15'' eind 2016 of 15'' mid 2015

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-06 13:46
Besten,

Sinds enkele weken hou ik in de gaten welke 2ehands gesealde MacBooks op marktplaats staan. Ik heb besloten een 15'' pro aan te schaffen, met 16gb geheugen.

Ik begrijp weinig van geheugen snelheden en weinig van processorsnelheden. En dan is er ook nog verschil in videokaarten die meestal niet bekend zijn in advertenties.

In de amac winkel is mij verteld dat de getallen die op de doos staan van een macbook, niet alles zeggen. Dat een macbook met dezelfde kernwaarden veel sneller kan zijn dan een andere met dezelfde waarden.

Is dit zo?

Hoe kom ik dan te weten of ze (erg) verschillen, bijvoorbeeld twee die nu te koop staan, de eerste op marktplaats, de tweede via apple:

2e hands geseald, 1700 euro
A1398
mid 2015
Processor: Intel Core i7 - 3,4 GHz
RAM-geheugen:16 GB
Opslagcapaciteit: 256 GB SSD
Videokaart: Intel Iris Pro

via apple store, 2250 euro
2,2-GHz quad-core Intel Core i7-processor, Turbo Boost tot 3,4 GHz
16 GB 1600‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB
Intel Iris Pro Graphics
Twee Thunderbolt 2-poorten

(zwaarste gebruik word logic, maar ik wil vooral gewoon de beste investering qua investering/houdbaarheid)

Mijn naam is Dirk, ben nieuw op dit forum als ingelogde dan, ben muzikant en verzorger in het dagelijks leven.

Groet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 15:49
offtopic:
Van wat ik hier en daar in reviews lees/hoor kan je beter het oude model halen. Qua snelheid zit er eigenlijk geen verschil in, maar het oude model is aanzienlijk goedkoper, heeft meer (bruikbare) poorten en is makkelijker te repareren. Het enige wat echt te zeggen is voor het 2016 model is dat deze iets lichter is. Tsja, iets lichter, maar ook een kleinere accu daardoor.

Dat van reparatie is op het eerste opzicht niet zo'n issue, maar mocht er een keer wat aan zijn, dan is de nieuwe Macbook Pro aanzienlijk duurder in reparatie. Dit omdat Apple nog meer dingen op het logicboard (moederbord) vast gesoldeerd heeft. Gaat bij de nieuwe Macbook Pro de SSD kapot, jammer dan, maar dan moet de hele boel vervangen worden (bij Apple) en kan je een rekening van honderden euro's tegemoet zien (indien het buiten de garantie valt). Data recovery is dan ook vele malen lastiger.
Bij het oude model schroef je de laptop open, haal de SSD eruit, nieuwe erin, klaar. Dat kan je thuis in 15 minuten zelf doen.

Edit: als offtopic gemarkeerd, omdat de topic starter het heeft over alleen het mid 2015 model, niet 2015 vs 2016.

[ Voor 6% gewijzigd door Moi_in_actie op 18-02-2017 19:23 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Moi_in_actie schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:49:
Van wat ik hier en daar in reviews lees/hoor kan je beter het oude model halen. Qua snelheid zit er eigenlijk geen verschil in, maar het oude model is aanzienlijk goedkoper, heeft meer (bruikbare) poorten en is makkelijker te repareren.
Dan zou ik aanraden om eerst eens ervaring op te doen want de huidige reviews zijn vooral geschreven om bezoekers naar de site te lokken ipv dat het om een echte review gaat. Veelal dan een herhaling van de Apple website is het ook niet en daarmee ook totaal onbruikbaar. Websites als Arstechnica en Anandtech lijken momenteel de enige uitzondering hierop te zijn. Zeer teleurstellend.

Het verhaal omtrent snelheid is niet geheel juist. Dit gaat namelijk alleen op voor de CPU, niet voor de GPU en de SSD. In CPU's zit op dit vlak geen ontwikkeling meer, bij GPU en SSD nog wel.

De bruikbaarheid van de poorten is maar net hoe je het bekijkt. De oude machines zijn zeer beperkt vergeleken met de nieuwe omdat de poorten maar voor 1 ding gebruikt kunnen worden. Daardoor heb je maar 2 Thunderbolt poorten, 2 USB poorten en 1 oplaadpoort ipv 4 Thunderbolt/USB/oplaadpoorten. Dat betekent dat je op de nieuwe modellen veel meer flexibiliteit hebt omdat je als gebruiker nu bepaald wat de poort moet doen ipv de fabrikant. Juist daardoor sluit de nieuwe machine veel beter aan op de gebruiker. Het enige nadeel is het aansluiten van oudere apparaten omdat je hier ofwel een nieuwe kabel voor moet bestellen (met aan 1 kant een USB-C stekker) of een adapter moet gebruiken. Dat nadeel is van beperkte duur omdat het aantal USB-C apparaten alleen maar zal stijgen. Daardoor is de nieuwe machine veel beter geschikt voor de toekomst dan de oudere modellen. M.a.w. het probleem zit nu bij het nieuwe model en over een jaar of 2 jaar bij het oude model. Dat tijdsbestek is iets waar je wel goed rekening mee moet houden, tegenwoordig gaan computers weer heel wat langer mee (4 tot 6 jaar is niet ongewoon).

Het aspect van reparatie is ronduit onjuist. Voorgaande modellen hebben vrijwel alles op 1 pcb gesoldeerd zitten. Het enige losse is de SSD welke een proprietary connector heeft en daar zijn vrijwel geen modellen voor te vinden. In de praktijk is het nieuwe model dus net zo repareerbaar als het oude: niet. iFixit geeft ze dan ook niets voor niets de laagst mogelijke score sinds het allereerste retina model (sinds 2012 dus!). Het is een illusie om te denken dat je deze apparaten zelf zou kunnen repareren. Iets wat ook al lang niet meer alleen voor Apple geldt; het geldt voor iedere notebook die een model a la de ultrabook heeft.
Het enige wat echt te zeggen is voor het 2016 model is dat deze iets lichter is. Tsja, iets lichter, maar ook een kleinere accu daardoor.
Een notebook is meer dan alleen een accu en dus kun je op veel meer gebieden naast een besparing van gewicht ook een besparing van energie bewerkstelligen. Doordat er weer minder energie wordt gebruikt is er ook weer een kleinere accu nodig. Er zijn zat mensen die het oude en nieuwe model hebben vergeleken en daarin zien dat er qua accuduur ook bar weinig is gewijzigd. Zodra je iets met de machine gaat doen en bijv. de dGPU in werking treedt zie je dat de accuduur nauwelijks nog verschilt.
Dat van reparatie is op het eerste opzicht niet zo'n issue, maar mocht er een keer wat aan zijn, dan is de nieuwe Macbook Pro aanzienlijk duurder in reparatie.
Ook dit is niet juist. De prijzen zijn daarin niet anders als voorheen omdat de kosten nooit en te nimmer in de repareerbaarheid of onderdelen zit maar altijd in arbeid. Het hele proces van het probleem opzoeken en verhelpen is exact hetzelfde gebleven en zal daarom ook niet veel anders zijn qua prijs. Buiten dat zit er op service altijd een behoorlijke marge want het is gewoon lastig om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Vergeet hier ook niet dat sommige zaken weer op iemand of de verzekering te verhalen zijn en er nog altijd zoiets is als garantie. Niet alle reparaties zijn voor eigen rekening.
Data recovery is dan ook vele malen lastiger.
Dat heeft niets met het oude of nieuwe model te maken maar puur en alleen met het gebruik van een SSD. Iedere data recovery bedrijf op deze planeet heeft aangegeven dat data recovery van een SSD enorm moeilijk is en in de meeste gevallen zelfs onmogelijk. Dat is inherent aan de SSD techniek. Het gebruik van encryptie zal er ook voor zorgen dat reparatie onmogelijk is.

Data recovery is overigens wel het allerslechtste argument wat je kunt bedenken. Wie dat nodig heeft is gewoon een enorme oetlul omdat ie z'n backups niet heeft geregeld. Zorg gewoon dat je een goede backup strategie hebt en het onderliggende medium boeit totaal niet omdat je altijd je data weer terug kunt halen.
Bij het oude model schroef je de laptop open, haal de SSD eruit, nieuwe erin, klaar. Dat kan je thuis in 15 minuten zelf doen.
Dat is behoorlijk naïef en zeker geen juiste voorstelling van de werkelijkheid. Het fysieke vervangen kun je zelf binnen 5 minuten doen maar er zit een heel verhaal vooraf en achteraf aan vast. Je zult eerst wat huiswerk moeten doen, eBay, iFixit en OWC moeten afschuimen op zoek naar het juiste onderdeel (en vergeet dan ook niet het gereedschap anders krijg je de notebook niet open). Met name het juiste onderdeel is hier cruciaal want Apple gebruikt een proprietary connector die niet in ieder model hetzelfde is (vandaar huiswerk). Schrik niet van de prijzen, die zijn erg hoog, vaak hoger dan wat Apple zelf rekent. Nadat je de SSD hebt vervangen zul je nog de software terug moeten zetten en dat is met een totaal lege SSD nog wel een klusje (je zult bijv. een recovery USB stick moeten maken waarvan je boot zodat je de schijf kunt partitioneren waarna je een Time Machine backup terug kunt zetten).

Dat hele proces van SSD installeren en computer weer werkend krijgen is al snel een dag werk. Het hele huiswerk en bestel verhaal kan al snel een maand in beslag nemen (met name het wachten op het bestelde onderdeel). Het is allemaal tijd en moeite en als we dat meenemen in het hele plaatje dan is dit voor veel mensen niet interessant. Kun je net zo goed naar Apple zelf.

Anyway, kiezen tussen een 2015 of 2016 model is eigenlijk best moeilijk. Er zitten weinig verschillen tussen. Het 2015 model is vooral goedkoper maar je kunt je dan ook afvragen waarom je nog het 2015 model zou nemen, eentje uit 2014 of 2013 is nog goedkoper. Al die modellen hebben de oude poorten nog en dat is voor nu nog wel handig maar over 1 a 2 jaar al niet meer. Beide machines zijn echter prima geschikt voor Logic. De vraag is alleen wat je precies voor die 450 euro extra krijgt en of dat meerwaarde heeft. Concentreer je daar op en kijk naar dingen als je huidige apparatuur die je erop aan wil sluiten. Ga je die de komende paar jaar vervangen en als je die vervangt kun je die dan nog op een ouder model aansluiten (of heb je dan een andere kabel/adapter nodig)? Is die Touch Bar handig in je workflow of zit dat in de weg? Enz. Zoek vooral ook naar reviewers die vooral naar FCP en Logic performance kijken, ik heb een aantal voorbij zien komen. Wellicht dat die je meer kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 15:49
offtopic:
[quote]ppl schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 18:25:
[...]
Dat nadeel is van beperkte duur omdat het aantal USB-C apparaten alleen maar zal stijgen. Daardoor is de nieuwe machine veel beter geschikt voor de toekomst dan de oudere modellen. M.a.w. het probleem zit nu bij het nieuwe model en over een jaar of 2 jaar bij het oude model. Dat tijdsbestek is iets waar je wel goed rekening mee moet houden, tegenwoordig gaan computers weer heel wat langer mee (4 tot 6 jaar is niet ongewoon).[/quote]
Dus jij denkt dat over 5 jaar een USB type-A connector helemaal zinloos/achterhaald is? Nee, natuurlijk niet. Zeker zullen er steeds meer devices komen met USB type-C aansluitingen, maar USB-A zal nog heel wat jaren bruikbaar zijn voor toetsenborden, muizen, USB sticks enzovoorts. En die dingen gaan vaak langer mee dan de pc/laptop zelf omdat er, in tegenstelling tot de CPU, GPU of RAM, niet ineens nieuwe snelheidseisen komen aan een toetsenbord.

[quote]
Het aspect van reparatie is ronduit onjuist. Voorgaande modellen hebben vrijwel alles op 1 pcb gesoldeerd zitten. Het enige losse is de SSD welke een proprietary connector heeft en daar zijn vrijwel geen modellen voor te vinden. In de praktijk is het nieuwe model dus net zo repareerbaar als het oude: niet. iFixit geeft ze dan ook niets voor niets zo'n beetje de laagst mogelijke score. Het is een illusie om te denken dat je deze apparaten zelf zou kunnen repareren. Iets wat ook al lang niet meer alleen voor Apple geldt; het geldt voor iedere notebook die een model a la de ultrabook heeft.
[/quote]
Ooit wel eens de live streams van Louis Rossman gevolgd? Zijn werk is Macs repareren en hij heeft al menig maal aangegeven, als antwoord op vragen uit Twitch chat, dat je beter het 2015 model Macbook Pro kunt kopen dan het 2016 model. Dit om redenen die ik eerder noemde (prijs, reparatie, eventuele data recovery). Zie bijvoorbeeld hier.
Begrijp me niet verkeerd, Apple maakt prachtig spul, maar ze zijn het voor anderen steeds lastiger aan het maken om hun apparaten te repareren.

[quote]
Dat hele proces van SSD installeren en computer weer werkend krijgen is al snel een dag werk. Het hele huiswerk en bestel verhaal kan al snel een maand in beslag nemen (met name het wachten op het bestelde onderdeel). Het is allemaal tijd en moeite en als we dat meenemen in het hele plaatje dan is dit voor veel mensen niet interessant. Kun je net zo goed naar Apple zelf.
[/quote]
Ik gebruik zelden Macs, maar een dag om een SSD te verwisselen en te herinstalleren? Een SSD vervangen en het herinstalleren van gemiddelde Windows machine kost misschien een uurtje, lijkt mij sterk dat je een hele dag bezig bent met een Macbook. En dat m.b.t. backups maken op een Time Machine: ik had het over een scenario wanneer jouw SSD de geest geeft of direct kapot is door b.v. water schade. In zo'n geval is er niets te backuppen, je mag hopen dat je dat dan al eerder hebt gedaan.

Heb het bovenstaande even in offtopic gezet, omdat we praten over het 2015 vs 2016 model, maar zo te zien heeft de topic starter het over 2015 modellen, namelijk dit model. De vraag is alleen of datgeen wat op Marktplaats aangeboden wordt ook daadwerkelijk hetzelfde model is als op de website van Apple.

Als ik zoek op de type aanduiding van het model op Marktplaats, de A1398, dan is dat zo te zien een generiek nummer voor de 15" Macbook Pro. Daarachter komt dan nog een EMC nummer, wat wel steeds afwijkt. Indien het aangeboden model een A1398 EMC 2909 is, dan is het inderdaad een mid 2015 15" Macbook Pro en deze is dan gelijk aan hetgeen wat op de website van Apple staat.

Mocht je denken aan het kopen via Marktplaats, zeker met zulke gewilde objecten als Macbooks, let dan alleen op dat je niet bedrogen wordt. Ik zou zoiets alleen ophalen, samen naar de bank gaan en daar betalen/overboeken en de laptop grondig controleren. Een gesealde verpakking is leuk, maar een beetje handige oplichter maakt de doos open, stopt er een steen in en sealed het ding weer.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
256GB is imho wel krap hoor, zeker als je veel media heen en weer wil schrijven af en toe. Kan natuurlijk moeilijk inschatten wat je verbruikt, maar wel iets om ff over te denken. :)
Heb zelf uiteindelijk 8GB + 512GB genomen ipv 16 + 256.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
Misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar je kunt mij redelijk een leek noemen of het gebied van (de inhoud van) computers. Mijn methode was eerst, om de getallen (jaar van maak, grootte beeldscherm, snelheid cpu, hdd of sdd etc) te vergelijken tussen de gesealde MacBooks die worden aangeboden. Alleen de medewerker van A-mac heeft mij uitgelegd dat de waarden alleen, niet alleszeggend zijn. M.a.w. dat een pro uit 2016 met 2.0 gH quad core sneller kan zijn dan een 2013 2.8 quad core..

En als ik dat te horen krijg, besef ik dat ik of: een topic moet starten omtrent dit aspect of gewoon de nieuwste duurste kopen..

Ik koos voor het eerste ;-)

@moi in actie: toch een goeie waarschuwing, m.b.t. de baksteen. Daarom volg ik uiteindelijk altijd mijn gevoel: als alles klopt maar het voelt niet goed, annuleren die handel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
@WhatsappHack : ik hou ervan opgeruimd te zijn, dus liever minder ruimte te hebben. Voelt mobieler. En anders heb ik liever een extra externe schijf, is ook veel goedkoper in verhouding - en wel zo makkelijk te vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Moi_in_actie schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:21:
Dus jij denkt dat over 5 jaar een USB type-A connector helemaal zinloos/achterhaald is? Nee, natuurlijk niet. Zeker zullen er steeds meer devices komen met USB type-C aansluitingen, maar USB-A zal nog heel wat jaren bruikbaar zijn voor toetsenborden, muizen, USB sticks enzovoorts. En die dingen gaan vaak langer mee dan de pc/laptop zelf omdat er, in tegenstelling tot de CPU, GPU of RAM, niet ineens nieuwe snelheidseisen komen aan een toetsenbord.
Ja en dat baseer ik op de hoeveelheid USB-C devices die we nu hebben, dat worden er steeds meer. Apple zelf heeft nu ook met de 2016 MBP laten zien nu volledig op USB-C in te zetten. Bij beeldschermen zie je dat nieuwe schermen veelal met USB-C zijn uitgevoerd en dat biedt voor notebook gebruikers voordelen (ingebouwde dock plus oplader). Verder is het gebruik van wireless toetsenbord en muizen bij notebook gebruikers ook erg groot en is de uitwisseling van data veel vaker via een of andere internet service dan via een USB stick (die overigens ook steeds vaker verboden worden omwille van security; bij iets als Google Drive kun je dingen specifiek delen met 1 of meerdere personen en is er een tijdsduur aan in te stellen, dat is veiliger dan een USB stick).

Toetsenborden zie ik met grote regelmaat stuk gaan omdat mensen nog altijd eten en drinken bij hun computer. Toetsenborden houden niet van koffie, thee, water, frisdrank, yoghurt, enz. Om nog maar te zwijgen over de slijtage door de menselijke huid. Het toetsenbord is het onderdeel die het vaakst vervangen wordt.
Ooit wel eens de live streams van Louis Rossman gevolgd? Zijn werk is Macs repareren en hij heeft al menig maal aangegeven, als antwoord op vragen uit Twitch chat, dat je beter het 2015 model Macbook Pro kunt kopen dan het 2016 model.
Ooit wel eens zelf dit soort dingen gedaan? Ooit wel eens het beheer gedaan van honderden Macs? Ik wel dus ik hoef mijn verhalen ook niet te baseren op een of andere YouTuber die met name dat beheer aspect nooit heeft gedaan (je zit hier op een techsite, de kans dat je er techneuten tegenkomt is zeer groot). Verder is het handig om ook gewoon eens een kijkje te nemen op ifixit.com, die hebben teardowns van de nieuwe machines en geven daar een reparatie score aan. De MBP scoort sinds 2012 daar een 1 op een schaal van 10 wat "zeer slecht repareerbaar" betekent. Geheel terecht, MBP's zijn sinds 2012 zo slecht te repareren dat ze gewoon niet repareerbaar zijn. Met een 2015 model verander je dan ook helemaal niets aan dat verhaal. Dat is wat de ervaring leert en waarom Louis Rossman ook geen Macs meer aanraadt (hij heeft er nota bene een heel filmpje aan geweid). Die gast heeft sinds de 2012 retina versie een verlies in z'n inkomsten omdat die Macs gewoon niet te repareren zijn door derden (reparatie is zijn primaire werk, als dan je hoofdinkomsten ineens wegvallen...). Die 2016 is niet meer dan een verdere nagel aan zijn handel en wandel.
Ik gebruik zelden Macs, maar een dag om een SSD te verwisselen en te herinstalleren? Een SSD vervangen en het herinstalleren van gemiddelde Windows machine kost misschien een uurtje, lijkt mij sterk dat je een hele dag bezig bent met een Macbook.
Dat kost net zoveel tijd als bij een Windows en Linux machine. Het inbouwen is het probleem niet, dat doe je in 5 minuten. Het probleem zit hem in het software gedeelte. Je zult eerst die schijf weer door de recovery console herkenbaar moeten maken (geen partitionering en de macOS recovery console/Time Machine herkennen hem niet en dan is er geen restore mogelijk) en daarna moet die backup weer terug. Daar kun je inderdaad al snel een dag mee bezig zijn (Time Machine op max 20MB/s en 500GB terugzetten, wanneer je geen encryptie hebt gebruikt voor de backup mag je alle licenties en wachtwoorden ook doorlopen; voor iemand die niet technisch is aangelegd gaat er nog meer tijd in zitten). Moet je een compleet nieuwe installatie doen dan ben je echt wel veel langer bezig (er gaat meer op een computer dan alleen een OS en al die zaken moeten ook weer helemaal opnieuw ingesteld worden; kun je een aantal dagen mee bezig zijn zelfs). Beide processen heb ik ontelbare keren voor zowel Windows als Mac gebruikers mogen uitvoeren. Zelfs met een geautomatiseerd proces kan dit behoorlijk wat tijd in beslag nemen (install van 2 uur voor OS plus basis zaken en daarna nog de nodige applicaties).
En dat m.b.t. backups maken op een Time Machine: ik had het over een scenario wanneer jouw SSD de geest geeft of direct kapot is door b.v. water schade. In zo'n geval is er niets te backuppen, je mag hopen dat je dat dan al eerder hebt gedaan.
Dat zeg ik: dan heb je je backups dus niet geregeld. Als jij netjes je backups hebt geregeld dan maakt het geen moer uit hoe die SSD stukgaat (of dat het een SSD is), je kunt altijd teruggrijpen op een werkende backup. Time Machine maakt ieder uur backups (dataverlies is hoogstens een uur) en je kunt handmatig ook nog eens een backup aftrappen.
Heb het bovenstaande even in offtopic gezet, omdat we praten over het 2015 vs 2016 model, maar zo te zien heeft de topic starter het over 2015 modellen...
Ik heb het weer ongedaan gemaakt omdat bovenstaande voor alle retina modellen opgaat. Repareerbaarheid is er al geruime tijd niet meer en een falende schijf is geen probleem wanneer je je backups geregeld hebt.

In je hele verhaal is het goed te merken dat je vrijwel geen ervaring met Macs hebt. Vraag je zelf eens af of je dan nog wel de aangewezen persoon bent om hier advies te geven. Googlen kan de topicstarter zelf ook wel.

Over topicstarter gesproken... @dirk.c.janssen zou je eens wat meer kunnen vertellen over wat je precies van plan bent met Logic, om hoeveel data het gaat, wat je nu gebruikt en in hoeverre dat nog voldoet? Dat helpt om een betere keuze tussen de twee modellen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
Natuurlijk. Ik neem dagelijks muziek op, akoestisch en soms met midi. Afgelopen 7 jaar had ik genoeg aan 320 gb harde schijf maar nu ben ik netter geworden en verwacht ik dat 250 gb ssd genoeg is, in combi met een externe schijf voor backups en waar ik grote dingen zoals films tijdelijk stal.

Ik heb nu:
13''
2.66GHz Core 2 duo
4 gb geheugen 1067 MHz DDR3
video
geforce 320 M 256 mb

Vorige maand een schone start gemaakt, os x 10.9.5 er op gezet, net als Logic 10. Een week was ie weer als nieuw qua snelheid en erna ging het wel heel snel bergafwaarts, naar de snelheid voor de schone start. Safari doet vaak heel erg traag en ik zie in activiteitenweergave dat er dan allerlei onderdelen zijn vastgelopen. Als ik in logic-bestand op 'play' druk, geeft ie vaak een system overload (?) aan.

Enfin, waar het me echt om gaat, is of het mogelijk is dat een machine uit 2015 met dezelfde specs als een machine uit 2016, sneller of langzamer kan zijn. En dan gaat het er praktisch om, wat is de de machine die gewoon de beste verhouding prijs/duurzaamheid heeft.

Op dit moment heeft een zaak in Leiden twee pro's staan:

Voor 1899,-
Apple MacBoom Pro 15" Retina 2,2Ghz i7 16Gb 256Gb SSD € 1899
(Er staat bij: ''LET OP Dit betreft een nieuwe model van € 2249,- voor € 1899,- '')

In dezelfde winkel,
Voor 2099,-
Nieuw Apple MacBook Pro 15" Retina 2,2Ghz i7 16Gb 256Gb

Dezelfde specs dus, beide geseald, maar toch 100 euro verschil..
Is de een beter dan de ander?

[ Voor 16% gewijzigd door dirk.c.janssen op 19-02-2017 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Voor modellen van 2014-2016 met vergelijkbare specs is het verschil echt minimaal. Enkele procenten.

Verder is de info te beperkt. Zonder type-aanduiding of benoeming van de grafische kaart weet je niets.
Misschien zijn ze beide 2015 modellen maar heeft de duurdere de AMD kaart erin? (Al dacht ik dat dat een 2.5Ghz was). Misschien zijn ze wel hetzelfde maar is de goedkopere refurbished. Zo goed als nieuw maar niet écht nieuw. Misschien is het wel een 2014 versie. Praktisch gelijk maar ander trackpad.

Sowieso zijn alle recente 15" versies veel sneller dan wat je nu hebt.

- Het zou me trouwens niets verbazen als het dezelfde zijn, maar de duurdere alvast met Sierra geinstalleerd is... dat doe je ook makkelijk zelf, maar kost je wat tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door mr.paaJ op 19-02-2017 11:05 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
Beide zijn in ongeopende verpakking. Nu, alle reacties bij elkaar genomen, geloof ik dat ik een 2.2GHz 15'' haal uit 2015, om de prijs wat te drukken. Het hele touch bar en vingerafdruk idee zegt mij sowieso niets.. Nu is het wachten op een betrouwbare advertentie.

Alvast bedankt aan jullie meedenken en schrijven!

(Y) Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:43

mr.paaJ

generatie cmd+z

Daarom, na september/oktober 2016 worden ze met Sierra geleverd, kan dus zijn dat ze hem daarom 'late 2016' noemen terwijl er technisch niets verandert. Daarvoor, mid 2015 tot late 2016, was Sierra er niet ;)
De 'echte' late 2016 is een 2.6Ghz met Touchbar.

Anyway, mooie machine waar je jaren plezier van gaat hebben.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1