Kijk, dit is weer een mooi gevalletje van zo moet het dus niet.
Wat je zou kunnen proberen, ( het kost je wat tijd, maar levert je misschien wel een erg goede relatie met de buren op ) is een keer bij de buren langsgaan, de buren uitnodigen voor een biertje of koffie of gewoon een keer belangeloos iets leuks doen in de straat om de buren eens uit te nodigen om hierover te praten.
Het nadeel is dat er geen goede oplossing is voor dit soort issues, anders dan bijvoorbeeld een goede WiFi plan maken.
Woon je in een rijtjeshuis dan wil je idealiter de huizen om en om andere kanalen laten kiezen ( 1,5,9,13 of 1,6,11 ). Dat zal echter gecoördineerd moeten worden.
Waar ga je echter gegarandeerd tegenaan lopen,... ( mijn ervaring ). dat buren zoiets hebben van "Voor mij werkt het toch?". Probeer dus goed beslagen ten ijs te komen hierbij. Mogelijk wil je de buren met kennis van zaken eerder uitnodigen om hierover te praten, even een simpel plannetje/voorstel maken en dan de rest van de buren mee zien te krijgen.
Hoe los je dit structureel op ? Stel per straat in Nederland een straat-expert voor die de WiFi config bedenkt. Haalbaar ? Nee, oplossing ? Ja, ik denk het wel.
Verder helpen natuurlijk de welbekende "Ziggo-Spots" en andere soortgelijke experimenten niet echt mee. Dit geeft ook onnodig rommel en laten we eerlijk zijn, ik ben nog niemand tegengekomen die op soortgelijke netwerken zit te wachten binnen de eigen straat.
Wat is totaal geen oplossing ? Meer vermogen, Meer AccessPoints, Meer apparatuur enz. WiFi is een shared medium wat enkel werkt als je je exact aan de specs houdt. Ondanks dat je anders zou verwachten werkt WiFi beter als meerdere zenders exact op hetzelfde kanaal zet ( de buren kunnen elkaar dan tenminste verstaan ) dan als je ze net 1 kanaal opzij laat uitzenden. Er zit namelijk overlap in WiFi kanalen ( zie hiervoor ook :
Wikipedia: List of WLAN channels ).
Succes!