Toon posts:

OpenBSD vs FreeBSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk zal ik overmoetenstappen naar OpenBSD, is er iemand die ervaring heeft met bijde die misschien zijn mening wil spuwen over de het gebruik ed van die 2.

tanx

• karelvandongen
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zelf heb ik een paar keer Open bsd en een keer Free bsd geinstaleerd.
en het voor deel van FreeBSD is dat sommige dingen makelijker in te stellen zijn.
En bij OpenBSD heb je bij het instaleren alleen maar een non grafische omgeving dus je moet weten wat je doet.
Maar er is op in faq gedeelte van de OpenBSD site wel een hele boel informatie over te vinden dus als je er wat tijd in wilt steken zal het wel lukken.
En verder Is het wel handig als je weet waar wat zit in het syteem want handige wizardjes is niet hun sterkste punt. >:)

• blender
  • Niet online
Heb geen ervaring met FreeBSD maar wel redelijk wat met OpenBSD. Ben er ERG tevreden over. Ik ben ooit overgestapt van Linux naar OpenBSD en heb daar nooit spijt van gehad.

Het hangt er een beetje vanaf wat je met je machine wilt gaan doen natuurlijk, maar voor een server zou ik zeker OBSD kiezen, voor een desktop denk ik FBSD. Daar wil ik zelf namelijk binnenkort aan beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik freebsd als router/filter + div kleine daemons draaien erop [zie mijn eerdere posting waar nog geen antwoord opgevonden is] >:) . Het mooiste vind
ik de port dir, net sinterklaas :9~ Zijn zak. Kweet niet of OpenBSD ook z'n structuur heeft. :?

• karelvandongen
  • Niet online
ja ze hebben een port dir maar ze porten niet de nieuwste versies omdat dat eventueel nog veiligheidgaten in zitten.
kijk in op bijvoorbeeld ftp://ftp.openbsd.org/pub/OpenBSD/2.9/packages/i386/ welke software geport is naar openbsd . en ook had je nog CVS maar daar heb ik geen ervaring mee.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi *D
Ik ben namelijk in afwachting van:
http://www.benzedrine.cx/pf.html :9~

:r Daniel Hartmeier's -$$$-

Verwijderd

Topicstarter
CVS
Voor het $buildkernel uittevoeren kun je source sync-en met cvsup $filename < de ports
en sources die ge-sync-ed moeten worden.

Verwijderd

Na een port-update van freeBSD heb ik ooit mijn gehele systeem verloren :(

openBSD heb ik nooit probleme gehad en behalve een verhuizing heeft deze nooit iets anders geadan dan lief runnen met alle mogelijke servers. openBSD rocks :9~ !!

En ports is inderdaad best wel handig (combineer precompiled RPMs/debs met ports dependencies control en je hebt perfectie)

• karelvandongen
  • Niet online
en nu heb ik helaas niet de mogelijkhijd om dat uit te proberen om dat het moederbord van de computer waarop in open had gezet niet meer goed werkt en ik daarom niet kan booten van A of C. :(

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Wat zou de reden voor jou zijn om over te stappen?

Verwijderd

Topicstarter
(combineer precompiled RPMs/debs met ports dependencies control en je hebt perfectie)
:o leg eens uit?

Verwijderd

cd /usr/ports/<iets>/<iets>
make
make install
make clean

Dat installeert het programma inclusief ALLE dependencies. De RPM zegt alleen dat je iets niet hebt, de ports installeren hem ook meteen. Perfect dus, maar voor de simpele joop-in-de-huiskamer is compilen niet leuk dus die wil precompiled stuff, dus neem je het precompiled stuff van RPM in combinatie met het web-based look-up van dependencies wat je in de ports vindt, schrijf er een mooi grafisch schilletje omheen en dan heb je dus perfectie: auto-dependency look-up en precompiled, dan kan ECHT iedereen linux gebruiken. :D :D :D

Verwijderd

Topicstarter
}:O Zo 'k wist niet dat dat kon, combinatie met de port dir. Maar de rpm's vinden voor *bsd zal denk ik wel tegenvallen [niet geprobeerd hoor]

Nu wij toch op dreef zijn, zou je svp je mening kunnen spuwen over
[topic=167553]

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
als je precompiled spul wil gebruik je /stand/sysinstal om packages te installeren. Is hetzelfde als de ports maar ipv van dependencies+programma te compileren installeert ie het a la rpm

Verwijderd

Topicstarter
ThaX voor de vele reacties!

Verwijderd

Het enigste wat ik me zou kunnen bedenken waarom voor FreeBSD kiezen is de SMP support die bij OpenBSD (voorlopig) nog niet zal zitten.
Pagina: 1