt ook andere SSDs, maar het is vooral een merk aan de onderkant van de markt, net als controllers als Sandforce, Phison, JMicron en OCZ.

Je kunt uiteraard wel je SSD formatteren en opnieuw installeren, of elke keer een image terugzetten. Maar dit kan zomaar weer gebeuren en vooral niet-netjes afsluiten verergert dit probleem. Daaronder valt ook het gebruik van de reset-knop tijdens het booten, of uitschakelen tijdens de BIOS-fase. Dat kan een slechte SSD doen corrumperen en ik vermoed dat dit je probleem is.

Veel andere oorzaken kan het niet hebben; stroomproblemen zouden niet zomaar voor corruptie mogen zorgen. Wel kan je kabel nog problemen geven. Dus je zou kunnen proberen de kabel om te wisselen. Je hardeschijf heeft in elk geval geen kabelproblemen (UDMA_CRC_ERROR_COUNT) maar jouw Sandforce SSD laat die waarde geeneens zien.

Sorry voor het slechte nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hm, interessant, wat ik tegenkom noemt Toshiba zelf als ontwerper van de controller, eventueel gebaseerd op een ontwerp van Marvell. Neemt niet weg dat het storend is dat ik de SSD nergens op de site van Toshiba zelf weet terug te vinden voor documentatie of firmware-updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toshiba heeft heel veel 3rd party controller gehad. Bijvoorbeeld de slechtste SSD controller ooit, de JMicron JMF-602 oftewel de 'stotter controller'. Die hebben ze voorzien van een die-shrink. Een leuk weetje is dat de eerste lading de JMicron-tekst werd ge-laser-etched zodat er Toshiba op kwam te staan, omdat iedereen de slechte verhalen over JMicron onderhand wel kende en zodoende ze dezelfde rommel - maar dan met andere firmware - konden verkopen.

Ik vind het echt heel erg zonde dat mensen besparen op de controller. De NAND betaal je namelijk het meeste voor. Dan heb je veel geld uitgegeven aan de NAND chips en dan bespaar je voor een tientje op de controller. Waarom? Technisch gezien is dat een onjuiste beslissing. Het probleem is dat mensen onwetend zijn en niet weten wat goed en slecht is. Zeker bij SSDs moet je niet van de grote paden afgaan en gewoon lekker bij de 'grote jongens' blijven; voornamelijk Crucial en Samsung.

Dat gezegd, het is niet zo dat alle SSDs behalve Crucial en Samsung slecht zijn. Nieuwe type controllers kunnen ook goed werken en kunnen ook afdoende PLP (Power-Loss Protection) hebben; maar die informatie is vaak nauwelijks te vinden ook niet in datasheets ook omdat ze graag voor hun concurrenten verbergen hoe zij PLP oplossen zonder de kostprijs te verhogen. Want al die andere merkjes moeten het hebben van de lagere prijs; anders is er sowieso geen reden om iets anders te kopen dan Samsung en Crucial. Kortom, dan bespaar je dus op de dingen die een SSD maken of breken: de controller, PLP-protectie en de firmware.
Pagina: 1