Macbook air shift reageert niet, waterschade. Vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leezer14
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 14:04
Hi,

Weekje geleden een Macbook Air mid-2012 gekregen om een te onderzoeken waarom de laptop het niet meer deed (van familie). Bleek een probleem met de linker shift toets te zijn. De linker shift bleef continu 'aan'. Via een programma (Karabiner) heb ik die toets kunnen uitschakelen (softwarematig dus). Niet wenselijk en wil het graag blijvend oplossen. Wel is bekend dat er een kleine hoeveelheid vocht op het toetsenbord is gevallen laatst. Na het open schroeven bleek het inderdaad vochtschade te zijn. Op de achterkant van het touchpad zag ik vlekken en achter op de batterij. Touchpad werkt overigens goed.

Nu denk ik aan het vervangen van het toetsenbord + backlightverlichting. Maar hoe groot is de kans dat dit het probleem oplost? Kan het ook een kabel of chip defect zijn bijvoorbeeld?

Tips op internet over het vervangen van de gehele uppercase ipv enkel het toetsenbord heb ik gezien, maar toch ga ik voor alleen het toetsenbord, mocht dit nodig zijn.

Aanvulling: alles wordt standaard in hoofdlettens geschreven, dus de shift blijft actief zonder in te drukken. Bij booten moet ik option ook indrukken om veilige modus te voorkomen.

Iemand ervaring of een idee welk onderdeel defect kan zijn? Alvast bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Leezer14 op 16-02-2017 22:51 ]

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Toetsenbord vervangen bij die apparaten? Succes. Ik heb 1 keer een toetsenbord van een MacBook Unibody vervangen, meer dan 45 schroefjes van amper een millimeter lang waarvan een aantal ook nog dolgedraaid waren.

Het is niet voor niets dat Apple de topcover in z'n geheel vervangt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:22

nelizmastr

Goed wies kapot

Inderdaad moet de hele topcase worden vervangen en vooral niet zelf gaan klooien.

I reject your reality and substitute my own

461943

Als laatste redmiddel alcohol eroverheen, hopen dat de rotzooi erin oplost en dan uit laten drogen?

• Leezer14
sypie schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:35:
Toetsenbord vervangen bij die apparaten? Succes. Ik heb 1 keer een toetsenbord van een MacBook Unibody vervangen, meer dan 45 schroefjes van amper een millimeter lang waarvan een aantal ook nog dolgedraaid waren.

Het is niet voor niets dat Apple de topcover in z'n geheel vervangt.
Aantal keer gedaan, rotklusje, maar zeker te doen.

Vraag mij alleen af of het ook een chip ergens anders kan zijn ipv alleen het toetsenbord en backlight.

• rick85
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 17:01
Wat als je de toets eraf haalt en schoonmaakt?

• Leezer14
rick85 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:41:
Wat als je de toets eraf haalt en schoonmaakt?
Helaas, geen resultaat. Ook als ik het visuele toetsenbord open op de macbook, zie ik alle toetsen actief worden bij indrukken, behalve de linker shift.

Aanvulling: alles wordt standaard in hoofdlettens geschreven, dus de shift blijft actief zonder in te drukken. Bij booten moet ik option ook indrukken om veilige modus te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Het kan een aantal dingen zijn:
1) Defect toetsenbord. Klotekarweitje maar goed te fixen. Ik denk dat je dit kunt testen door de flatcable van het toetsenbord even (voorzichtig! + eerst lipje omhoog) los te trekken.
2) Logic Board. Er zijn specifieke componenten op het logic board die specifiek de linker shift, command en option toetsen registreren voor SMC/PRAM-resets.

Gratis reclame voor mezelf: beide punten bied ik als service aan, zie mijn V&A-ad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
rvanpruissen schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:14:
Het kan een aantal dingen zijn:
1) Defect toetsenbord. Klotekarweitje maar goed te fixen. Ik denk dat je dit kunt testen door de flatcable van het toetsenbord even (voorzichtig! + eerst lipje omhoog) los te trekken.
2) Logic Board. Er zijn specifieke componenten op het logic board die specifiek de linker shift, command en option toetsen registreren voor SMC/PRAM-resets.

Gratis reclame voor mezelf: beide punten bied ik als service aan, zie mijn V&A-ad. :)
Bedankt voor je reactie. Je geeft aan dat het inderdaad een defect toetsenbord kan zijn, maar het testen om de flatcable los te trekken? Wat wordt er getest dan?
Is er een manier om te controleren of het het logic board is? Of zou dan de option en Command ook defect moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Als je de flatcable eruit trekt en de shift hangt nog steeds vast, dan zit het niet in je keyboard. Ik denk dat je dat even kunt testen door wat te typen met een extern keyboard.
Command en option hoeven niet defect te zijn als de shift hardwarematig defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
rvanpruissen schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:28:
Als je de flatcable eruit trekt en de shift hangt nog steeds vast, dan zit het niet in je keyboard. Ik denk dat je dat even kunt testen door wat te typen met een extern keyboard.
Command en option hoeven niet defect te zijn als de shift hardwarematig defect is.
Wanneer de laptop nog dicht is en aan staat, werkt een extern toetsenbord wel. Ook de shift hangt niet meer 'vast' dan. Wijst dit op een kapot toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen

rvanpruissen

rePear.it

Ja, goed punt. Het dichtklappen van de laptop schakelt het interne keyboard uit. Goede kans dat je problemen zijn opgelost met een nieuw toetsenbord. Als je dit zelf gaat doen: 1) Bestel een hoop extra schroefjes erbij voor een paar euro. 2) Gebruik de Apple schroefjes op de plek waar eerst de popnagels zaten. 3) Check het YouTube kanaal van Louis Rossmann even voor een goede instructievideo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leezer14
Zojuist een nieuw toetsenbord geïnstalleerd + nieuwe backlight. Geen resultaat. Zonde van het geld. Wat kan het nog meer zijn? Kabels? Logic boards? Touchpad? Aangezien daar de kabel 'uitkomt'?
Pagina: 1