In december jl hebben mijn vriendin en ik diverse contracten ondertekend voor de aankoop van een nog te bouwen nieuwbouwwoning. In de meeste contracten hebben wij een datum van 6 januari aangehouden, echter hebben wij deze contracten per post ergens rond kerst doorgestuurd naar de makelaar. Op 2 januari hebben wij per mail bevestiging ontvangen dat de contacten in goede orde zijn aangekomen.
Tot dusver voelt dit niet als een goede beslissing en hoewel de bedenktijd allang is verstreken merk ik dat ik steeds vaker in overweging neem om af te zien van de koop. Mijn indruk is dat de enige mogelijkheid zou zijn om iets met de ontbindende voorwaarden te doen.
Mijn vriendin en ik hebben onder meer een koop overeenkomst en een koop aannemingsovereenkomst ondertekend. In de eerste staat niets over ontbindende voorwaarden, in de tweede staat het volgende vermeld:
Ontbindende voorwaarden
Artikel 7
1. (A) KEUZE);Ter zake van de realisering van de in de overweging van deze akte bedoelde woning is door de Verkrijger geen financiering benodigd.
(B);Ter zake van de realisering van de in de overweging van deze akte bedoelde woning is door de Verkrijger financiering benodigd in verband waarmee de overeenkomst wordt aangegaan onder de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarde dat de Verkrijger binnen twee (2) maanden na diens ondertekening van deze akte voor de financiering van de woning een hypothecaire geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting dan EUR n.v.t., zulks onder bij de grote geldverstrekkende instellingen normaal geldende voorwaarden en bepalingen, gebaseerd op een te verkrijgen hypothecaire geldlening van EUR koopsom + kosten.
Bovenstaande is de letterlijke vermelding in het contract. Optie A is dus doorgehaald, optie B niet. Op internet heb ik hierover info opgezocht (bv op http://www.duinstramakela...orwaarden-blijf-opletten/) echter is mij niet duidelijk hoe het zit met het volgende:
Kunnenjullie mij helpen met de volgende vragen:
Tot dusver voelt dit niet als een goede beslissing en hoewel de bedenktijd allang is verstreken merk ik dat ik steeds vaker in overweging neem om af te zien van de koop. Mijn indruk is dat de enige mogelijkheid zou zijn om iets met de ontbindende voorwaarden te doen.
Mijn vriendin en ik hebben onder meer een koop overeenkomst en een koop aannemingsovereenkomst ondertekend. In de eerste staat niets over ontbindende voorwaarden, in de tweede staat het volgende vermeld:
Ontbindende voorwaarden
Artikel 7
1. (A) KEUZE);Ter zake van de realisering van de in de overweging van deze akte bedoelde woning is door de Verkrijger geen financiering benodigd.
(B);Ter zake van de realisering van de in de overweging van deze akte bedoelde woning is door de Verkrijger financiering benodigd in verband waarmee de overeenkomst wordt aangegaan onder de bij niet-vervulling ontbindende voorwaarde dat de Verkrijger binnen twee (2) maanden na diens ondertekening van deze akte voor de financiering van de woning een hypothecaire geldlening verkrijgt tegen geen grotere maandelijkse verplichting dan EUR n.v.t., zulks onder bij de grote geldverstrekkende instellingen normaal geldende voorwaarden en bepalingen, gebaseerd op een te verkrijgen hypothecaire geldlening van EUR koopsom + kosten.
Bovenstaande is de letterlijke vermelding in het contract. Optie A is dus doorgehaald, optie B niet. Op internet heb ik hierover info opgezocht (bv op http://www.duinstramakela...orwaarden-blijf-opletten/) echter is mij niet duidelijk hoe het zit met het volgende:
Kunnenjullie mij helpen met de volgende vragen:
- Mij is niet helemaal duidelijk wat de ‘vanaf’ datum is dus de datum van ondertekening, ideeën hierover?
- Voor zover ik begrijp moet de koper igv aanspraak op de ontbindende voorwaarden van minimaal 2 hypotheekverstrekkers een afwijzing hebben?
- Sowieso vraag ik mij af hoe ik voor een dergelijke afwijzing in aanmerking kom? Op basis van ons spaargeld en inkomen kunnen wij de woning nl vrij eenvoudig kopen. Ik begin het gevoel te krijgen dat de enige mogelijkheid een ontslag bij mijn werkgever is?
- Mijn hypotheekadviseur heeft 1 offerte opgevraagd bij een verstrekker, ik heb haar nog niet over onze plannen geïnformeerd. Ik ben me aan het beraden hoe ik dit het beste richting haar kan spelen, tips welkom. Blij zal ze er vast niet mee zijn, maar ik heb nog geen offerte of zelfs maar een hypotheek aanvraag formulier ondertekend.
- Hoe dien ik deze normaliter in? Bij de makelaar, projectontwikkelaar of aannemer? Digitaal of schriftelijk?
- Kan ik een vooraankondiging doen dat ik de financiering krijg richting de makelaar oid? Of moet ik in 1x alle informatie doorsturen (dus direct incl afwijzingen vd hypotheekverstrekkers) naar de verkopende partijen?