480X ipv R9 270, gaat dit werken?

Pagina: 1
Acties:

• Dtale
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-01 14:35
Mede Tweakers,

Ik ben aan het twijfelen of een GPU upgrade nu een meerwaarde zal geven of dat ik nog even moet wachten.
Kleine beetje achtergrond: Na jaren zonder pc gezeten te hebben, heb ik een paar jaar geleden weer een machine gebouwd met de bedoeling na 2-3 jaar upgrades te gaan doen om zo kosten te spreiden en toch goed bij te blijven. Het ene jaar GPU/+overige het andere jaar mobo/CPU.
Nu lees ik her en der over de AMD 480X, en die spreekt mij erg aan (prijs/kwaliteit).
Echter ben ik benieuwd of de rest van het systeem het bij gaat houden.
IK ben wel van mening dat deze kaart me voorlopig wel weer vooraan zet qua graphics (speel op 1080P, 1 monitor)

Dus nu zo als het hier hoort::

Ik zoek aankoop advies over een AMD 480 en wat er veder wellicht nodig is.
Ik speel eigenlijk alleen games (op 1080p), en af en toe wat recording voor youtube.
Type games is zeer gevarieerd, van alles eigenlijk: GTA V, Rocket league, planet coaster en the division.
Regelmatig ook Early acces games zoals: Subnautica, Astroneer en Divinity original sin 2.

Wat is je budget?
De MSI 480 X gaming zit tussen de 250 en 300 euro ongeveer, dat past prima in mijn budget.
Overige benodigdheden, het liefst zo min mogelijk, laten we zeggen max 100euro voor nu.
(zoals gezegd, volgend jaar CPU/mobo waarschijnlijk)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
MSI, goede ervaringen met koeling, prestatie en geluid.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4440 Boxed€ 204,80€ 204,80
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 67,06€ 67,06
1MSI Radeon R9 270 2GB GAMING€ 0,-€ 0,-
1TP-Link TL-WN822N€ 15,17€ 15,17
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 80,95€ 80,95
1Seasonic S12G 450W€ 0,-€ 0,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 463,98

*Kleine note, RAM is al uitgebreid naar 24GB (heb er 2x8 bij geprikt namelijk)

Ik ben heel benieuwd of ook mijn voeding het aan kan om de 480 te draaien.
Vermoed van wel want volgens mij is hij iets zuiniger dan mijn huidige kaart, maar hoe zit het met piekverbruiken?

Machine staat in de woonkamer, vandaar dat geluid belangrijk is voor me.

Wie kan mij helpen!
(hopelijk voldoet de post!)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:53
Prima idee wat mij betreft, gaat je in de zwaardere games zeker winst opleveren in de vorm van hogere settings en/of betere fps.
Zie ook geen compatibility issues verder.

Welke behuizing heb je?
De MSI 480 is 2cm langer dan je huidige kaart (en waarschijnlijk ook iets breder), maar in 95/100 ATX kasten past dat wel.

CPU kan imo nog wel meer dan een jaar mee, gewoon wachten tot ie niet meer voldoet.
Zeker nu je extra geinvesteerd hebt in DDR3 terwijl nieuwe systemen met DDR4 werken.
(ik zou eerder een grotere SSD halen)

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Je kunt ook voor 150 euro een 2de handse R9 290 aanschaffen, geeft dubbel fps t.o.v. R9 270. Op 1080p/ultra lijkt het verschil 480 en een 290 niet merkbaar. 2de hands kan ook een optie zijn.

https://nl.hardware.info/...times#search:960%20review

[ Voor 5% gewijzigd door govie op 17-02-2017 17:55 ]

• Dtale
Dank voor de snelle (wauw) en duidelijke reacties.
Hij past prima in mn behuizing heb ik gezien dus dat komt wel goed.
Die ddr3 moest er gewoon komen was de makkelijkste upgrade om te doen natuurlijk.
Maar je hebt gelijk andere mobo/cpu betekend ook ddr4. Maar waarschijnlijk komt er dan toch een extra pc met overige/reserve onderdelen.

Die ssd komt er wel, draai nu alleen Windows op de ssd, de rest nog op een "oude" hd.

Wat betreft de r9 290: heb ik ook aan gedacht, maar op de een of andere manier heb ik toch voorkeur voor een iets nieuwere generatie, aangezien ik weer een paar jaar ermee door wil gaan en ik niet echt ervaring heb met hoe lang updates blijven komen voor bepaalde kaarten.

En wat betreft voeding? Zou 450w voldoende moeten zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Dtale op 17-02-2017 19:13 ]

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
238 Watt Verbruik van een systeem met die videokaart staat hier in de review op idle en op volle lading. De geteste videokaart was wat luidruchtig to.a.v. andere videokaarten. Maar dit was de reference design, kans is annemelijk dat andere videokaarten met andere koelers het beter doen!

reviews: AMD Radeon RX 470 - Net geen RX 480

[ Voor 27% gewijzigd door govie op 17-02-2017 19:34 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:42

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dtale schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 19:10:
Dank voor de snelle (wauw) en duidelijke reacties.
Hij past prima in mn behuizing heb ik gezien dus dat komt wel goed.
Die ddr3 moest er gewoon komen was de makkelijkste upgrade om te doen natuurlijk.
Maar je hebt gelijk andere mobo/cpu betekend ook ddr4. Maar waarschijnlijk komt er dan toch een extra pc met overige/reserve onderdelen.

Die ssd komt er wel, draai nu alleen Windows op de ssd, de rest nog op een "oude" hd.

Wat betreft de r9 290: heb ik ook aan gedacht, maar op de een of andere manier heb ik toch voorkeur voor een iets nieuwere generatie, aangezien ik weer een paar jaar ermee door wil gaan en ik niet echt ervaring heb met hoe lang updates blijven komen voor bepaalde kaarten.

En wat betreft voeding? Zou 450w voldoende moeten zijn?
RX 480 verbruikt een groot deel minder dan de 290 ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:13

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

govie schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:54:
Je kunt ook voor 150 euro een 2de handse R9 290 aanschaffen, geeft dubbel fps t.o.v. R9 270. Op 1080p/ultra lijkt het verschil 480 en een 290 niet merkbaar. 2de hands kan ook een optie zijn.

https://nl.hardware.info/...times#search:960%20review
Toch vraag ik me dat af of dit op elke game gaat werken, ik heb al diverse games gehad waarin mijn 290X bijzonder lager presteert dan een 480, met nagenoeg dezelfde specs (CPU, geheugen ander merk, maar in de basis dezelfde snelheid). Ook de beginweken van Forza op PC zat er een flink verschil richting de 290x en de 480, terwijl ze op papier (buiten verbruik) nagenoeg hetzelfde presteren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Als stilte belangrijk is, is een 290x niet zo'n handige optie. Meer warmte zorgt er tenslotte voor dat fans harder moeten en dus meer geluid maken. Met de hoge energieprijzen in Nederland is een 290x ook niet echt een goede optie. Als je zeg 2 uur zwaar gamet per dag, kost je dit al zo'n 2.20 euro per maand extra. Als je dan rekening houdt met 3 jaar gebruik, kom je toch op zo'n 80 euro uit. Dat is ook ongeveer het prijsverschil tussen degelijk gekoelde modellen.

Tenzij je natuurlijk gedeeld met een heel gebouw de energierekening betaald, dan is het alleen moreel gezien een tikkeltje asociaal. En eventueel moet je nog rekening houden met een lagere gasrekening omdat je computer als verwarming dient...

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
@lactaxative De r9 290x verbruik tussen de 100 en 150 watt meer per uur. laten we voor het gemak 100 nemen. Dan ben je na 10 uur gamen 20 a 25 cent lichter. Met 2 uur gamen per dag. a 25 cent kost het je dus 35 cent per week. trek je dit naar je 3 jaar door. Kost je 54.60 euro extra ipv de rx 480. Dit vind ik reuze mee vallen.Dus dat vind ik reuze meevallen. En vergeet de afschrijving niet. Die loopt minder snel bij de r9 290 als bij de rx480. dus valt allemaal reuze mee.

• Dtale
die paar tientjes op jaar basis lig ik niet wakker van, echter moet mijn voeding het wel trekken allemaal, dat is voor mij veel belangrijker. :)

wel grappig om het eens door te rekenen wat het allemaal kost eigenlijk... of willen we dat misschien helemaal niet weten wellicht :P

• lactaxative
loki504 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 09:47:
@lactaxative De r9 290x verbruik tussen de 100 en 150 watt meer per uur. laten we voor het gemak 100 nemen. Dan ben je na 10 uur gamen 20 a 25 cent lichter. Met 2 uur gamen per dag. a 25 cent kost het je dus 35 cent per week. trek je dit naar je 3 jaar door. Kost je 54.60 euro extra ipv de rx 480. Dit vind ik reuze mee vallen.Dus dat vind ik reuze meevallen. En vergeet de afschrijving niet. Die loopt minder snel bij de r9 290 als bij de rx480. dus valt allemaal reuze mee.
Dus wat is je punt? Je kiest iets lagere waarden dan ik maar komt verder op dezelfde orde grootte uit. En daarbij vergeet je de voedingsefficientie er ook nog bij. Ik zou bijna zeggen bedankt dat je mijn punt bevestigd.

Afschrijvingskosten is natuurlijk onzin. De afschrijving op een 8g kaart is lager dan op een 4g kaart.

Een 290x is gewoon troep.

• loki504
  • Nu online
lactaxative schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:08:
[...]

Dus wat is je punt? Je kiest iets lagere waarden dan ik maar komt verder op dezelfde orde grootte uit. En daarbij vergeet je de voedingsefficientie er ook nog bij. Ik zou bijna zeggen bedankt dat je mijn punt bevestigd.

Afschrijvingskosten is natuurlijk onzin. De afschrijving op een 8g kaart is lager dan op een 4g kaart.

Een 290x is gewoon troep.
Ik gebruikte 25 cent per KW/U terwijl je ook voor 18.47 cent kan kiezen. Wat de kosten nog minder maakt.

En 50ish of 80 vind ik nog al een verschil. En 2de hands verminder minder snel in waarde als een nieuwe.

Maar ik zal het iets duidelijker schrijven. om je punt finaal onderuit te halen.

300W per dag extra bij 2 uur gamen.
2100 per week bij 2 uur gamen per dag.
109200 per jaar bij 2 uur gamen per dag.
dus 110(we ronden hem wel naar boven af).

Komen we op 20.317 euro per jaar.
20.317 x 3 is 60.951.
Meer gaat het echt niet kosten.

Het gaat eerder richting de 100W of zelfs minder(je draait immers nooit lang benchmarks. En dan is het nog minder.

Maar ieder zijn opvatting over stroom en kosten daar van. En hoe lang zij met een kaart doen.

En een 450w kwaliteit voeding(die van jou) moet dat wel trekken.

• lactaxative
Of het nou 60 of 80 euro is, het blijft een ridicuul advies een 290x in een pc in de woonkamer te stoppen die verwacht wordt stil te zijn. Grafische kaart is zelf al een opstijgend vliegtuig, je drukt de voeding richting zijn limiet oftewel ook meer herrie, en je casefans moeten ook nog harder.

Overigens zit er op een schatting voor gametijd gemiddeld over 3 jaar toch minstens een foutmarge van 50%, dus snap ik niet waarom je van dat 30% verschil in het antwoord schrikt. De uiteindelijke standaarddeviatie gaat toch richting de 50%.

Verwijderd

lactaxative de reference gpu is mischien luidruchtig ( zoals zogoed als alle reference kaarten ) maar als je bevoorbeeld een 290x van sapphire neemt met ze factory overclock draaien de fans 25-35% en je zult eerder je cpu fan/waterpomp horen.

De opstijgend vliegtuig geld voor reference gpu's, en je noemt een 290x troep hoewel die 1080p ultra 60fps+ kan doen in bevoorbeeld bf1.

Als voorbeeld de 290x van sapphire heeft zelfs vrm hitte sensor jep wat een troep zeg hoewel genoeg nieuwe kaarten het geen eens hebben en het wel konden gebruiken ( looking at you EVGA fanboy tax gpu's )

• loki504
  • Nu online
Een r9 290 is gewoon veel power voor weinig geld. En mijn voeding maakt al amper geluid(moet ik mijn oor erbij houden wil ik wat horen.) en als je een r9 290x naar zijn brengt ben je vol aan het gamen. En dan overtreft het geluid van het spel toch echt die van mijn PC.

En 4gb vram is meer dan genoeg voor wat die kaart op je scherm kan toveren. Leuk 8GB maar dan moet de chip het ook aan kunnen.

• Dtale
<noobmode> wat bedoel je met moet die chip het ook aan kunnen? </noobmode>

Verwijderd

Dat de kaart snel genoeg moet zijn om het ram vol te proppen met nog genoeg fps met 4 gig it's easy 8 gig zo beteken als je dat '' vol '' wil krijgen je op 4K ultra moet gaan spelen met aa x8 etc en dat je dan wel genoeg ram hebt alleen de snelheid van de gpu niet '' echt toereikend is '' hoewel een 290x gewoonweg een 390x is grotendeels en de 390x 8 gig kan 4K aan maar dat gaat dan wel gepaard met console fps.

Dtale je zou een 290x kunnen halen of rx 470 en wat je overhoud van je budget een dikke 100+ euro alvast op je spaarrekening zetten en elke maand 10-20 euro er extra bij opzetten zodat je over een jaartje+ makelijk je cpu+mobo kan vervangen en dan ook minimaal gaan voor een 4 core 8 threaded, bij games zoals bf1 hebben 4 core's het erg moeilijk in multiplayer 64 en met andere spellen en verder in de toekomst zullen 4 cores en minder er niet beter op worden.

• Dtale
duidelijk antwoord, ik game inderdaad op 1080P en dat gaat zeker niet veranderen.
De prijs van de 470x scheelt wel iets met de 480x maar op dit moment niet heel veel (235 om 245 ongeveer voor de MSI versies).
Ik heb alleen het gevoeld dat ik (net als met de R9 270) het net niet haal allemaal met de 470 tov de 480. Ik bedoel dan ook vooral dat de 480x waarschijnlijk weer iets langer mee kan komen dan de 470 in de toekomst. het verschil tussen de 4G en 8G is nagenoeg niets meer dus die discussie is ook niet echt aan de orde.

De optie van de tweede hands 290x voel ik niet heel veel voor, Het scheelt wel wat in prijs maar blijft
zoals gezegd een oudere kaart en wie weet straks meer DX12 games waarop de 480 het gewoon beter gaat doen vermoed ik.

Op dit moment dus redelijk overtuigd van het feit dat de MSI 480x Gaming, het goed gaat doen in mijn systeem. De vraag of mijn voeding het gaat trekken is hierbij dus beantwoord, jullie denken van wel dus daar ga ik dan zeker gewoon vanuit. Dat was voor mij de voornaamste rede voor dit topic.

Scott zijn spaar advies is mijn normale gang van "upgrade sparen" trouwens, zo hou je je systeem goed bij de pinken. De volgende generatie CPU en mobo's zullen me tegen die tijd wel weer tot nadenken zetten.

Dank voor alle adviezen en berekeningen! }:O
Pagina: 1