Videokaart om bottleneck op te heffen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonSub
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-06-2024
Momenteel heb ik een Acer M3985 Desktop PC om video te editten.
Adobe Premiere Pro loopt totaal niet soepel meer.

Ik vermoed dat de videokaart de grote bottleneck is.

Nvidia GT 620
Intel i7 3770 3.4ghz
1TB HDD ( Upgraded to 256 SSD )
6gb RAM (Upgraded to 12gb RAM )

Welke videokaart zou een goede upgrade zijn die ook compatibel met het moederbord is?

Ik heb al een hoop gegoogeld maar kom alleen topics tegen met mensen die erachter komen dat hun
gekochte kaart niet compatibel is met het moederbord. Heb helaas nog geen oplossing gevonden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
JasonSub schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:19:
Adobe Premiere Pro loopt totaal niet soepel meer.
Niet meer, dus het heeft wel goed gewerkt? Wat is er dan in de tussentijd veranderd?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonSub
-The_Mask- schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:29:
[...]

Niet meer, dus het heeft wel goed gewerkt? Wat is er dan in de tussentijd veranderd?
Hoi The Mask,

ik ben met hogere resolutie bestanden gaan werken en de projecten zijn complexer geworden. Als ik de video bestanden in codec en resolutie verlaag loopt het wel soepel dus daarom denk ik dat een video kaart upgrade helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JasonSub schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:34:
[...]

Hoi The Mask,

ik ben met hogere resolutie bestanden gaan werken en de projecten zijn complexer geworden. Als ik de video bestanden in codec en resolutie verlaag loopt het wel soepel dus daarom denk ik dat een video kaart upgrade helpt.
Op basis van een aanname gaan we geen advies geven. We kunnen je bij wijze van de beste kaart a 1000e adviseren. Als achteraf blijkt dat de bottleneck ergens anders lag hebben wij jou ten onrechte een dure aanschaf geadviseerd. Willen we niet en gaan we dus niet doen.

Graag dus eerst even uitzoeken waar het probleem precies ligt.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonSub
Switchie schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:39:
[...]

Op basis van een aanname gaan we geen advies geven. We kunnen je bij wijze van de beste kaart a 1000e adviseren. Als achteraf blijkt dat de bottleneck ergens anders lag hebben wij jou ten onrechte een dure aanschaf geadviseerd. Willen we niet en gaan we dus niet doen.

Graag dus eerst even uitzoeken waar het probleem precies ligt.
Hoi Switchie,

bedankt voor je reactie.

hoe zou ik dit bijvoorbeeld uit kunnen zoeken?

Kijkende naar de specificaties van de kaart en de verbeterde prestaties zodra een lichtere codec en lagere resolutie wordt gebruikt lijd mij dit tot de conclusie dat de grafische kaart ondermaats is.

Wellicht zie ik hier iets over het hoofd, dus wat zou ik anders nog kunnen testen? Heb de drivers al geupdate, de nieuwste versie van Premiere Pro CC draaien en zowel van SSD als externe schijven projecten gemaakt.

Hieruit kwam ik tot de conclusie dat ik een nieuwe kaart nodig had maar ik kwam er zelf niet uit om er een te vinden die ook compatibel met mijn moederbord is.

[ Voor 7% gewijzigd door JasonSub op 18-02-2017 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11

Sweatleek

404: Member Not Found

Premiere gebruikt tog voornamelijk de cpu. dus ik zou zeggen een algemenen pc upgrade.

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JasonSub schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:58:
[...]
hoe zou ik dit bijvoorbeeld uit kunnen zoeken?
Windows taakbeheer biedt hier b.v. al een simpele maar nuttige oplossing voor
Kijkende naar de specificaties van de kaart en de verbeterde prestaties zodra een lichtere codec en lagere resolutie wordt gebruikt lijd mij dit tot de conclusie dat de grafische kaart ondermaats is.
Zou mij persoonlijk ook niet verbazen dat de gpu de boosdoener is. Besef je echter wel dat de software evengoed een beroep doet op RAM en de processor. Deze onderdelen zouden in theorie dus evengoed "schuldig" zijn
Hieruit kwam ik tot de conclusie dat ik een nieuwe kaart nodig had maar ik kwam er zelf niet uit om er een te vinden die ook compatibel met mijn moederbord is.
Zeg absoluut niet dat je conclusie onjuist is. De basis waarop je hem trekt is echter op zijn minst discutabel.

Nu wat betreft het mobo. Moederborden uit kant-en-klare (zogenaamde oem) systemen zijn vaak behoorlijk dichtgetimmerd. Enerzijds voorkomt de fabrikant hiermee dat Opa Henk na 6 glaasjes advocaat, gaat stuntelen met instellingen die mogelijk schadelijk zijn voor de pc. Anderzijds is het commercieel gezien natuurlijk interessant om upgraden zoveel mogelijk te beperken. Des te eerder ben je geneigd een compleet nieuw systeem te kopen.

Ergo, wil je volledige vrijheid op componenten gebied, zou je kunnen overwegen een nieuw moederbord aan te schaffen. Hoeft de kop niet te kosten en alle onderdelen kunnen in principe zonder problemen overgezet worden.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonSub
Windows Taakbeheer laat zien dat de CPU ook aardig naar de 100% gedreven wordt. Dus de bottleneck hoeft niet slechts de GPU te zijn inderdaad.

Denk dan inderdaad dat ik meer naar een gehele PC upgrade moet kijken in plaats van alleen de GPU wil ik het systeem echt weer soepel hebben.

Ben wel benieuwd of een GPU upgrade in ieder geval het systeem weer bruikbaar maakt aangezien ik geen powerbak nodig heb.

Bedankt voor de verheldering over het moederbord, ja het makkelijkst zou zijn als ik gewoon een extra videokaart kan inprikken om voorlopig nog even mee vooruit te kunnen.

Uiteindelijk moet ik namelijk op een laptop overstappen (veel onderweg editten) dus ik wil niet teveel investeren in dit systeem maar het simpelweg weer bruikbaar maken

[ Voor 54% gewijzigd door JasonSub op 18-02-2017 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JasonSub schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 01:19:
Windows Taakbeheer laat zien dat de CPU ook aardig naar de 100% gedreven wordt. Dus de bottleneck hoeft niet slechts de GPU te zijn inderdaad.
I rest my case :p
Denk dan inderdaad dat ik meer naar een gehele PC upgrade moet kijken in plaats van alleen de GPU wil ik het systeem echt weer soepel hebben.
We denken hierin graag met je mee.
Ben wel benieuwd of een GPU upgrade in ieder geval het systeem weer bruikbaar maakt aangezien ik geen powerbak nodig heb.
Waarschijnlijk niet. Al investeer je in de meest luxe kaart. Zodra de processor de 100% aantikt is het voorbij met de pret. Vergelijk het voor de gein met een Ferrari uitlaat onder een fiat Panda. Kun je nog zo'n goede en dure uitlaat hebben, zolang het motorblok van de Panda het vermogen van een bosmarmot heeft ga je de uitlaat niet ten volle kunnen benutten.
Bedankt voor de verheldering over het moederbord, ja het makkelijkst zou zijn als ik gewoon een extra videokaart kan inprikken om voorlopig nog even mee vooruit te kunnen.
Waarom blijf je gefocused op een nieuwe videokaart als je zelf al waarneemt dat het de processor is die op zijn teentjes loopt?
Uiteindelijk moet ik namelijk op een laptop overstappen (veel onderweg editten) dus ik wil niet teveel investeren in dit systeem maar het simpelweg weer bruikbaar maken
Het systeem is in theorie toch bruikbaar? Enkel wat trager dan misschien gewenst.

Puur uit nieuwsgierigheid. Welke laptop heb je op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonSub
Switchie schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 02:20:
[...]

I rest my case :p

[...]

We denken hierin graag met je mee.

[...]

Waarschijnlijk niet. Al investeer je in de meest luxe kaart. Zodra de processor de 100% aantikt is het voorbij met de pret. Vergelijk het voor de gein met een Ferrari uitlaat onder een fiat Panda. Kun je nog zo'n goede en dure uitlaat hebben, zolang het motorblok van de Panda het vermogen van een bosmarmot heeft ga je de uitlaat niet ten volle kunnen benutten.

[...]

Waarom blijf je gefocused op een nieuwe videokaart als je zelf al waarneemt dat het de processor is die op zijn teentjes loopt?

[...]

Het systeem is in theorie toch bruikbaar? Enkel wat trager dan misschien gewenst.

Puur uit nieuwsgierigheid. Welke laptop heb je op het oog?
Hahaa, ja goed om door te vragen inderdaad. Sommige mensen denken al precies te weten wat ze willen zonder goed onderzoek gedaan te hebben. ( ahem :P )

Ik had hiervoor niet in de gaten dat mijn CPU ook tegen de max aan zat, daardoor was ik zo gefocust op een videokaart.

Helaas is het systeem niet meer fatsoenlijk bruikbaar nu, bij de wat grotere edit projecten is de PC nu te traag en niet responsief genoeg wat niet lekker werkt.

Ik heb nog niet gekeken naar een eventuele laptop aangezien de overstap pas over een half tot anderhalf jaar ongeveer gemaakt hoeft te worden.

Aangezien ik op mijn werk over een goede edit PC beschik is het slechts noodzakelijk om deze PC weer bruikbaar te krijgen voor opdrachten thuis, het hoeft geen monster edit pc te worden.

Het liefst ga ik dus voor een minimale investering,
zoals ik het nu begrijp kan ik dat doen door de CPU en GPU te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

JasonSub schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 02:55:
Aangezien ik op mijn werk over een goede edit PC beschik is het slechts noodzakelijk om deze PC weer bruikbaar te krijgen voor opdrachten thuis, het hoeft geen monster edit pc te worden.

Het liefst ga ik dus voor een minimale investering,
zoals ik het nu begrijp kan ik dat doen door de CPU en GPU te upgraden?
Schets even je precieze gebruik, wensen etc.
Je begint nu bij voorbeeld over werk. Ik weet zelf niet beter dan dat "tijd=geld" hierin een cruciale vuistregel is.

Een zakelijk systeem is wat mij betreft ook compleet anders dan een hobbymatig pc'tje voor thuis. Een systeem a 10k klinkt dan misschien absurd. Zodra deze investering zorgt dat jij 4 x sneller werkt, heeft deze zich al binnen enkele maanden terugverdient.

Ergo... Omschrijf ons even duidelijk wat je precies verwacht van het systeem en hoe deze wordt ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je eerst even een printscreen maken van je taakbeheer processes wanneer je pc idle is? Klik ook is bij task manager -> start up en right click en disable alles daar behalve windows defender en reboot je pc en kijk dan is of je cpu gebruik ook al lager is bij idle.

Voor video editten wil je vaak wel liever 16 gig ram en een hhd is altijd een bottleneck :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasonSub
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/30wugyg.png
Printscreen als ik een 4K video in premiere afspeel

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/34sgqz8.jpg

Idle

[YouTube: https://youtu.be/FxAwixQ7Q7Q]
Hier een simpele video van het scrollen door een 4K tijdlijn. Geen effecten of iets, footage vanaf mijn SSD (footage vanaf externe HDD geeft hetzelfde resultaat) dus niks bijzonders.
Switchie schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 03:24:
[...]

Schets even je precieze gebruik, wensen etc.
Je begint nu bij voorbeeld over werk. Ik weet zelf niet beter dan dat "tijd=geld" hierin een cruciale vuistregel is.

Een zakelijk systeem is wat mij betreft ook compleet anders dan een hobbymatig pc'tje voor thuis. Een systeem a 10k klinkt dan misschien absurd. Zodra deze investering zorgt dat jij 4 x sneller werkt, heeft deze zich al binnen enkele maanden terugverdient.

Ergo... Omschrijf ons even duidelijk wat je precies verwacht van het systeem en hoe deze wordt ingezet.
Ik heb momenteel een goede edit computer op het werk. 1 keer per maand edit ik thuis ook een video, wat ik wil is dat het editten thuis ook soepel gaat.

Als ik elke dag thuis zou editten en het mijn fulltime baan was dan was 10k een waardevolle investering. Maar ik edit niet heel vaak thuis. Dit betekend dus dat ik niet de allersnelste edit PC van 10k nodig heb.

Maar zoals het nu is, is het ook voor een video per maand niet meer te doen. De PC werkt gewoon niet soepel zoals in de video hierboven ook te zien is.

Dus opsommend:
- Ik ben niet op zoek naar een extreme edit pc aangezien ik hem niet dagelijks gebruik voor editten
- Wel moet het editten gewoon soepel gaan, zoals het nu gaat is het voor incidenteel gebruik ook te langszaam
Pagina: 1