Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Low-end+ systeem

Pagina: 1
Acties:

• Dash_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-01-2024
Hoi! Ik heb een aantal jaar geleden een laptop gekocht en sindsdien weinig behoeft gehad aan een desktop PC. Vind het nu toch wel weer handig om een systeem te hebben staan.

Ik zal niet heel veel vragen van het systeem: 95% van het gebruik zal bestaan uit internet browsen en andere lichte applicaties. Ik vind het daarbij wel heel belangrijk hoe snel alles opstart. Omdat de PC het grootste deel van de dag aan zal staan, zou het ook fijn zijn als het systeem redelijk stil is.

Ik heb nog monitors, een keyboard en een muis liggen, het gaat dus echt alleen om de PC zelf.

Ik ben begonnen met het low-end systeem van BB januari en hieraan wat aanpassingen gedaan (waardoor er uiteindelijk weinig van over is gebleven, zie ik nu).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
1MSI B250M PRO-VDH€ 81,93€ 81,93
1Cooler Master Silencio 352€ 59,95€ 59,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 53,95€ 53,95
1Corsair CX450M€ 55,-€ 55,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 128,95€ 128,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,78

M'n budget lag iets hoger dan de 250 euro als richtprijs van het low-end systeem. Ik heb daarom gekozen voor een G4560 omdat deze een stuk sneller is dan de G3900. Omdat ik geen zin heb om de firmware van het mobo meteen te moeten upgraden, heb ik een mobo gekozen dat out-of-the-box zou moeten werken met de G4560.

Omdat ik opstart-tijden wel belangrijk vind, heb ik gekozen voor een M.2 SSD in plaats van de SATA SSD.

De voeding heb ik eigenlijk alleen gekozen omdat deze deels modulair is. Een volledige modulaire voeding was weer een stuk duurder, dat leek me niet de moeite waard.

Vragen

- Zijn er onderdelen die voor dezelfde of iets hogere prijs veel meer performance leveren? Budget is wel enigszins flexibel, maar ik hoef geen extra geld uit te geven omdat het kan. Ik twijfel nog wel over de CPU, maar heb het idee dat ik voor een iets snellere CPU veel meer geld uit moet geven.

- Mobo kan 2400MHz geheugen aan, is dat het extra geld waard?

- Ik heb geen DVD drive in de lijst staan, omdat ik er vanuit ga dat alle moderne moederborden vanaf USB kunnen booten. Ik kon er bij dit moederbord niets over vinden, klopt die aanname wel?

- Af en toe wil ik ook een VM kunnen opstarten. Ik neem aan dat 8GB daar een beetje voor weinig voor is, maar ik koop daar liever later een setje RAM voor bij. Het moederbord heeft 2x2 slots, dan hoef ik later toch niet exact hetzelfde setje bij te prikken?

- Ik wil twee monitors aansluiten. Intel zegt dat ik er 3 aan kan sluiten, op de site van MSI kan ik niets vinden. Lukt dat zonder grafische kaart?

- Gamen doe ik eigenlijk niet, maar stel dat ik dit in de toekomst wel zou willen, zou ik dan met de aanschaf van een videokaart kunnen gamen of zie ik dan wat over het hoofd? (Denk aan CS:GO en Overwatch).

Bedankt voor het lezen!

EDIT: Nog vergeten, merkvoorkeuren: nee, overklokken: nee :)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Dash_ schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:55:
Hoi! Ik heb een aantal jaar geleden een laptop gekocht en sindsdien weinig behoeft gehad aan een desktop PC. Vind het nu toch wel weer handig om een systeem te hebben staan.
Licht toe. Wat zoek je in een desktop waarin jouw laptop momenteel niet voorziet?
Onderstaande heb je keurig ingevuld maar zolang we jouw wensen/gebruik niet kennen kunnen wij onmogelijk inschatten welk systeem het beste aansluit.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 15:58
Dat moederbord heeft VGA, DVI en HDMI. Dus inderdaad de mogelijkheid tot 3 schermen maximaal vanuit het moederbord zelf.

who put a "stop payment" on my reality check

• Dash_
Switchie schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 02:19:
[...]

Licht toe. Wat zoek je in een desktop waarin jouw laptop momenteel niet voorziet?
Onderstaande heb je keurig ingevuld maar zolang we jouw wensen/gebruik niet kennen kunnen wij onmogelijk inschatten welk systeem het beste aansluit.
Gaat me vooral om de randapparatuur: de laptop (13' MBP) zelf is erg fijn, maar thuis werk ik toch liever met wat grotere schermen en een los toetsenbord. Ik dacht daarom eerder aan een port replicator, maar die zijn ook zo maar al 250 euro. Dan heb ik voor wat meer liever een tweede systeem waarmee ik ook wat netwerkdingetjes kan proberen en ook meteen weer een Windows-systeem heb.
DaRk PoIsOn schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 02:57:
Dat moederbord heeft VGA, DVI en HDMI. Dus inderdaad de mogelijkheid tot 3 schermen maximaal vanuit het moederbord zelf.
Oke, thanks. Ik zag inderdaad dat er wel 3 fysieke aansluitingen op het moederbord zaten, maar wist niet zeker of deze ook daadwerkelijk alle 3 tegelijk gebruikt kunnen worden.

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:34
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB ik zal dit kopen dat is ruim twee keer zo veel opslag en bijna even snel

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:43
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een SATA SSD sneller opstart dan een M.2 SSD. Die laatste zou wel sneller zijn in zware workloads, maar dus niet in opstarten. In dat opzicht zou ik gewoon voor een snelle SATA SSD gaan, zoals de Samsung 850 EVO.

• Dash_
guyver3636 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:57:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB ik zal dit kopen dat is ruim twee keer zo veel opslag en bijna even snel
LievenD schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 18:38:
Ik meen ergens gelezen te hebben dat een SATA SSD sneller opstart dan een M.2 SSD. Die laatste zou wel sneller zijn in zware workloads, maar dus niet in opstarten. In dat opzicht zou ik gewoon voor een snelle SATA SSD gaan, zoals de Samsung 850 EVO.
Bedankt voor de suggesties. Ik ga me nog even verder inlezen!

• guyver3636
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:34
ssd sata en m2 is even snel ik denk dat je de nieuwe NVMe-SSD m2 bedoeld dat is weer sneller maar ook nog heel duur als je nu de m2 gebruikt heb je geen plek meer voor de nieuwe standaard NVMe-SSD
Pagina: 1