Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IDE naar AHCI, windows 10 pro crash

Pagina: 1
Acties:
  • 1.677 views

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
Gisteren heb ik mijn pc voorzien van een schone windows 10 pro installatie. Bij het installeeren herkende hij SSD schif niet meer. Dit lag aan de AHCI die aan stond. Deze heb ik op IDE gezet en vervolgens windows volledig geinstalleerd. Nu helemaal klaar te zijn wil ik voor de performens AHCI weer activeren.
Hier crash windiows op. Hij kan niet opstarten.

Moederbord: GA-X58A-UD3R versie 1.0 bios versie F6
http://www.gigabyte.co.nl...8A-UD3R-rev-10#support-dl

Onderstaande F6 functie heb ik tijdens de windows installatie niet toegpast. Ik vraag mij uberhaup af of dit nog in windows 10 kan.

Intel SATA Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode)
Note: Press F6 during Windows setup to read from floppy.

Kan ik deze driver als nog integreren in windows zodat ik AHCI kan activeren?
Of moet ik opnieuw installeren en F6 toepassen.

De laatste Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) RAID Driver Version: 15.2.0.1020 (Latest) heb ik nog niet geinstalleerd.

Edit: Intel® RST met een exe installatie krijg ik niet geïnstalleerd. Platform wordt niet ondersteund. ook de oudere versie niet.

[ Voor 6% gewijzigd door devinjanssen op 18-02-2017 11:49 ]

Verwijderd

Dat had je met google heel snel kunnen vinden. ;)

http://www.tomshardware.c...tch-ide-ahci-windows.html

Beetje vreemd trouwens dat de ssd in AHCI modus verdwijnt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2017 12:43 ]

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:43:
Dat had je met google heel snel kunnen vinden. ;)

http://www.tomshardware.c...tch-ide-ahci-windows.html

Beetje vreemd trouwens dat de ssd in AHCI modus verdwijnt.
Aangezien die de driver ervoor niet installeert valt dat toch wel mee.

Verwijderd

caanova1984 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:24:
[...]

Aangezien die de driver ervoor niet installeert valt dat toch wel mee.
Het wel of niet herkennen van een schijf heeft niets te maken met drivers, het bios / uefi zou de schijf gewoon moeten detecteren.

• NLKornolio

NLKornolio

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:01:
[...]

Het wel of niet herkennen van een schijf heeft niets te maken met drivers, het bios / uefi zou de schijf gewoon moeten detecteren.
Het topic heeft het er niet over dat de ssd niet wordt herkend in de bios. De ssd wordt niet herkend tijdens de Windows installatie.

Verwijderd

caanova1984 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:42:
[...]

Het topic heeft het er niet over dat de ssd niet wordt herkend in de bios. De ssd wordt niet herkend tijdens de Windows installatie.
Aangezien windows 10 zowel voor ide als ahci standaard drivers aan boord heeft is dat een beetje merkwaardig, toch?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:56
Zijn moederbord heeft naast de (aanbevolen) standaard chipset aansluitingen nogal wat toegevoegde storage controllers, mogelijk heeft 'ie de SSD aan de verkeerde aansluiting hangen:

http://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-X58A-UD3R-rev-10#sp
South Bridge:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4, SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, RAID 5, and RAID 10

Marvell 9128 chip:

2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, and RAID 1

* SATA3 RAID 0 4x and SATA3 2x performance are maximum theoretical values. Actual performance may vary by system configuration.
* SATA3 SSDs are not recommended for use in RAID 0 mode on Marvell SE9128 ports.

GIGABYTE SATA2 chip:

1 x IDE connector supporting ATA-133/100/66/33 and up to 2 IDE devices
2 x SATA 3Gb/s connectors (GSATA2_8, GSATA2_9) supporting up to 2 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD

JMicron JMB362 chip:

2 x eSATA 3Gb/s connectors (eSATA/USB Combo) on the back panel sup- porting up to 2 SATA 3Gb/s devices
Support for SATA RAID 0, RAID 1, and JBOD

iTE IT8720 chip:

1 x floppy disk drive connector supporting up to 1 floppy disk drive

• NLKornolio

NLKornolio

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:47:
[...]

Aangezien windows 10 zowel voor ide als ahci standaard drivers aan boord heeft is dat een beetje merkwaardig, toch?
Komt waarschijnlijk omdat de intel rst storage controller wordt aangesproken di er dan niet overweg mee kan.
http://www.intel.com/cont...s-and-kits/000005991.html

Driver voor rst of andere poort.

[ Voor 4% gewijzigd door NLKornolio op 18-02-2017 15:05 ]

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:19
Klein schopje, omdat tegen hetzelfde probleem opliep als de topicstarter.
Ik kan niet helemaal verklaren waarom ik alleen in IDE modus Windows opnieuw kon installeren, maar heb wel een werkende oplossing gevonden om heel makkelijk ervoor te zorgen dat je de boel weer kan omzetten zodat je in het vervolg dan wel in AHCI modus kan opstarten.

*knip* spam

(Let op: Adblockers vinden ze niet zo heel leuk geloof ik ;-)) :P

[ Voor 11% gewijzigd door br00ky op 17-12-2018 21:59 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
d_marf schreef op maandag 17 december 2018 @ 21:28:
Klein schopje, omdat tegen hetzelfde probleem opliep als de topicstarter.
Ik kan niet helemaal verklaren waarom ik alleen in IDE modus Windows opnieuw kon installeren, maar heb wel een werkende oplossing gevonden om heel makkelijk ervoor te zorgen dat je de boel weer kan omzetten zodat je in het vervolg dan wel in AHCI modus kan opstarten.

*knip*

(Let op: Adblockers vinden ze niet zo heel leuk geloof ik ;-)) :P
Dus in plaats van even de oplossing hier zelf even te typen of copy/paste te doen ga je wel een topic van een jaar oud kicken en de url plaatsen van een random website met de wetenschap dat er kennelijk allerlei trackers achterhangen maar niet even de oplossing zelf.... sjeempie wat sympathiek... ;w

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 17-12-2018 21:55 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:56

br00ky

Moderator Harde Waren
@Breezers, nee zijn link nog een keer linken is lekker :X. Volgende keer alleen een topicreport aub. Usermodden leidt nauwelijks ergens toe behalve irritatie van andere gebruikers.

Verder kan dit topic wel dicht.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 17-12-2018 21:58 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.