[Excel] Frequenties van bepaalde data optellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yassiro
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:11
Mijn vraag

Ik heb een dataset van opname en ontslag van patiënten. vb opname 1 januari 2015 ontslag 10 januari 2015. Ik wil nu achterhalen hoe vaak patiënten op 1 januari, op 2 januari etc.. op de afdeling lagen. Het gaat om een set van 1500 patiënten.

Relevante software die ik gebruik
Excel 2016

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb verschillende formules geprobeerd, zoals count if, frequency zonder de gewenste resultaat.

Ik zie jullie hulp graag tegemoet _/-\o_ _/-\o_

Beste antwoord (via yassiro op 17-02-2017 00:03)

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik snap de hulpkolom ook niet als de brondata [patiëntnummer] [startdatum] [einddatum] is. ;)

Ik zou denken aan de volgende formule. Voor elke [datum] waar je het aantal bezette bedden voor wil weten:
AANTALLEN.ALS(B:B;"<="&[datum];C:C;">="&[datum]). Of in het Engels met COUNTIFS.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Alle reacties

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-04 19:23
Het is handiger dat je specifieker bent hoe je data er uit ziet of geef een simpel voorbeeld?

• yassiro
Godlikev schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:21:
Het is handiger dat je specifieker bent hoe je data er uit ziet of geef een simpel voorbeeld?
De data ziet er als volgt uit.
http://imgur.com/a/TDW65

Mijn doel is om de frequentie van de bezetting per dag te berekenen. op 1 januari 2015 zijn er, zoals je ziet 8 patiënten aanwezig.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Misschien kan het in een matrixformule en sowieso kan het in VBA, maar als de performance voldoet kan je het ook sample houden. Een simpele manier is 366 desgewenst verborgen hulpkolommen gebruiken (0 als aanwezig, 1 als niet), dan is het simpelweg een som per kolom.

offtopic:
Excel in de topictitel gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 16-02-2017 22:31 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• yassiro
F_J_K schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:30:
Misschien kan het in een matrixformule en sowieso kan het in VBA, maar als de performance voldoet kan je het ook sample houden. Een simpele manier is 366 desgewenst verborgen hulpkolommen gebruiken (0 als aanwezig, 1 als niet), dan is het simpelweg een som per kolom.

offtopic:
Excel in de topictitel gezet.
Dank voor je reactie en titel aanpassing!

Ik had gehoopt op een simpelere methode. Het gaat om de frequentie gedurende het hele jaar 2015. Dus per dag achterhalen hoeveel patiënten er hebben gelegen. Met 1500 patiënten lijkt het mij niet zo simpel om 0 en 1 te gebruiken. Of zie ik dat verkeerd?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat is juist heel simpel: een cel goed maken, copy, selecteer de rest, paste.

De 0 a 1 is een simpele als()- en en()-functie: datum van de kolom ligt op of na de opname en op of voor ontslag, dan 1, anders. 0.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• yassiro
F_J_K schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:38:
Dat is juist heel simpel: een cel goed maken, copy, selecteer de rest, paste.

De 0 a 1 is een simpele als()- en en()-functie: datum van de kolom ligt op of na de opname en op of voor ontslag, dan 1, anders. 0.
Wil je mij een voorbeeld geven van een uitgeschreven formule?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Ik snap de hulpkolom ook niet als de brondata [patiëntnummer] [startdatum] [einddatum] is. ;)

Ik zou denken aan de volgende formule. Voor elke [datum] waar je het aantal bezette bedden voor wil weten:
AANTALLEN.ALS(B:B;"<="&[datum];C:C;">="&[datum]). Of in het Engels met COUNTIFS.

• yassiro
pedorus schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:51:
Ik snap de hulpkolom ook niet als de brondata \[patiëntnummer] [startdatum] [einddatum] is. ;)

Als ik dit invul, dan krijg ik de waarde 0 |:(
=AANTALLEN.ALS(B6:B1472;">="&\[01-01-2015];C6:C1472;">="&\[01-01-2015])[/]
B6-B1472 Opname bereik
C6-C1472 Ontslag bereik
Als criterium kies ik bij de eerste cel 1 januari 2015.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Het lijkt me gek dat je die formule zo kan invullen. Datums kun je niet tussen [] schrijven nml, waar ik [datum] zet bedoel ik een verwijzing naar een cel met een datum. Dus ik voorzie een kolom met alle relevante datums. Het is hierbij belangrijk dat alle cellen met een datum 'echte' datums zijn. Dus datums die Excel format, waar Excel mee kan rekenen, en die niet stiekem tekst zijn in plaats van een datum. Als je het formaat van een datum verandert naar nummer, dan krijg je bijvoorbeeld het getal 42736 voor 2017-01-01 (en omgekeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yassiro
Het is gelukt! Mijn dank is groot
Pagina: 1