Intel NUC home server

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een goede Intel NUC configuratie. Ik wil het gaan gebruiken als thuis-server met ESXi. Aangezien ik zeer weinig verstand heb van hardware vraag ik hier even het volgende:

Wat is nodig om een x aantal VM's goed te kunnen draaien? Kan dat met een variant met een i5 of moet dat met een i7? Hoeveel RAM? en wat voor opslag raden jullie aan? Graag wel met SATA.

Het hoeft geen overkill configuratie te worden, ik wil de kosten graag beperkt houden.

Een soortgelijke oplossing dan een NUC mag natuurlijk ook!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:58

DarkSide

theres no place like ::1

Wat is X aantal en wat wil je.
Zelf heb ik een i5-6500 met 32GB pc draaien waar Hyper-V op draait.
Dat gaat prima met een DC, FS, SCCM, en 6 tal Windows 10 clients.
Alles draait op SSD.

NUC's zijn mooi, Maar ook relatief duur. En sommige hebben volgens mij max 8GB aan geheugen.
Zou eerder kijken naar een Micro server oid. Kan je iig makkelijker uitbreiden qua geheugen en SSD.
Ruimte kan soms snel gaan afhankelijk van je wensen.

Kijk ook eens in het zuinige ESXi server topic. Voor eventuele compatibiliteits issues met NUC.

ESXi kan soms wat lastiger zijn qua hardware.
Ik gebruik mijn "server" ook als desktop. Draai dus gewoon Hyper-v in Win10. Omdat ik naast het testen ook makkelijk bij mijn werkplek moet komen soms. En de kinderen zitten er ook op en dan kan mijn lab gewoon door draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door DarkSide op 17-02-2017 19:14 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Een NUC heeft niet bepaald veel uitbreidingsmogelijkheden, koop je een NUC dan ga je voor compactheid.
- 2x 4 GB of 2x 8GB.
- 1x M.2 of 1x 2,5" SATA (afhankelijk van model)
That's it

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:12:
Wat is X aantal en wat wil je.
Zelf heb ik een i5-6500 met 32GB pc draaien waar Hyper-V op draait.
Dat gaat prima met een DC, FS, SCCM, en 6 tal Windows 10 clients.
Alles draait op SSD.

NUC's zijn mooi, Maar ook relatief duur. En sommige hebben volgens mij max 8GB aan geheugen.
Zou eerder kijken naar een Micro server oid. Kan je iig makkelijker uitbreiden qua geheugen en SSD.
Ruimte kan soms snel gaan afhankelijk van je wensen.

Kijk ook eens in het zuinige ESXi server topic. Voor eventuele compatibiliteits issues met NUC.

ESXi kan soms wat lastiger zijn qua hardware.
Ik gebruik mijn "server" ook als desktop. Draai dus gewoon Hyper-v in Win10. Omdat ik naast het testen ook makkelijk bij mijn werkplek moet komen soms. En de kinderen zitten er ook op en dan kan mijn lab gewoon door draaien.
Een 5-tal VM's zou ik wel willen draaien. Het is puur voor projecten zoals OpenVPN, DC, FS, Apache etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GoT schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:14:
Een NUC heeft niet bepaald veel uitbreidingsmogelijkheden, koop je een NUC dan ga je voor compactheid.
- 2x 4 GB of 2x 8GB.
- 1x M.2 of 1x 2,5" SATA (afhankelijk van model)
That's it
Klopt. Echter zijn ze wel zeer zuinig en perfect voor kleine projecten, daarom zit ik aan een NUC te denken. Alleen de juiste keus is het lastige ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:28

Kroontje

...

Let wel op dat ESX nog niet op de 7de generatie NUC's draait, de NIC wordt niet ondersteund! Zie: http://www.virtuallyghett...n-kaby-lake-esxi-6-x.html

Ik zit in hetzelfde schuitje, draait nu met een USB NIC, maar dat is verre van ideaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12:49
Ik heb een nucje draaien met vmware workstation. Draaien een zestal debian en een windows 10 machine op. Ook alles vanaf een ssd.

Qua snelheid houd het allemaal niet over, vergeet niet dat de meeste nuc's een energiezuinige cpu aan boord hebben. Ook is het geheugen max 16 GB.

Maar voor een aantal linux machines met weinig cpu behoefte is het allemaal wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is dit wellicht iets?:

Uiteraard met RAM upgrade. Maar dit lijkt mij net iets krachtiger en stabieler dan een NUC. Ook bied dit meer mogelijkheden tot uitbreiding lijkt mij? Correct me if I'm wrong.

https://www.bol.com/nl/p/...bf92970065bba51d010001665

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ah, de microserver. Die is waarschijnlijk zeer geschikt voor wat je wil. Let wel op: de processor die erin zit is veel zwakker dan die van een gemiddelde nuc, waar je eerst aan zat te denken. Als je meer power wilt, heb je deze pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 (F9A40A)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:57:
Ah, de microserver. Die is waarschijnlijk zeer geschikt voor wat je wil. Let wel op: de processor die erin zit is veel zwakker dan die van een gemiddelde nuc, waar je eerst aan zat te denken. Als je meer power wilt, heb je deze pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 (F9A40A)
Ah, dat gaat weer net over mijn budget. Ik zit echt rond de 400/500 euro te denken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
De microserver is al te krijgen vanaf een kleine €200: pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

CPU is te vervangen, wel even opletten dat je een goede kiest (socket en ecc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:24:
[...]Alleen de juiste keus is het lastige ;)
Vanwege die beperkingen zou ik zeggen dat het juist makkelijk is, er is niet veel te kiezen.

inventaris: NUC
Ik heb zelf:
- 2x4 GB
- 1x M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Domino schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:59:
De microserver is al te krijgen vanaf een kleine €200: pricewatch: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T

Welke CPU zou je hierbij aanraden als upgrade? Als er zo'n 5 a 6 VM's op kunnen draaien zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GoT schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 05:44:
[...]
Vanwege die beperkingen zou ik zeggen dat het juist makkelijk is, er is niet veel te kiezen.

inventaris: NUC
Ik heb zelf:
- 2x4 GB
- 1x M.2
Gebruik je dit ook voor virtualisatie? Want een i3 CPU lijkt mij daar niet geschikt voor, of valt dit mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Domino schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 20:59:

Even krachtig, iets groter maar wel goedkoper....
https://www.4launch.nl/pr...8-E3-1225v3--1TB/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Maar geen dubbele nic en/of ilo. En zo te zien ook geen hotswap bays.

Persoonlijk zou ik kiezen voor de HP. Maar dat is maar net waar je waarde aan hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Domino schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:48:
[...]

Persoonlijk zou ik kiezen voor de HP. Maar dat is maar net waar je waarde aan hecht.
Waar is een dubbele NIC en ILO poort handig voor? Als thuisserver kan 1 poort toch prima? Binnen ESXi heb je een virtuele switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah, kijk! Dat dat kan voor die prijs.. hoeveel VM's zou je hier op kunnen draaien? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Domino schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 13:48:
[...]

OK

HP vs Dell
1220v2 vs 1225v3
ilo vs AMT
hotswap vs non hotswap
8G vs 4G
non ecc vs ecc
0TB vs 1TB
2x Nic vs 1x Nic
vga vs vga en 2x display port
E623,- vs E339,-

En jammer tot 3 febr 80 euro cashback op de Dell....

[ Voor 11% gewijzigd door Shaggie_NB op 18-02-2017 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:38:
[...]

Waar is een dubbele NIC en ILO poort handig voor? Als thuisserver kan 1 poort toch prima? Binnen ESXi heb je een virtuele switch.
Fysiek gescheiden interfaces zijn handig voor bijvoorbeeld een linux router (a la pfsense). Een dubbele is handig voor poort aggregation voor meer snelheid. iLo is erg handig als je het wegzet in een meter/patchkast zonder monitor. Is een kvm over ip.

Dat jij er de waarde niet van inziet wil niet zeggen dat een ander er ook niks aan heeft natuurlijk.
Shaggie_NB schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:39:
[...]

OK

HP vs Dell
1220v2 vs 1225v3
ilo vs AMT
hotswap vs non hotswap
8G vs 4G
non ecc vs ecc
0TB vs 1TB
2x Nic vs 1x Nic
vga vs vga en 2x display port
E623,- vs E339,-

En jammer tot 3 febr 80 euro cashback op de Dell....
De Dell is zeker een mooie deal, ik zeg ook nergens dat dat niet zo is.
Overigens heeft de microserver wel degelijk ECC.

[ Voor 28% gewijzigd door Domino op 18-02-2017 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Domino schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:44:
[...]

Fysiek gescheiden interfaces zijn handig voor bijvoorbeeld een linux router (a la pfsense). Een dubbele is handig voor poort aggregation voor meer snelheid. iLo is erg handig als je het wegzet in een meter/patchkast zonder monitor. Is een kvm over ip.

Dat jij er de waarde niet van inziet wil niet zeggen dat een ander er ook niks aan heeft natuurlijk.
Dat zeg ik niet. Jij zegt dat ik dat zeg....

Ik geef alleen de vergelijking...
En hij wil max 500 en hem ook als computer gebruiken. Is wel makkelijk met die display port. Of je kunt zelfs grafische kaart toevoegen. Een +- 300 Euro verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domino
Was niet eens een reactie op jou, lees maar eens terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Domino schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:56:
Was niet eens een reactie op jou, lees maar eens terug.
Haha ik zie het...
Wilde al een hele strijd met je aangaan... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb momenteel een oude i5 NUC draaien voor VM's.

Of dit „past” hangt helemaal af van de geheugenbehoeften van je VM's. Mijn twee belangrijkste VM's hebben 8GB en 4GB nodig. In de NUC heb ik de maximale hoeveelheid geheugen gezet, bij die van mij is dat 16GB en daarmee kan ik 8+4 tegelijk draaien. Maar als ik dan nog een 4GB VM erbij start, is het vrij snel afgelopen.

Ook de benodigde opslagruimte is afhankelijk van je behoefte, maar als je dit niet weet dan kan je met zo'n 50GB per VM rekenen—ik heb een 128GB SSD in de NUC en dat is groot genoeg voor 2 VM's. Voor VM's die ik niet zo vaak draai, gebruik ik nu een externe USB3 harddisk die 100MB/s haalt en dat is snel genoeg.

De NUC had ik al, maar als ik nu iets nieuws zou kopen, zou ik zeker minstens 32GB in het systeem zetten. 16GB is goed genoeg om wat te experimenteren, 32GB heb je nodig als je meer dan 2 à 3 VM's tegelijk wilt draaien en 64GB heb je nodig als je bijvoorbeeld ook een collega VM's op jouw hardware wilt laten draaien. Wat geheugen betreft zijn moderne systemen erg slecht uitbreidbaar, veel kan je niet eens boven 32GB uitbreiden, dus let daar goed op bij de aankoop.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:29

ralpje

Deugpopje

Mijn labje thuis draait weliswaar Hyper-V, maar ik doe dat op een 6th gen NUC met een i5, 32GB RAM en een 500GB M.2 SSD drive. Werkt prima en draait zonder problemen een stuk of 8 Windows Server VM's. :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Verwijderd schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:02:
[...]Gebruik je dit ook voor virtualisatie? Want een i3 CPU lijkt mij daar niet geschikt voor, of valt dit mee?
Een I3 heeft ook instructiesets voor virtualisatie, maar het ligt er maar net aan wat je ermee wilt doen.
Vergeet niet dat een Nuc I5 of I7 ook een low power versie is en geen desktop versie.

Maar nee, ik heb het aansloten aan mijn TV en gebruik het om films te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:24

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Nog een tip: welke processoren virtualisatie ondersteunen, kan je opzoeken op http://ark.intel.com . Er zijn tegenwoordig ook kleine processoren met virtualisatie, laatst heb ik nog de Celeron van een bordje met 4 Gigabit netwerkpoorten opgezocht en die had het ook.

In mijn NUC is de processorsnelheid in elk geval niet de beperkende factor. Het voordeel van een NUC als virtualisatieserver is dat het eigenlijk niet opvalt of hij nou aan staat, of op standby (WoL).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het zo bekijk is dit de beste keuze?: https://www.4launch.nl/pr...8-E3-1225v3--1TB/tweakers

1TB opslag, een XEON processor en 4GB RAM. Die RAM verhoog ik eerst naar 16 GB en bied later nog uitbreiding tot 32GB. Beste goede deal toch? Voor een goedkoop thuisservertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je mist dan nog een ssd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, is dat nodig? Ik kan de OS ook gewoon op een partitie van de HDD zetten neem ik aan?

Ik zie trouwens nu ook dat de XEON geen hyperthreading ondersteund... en dat sommige i3 processoren maar iets minder presteren dat de XEON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Als jij meerdere VM's tegelijkertijd wil gaan draaien, dan is dat op zijn minst te zeggen wel zo prettig om die op een ssd te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelis13
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Ik zit ook aan een soortgelijke setup te denken en heb ook al gekeken naar de microserver van HP en een processor upgrade naar de e3-1265L v2 of e3-1220L v2. En meer ram erin (16GB/32GB) Kom dan uit op plus minus 600 euro. Maar ik vind dat veel geld voor een apparaat (processor) uit begin 2012.

Hebben de nieuwe NUC's met een nieuwere generatie processor niet meer mogelijkheden?
Pagina: 1