Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Betaalopdrachten importeren of uploaden ipv handmatig typen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• kumquat
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20-03-2017
Niet helemaal zeker in welk subforum dit thuishoort, ik gok maar op financiën.

Vanaf mijn zakelijke rekening doe ik veel transacties aan allerlei partners. Ik heb wekelijks de gegevens van alle transacties in een lijst. Dat wil zeggen per transactie het rekeningnummer waar het naartoe moet, bedrag, en omschrijving. Ik draai dat voor mezelf uit in een tekstbestand maar als developer kan ik het in elk gewenst formaat gooien.

Extreem onhandig natuurlijk, want nu moet ik voor iedere betaling afzonderlijk het rekeningnummer copy/pasten, het bedrag, de omschrijving, klikken op volgende, en zo de hele lijst af.

Het irriteert me al tijden dat er bij geen enkele bank een manier lijkt te zijn om in één keer deze betalingen te importeren zonder handmatig gedoe. Banken hebben wel de mogelijkheid om met een paar standaard boekhoudsystemen te koppelen, maar zo'n systeem gebruik ik niet, en zelf even simpel een lijstje betaalopdrachten uploaden of importeren lijkt er niet in te zitten.

Wat nog het meest dichtbij komt is een SEPA batch bestand, dat kun je wel importeren maar dat wordt dan als één verzamelbetaling uitgevoerd. Ik wil dat de transacties gewoon los op mijn transactiehistorie blijven staan. En het kost bovendien nog extra geld ook, bovenop de normale transactiekosten. Niet dat dat nou zo'n megaprobleem is, maar het is wel debiel. (WTF, extra betalen om betalingen te importeren in plaats van met de hand in te vullen!?)

Is hier toevallig een tweaker die daar een handige oplossing voor kent? Ik ben zeker bereid om van bank te switchen als het alleen bij één bepaalde bank kan.

TL;DR = is het mogelijk om een lijst betaalopdrachten te importeren of uploaden, zodat ik niet alle transacties los met de hand hoef in te vullen via internetbankieren?

• bvk
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:23

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Het hangt helemaal van de betreffende bank en het gebruikte bank pakket af of je opdrachten ook los kunt importeren. In je Sepa bestand zou dan onderstaande tag moeten staan om het niet als batch te laten verwerken maar als losse posten:

<BtchBookg>false</BtchBookg>

Bij afwezigheid van deze tag of gevuld met de waarde "true" zal het altijd als batch verwerkt worden.

Maar je hebt wel veel zakelijke transacties, maar geen boekhoudpakket?

Specs

• kumquat
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20-03-2017
quote:
bvk schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:24:
Het hangt helemaal van de betreffende bank en het gebruikte bank pakket af of je opdrachten ook los kunt importeren. In je Sepa bestand zou dan onderstaande tag moeten staan om het niet als batch te laten verwerken maar als losse posten:

<BtchBookg>false</BtchBookg>

Bij afwezigheid van deze tag of gevuld met de waarde "true" zal het altijd als batch verwerkt worden.
Bedankt, dat klinkt hoopvol, ik ga het komende week proberen.
quote:
Maar je hebt wel veel zakelijke transacties, maar geen boekhoudpakket?
Geen standaard boekhoudpakket waarvoor banken integratie bieden nee. Zit grotendeels in mijn backend verwerkt.

• rjk
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 24-04 21:21
je kunt ook gebruik maken van https://www.sepatool.nl
werkt best handig. Is wel betaald (symbolisch bedrag, maar toch)

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Bunq heeft een API volgens mij.

Renault Zoe Q90

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:22
Welke bankpakket gebruik je, want ik denk dat jouw gevraagde functionaliteit niet standaard is. Volgens mij moet je aanleveren als CAMT.053, maar ik weet niet of die in de normale IB wordt ondersteund.

• pieter.a
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 22:50
Als je developer bent en er lijkt echt geen goede optie voor batch imports kan je het handmatig invullen mogelijk (deels) laten doen met Selenium Webdriver. Erg smerig maar handmatig werk wordt je natuurlijk helemaal niet vrolijk van.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik deed het bij de ABN altijd in laten vullen door de argumenten aan de URL mee te geven
dus
abnamro.nl/betaling?iban=123&amount=12

Ik had dan een pagina waarop alle samengestelde URL's stonden. Hoewel het nog steeds veel handmatig werk was (url aanklikken en op OK klikken om de betaling toe te voegen) was het al beter dan elk veld los copy/paste.

Ik weet alleen niet of dit nog steeds werkt.

• BiLLY_daKid
@emnich Je kon via de URL een betaling klaarzetten? Hopelijk werkt dat echt niet meer.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@BiLLY_daKid Je kon het formulier inderdaad `in laten vullen`. Je moest dan nog wel zelf op opslaan klikken en vervolgens de opdrachten verzenden.

Uiteraard moest je al wel ingelogd zijn.

• Mavi86
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:30
Bij de ING is het inderdaad zo dat je één batch bedrag hebt als transactie. Het is wel zo dat je deze batch binnen de ING kunt openklappen waardoor elke "losse" betaling die daar in zit zichtbaar is.

www.mariovisser.com

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:11
ABN is druk bezig met API's, dit lijkt me het geen waar je naar op zoek bent: https://developer.abnamro.com/content/batch-payments

Ik zou zeggen neem eens contact op om te kijken of je toegelaten kan worden tot de beta

• duinroosje
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:07
kan je boekhoudpakket niets voor je betekenen?
mijn pakket kan ik een betaalbatch aanmaken en laten doorsturen naar de bank

• bvk

bvk

quote:
BiLLY_daKid schreef op woensdag 25 april 2018 @ 09:43:
Welke bankpakket gebruik je, want ik denk dat jouw gevraagde functionaliteit niet standaard is. Volgens mij moet je aanleveren als CAMT.053, maar ik weet niet of die in de normale IB wordt ondersteund.
CAMT is voor rekeninginformatie, de opvolger in Sepa gebied voor MT940. Voor betaal of incasso bestanden zijn het de PAIN varianten.

Verder denk ik dat TS nu ruim een jaar later wel een oplossing gevonden heeft.... ;)

Specs

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Omdat ik toevallig hiermee bezig ben op mijn werk: CAMT.053 bestanden bevatten zowel SEPA incasso alsook betaling batches. De losse transacties zijn als detail beschikbaar. In ieder geval bij de ABN AMRO.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• bvk

bvk

quote:
Lethalis schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:46:
Omdat ik toevallig hiermee bezig ben op mijn werk: CAMT.053 bestanden bevatten zowel SEPA incasso alsook betaling batches. De losse transacties zijn als detail beschikbaar. In ieder geval bij de ABN AMRO.
CAMT.053 (en .052 voor intradag) bevat alleen maar rekeninginformatie, die krijg je van je bank aan de hand van de gedane mutaties. Je kunt er geen betaal of incasso bestanden mee aanbieden!

Specs

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
quote:
bvk schreef op woensdag 25 april 2018 @ 16:28:
[...]

CAMT.053 (en .052 voor intradag) bevat alleen maar rekeninginformatie, die krijg je van je bank aan de hand van de gedane mutaties. Je kunt er geen betaal of incasso bestanden mee aanbieden!
Dat klopt.

Wat wij doen is het volgende:
- SEPA batch bestanden aanbieden
- CAMT.053 bestanden inlezen om bovenstaande te verwerken in de boekhouding

Mijn excuus als ik de TS niet goed gelezen heb... ik ben al sinds 8 uur 's ochtends (geconcentreerd) aan het werk :X

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• BiLLY_daKid
@bvk is alweer 5j geleden dat ik hiermee bezig was, haal dan vanzelf formaten door elkaar 😂
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*