Toon posts:

Dode accu >> Li Ion cellen vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag tweakers,

De laatste tijd geeft mijn laptop aan dat ik mijn accu misschien maar eens een keertje moet vervangen. Geen slecht idee omdat hij zonder lader opeens uit kan vallen. Doet me denken aan een of meerder kapotte cellen. Eigen schuld dikke bult trouwens, ik heb hem flink mishandeld, altijd aan de lader. Ik weet het: stom.... 8)7

Het liefst zou ik een nieuwe accu aanschaffen, van de originele fabrikant, in nieuwstaat.
Wat surfen op het internet leert mij dat ik alleen nog maar nieuwe accu's kan kopen van derde partijen.

Juist van die accu's heb ik zelf nooit zo'n hoge pet op moet ik zeggen. Een studiegenootje heeft pas ook zijn accu vervangen door een van een derde partij die maar niet op wilde laden, ook bij een tweede werkte het niet, terwijl zijn originele oude accu nog zo'n kwartiertje meeging.

In eerste instantie ben ik daarom gaan kijken naar andere oplossingen. Wat mij daarbij te binnen schoot is om alleen de cellen van de accu te vervangen. Het is misschien meer werk, maar de cellen zijn tenslotte kapot. Hiermee lijkt mij de kans kleiner dat de accu niet wil laden.

Daarom is mijn vraag:

Is het verstandig niet direct de accu te vervangen, maar alleen de cellen. Zo ja, zou ik er dan ook cellen voor kunnen gebruiken met een hogere capaciteit?

Ik weet dat dit meer werk is, en dat li ion cellen nogal snel op hun teentjes getrapt zijn, dus daarom vraag ik het hier :)
Het lijkt mij dat "het percentage" van de accu wordt gemeten aan de spanning, en niet de opslagcapaciteit.

Naar mijn idee zou het dus mogelijk zijn cellen te gebruiken met hogere capaciteit waardoor het voltage minder snel zou zakken, zonder dat mijn laptop af staat te fikken.

De laptop in kwestie is een Asus N73SM, HWinfo geeft een battery wear aan van ongeveer 63%
De huidige capaciteit van de accu is 5200mAh op 11.1V met 6 cellen.
Dat doet me denken aan 3 cellen van 2600mAh in serie, en dat dan parralel met nog zo'n pakketje.

Op Ebay ben ik een advertentie tegengekomen die een kant- en klaar pakketje levert met de cellen in de juiste array, met de tabs al gelast.

Toen ik trouwens vanmiddag in die accu keek kwam ik SAMSUNG ICR 18650-26F cellen tegen.

Dus: Zou kunnen of No go?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kans is wel aanwezig dat de software in de accu roet in het eten gaat gooien...
zelf heb ik ook nog een accu (gelukkig zijn dell accus prima te krijgen ;) ) welke een vrij hoge wear level heeft..

en wil ik ook nog eens cellen gaan vervangen.. alleen dan ga ik niet voor 2600mA cellen denk ik maar eerder voor deze oid 3500mA lijkt me de op dit moment maximale haalbare capaciteit van de cellen.. :-)

hooguit dat het laadcircuit dan moeilijk gaat doen omdat de capaciteit ineens "groter" is dan origineel

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Ook al is hij niet origineel, ik zou toch voor zoiets gaan:
https://www.asusaccu.nl/p...us_N73SM_Accu_4400mAh.htm
Ik heb ook wel eens een pakket geopend maar het eindresultaat verdiende nooit een schoonheidsprijs. Met name de veiligheid van mijn accupack vind ik erg belangrijk.
Bovendien, als je aanschaf niet goed werkt heb je altijd verhaal.
Ga je toch zelf repareren, dan zou ik alleen exact dezelfde cellen gebruiken. Als je zwaardere cellen gaat mixen zullen die er voor zorgen (omdat hun eigen klemspanning een fractie minder snel stijgt) dat de andere cellen enigzinds overladen worden. En ook die cellen hebben er immers al hun levensduur op zitten.
En zoals al eerder opgemerkt, ook de interne elektronica kan, in combinatie met de software, problemen geven. Maar je kunt geluk hebben.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Look what I found on AliExpress
http://s.aliexpress.com/BNZVVVVN

17€ incl verzendkosten ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
frankym schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 08:19:

17€ incl verzendkosten ,
dan mag je hopen dat er de helft aan capaciteit in zit :( Helaas is China de koning van de fraude met zulke producten :(

al kan je natuurlijk ook geluk hebben.. maar ga uit van het ergste

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:04

Mavamaarten

Omdat het kan!

frankym schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 08:19:

17€ incl verzendkosten ,
Dat is exact wat de TS wil vermijden :)

@TS, ik zou het gewoon proberen! Werkt het niet, dan kan je nog altijd een third party accu zoeken. 18650's kan je sowieso ook nog wel gebruiken voor andere dingen. (En zo niet, dan heb je dringend een nieuwe zaklamp nodig ;) )

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mavamaarten schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:39:
[...]

Dat is exact wat de TS wil vermijden :)

@TS, ik zou het gewoon proberen! Werkt het niet, dan kan je nog altijd een third party accu zoeken. 18650's kan je sowieso ook nog wel gebruiken voor andere dingen. (En zo niet, dan heb je dringend een nieuwe zaklamp nodig ;) )
nou nog een goede manier om een accu open te krijgen zonder dattie er daarna uitziet als of je er met een breekijzer opgezeten hebt :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:40

sphere

Debian abuser

Als hij maar fatsoenlijk past naderhand. Gewoon met dremel uit elkaar en met hotsnot in elkaar. Ruwe randjes schuren en bidden.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
SMSfreakie schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:33:
[...]

dan mag je hopen dat er de helft aan capaciteit in zit :( Helaas is China de koning van de fraude met zulke producten :(

al kan je natuurlijk ook geluk hebben.. maar ga uit van het ergste
Of het lekker veilig is om een accu uit elkaar te halen :X .
Iets wat ik als techneut heb geleerd om te vermijden . Is dat wel.

Ga je habibabi batterijen in je orginele accu proppen , koop dan gelijk een habibabi accu .
8)7

Ik heb al meerdere keren een accu besteld bij aliexpress. En ik moet zeggen de laatste accu gaat al 2 jaar mee . d:)b

Voor die 20€ zou ik het niet laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
frankym schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:52:
[...]

Of het lekker veilig is om een accu uit elkaar te halen :X .
Iets wat ik als techneut heb geleerd om te vermijden . Is dat wel.

Ga je habibabi batterijen in je orginele accu proppen , koop dan gelijk een habibabi accu .
8)7

Ik heb al meerdere keren een accu besteld bij aliexpress. En ik moet zeggen de laatste accu gaat al 2 jaar mee . d:)b ( nooit problemen gehad met Chinese accu's )

Voor die 20€ zou ik het niet laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
SMSfreakie schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:50:
kans is wel aanwezig dat de software in de accu roet in het eten gaat gooien..
Dat is mijn ervaring ook, hoewel het een tijdje geleden is (Compaq Armada laptop).

Qua veiligheid is het ook niet ideaal: li-ion accu's zijn inherent onveilig en hebben actieve beveiliging nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sphere schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:27:
Als hij maar fatsoenlijk past naderhand. Gewoon met dremel uit elkaar en met hotsnot in elkaar. Ruwe randjes schuren en bidden.
hm hotsnot en dremel is alle 2 wel check :P

en ik heb iets van 100 18650 cellen liggen uit oude laptop accus... en sommigen die een dermale hoge slijttage hadden ook al gruwelijk mishandeld ( wel buiten tegen de mogelijke stank etc ) maar er is nog nooit 1tje in rook opgegaan :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Ik heb het nooit zelf gedaan maar idd ook altijd begrepen dat die accupacks vaak een 'tamper protection' hebben, die nooit meer opstart als je het circuit verbreekt. Dat zou je wellicht kunnen omzeilen door voorzichtig eerst de nieuwe cellen parallel te zetten (pas op dat ze op dezelfde spanning zitten als je dat doet, of sluit ze eerst een poosje kort via een weerstand zodat ze uit kunnen levelen) met de oude, alvorens je de oude er tussenuit haalt.

Verder zou ik zorgen dat je een betrouwbare leverancier voor je cellen neemt. Goedkope cellen van eBay, DX, etc (zeker als je losse koopt van merken als ultrafire of zo) zijn gegarandeerd troep, mogelijk nog slechter dan wat je eruit haalt. Vaak zijn het letterlijk oude "gerecyclede" laptopcellen met slechts een nieuwe wrapper. Bijv. Nkon.nl verkoopt eerlijke cellen en last op verzoek ook soldeertabs er aan.
Op zich is sanyo ook een bekend merk, maar ik zou toch kijken of je wat kunt vinden over de legitimiteit van die verkoper voordat je ermee in zee gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 18-02-2017 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:40

sphere

Debian abuser

SMSfreakie schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 20:50:
[...]

hm hotsnot en dremel is alle 2 wel check :P

en ik heb iets van 100 18650 cellen liggen uit oude laptop accus... en sommigen die een dermale hoge slijttage hadden ook al gruwelijk mishandeld ( wel buiten tegen de mogelijke stank etc ) maar er is nog nooit 1tje in rook opgegaan :(
Koop gewoon nieuwe bij nkon.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:24
Ps als er brand ontstaat dan kun je asus niet aansprakelijk stellen voor de ontstane schade. Ik voorzie galaxy note 7 taferelen...

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
sphere schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 21:36:
[...]

Koop gewoon nieuwe bij nkon.
Dat ga ik ook zeker wel doen dan.. de "gebruikte" zijn voor testen etc :)

like kan wel 30 nieuwe cellen kopen voor een projectje.. en als het niet werkt is dat nog tot daar aan toe.. maar op het moment dat "ik" ergens iets fout gedaan heb.. en ze bv als worst case volledig kortsluit.. wil ik geen nieuwe cellen aan opofferen :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:20
Veng7 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:11:
Als je zwaardere cellen gaat mixen zullen die er voor zorgen (omdat hun eigen klemspanning een fractie minder snel stijgt) dat de andere cellen enigzinds overladen worden. En ook die cellen hebben er immers al hun levensduur op zitten.
Als je hier al aan gaat beginnen dan vervang je natuurlijk alle cellen, voor identieke nieuwe cellen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Juiste opmerking.
Vraag is dan wel waar de winst zit tov van een complete accu.
Tenzij je exact hetzelfde type cel kunt kopen als vervanging.
Om al het gedoe te vermijden zou ik zelf toch hiervoor kiezen:
"Ook al is hij niet origineel, ik zou toch voor zoiets gaan:
https://www.asusaccu.nl/p...us_N73SM_Accu_4400mAh.htm"

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Eigenlijk moet je even verzoeken of dit topic naar Electronica verplaatst kan worden. Daar is meer expertise als je wilt klussen aan je batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Veng7 schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:13:
Juiste opmerking.
Vraag is dan wel waar de winst zit tov van een complete accu.
Tenzij je exact hetzelfde type cel kunt kopen als vervanging.
Om al het gedoe te vermijden zou ik zelf toch hiervoor kiezen:
"Ook al is hij niet origineel, ik zou toch voor zoiets gaan:
https://www.asusaccu.nl/p...us_N73SM_Accu_4400mAh.htm"
Het voordeel zou zijn dat je zelf kunt kiezen watvoor cellen je erin stopt, terwijl je bij een third party accu maar moet hopen dat de fabrikant wat fatsoenlijks gekozen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:16:
[...]

Het voordeel zou zijn dat je zelf kunt kiezen watvoor cellen je erin stopt, terwijl je bij een third party accu maar moet hopen dat de fabrikant wat fatsoenlijks gekozen heeft.
los van het feit dat een standaard accu vaak 5200mA(of soms 4400mA!)is. bij een nominale spanning van 11.1V..

wat betekend dat er 2600/2200mAh cellen gebruikt zijn.. en er tegenwoordig kwalitatief goede cellen zijn te krijgen met een capaciteit van 3500mA, wat dan toch als de laadregeling etc gewoon braaf mee werkt ;)
toch leuk wat extra capaciteit in je accu kan geven zonder dat je een "extended" accu moet gaan gebruiken..

als ik kijk naar de goedkoopste accu voor mijn laptop bij een respectabele leverancier heb je 4400mA als standaard.. en 6600mA als extended

dan is 3500mA cellen gebruiken in een "standaard" accu ineens best geinig.. omdat je dan meer capaciteit krijgt dan de extended accu :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Goede tip, die NKON :-)
Veel keuze, ook in montagemateriaal. Daar ga ik zeker ooit gebruik van maken.

Pagina: 1