Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Straat met veel wifi netwerken

Pagina: 1
Acties:

• Benificent
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-08 15:37
Hallo,

Sinds vorig jaar december ben ik verhuisd en heb erg veel last van signaal verlies. Mijn wifi signaal valt elke keer weg dus mijn telefoons en tablets moeten elke keer weer verbinding maken wat voor erg frustratie zorgt.

Zuivelzcht en Dlink zijn van mij maar toch is het signaal vaak weg.

Hoe kan ik dit probleem oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/gf14ug5s1/Screenshot_2017_02_18_16_35_08.png

[ Voor 8% gewijzigd door Benificent op 18-02-2017 16:39 ]

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:24
Ik vermoed dat de screenshot alle netwerken laat zien op de 2.4GHz band. Mits je apparaten het ook ondersteunen zou je kunnen overwegen om een router te plaatsen die ook overweg kan met de, vaak minder drukke, 5GHz band.

5GHz heeft wel enkele andere nadelen, hierover is genoeg te vinden op internet.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:53
Eens met bovenstaand. Wat de 2,4 GHz banden betreft denk ik dat je nog kunt overwegen om de access points op kanaal 4 en 8 te zetten?

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

En anders flashen met een opensource firmware en een niet NL kanaal gebruiken of je vermogen op krikken? (het mag wel niet, maar "niet omdat het moet, maar om dat het kan")

(Je vermeld niet welke apparaten je hebt, dus of dit kan is de vraag...)

Everything is better with Bluetooth

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
jeanj schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:35:
En anders flashen met een opensource firmware en een niet NL kanaal gebruiken of je vermogen op krikken? (het mag wel niet, maar "niet omdat het moet, maar om dat het kan")

Dit lijkt mij totaal niet de bedoeling

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jeanj schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:35:

RobinF schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:58:
[...]

Dit lijkt mij totaal niet de bedoeling
Niet de bedoeling en volstrekt zinloos:

Als je beacons uitzendt op een non-EU kanaal gaan je clients het netwerk niet meer kunnen detecteren.
Opschroeven van vermogen kan marginaal helpen in de downstream, maar helpt voor geen meter in de upstream (want zendvermogen clients niet opschroefbaar) en vergroot kans op hidden-node problemen (binnen enkel AP) en roaming issues (tussen de twee AP's).

Aangezien er niet alleen veel buurnetwerken zijn, maar een flink deel ervan op overlappende kanalen (alles behalve 1, 6 en 11) zitten is er simpelweg geen eer meer in de 2.4GHz te behalen. Je moet over naar de 5GHz. Kunnen apparaten dat niet aan, dan moeten ze vervangen worden of bedraad aangesloten worden.

Oslik blyat! Oslik!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Benificent schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:39:

Begin bij jezelf ;)
Gezien je screenshot hebben beide ap's meer dan voldoende signaal voor degelijk wifi. Aangezien je je maar met 1 netwerk tegelijk kunt verbinden, loopt de ander dus in theorie voor jan met de korte achternaam uit te zenden. Ironisch genoeg zijn dit soort constructies vaak juist de oorzaak van het hele fileprobleem. ;)

Maar goed. De 2.4ghz band is al jaren onwerkbaar. Tenzij je ergens buiten af woont, zal je bijna overal last hebben van buren die met 3 beroerd geconfigureerde ap's het spectrum volpompen.
Enige echte oplossing is overstappen op 5ghz. Ten eerste heb je dan veel meer beschikbare kanelen. Het bereik ligt ook lager waardoor je significant minder last hebt van uitzendende buren. Het verminderde betekent in praktijk vaak wel dat 1 ap niet zal volstaan om jouw hele woning te bedienen. Vereist dus wel een extra investering maar hier krijg je wel een zorgeloze wifi-ervaring voor terug :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Benificent
Wauw wat een informatie en advies! Top beste tweakers.

Ik heb de standaard router van ziggo aangesloten (Het gaat om de Connect Box die door fabrikant Arris voor Liberty Global is gemaakt.) en een AC1750 van Dlink.

Instellen op 5ghz ga ik eens proberen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik persoonlijk denk dat je het best kunt overstappen op ac's met mesh ondersteuning.

Zo heb je betere dekking in huis.

Unifi bijvoorbeeld.. maar ook de goedkopere merken komen er steeds meer mee.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Falcon schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:57:
Ik persoonlijk denk dat je het best kunt overstappen op ac's met mesh ondersteuning.

Zo heb je betere dekking in huis.

Unifi bijvoorbeeld.. maar ook de goedkopere merken komen er steeds meer mee.
Sluit ik me volledig bij aan. Onlangs zelf de overstap gemaakt naar 2 Unifi pro's. Wat een verademing. Toegegeven, het is een relatief stevige investering. Maar iets dat je jarenlang, elke dag voor vele uren gebruikt mag imho ook wat kosten. Omgerekend investering/gebruik in minuten is het misschien zelfs de meest goedkope investering op technologisch vlak die je hier in huis zal vinden. De veel te luxe keukenmachine van Mrs. Switchie zal met bovenstaande formule 100 x slechter uit de bus komen _O-

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Rukapul
  • Laatst online: 07:39
Hallo,

Sinds vorig jaar december ben ik verhuisd en heb erg veel last van signaal verlies. Mijn wifi signaal valt elke keer weg dus mijn telefoons en tablets moeten elke keer weer verbinding maken wat voor erg frustratie zorgt.

[afbeelding]
Ik vraag me af of het plaatje het probleem wel goed representeert.

Ten eerste: ik heb ca 15 APs in de omgeving ten opzichte van ca 19 in het plaatje. Zoomen we echter in dan:
  • is de signaalsterkte van jouw accesspoints veel sterker dan de mijne. Het sterkste AP wat een signaalsterkte haalt vergelijkbaar met topicstarter is de VFThuis AP van de buren die vrolijk dubbele kanaalbreedte pakt 8)7
  • de vele zwakkere APs zijn ook zwakker dan mijn 'concurrenten'
Je zou dan minder problemen verwachten bij topicstarter... en dat zou mooi zijn want ik heb nergens last van (o.a. mijn telefoon en nog een paar devices zoals internetradio doen alleen 2.4GHz) :+

Dit doet me afvragen of het probleem wel aan de signaalsterkte of drukte ligt. Is het toevallig niet zo dat een van de APs een bug heeft waardoor de connectie wordt verloren? Of springen de clients enthousiast over tussen de APs? Veranderen de APs regelmatig automatisch van kanaal?

Ten tweede: de signaalsterkte zegt natuurlijk nog niet direct iets over hoe zwaar de daadwerkelijke belasting is. het verbaast me dat daar standaard geen inzicht in gegeven wordt

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 18-02-2017 20:38 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Benificent schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:50:
Wauw wat een informatie en advies! Top beste tweakers.

Ik heb de standaard router van ziggo aangesloten (Het gaat om de Connect Box die door fabrikant Arris voor Liberty Global is gemaakt.) en een AC1750 van Dlink.

Instellen op 5ghz ga ik eens proberen.
Doe dat sowieso - je hebt daar twee 3x3 MiMo WiFi-ac apparaten die VEEL betere performance op 5GHz kunnen leveren dan op 2.4GHz, nog los van rest van straat :o
Rukapul schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:25:
[...]

Ik vraag me af of het plaatje het probleem wel goed representeert.

[...]

Ten tweede: de signaalsterkte zegt natuurlijk nog niet direct iets over hoe zwaar de daadwerkelijke belasting is. het verbaast me dat daar standaard geen inzicht in gegeven wordt
Wordt niet standaard weergegeven omdat een reguliere WiFi adapter dat niet/nauwelijks kan weergeven. Maar inderdaad, een enkele netwerk waar flink verkeer overheen gaat kan veel meer overlast verzorgen dan tien netwerken die alleen beacons broadcasten.

Dat gezegd:
- overlappende kanalen zijn sowieso ruis voor de ontvanger, ongeacht of het enkel beacons zijn of meer. Hier overlapt bijna alles :X
- TS heeft op twee anderssoortige WiFi AP's zelfde probleem. Er is dus iets in de lucht problematisch - ergo het ligt hoogstwaarschijnlijk aan andere signalen in zelfde band.

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 18-02-2017 20:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:39
Voor hetzelfde geldt staat er een brakke babyfoon in de buurt.

Maar we weten niet of topicstarter hetzelfde probleem op beide APs ervaart. We weten alleen dat 'de verbinding wegvalt'.

Ik zou het eens met een AP tegelijk proberen en dan de 3 hoofdkanalen langsgaan (1, 6, 11). Best kans dat daar toch een werkbare oplossing uitkomt (naast 5GHz waar mogelijk gaan gebruiken uiteraard).

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn wifi signaal valt elke keer weg
Het aantal access points ziet er niet als overdreven veel uit. Minder is beter, maar met jouw signaal zou het moeten werken.

Kan je het wegvallen herleiden tot specifieke momenten of activiteiten op de dag?

Als mijn magnetron aangaat, valt mijn wifi weg bijvoorbeeld.

In mijn vorige woning hadden mijn toenmalige (nieuwe) buren iets dat steevast vanaf ca 19.00u ging storen. Geen wifi (2.4) meer mogelijk. Ben er verder niet achteraan gegaan en sindsdien alles gaan bedraden.

Oorzaak kan de al genoemde babyfoon of magnetron zijn, maar zo'n draadloze beeld+ir verlengset is ook een fijne. Is de buurjongen niet toevallig bezig met een "wifi hacken voor beginners" cursus :-)

Even onderzoeken of het leefpatroon van je buren je iets leren.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rukapul schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:43:
Voor hetzelfde geldt staat er een brakke babyfoon in de buurt.
Dat is ook niet-samenwerkende (co-channel) interferentie in 2.4GHz, dus maakt weinig uit voor oplossing.
Maar we weten niet of topicstarter hetzelfde probleem op beide APs ervaart. We weten alleen dat 'de verbinding wegvalt'.
Implicatie is dat het op beide AP's wegvalt - maar idd, TS zou explicieter mogen zijn.
Ik zou het eens met een AP tegelijk proberen en dan de 3 hoofdkanalen langsgaan (1, 6, 11). Best kans dat daar toch een werkbare oplossing uitkomt (naast 5GHz waar mogelijk gaan gebruiken uiteraard).
Met deze apparatuur zou ik echt nul tijd nog in 2.4GHz steken. Het is alsof je eersteklas kaartjes voor de trein hebt en desondanks in overvolle 2e klascoupe toch op zoek gaat naar zitplek. Beide apparaten hebben 3x3 MiMo op 5GHz en puur voor legacy-toepassingen nog 2x2 2.4GHz erbij. Wederom, al zou er nul sprake zijn van interferentie, dan nog is de 5GHz ronduit superieur op beide apparaten.

Oslik blyat! Oslik!

• Benificent
Ik heb eens de instellingen nagekeken en de ziggo router ingesteld op 2.4 ghz en mijn dlink op 5ghz.
De laptops ondersteunen helaas geen 5ghz. De rest van de apparaten gelukkig wel. Mijn problemen zijn opgelost en het signaal is krachtiger dan ooit.

Zie onderstaande testen:

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/n6jh1bgvh/Screenshot_2017_02_19_13_49_44.png

Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/dx0znesyl/Screenshot_2017_02_19_13_49_32.png

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/wvw5ewvzj/test.png

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Benificent schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:04:
Ik heb eens de instellingen nagekeken en de ziggo router ingesteld op 2.4 ghz en mijn dlink op 5ghz.
De laptops ondersteunen helaas geen 5ghz. De rest van de apparaten gelukkig wel. Mijn problemen zijn opgelost en het signaal is krachtiger dan ooit.

Zie onderstaande testen:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
afhankelijk van de laptops kan je deze misschien wel upgraden naar 5Ghz door de wifi chip te vervangen

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Benificent schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:04:
:?

Beide apparaten ondersteunen concurrent dualband. Je hoeft dus niet of 2.4GHz of 5GHz in te stellen, je kunt ze beide op beide banden instellen :o

Welke D-Link is het trouwens exact?

Zie onderstaande testen:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je hebt dus de 2.4GHz-band ontlast door de rest van de apparaten naar 5GHz te verplaatsen. Load balancing is altijd een goed idee.
Brilsmurfffje schreef op zondag 19 februari 2017 @ 14:09:
[...]

afhankelijk van de laptops kan je deze misschien wel upgraden naar 5Ghz door de wifi chip te vervangen
Idd. Sterke aanrader. Kost weinig, levert veel performance maar bovenan stabiliteit op.

Oslik blyat! Oslik!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:07
Overstappen op 5Ghz, normaal lettertype op je telefoon instellen, desnoods een extra access point plaatsen, klaar.

[ Voor 24% gewijzigd door MarcoC op 19-02-2017 15:53 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Ik zou toch echt het probleem bij jezelf zoeken, als je een normaal lettertype gebruikt zou je veel minder last hiervan moeten hebben :+ :P

Maar op de eerste screenshots lijkt het signaal redelijk OK. Goed, er is veel ruis maar de signaalsterkte van de eigen AP's torent er ver bovenuit. Dan zou het probleem toch elders geozcht kunnen worden? Thans, ik dacht altijd dat het verschil in signaalsterkte (signal to noise) de belangrijkste indicatie was of zit ik hier nu compleet naast?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Benificent
Inderdaad, vandaag gelijk afspraak gemaakt om de wifi adapter te laten vervangen. De dlink ac1750 staat prima ingesteld. Ik heb tot nu geen uitval van signaal gehad. Het is nu alleen hopen dat mijn buren niet op 5ghz gaan zitten anders heb ik dadelijk weer signaal verliest. Waarschijnlijk toch een extra ap aanschaffen. Alleen welke is nu nog even gissen...

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Benificent schreef op zondag 19 februari 2017 @ 21:27:
Inderdaad, vandaag gelijk afspraak gemaakt om de wifi adapter te laten vervangen. De dlink ac1750 staat prima ingesteld. Ik heb tot nu geen uitval van signaal gehad. Het is nu alleen hopen dat mijn buren niet op 5ghz gaan zitten anders heb ik dadelijk weer signaal verliest. Waarschijnlijk toch een extra ap aanschaffen. Alleen welke is nu nog even gissen...
Waar heb je het over??? Je gebruikt nu nog maar een van de twee AP's die je in huis hebt, die Arris is ook een volwaardig 5GHz WiFi-ac apparaat. Neem die nou in gebruik voor je nog meer zooi gaat aanschaffen :o

Sowieso, als alles bezet is, helpt een extra AP weinig - maar kans dat dat gebeurt in de 5GHz is minimaal. Om te beginnen gaan signalen in die band minder goed door muren en vloeren heen. Binnenhuis irritant, maar tussen huizen erg handig: andere netwerken worden veel sterker gedempt. En dan kanalen - er zijn 19 kanalen van 20MHz in de 5GHz, zes keer meer dan in de 2.4GHz dus. WiFi-ac gebruikt standaard 80MHz kanalen, maar daar heb je er ook nog vier van - en mochten die allemaal op een of andere manier verstoord worden, dan kun je altijd nog terugvallen naar negen stuks 40MHz-kanalen.

Of je D-Link apparaat die kanalen allemaal kan gebruiken is een tweede, je hebt nog steeds niet gepost exact welke D-Link "1750Mbps" apparaat het is. Maar de Arris TL2492LG die je daar hebt kan ze zeker alle 19 gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

• Benificent
Router is de D-LINK DIR-868L.

[ Voor 20% gewijzigd door Benificent op 20-02-2017 00:53 ]

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Kijk, dit is weer een mooi gevalletje van zo moet het dus niet.

Wat je zou kunnen proberen, ( het kost je wat tijd, maar levert je misschien wel een erg goede relatie met de buren op ) is een keer bij de buren langsgaan, de buren uitnodigen voor een biertje of koffie of gewoon een keer belangeloos iets leuks doen in de straat om de buren eens uit te nodigen om hierover te praten.

Het nadeel is dat er geen goede oplossing is voor dit soort issues, anders dan bijvoorbeeld een goede WiFi plan maken.

Woon je in een rijtjeshuis dan wil je idealiter de huizen om en om andere kanalen laten kiezen ( 1,5,9,13 of 1,6,11 ). Dat zal echter gecoördineerd moeten worden.

Waar ga je echter gegarandeerd tegenaan lopen,... ( mijn ervaring ). dat buren zoiets hebben van "Voor mij werkt het toch?". Probeer dus goed beslagen ten ijs te komen hierbij. Mogelijk wil je de buren met kennis van zaken eerder uitnodigen om hierover te praten, even een simpel plannetje/voorstel maken en dan de rest van de buren mee zien te krijgen.

Hoe los je dit structureel op ? Stel per straat in Nederland een straat-expert voor die de WiFi config bedenkt. Haalbaar ? Nee, oplossing ? Ja, ik denk het wel.

Verder helpen natuurlijk de welbekende "Ziggo-Spots" en andere soortgelijke experimenten niet echt mee. Dit geeft ook onnodig rommel en laten we eerlijk zijn, ik ben nog niemand tegengekomen die op soortgelijke netwerken zit te wachten binnen de eigen straat.

Wat is totaal geen oplossing ? Meer vermogen, Meer AccessPoints, Meer apparatuur enz. WiFi is een shared medium wat enkel werkt als je je exact aan de specs houdt. Ondanks dat je anders zou verwachten werkt WiFi beter als meerdere zenders exact op hetzelfde kanaal zet ( de buren kunnen elkaar dan tenminste verstaan ) dan als je ze net 1 kanaal opzij laat uitzenden. Er zit namelijk overlap in WiFi kanalen ( zie hiervoor ook : Wikipedia: List of WLAN channels ).

Succes!

• Benificent
Dat gaat helaas niet werken. De buren hier zijn niet zo buurtvriendelijk en het is elke week wel raak met de buren ruzies. Zoals ik nu alles heb ingesteld voldoet gelukkig. Ik ga zeker niet met de buren om de tafel zitten want ik wil geen ruzie.

• Palomar
  • Niet online
Miepermans schreef op maandag 20 februari 2017 @ 07:52:
Wat je zou kunnen proberen, ( het kost je wat tijd, maar levert je misschien wel een erg goede relatie met de buren op ) is een keer bij de buren langsgaan, de buren uitnodigen voor een biertje of koffie of gewoon een keer belangeloos iets leuks doen in de straat om de buren eens uit te nodigen om hierover te praten.
Denk dat je met zo'n actie niet veel begrip kweekt. De meeste mensen hebben echt 0,0 idee dat dit een probleem is. In principe werkt wifi ook gewoon bij iedereen, zij het traag en instabiel, maar daar heeft de gemiddelde persoon geen notie van. Als een buurman die ik niet goed ken om deze reden bij mij langs zou komen en ik wist weinig van computers en wifi dan zou ik het niet vertrouwen.

Bovendien hebben de meeste ap's het kanaal op 'automatisch' staan. Ik denk dat dat in theorie ook wel goed zou werken (ap kiest kanaal dat nog vrij is), echter in een praktijksituatie heb je 30 ap's die uitzenden op 12 beschikbare kanalen en dan valt er weinig meer te kiezen.

De door jou voorgestelde buurtcoach gaat deze taak dan op zich nemen, maar ik denk dat hij uiteindelijk tegen precies hetzelfde aanloopt ;). Teveel ap's in een te klein 'luchtruim'. Je kunt mensen immers ook niet verbieden om meer dan 1 ap te hebben. En dan heb je het nog niet over babyfoons, draadloze telefoons, deurbellen etc. etc. die ook allemaal in deze band zitten.

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Je hebt absoluut een punt!

Dat is namelijk het gehele issue met deze techniek. Wat echter weinig mensen weten is hetgeen ik ook al aangaf. WiFi werkt ietsje beter als het op hetzelfde kanaal zit als $$randombuurman$$. Er kan dan wel verstaanbaar gecommuniceerd worden tussen 2 accesspoints.

Wat we niet moeten vergeten is dat WiFi nogsteeds een luxe product is, voor de luie mens. Wil je een betrouwbare verbinding, dan zal je altijd terug moeten vallen op een kabel. Dat is dan ook exact de reden dat sommige apparaten bij mij thuis ondanks WiFi capabilies toch bekabeld aangesloten zitten ( appletv enz. ).

Ik weet overigens dat een buurtcoach haast onhaalbaar is, maar het was meer om een idee van een mogelijke denkrichting te geven. Het is heel simpel, zonder communicatie kun je dit niet storingsvrij regelen.
Pagina: 1