Windows 8.1 én Intel EXPI9301CT PCI-e Desktop Adapter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• JeroenS11
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 04-08-2023
Hallo!

Een vraag om hulp..
Na een veel aantal uren zoeken op het net, heb ik geen oplossing gevonden.
Ik heb een Realtek onboard netwerkkaart. Nu ik van Windows 7 x64 overgestapt ben naar Windows 8.1 x64 kreeg ik een probleem met deze netwerkkaart.

Na zoeken op het net bleek het zo te zijn dat er een zogenaamd 'slaapprobleem' :z is met deze netwerk adapter en Windows 8.1 . Uit slaap betekend opnieuw opstarten om verbinding te krijgen. Gewoon opstarten gaat in twee keer..

Intel heeft dit probleem niet las ik, dus kocht ik - na gezocht te hebben op het net of dit kaartje win 8.1 geschikt is - dit kaartje.
Maar helaas, ergens zal ik iets gemist hebben want de Intel EXPI9301CT PCI-E Gigabit CT PCI-e Desktop Adapter werkt niet onder Windows 8.1.

Windows 7 gaat super!
Windows 7 driver installeren onder windows 8.1 met uitschakeling van drivercontrole gaat goed.
Maar het gebruik ervan niet, dat mocht niet van win 8.1 ondanks blijvend uitschakelen controle.

Dus. in test mode kon ik de driver installeren. Zowel controle bij installatie als gebruik staan op non-actief.
Met de drivers van Intel - van de oudste tot en met de nieuwste - kreeg ik ook geen verbinding.

Heeft iemand een suggestie of zelfs ervaring.. wat ik nog kan proberen?

Groet,
Jeroen

Alle reacties

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Welke driver heb je precies gebruikt? Heb een aantal van deze kaartjes in gebruik onder 8.1/10 en Server 2012R2 en die werken allemaal prima met de driver welke Windows standaard aan boord heeft.

• JeroenS11
Dag Kyle,

Dank voor je snelle respons. Dus, het zal kunnen werken. Goed nieuws.

Momenteel heeft Windows 8.1 gekozen voor:
Microsoft, driver 12.6.47.1 - d.d. 28-3-2013

De windows 7 was volgens mij uit 2006 of 2009. Maar goed, het gaat om de 8.1 versie.

Groet,
Jeroen

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Die driver is maar iets ouder dan welke Server 2012R2 pakt, dat is versie 12.7.27.0.
Wellicht dat je met de Realtek NIC WIndows even kan laten zoeken naar nieuwere drivers.
Je krijgt geen errors in apparaatbeheer?

PS: Groeten doen we niet op GoT, zie: Het algemeen beleid #groeten

[ Voor 18% gewijzigd door Kaalus op 16-02-2017 22:03 ]

• JeroenS11
Dank voor de info..

Met de realtek ben ik voor nu even actief :)
Zoeken naar de nieuwste drivers heb ik gedaan. Windows geeft aan dat de nieuwste drivers juist zijn geinstalleerd, het apparaat goed werkt en dat er enkel een kabel aangesloten hoeft te worden..
Opstarten naar Windows 7 leert dat de kabel er goed in zit.

**** update
Ik ben erachter dat het kaartje niet ondersteund wordt door de intel drivers (e-mail van Intel), maar ik zou wel de inbox drivers van Windows 8.1 moeten kunnen gebruiken.
Zo blijft mijn vraag hoe de kaart met de Win 8.1 drivers aan de praat te krijgen...

*** update 2
Intel geeft aan de drivers te verwijderen, opnieuw te installeren en anders een ander type kaartje te kopen - eentje van 80eur.

Tot zover; geen netwerk / internet via de Intel EXPI9301CT PCI-e Desktop Adapter en Windows 8.1

[ Voor 51% gewijzigd door JeroenS11 op 23-02-2017 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS11
Standaard aansluiiting op MB werkt spontaan na laatste Win 8.1 64bit weer helemaal naar behoren.
Het kaartje heb ik niet geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenS11
edit
na laaste update - aug. 2017 - win 8.1 64
Pagina: 1