Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

FreePBX keuzemenu via Tele2 en SIP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van PBX systemen en telefonie. Al heb ik in mijn opleiding elektrotechniek wel enige basiskennis opgedaan. Maar excuseer mij vooral als ik termen en afkortingen onjuist gebruik..

Wat ik wil maken:
Een vast telefoonnummer dat men kan bellen, de beller wordt verbonden met een telefooncentrale (FreePBX) met keuzemenu. Dit noem ik de Poëzie Centrale, de beller loopt het keuzemenu door en komt uiteindelijk uit bij een shot poëzie naar zijn/haar smaak. Alleen inkomende bellers dus. Ik hoef nooit uitgaande gesprekken te voeren.

Ik heb inmiddels FreePBX geinstalleerd op een oude PC en die aan mijn Tele2 router (Davolink DV2020) gehangen. Ik kan inloggen via mijn laptop en FreePBX configureren. Daarnaast heb ik bij CheapConnect een SIP nummer (3185xxxxxxx) aangevraagd voor €8,95 p/j dat gekoppeld is aan een SIP Trunk (777xxxxxxxx).

In FreePBX heb ik de volgende algemene instellingen:
Trunk name: cheapconnect
Outbound CallerID: 777xxxxxxxx

SIP settings, outgoing (al zal ik dit niet gebruiken):
Trunk name: cheapconnect
type=friend
username=777xxxxxxxx
secret=wachtwoord
host=sip.cheapconnect.net

SIP settings, incoming:
User Context: cheapconnect_incoming
User details:
type=friend
qualify=no
username=777xxxxxxxx
secret=wachtwoord
insecure=very
host=sip.cheapconnect.net
port=5060
context=from-trunk

Register String:
777xxxxxxxx:wachtwoord@sip.cheapconnect.net/777xxxxxxxx

Klopt dit tot nu toe? Ik vind het nogal onduidelijk of ik bij usernames en CallerID nou die 777xxxxxxxx moet invullen of mijn telefoonnummer 3185xxxxxxx. Ik heb allerlei combinaties geprobeerd en gecontroleerd door met mijn GSM te bellen naar 3185xxxxxxx. Maar ik krijg steeds weer de vrouwenstem: "dit mobiele nummer is momenteel niet bereikbaar..."

Na een rondje Googlen kwam ik er ook achter dat het mogelijk te maken heeft met de Tele2 router en restricties van Tele2. Dat ze geen VoiP van andere providers toestaan ofzo? Ik heb met Tele2 gebeld en ze bieden me een upgrade van Internet Light naar Internet Basis aan. Bij Basis kan ik Bellen Basis aanvragen. Dat is een service zonder extra kosten, zolang ik niet uitgaand bel. In mijn geval is dat niet nodig en werk ik uitsluitend met inkomende bellers. Maar dit betekent een nieuw jaarcontract bij Tele2 en €3,- p/mnd extra voor de internet upgrade. Plus een maand wachttijd... Is er niet een andere manier?

Ik vond deze thread over de Davolink uitlezen en een andere router gebruiken op Tele2 netwerk: https://tele2.gebruikers....wthread.php?thread_id=919

Zet dit zoden aan de dijk als ik een andere router gebruik die wel VoIP toelaat van CheapConnect? Of zit die VoIP beveiliging van Tele2 op een hoger niveau dan de router?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
Nope, je cheapconnect nummer kan actief zijn, en daar moet je naartoe bellen, Je moet ook in je centrale aangeven wat er met het telefoontje moet gebeuren zodra die binnenkomt

[ Voor 6% gewijzigd door shure-fan op 17-02-2017 20:27 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:21
Als je graag wilt dat je PBX bereikbaar is via het internet, zou ik de poorten openen in de router.
Poort 5060 om mee te beginnen als ook voor het RTP verkeer dat je gaat genereren tijdens het bellen.
De range van die poorten kan je zien in de instellingen van je PBX.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30
5060 zou ik dus absoluut niet openen naar buiten, daarmee creer je een enorm veiligheid risico, er zijn talloze computers van scammers die het internet afspeuren naar telefooncentrales die 5060 open hebben staan, en gaan dan een brute force attack uitvoeren op je pbx.

Het openzetten van 5060 kan alleen achter een goed ingestelde firewall, die legitieme sip verzoeken kan verwerken

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi