Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-04 09:53

Simii

[u]bold[/u]

Topicstarter
Als laatste redmiddel hoop ik hier een antwoord te vinden :)

Ik heb een build zo goed als af, echter ontbreekt nog een draadloze internetverbinding.
Om dit op te lossen heb ik een wifi kaartje (M.2) gehaald om zo in het M.2 slot van het moederbord te prikken. Althans, dat dacht ik...

Verrassing, hij werkt niet ;(

Het moederbord dat ik gebruik is een MSI H110i pro. Het kaartje een Intel AC 7265.
Nu weet ik dat er een verschil zit in interface. Ik heb er al op gelet dat het een PCIe M.2 kaartje is. In de PW blijven er dan nog weinig over.

Na wat googlen kom ik er pas achter dat M.2 zelf verschillende aansluitingen nog heeft (lekker handig...)
Ik heb dus schijnbaar een kaartje met een A & E-key, terwijl het moederbord een M-key heeft (aldus de msi site).
Schijnbaar werkt dit niet samen, fijn :N

Mijn vraag is dus nu
Is er een manier om het kaartje toch werkend te krijgen? (Ik heb geen vrije PCIe lane, enkel het M.2 slot en eventueel SATA-poortjes :Y) )
Óf; wat zou een passend alternatief zijn dat wel in dit slot past? (boven de €50 kan ik beter een ander moederbord halen)

Om even enkele vragen snel te beantwoorden
Ander moederbord kopen.
Kan, maar liever niet. Enkel als alle oplossingen meer dan €50 zouden kosten.

A-, E-, B-, M-key?
Yess, niet veel over gesproken. Moest er helaas met trial and error achterkomen.
Zie; https://arstechnica.com/g...l-speed-up-your-next-ssd/

Mocht iemand een optie/oplossing hebben dan zou dat super zijn! _/-\o_

cursief

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:45
Je zou een externe USB adapter kunnen gebruiken, hoef je ook niet te prutsen met de antenne bekabeling van binnen de kast naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Even zónder de vraag aangaande de diverse M.2 versies te willen vermijden: Waarom zou je een zogenaamd "PRO" moederbord gaan gebruiken in een systeem wat alleen maar middels WiFi connected wordt terwijl er een Gbit NIC in zit?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
wimmel_1 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:10:
Even zónder de vraag aangaande de diverse M.2 versies te willen vermijden: Waarom zou je een zogenaamd "PRO" moederbord gaan gebruiken in een systeem wat alleen maar middels WiFi connected wordt terwijl er een Gbit NIC in zit?
We weten eigenlijk allemaal wel dat pro, super heavy duty en dergelijke van die leuke marketing termen zijn. Elk moederbord heeft haast een LAN aansluiting en of dat nou 100Mbit of 1000 is doet in je vraag niet echt ter zake, maar de vraag zelf ook niet. TS wil graag WiFi gebruiken, of kan dat alleen maar, prima. Hij geeft aan dat als een andere draadloze oplossing te duur wordt, een ander moederbord logischerwijs een optie is (rond hetzelfde bedrag). Dit doet vermoeden dat LAN echt geen optie is. Vraag dan niet naar de bekende weg en reageer met wat nuttigs.

@TS je moet kijken naar het verschil tussen M.2 key E 2230/1216 / sata interface en M2 2280 pci-e /NVM interface. Heel erg verwarrend, ook voor de beginnende Tweakers.
Edit heb je hier wat aan? Zonder adapter gaat het niet lukken want volgens mij zijn er geen M2 key M wifi/BT kaartjes:

https://www.hardwarewebwi...ey-b-slot-port-saver.html

[ Voor 11% gewijzigd door ToFast op 18-02-2017 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simii
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-04 09:53

Simii

[u]bold[/u]

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:01:
Je zou een externe USB adapter kunnen gebruiken, hoef je ook niet te prutsen met de antenne bekabeling van binnen de kast naar buiten.
Klopt, opzich geen slecht idee!
Ben zelf alleen minder fan van dingen die buiten de kast uitsteken. Maar met een toetsenbord en muis erbij merk je het al bijna niet meer.

Ik ga denk ik even kijken of dit goedkoper is dan een ander moederbord halen, dankjewel!
wimmel_1 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:10:
Net wat voor handen is, de H110i PRO bordjes zijn zo veel aangeboden dat deze vrij goedkoop te bemachtigen zijn.
ToFast schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:40:
[...]

.... Dit doet vermoeden dat LAN echt geen optie is. Vraag dan niet naar de bekende weg en reageer met wat nuttigs.

@TS je moet kijken naar het verschil tussen M.2 key E 2230/1216 / sata interface en M2 2280 pci-e /NVM interface. Heel erg verwarrend, ook voor de beginnende Tweakers.
Edit heb je hier wat aan? Zonder adapter gaat het niet lukken want volgens mij zijn er geen M2 key M wifi/BT kaartjes:

https://www.hardwarewebwi...ey-b-slot-port-saver.html
Precies! LAN gaat op de locatie met een snelheid van max 500kbps doordat het via slechte powerline adapter gaat. Deze vervangen is het niet waard doordat groepen ook nog eens meespelen.
Wifi daarentegen is 100% op 5Ghz *O*

Dankjewel ook voor de suggestie! Alleen is deze, zover ik kan zien, ook enkel voor B / M key ipv A / E.
Volgens mij is er inderdaad geen oplossing voor en is het makkelijker om dan wifi onboard gelijk te halen :-(

Het is vooral vervelend dat dit soort dingen niet nadrukkelijk vermeld worden of dat er te weinig aandacht aan wordt besteed.
De M.2 aansluiting maakt nu een lekkere opkomst, maar dit soort dingen (A/B/E/M keys) maken het nogal verwarrend. Vooral aangezien ze vaker toch gewoon passen :Y)

Ik denk dat ik de afweging ga maken voor nieuw moederbord / usb wifi stickje

Dankjewel voor de hulp, mocht iemand nog een optie hebben dan plaatst gerust iets ^^

cursief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielligzind2
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-03 12:30
Simii schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:20:
Als laatste redmiddel hoop ik hier een antwoord te vinden :)

Ik heb een build zo goed als af, echter ontbreekt nog een draadloze internetverbinding.
Om dit op te lossen heb ik een wifi kaartje (M.2) gehaald om zo in het M.2 slot van het moederbord te prikken. Althans, dat dacht ik...

Verrassing, hij werkt niet ;(

Het moederbord dat ik gebruik is een MSI H110i pro. Het kaartje een Intel AC 7265.
Nu weet ik dat er een verschil zit in interface. Ik heb er al op gelet dat het een PCIe M.2 kaartje is. In de PW blijven er dan nog weinig over.

Na wat googlen kom ik er pas achter dat M.2 zelf verschillende aansluitingen nog heeft (lekker handig...)
Ik heb dus schijnbaar een kaartje met een A & E-key, terwijl het moederbord een M-key heeft (aldus de msi site).
Schijnbaar werkt dit niet samen, fijn :N

Mijn vraag is dus nu
Is er een manier om het kaartje toch werkend te krijgen? (Ik heb geen vrije PCIe lane, enkel het M.2 slot en eventueel SATA-poortjes :Y) )
Óf; wat zou een passend alternatief zijn dat wel in dit slot past? (boven de €50 kan ik beter een ander moederbord halen)

Om even enkele vragen snel te beantwoorden
Ander moederbord kopen.
Kan, maar liever niet. Enkel als alle oplossingen meer dan €50 zouden kosten.

A-, E-, B-, M-key?
Yess, niet veel over gesproken. Moest er helaas met trial and error achterkomen.
Zie; https://arstechnica.com/g...l-speed-up-your-next-ssd/

Mocht iemand een optie/oplossing hebben dan zou dat super zijn! _/-\o_
Toevallig ben ik hier ook over aan het denken omdat ik een Mini Hackintosh wil maken, en dit is een Optie.

dit kaatje vormt M key M.2 om naar A + E Key M.2

https://www.aliexpress.co...8148356.31.18e43688jH5NgL
Pagina: 1