Windows 10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Hallo,

Ik probeerde gisteren mijn PC te resetten omdat ik vermoedde dat ik een virus had. Ik heb een bootable Windows 10 education USB gemaakt via de officiële link en met een legale code. Toen bootte ik vanaf die USB en heb ik
Shift F10
diskpart
list disk
select disk 0
clean all

gedaan om de SSD volledig te wipen. Windows installeert, alles gaat prima. Na een tijdje restart hij. Als ik dan in de BIOS ga en i.p.v. de USB mijn SSD weer selecteer, waar Windows als het goed op staat, zei hij eerst 'Installation failed'.

Maar nadat ik dit heb gedaan
select disk (whatever # the SSD is)
convert gpt
exit

Zegt hij INACCESIBLE_BOOTDEVICE. Ik heb al geprobeerd via de USB naar safe mode te gaan, maar ik kan niet echt in safe mode, dit is veranderd bij Windows 10 denk ik bij Windows 8 kon je altijd op een cijfer drukken en dan naar safe mode maar hier gaat Windows 10 automatisch troubleshooten en dan krijg ik 'PC kan niet worden hersteld etc.... E\Windows\System32\Logfiles\Srt\Srttrail.txt

CMD zegt 0KB in bad sectors. Is dit een teken dat mijn SSD niet kapot is? Of kan het zijn dat ik één of andere driver moet installeren... Ik weet het niet meer. Ik kan ook een andere ISO proberen oid.

Plaatjes om het duidelijk te maken:

http://m.imgur.com/a/g9nRJ
m.imgur.coma/EQACh

[ Voor 8% gewijzigd door Brogala op 17-02-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan niet van een GPT disk opstarten als je niet in UEFI modus opstart. Als je in legacy modus start dan moet de opstartschijf MBR zijn.

Waarom verander je na de eerste fase de boot order? Trek gewoon de usb eruit. Net zo makkelijk :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Nu heb je GTP gekozen had je misschien MBR bij je vorige windows? In dat geval moet je effe de bios aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 11:59:
Je kan niet van een GPT disk opstarten als je niet in UEFI modus opstart. Als je in legacy modus start dan moet de opstartschijf MBR zijn.

Waarom verander je na de eerste fase de boot order? Trek gewoon de usb eruit. Net zo makkelijk :+
Ja ik dacht dat na het opstarten Windows misschien nog even wat drivers van de USB moest halen ofzo, maar haal hem er vanaf nu wel uit haha.

En eh, ik ben zelf echt niet thuis in dat soort dingen en dat UEFI niet met GPT samengaat etc, wat jullie suggereren is dat ik dit doe:

1. select disk 0 (SSD)
2. convert mbr

Of moet ik de BIOS settings aanpassen op GPT? En wat is het voordeel van GPT vs MBR?

Ik heb even gekeken bij mijn boot options

Dit zijn mijn boot settings: m.imgur.com/Kf2YW8g

De foto is slecht en laat niet zien wat er rechts staat, ik kan nog wel een betere maken als ik thuis ben. Maar moet ik dan alle options naar UEFI zetten? En dan verder niks met de SSD doen (dus geen convert mbr/gpt etc).

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Terug naar MBR gaat niet helaas... Dat wordt opnieuw een 'clean' commando of format.

Twee voordelen van GPT is dat je volumes groter dan 2TB aan kunt maken en dat je er van kunt booten met een EFI.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Ik zal GTP proberen. Weet je zo welke BIOS je hebt? Of moederbord. Dan kun je daar op googlelen waar je de functie aan of uit kan zetten welke format die moet lezen. Ik durf dat zo niet te zeggen uit men hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
PD2JK schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:53:
Terug naar MBR gaat niet helaas... Dat wordt opnieuw een 'clean' commando of format.

Twee voordelen van GPT is dat je volumes groter dan 2TB aan kunt maken en dat je er van kunt booten met een EFI.
Oké dus MBR = Legacy
GPT=UEFI

Ik ga denk ik maar voor legacy en dan terug naar MBR. Windows doet het toch niet en ik heb alle files die ik wilde behouden netjes geback-upt voordat ik m'n SSD ging cleanen dus zo'n probleem moet het niet zijn om terug te gaan toch? Gewoon weer

select disk 0
clean
convert mbr

Neem ik aan.

En hoe kan ik zien vanaf wat ik boot ? Dus vanaf legacy of UEFI.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 352,19€ 352,19
1Asus Z170 PRO GAMING€ 146,-€ 146,-
1Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB€ 456,45€ 456,45
1NZXT H440 New Edition Zwart/Rood€ 122,-€ 122,-
1be quiet! Dark Rock 3€ 61,50€ 61,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 119,-€ 119,-
1Corsair RM550x€ 94,95€ 94,95
1Samsung 750 EVO (retail) 500GB€ 147,43€ 147,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.499,52

Dit is mijn rig, ik heb dus alleen een 500GB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
De foto die jij hebt gestuurd moet je denk aanpassen als ik het zo snel effe kan vinden op internet.

Verander daar alles naar UEFI en probeer dan op te starten.

Je kan altijd nog naar MBR en oude instellingne, maar MBR is niet een aanrader meer in deze tijd. Windows 10 draait beter op een GPT beweren ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
erwin26 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:01:
De foto die jij hebt gestuurd moet je denk aanpassen als ik het zo snel effe kan vinden op internet.

Verander daar alles naar UEFI en probeer dan op te starten.

Je kan altijd nog naar MBR en oude instellingne, maar MBR is niet een aanrader meer in deze tijd. Windows 10 draait beter op een GPT beweren ze.
Ik ga nu alles aanpassen naar UEFI en zal laten weten hoe het gaat.

Alvast bedankt voor de hulp. Reddit blijkt er toch maar weer weinig van af te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:42

TheVMaster

Moderator WOS
Volgende keer kun je om Windows 10 te resetten, ook naar de Settings gaan en daar kiezen voor Recovery en daarvandaan Windows 10 opnieuw laten installeren. Scheelt een boel gedoe en heeft hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
TheVMaster schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 17:29:
Volgende keer kun je om Windows 10 te resetten, ook naar de Settings gaan en daar kiezen voor Recovery en daarvandaan Windows 10 opnieuw laten installeren. Scheelt een boel gedoe en heeft hetzelfde effect.
Dat ga ik volgende keer maar doen ja, Jezus 7(8)7

Ik heb net beide opties geprobeerd maar nog steeds de error 'could not complete installation'. Heb alles op Uefi gezet en SSD naar GPT en daarna alles op legacy en SSD op MBR. Nog steeds could not complete installation.

Ga maar een andere USB proberen of Windows 10 normal ipv education.

Duidelijkere plaatjes:

http://m.imgur.com/a/7vyub

Er is 1 van de error die ik krijg, 1 van de default setting, 1 van de setting die ik had ingesteld voor Uefi en een voor legacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
Na het downloaden van de Windows 10 pro ISO i.p.v. de Education ISO doet hij het wel |:(

Ik heb die Windows tool echt 5000 keer gebruikt om een bootable USB te maken, ik heb hem gebruikt om de Education .iso te downloaden en dan bootable USB met rufus te maken. Blijkt het gewoon dat er is mis is met de Education ISO... (of kan het aan mijn PC liggen)?

Nou ja, ik heb nu iig Windows geinstalleerd maar niet geactiveerd, zag wel een 20E key voorbij komen maar ik vermoed dat die niet super legaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
Brogala schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:13:
Na het downloaden van de Windows 10 pro ISO i.p.v. de Education ISO doet hij het wel |:(

Ik heb die Windows tool echt 5000 keer gebruikt om een bootable USB te maken, ik heb hem gebruikt om de Education .iso te downloaden en dan bootable USB met rufus te maken. Blijkt het gewoon dat er is mis is met de Education ISO... (of kan het aan mijn PC liggen)?

Nou ja, ik heb nu iig Windows geinstalleerd maar niet geactiveerd, zag wel een 20E key voorbij komen maar ik vermoed dat die niet super legaal is.
Je windows 7 key (oem) werkt ook nog tijdens instal, als het win7 pro was dan krijg je win10 pro.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
mell33 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:27:
[...]

Je windows 7 key (oem) werkt ook nog tijdens instal, als het win7 pro was dan krijg je win10 pro.
Hmm, ik had Windows 10 Pro geinstalleerd. Ik heb nog wel een legale Windows 7 Home key, als ik Windows 10 Home installeer kan ik dus de Windows 7 home key om te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:18
Brogala schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:19:
[...]

Hmm, ik had Windows 10 Pro geinstalleerd. Ik heb nog wel een legale Windows 7 Home key, als ik Windows 10 Home installeer kan ik dus de Windows 7 home key om te activeren?
Ja, tijdens de instal ziet hij aan de key welke versie je gaat krijgen. als je met media creation tool van Microsoft, de iso download, dan zit home en pro op de zelfde iso

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brogala
  • Niet online
mell33 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:09:
[...]

Ja, tijdens de instal ziet hij aan de key welke versie je gaat krijgen. als je met media creation tool van Microsoft, de iso download, dan zit home en pro op de zelfde iso
Net geprobeerd, de code werkt! Thanks :)

Ik had nog niks geinstalleerd op Windows dus hem makkelijk Home nog even kunnen installeren.
Pagina: 1