JST SM connectoren gebruiken voor langere ledstrip afdoende?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08 10:07
Mijn vraag

(Excuses alvast voor mijn lange inleiding / vraag).

Sinds kort ben ik me bezig gaan houden met DIY projectjes, waarbij ook elektronica komt kijken.
Op dit moment heb ik een werkende DIY ambilight gemaakt (mbv. Raspberry PI, WS2801ledstrip, 4 meter).

Om ledstrips aan te sluiten op voeding/data en om ledstrips te verlengen wordt vrijwel zonder uitzondering de JST SM connector gebruikt (het zat ook bevestigd op mijn ledstrip), deze dus:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.solarbotics.com/products/photos/d37cb2d13d1cb6419407c826d8e3c07a/15022-IMG_4481.jpg

En dan vaak ook met een draaddikte van 22 AWG en lager.

De connector is niet geschikt voor > 3 A en de draad vaak niet hoger dan 3,5A.

Een ledstrip van 5 meter kan al zo'n 40-50 watt verbruiken, max. 10A op 5V. Veel meer dan waar de connector en de draad voor zijn bedoeld. Ik begrijp dat niet alle leds tegelijk op vol vermogen branden, maar toch gebruik ik vaak een egale lichte kleur voor alle leds (RGB dus bijna op max).

Kan iemand mij hier duidelijk over gegeven? Zie ik iets over het hoofd en is het geen probleem om dergelijke connectoren te gebruiken? Of is het wijs andere connectoren te gaan gebruiken, en zo ja welke?

Beste antwoord (via rikhartman op 23-02-2017 16:38)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Draaddikte baseer je niet puur op ampere's.
Er is wel een duidelijk limiet (anders smelt je kabel), maar meestal je de spanningsval wat de draaddikte over langere afstand bepaald.

Mbt connectoren, een goede jst-connector kan een ampere of 5 hebben, ookal is de spec 3a, zolang je het inpluggen niet onder belasting doet.

De draaddikte hangt meer af van de lengte kabel.
Ik heb wel 2.5mm2 gebruikt voor een 20m ledstrrip, maar daar zat ook eerst ongeveer 30m kabel tussen de voeding en de strips.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
De connectoren zijn geen enkel probleem bij ledstrips.

Het probleem is de weerstand van de ledstrip zelf, na een paar meter zakt de spanning met een aantal volt en gaat de ledstrip verkleuren.
Daar verander je niks aan met betere connectors, je zal elke ~5 meter spanning moeten injecteren om de spanningsval laag te houden.

Bij 4 meter zal je aan beide kanten spanning willen toevoeren.
Bij 10m is bij 0 5 en 10m waarschijnlijk prima.

[ Voor 14% gewijzigd door SA007 op 17-02-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08 10:07
SA007 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:05:
De connectoren zijn geen enkel probleem bij ledstrips.

Het probleem is de weerstand van de ledstrip zelf, na een paar meter zakt de spanning met een aantal volt en gaat de ledstrip verkleuren.
Daar verander je niks aan met betere connectors, je zal elke ~5 meter spanning moeten injecteren om de spanningsval laag te houden.

Bij 4 meter zal je aan beide kanten spanning willen toevoeren.
Bij 10m is bij 0 5 en 10m waarschijnlijk prima.
Dank voor je bericht.

Ik ben me bewust van spanningsverlies en ik heb de ledstrip ook aan het einde voorzien van spanning.
Hier geen verder geen problemen mee. Ik spreek trouwens over de stroom(sterkte) de er doorheen moet, niet de spanning.

Mijn vraag blijft echter wel staan, jij zegt dat de connector (en draaddikte) geen enkel probleem vormen, waar baseer je dat dan op? Volgens de specificaties is dat namelijk wel zo (bij volle belasting dan..).

Reken ik wellicht niet goed? Of gaat het erom dat je korte verbindingen gebruikt?
Welke draaddikte zou jij gebruiken bij 5 meter ledstrip?

Ik ben van plan veel meer met ledstrips en aansturing te doen en wil dit zo goed (en veilig!) mogelijk aansluiten. Daarbij is het ook fijn dat allemaal niet te heet wordt natuurlijk >:)

[ Voor 3% gewijzigd door rikhartman op 17-02-2017 15:43 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Draaddikte baseer je niet puur op ampere's.
Er is wel een duidelijk limiet (anders smelt je kabel), maar meestal je de spanningsval wat de draaddikte over langere afstand bepaald.

Mbt connectoren, een goede jst-connector kan een ampere of 5 hebben, ookal is de spec 3a, zolang je het inpluggen niet onder belasting doet.

De draaddikte hangt meer af van de lengte kabel.
Ik heb wel 2.5mm2 gebruikt voor een 20m ledstrrip, maar daar zat ook eerst ongeveer 30m kabel tussen de voeding en de strips.