Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Minicomputer voor retro-games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een hele kleine computer waarmee ik oude Mame-games uit het begin van tot halverwege jaren '80 kan afspelen (Pac-man, Centipede, Galaga, Tetris, etc.). Wie kan mij vertellen wat de kleinste/goedkoopste Windows 10-computer is waarmee dit kan? (Wellicht kan het zelfs met een Raspberry Pi, maar ik ben niet zo handig met Unix).

Voldoet de Intel Compute Stick 2016 (V2)? Of heb ik wat zwaarders nodig? En wat is dan het kleinste/goedkoopste?

Dank!

P.S. Sorry als deze post in de verkeerde groep staat. Ik weet echter niet wat ik exact nodig heb, vandaar. Mods: verplaats hem gerust.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2017 18:56 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit! zou je toch al een hele eind op weg moeten helpen... Er staat nota bene in de naam van de stucky dat het hier niet hoort ;).

Schopje naar DAA.

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:30
Ga voor de Raspberry Pi 3! Echt een aanrader. Op de rpi kan je Retropie draaien, lees er eerst wat over en kijk is wat YouTube filmpjes. Ik heb zelf een Retropie met logitech wireless gamepad f710. Maar je kunt ook een klassieke controller kopen.

• Dash_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-01-2024
Als je een ZIP bestand kunt downloaden en de inhoud ervan op een SD kaart kunt zetten, ben je met de Raspberry Pi eigenlijk al klaar. NOOBS bevat Lakka, vergelijkbaar met RetroPie.

Als je een beetje handig bent en instructies kunt volgen, zal RetroPie installeren ook geen probleem zijn.

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:37

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Raspberry Pi 3, als os gebruik maken van Retropie. Er is enorm veel te vinden hoe je zoiets kan maken / instellen / configureren ook als je dit nog nooit gedaan heb, bij oa. bij Adafruit (zoek eens bijv eens op pigrrl) en op instructables is het eea. aan nuttige informatie hierover te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door zekerpixels op 17-02-2017 20:52 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:01

MsG

Forumzwerver

Kijk ook eens naar RecalboxOS (https://www.recalbox.com) als je geïnteresseerd bent in een Raspberry Pi voor game-emulatie, m.i. een stuk beter dan RetroPie waarbij je nog veel zelf moet instellen. (Was in elk geval een poosje geleden nog zo, ben toen geswitcht naar RecalboxOS).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen. Retropie ziet er zeker goed uit. Het zal wel een uitdaging worden met mijn beperkte Linux-kennis. Mc_maarten, bij SOS Solutions (voor zover ik kan vinden de enige Nederlandse verkoper hiervan - of zijn er meer - ik denk niet dat ik de handel zelf kan installeren) worden (S)NES-controllers meegeleverd. Had je nog een andere reden afgezien van wireless om de Logitech wireless controller te nemen?

En als iemand nog tips heeft voor Windows-gebaseerde systemen houd ik me aanbevolen, want ik wil wellicht ook een BBC-emulator draaien die alleen onder Windows draait.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:57:
Dank allen. Retropie ziet er zeker goed uit. Het zal wel een uitdaging worden met mijn beperkte Linux-kennis. Mc_maarten, bij SOS Solutions (voor zover ik kan vinden de enige Nederlandse verkoper hiervan - of zijn er meer - ik denk niet dat ik de handel zelf kan installeren)
Je bent je er van bewust dat je op Tweakers zit hѐ? "Kan niet" bestaat hier niet. Het enige risico is dat het niet direct werkt zoals je wilt. Maar hey, daar heb je wederom Tweakers voor om samen met jou naar een oplossing te zoeken.
worden (S)NES-controllers meegeleverd.
Kun je natuurlijk prima zelf Googlen
Had je nog een andere reden afgezien van wireless om de Logitech wireless controller te nemen?
Idem. Daarnaast imho weinig relevant;
1. Staat los van je oorspronkelijke vraag
2. Zolang je geen keuze hebt gemaakt qua systeem/os is er weinig nuttigs te zeggen gezien mogelijk verschil is ondersteuning tussen verschillende platforms
En als iemand nog tips heeft voor Windows-gebaseerde systemen houd ik me aanbevolen, want ik wil wellicht ook een BBC-emulator draaien die alleen onder Windows draait.
Een simpele zoekopdracht leert me dat er qua BBC emulators genoeg aanbod is voor de pi

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20:30
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:57:
Dank allen. Retropie ziet er zeker goed uit. Het zal wel een uitdaging worden met mijn beperkte Linux-kennis. Mc_maarten, bij SOS Solutions (voor zover ik kan vinden de enige Nederlandse verkoper hiervan - of zijn er meer - ik denk niet dat ik de handel zelf kan installeren) worden (S)NES-controllers meegeleverd. Had je nog een andere reden afgezien van wireless om de Logitech wireless controller te nemen?

De controller heb ik ooit gekocht om op de pc te game. Nu ik een rpi heb gebruik ik hem daar voor. Ik heb hem gekozen omdat die goedkoper was dan een Xbox controller.

De rpi kan je bij veel winkels kopen, zelfs op Aliexpress. Maar daar zijn ook Chinese versies in omloop. Behuizingen, kabels en nes/snes controller kun je daar prima halen, als je geduld hebt.

Installeren is niet moeilijk en je hoeft niets te programmeren. Het is een leuk project voor een zondag. Ik heb zelf nul Linux ervaring en ik kan het ook. als je rustig stap voor stap de instructies volgt kan zelfs je oma het installeren.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is gelukt. Mame draait hier op een Pi. Dank allen.

Toch nog een vraagje. Om een spel in Mame te draaien, moet je op 5 drukken ("insert coin"). Maar de controller kent natuurlijk geen 5 en het setup-menu voor de user interface ook niet. Als ik een toetsenbord via een USB-poort aansluit kan ik gewoon op 5 drukken en daarna de controller weer gebruiken. Maar dan moet ik dus altijd een toetsenbord aangesloten hebben.

Kent iemand een simpeler optie?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2017 21:31 ]

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:10
Key binden aan een combinatie van 2 knoppen op je controller of iets dergelijks?
Pagina: 1