Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Filmindustrie is bezorgd over illegaal gebruik Kodi

Pagina: 1
Acties:
  • 1.112 views

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 15:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
In nieuws: Filmindustrie is bezorgd over illegaal gebruik Kodi wordt gesproken over Add-ons in Kodi die illegaal zijn.

De titel suggereert echter dat Kodi illegaal gebruikt zou worden (of zou zijn). De titel zou dan beter iets kunnen zijn als "Filmindustrie is bezorgd over gebruik illegale Kodi Addons".

We roepen toch ook niet dat Windows illegaal is omdat daar toevallig illegale software op gedraaid kan worden?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb niet het idee dat de titel de verkeerde suggestie wekt. Er is inderdaad sprake van zorg over 'illegaal gebruik' van Kodi. Bepaalde add-ons maken dat gebruik illegaal. De termen add-ons en extensions duiden op een uitbreiding van de software. Dat is een verschil met een platform waarop software draait, zoals bijvoorbeeld bij Windows of Android.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:52
Question Mark schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:17:
In nieuws: Filmindustrie is bezorgd over illegaal gebruik Kodi wordt gesproken over Add-ons in Kodi die illegaal zijn.

De titel suggereert echter dat Kodi illegaal gebruikt zou worden (of zou zijn).
Mijn gemeente is ook bezorgd over het illegaal plaatsen van tuinhuisjes. Wat dit met de legaal geplaatste huisjes van doen heeft ontgaat me even. :)

De titel suggereert naar mijn idee absoluut niet dat Kodi illegaal zou zijn. Wel dat het voor illegale doeleinden gebruikt kan worden, maar dat klopt toch ook?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

We roepen toch ook niet dat Windows illegaal is omdat daar toevallig illegale software op gedraaid kan worden?
Dat is een goed punt, maar wat nou als er nou massaal speciale kastjes voor de TV verkocht worden die out-of-the-box niet alleen geschikt zijn maar ook gebruikt worden om illegaal films te kijken?

De vergelijking gaat een beetje mank omdat Windows te veelzijdig is.. Kodi is nou eenmaal videosoftware dat momenteel meer illegaal dan legaal gebruikt wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door Glashelder op 16-02-2017 21:55 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
Olaf schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:32:
Bepaalde add-ons maken dat gebruik illegaal. De termen add-ons en extensions duiden op een uitbreiding van de software.
Dit is dus precies het punt wat ik probeer te maken. Het zijn de add-ons die het gebruik illegaal maken, niet Kodi zelf.
Glashelder schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:53:
[...]
Dat is een goed punt, maar wat nou als er nou massaal speciale kastjes voor de TV verkocht worden die out-of-the-box niet alleen geschikt zijn maar ook gebruikt worden om illegaal films te kijken?
Ook in dit geval is het nog steeds niet Kodi wat illegaal is, maar het zijn de illegale add-ons.

Dat Kodi het platform is wat het draaien van die add-ons mogelijk maakt, maakt het platform nog steeds niet illegaal. Het platform kán het faciliteren, maar out-of-the box is het geen standaard functionaliteit.

Iemand die iets minder in de materie zit leest in dit geval de titel, en wat blijft hangen zijn de woorden "kodi" en "illegaal", en dat is niet terecht. We zijn het immers allen eens dat het niet Kodi is wat illegaal is.

In het artikel zelf wordt het verschil overigens wel goed verduidelijkt, maar ik begrijp eigenlijk nog steeds niet zo goed waarom er niet gekozen wordt voor een titel die dit verschil (ook) iets beter uitdrukt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Ik vind het een prima titel.
Vergelijkbaar met:
Gemeente is bezorgd over gebruik huurwoningen voor wietplantages

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
TWyk schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:51:
Vergelijkbaar met:
Maar dat is dus niet wat er staat...

Er staat: "Filmindustrie is bezorgd over illegaal gebruik Kodi"
Ipv: "Filmindustrie is bezorgd over illegaal gebruik Kodi Add-ons".

;)

• TWyk
Question Mark schreef op zondag 19 februari 2017 @ 12:03:
[...]

Maar dat is dus niet wat er staat...

Er staat: "Filmindustrie is bezorgd over illegaal gebruik Kodi"
Ipv: "Filmindustrie is bezorgd over illegaal gebruik Kodi Add-ons".

;)
Ik zie het niet als fundamenteel anders.

Kodi is legaal en huurwoningen zijn legaal.

Je kan prima zorg uitten over het vele gebruik van deze legale zaken voor illegale praktijken.

Of dat nou gebeurt met add-ons of met plantages is daarbij ondergeschikt. zeker voor een titel

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
TWyk schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:08:
[...]
Kodi is legaal en huurwoningen zijn legaal.
True, maar kennelijk vind het hier nodig om toch de woorden "Kodi" en "illegaal" in een titel te plaatsen, zonder dat uit de titel duidelijk wordt dat Kodi toch niet illegaal is.

Zeker als je kijkt hoeveel moeite de Kodi community doet om illegaliteit te bestrijden, vind ik dit jammer. Ik snap dan ook niet waarom er niet even één extra woordje bij het artikel geplaatst kan worden om het iets te verduidelijken.

Ik vind dat een techsite als Tweakers juist die soort zaken goed voor elkaar zou moeten hebben.

Maar goed, het meerendeel vind de titel kennelijk prima, dus leg ik me er maar bij neer.

• TWyk
Question Mark schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:06:
[...]
Zeker als je kijkt hoeveel moeite de Kodi community doet om illegaliteit te bestrijden, vind ik dit jammer.
Kom nou.
Illegaliteit is prima te bestrijden door in Kodi de add-ons alleen nog maar via een store te leveren en daarin alleen add-ons naar legale content op te nemen.
Of add-ons gebruik te laten maken van certificaten die ingetrokken kunnen worden als een add-on gebruikt worden voor illegale contetnverspreiding.
Zoiets kan ik in 5 seconden bedenken.
Het lijkt me dus vooral voor de buhne wat de Kodi community echt doet aan het bestrijden van illegale content verspreiding.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
TWyk schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:03:
[...]
Zoiets kan ik in 5 seconden bedenken.
Kodi is compleet opensource... Alles wat de ontwikkelaars erin stoppen aan dergelijke beveiliging is er dus ook zo uit te halen. Verder mag je met Kodi en de add-ons doen wat je wilt van het team.
Team Kodi maintains an officially neutral stance on what users do with their own software. Kodi is open source software, and as long as the GPL is followed, you are welcome to do with it as you like.
De hele rebranding van XBMC naar Kodi is gedaan zodat de naam ook vastgelegd kon worden zodat men actief op kan treden tegen personen die illegale oplossingen verspreiden uit naam van Kodi. Daarom vind ik het ook zo jammer dat er in mijn ogen een suggestieve titel gebruikt wordt.

https://kodi.tv/the-pirac...omoters-are-killing-kodi/
Our solution to this problem is pretty straightforward. We now own the trademark to Kodi, and we plan to use it to finally battle the mass confusion created by those seeking to profit on unaware users.

This means we will issue trademark takedown notices anywhere we think the likelihood for confusion is high. If you are selling a box on your website designed to trick users into thinking broken add-ons come from us and work perfectly, so you can make a buck, we’re going to do everything we can to stop you. If you are making a video in which you claim to be a Kodi developer or Kodi team member or you are just using the Kodi name while assuring users that some pirate add-on is totally legal and isn’t going to break next week, we will do everything we can to take you down.
Beetje kort door de bocht door te claimen dat het Kodi team niets doet....

• TWyk
Question Mark schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:04:
[...]
Kodi is compleet opensource... Alles wat de ontwikkelaars erin stoppen aan dergelijke beveiliging is er dus ook zo uit te halen. Verder mag je met Kodi en de add-ons doen wat je wilt van het team.
Toch zou het Kodi uit het verdomhoekje halen. Dat er dan alternatieven zouden ontstaan obv een fork met een afwijkend add-ons systeem die wel illegale add-ons ondersteunen is mogelijk maar dat is een veel grotere stap.
Zo kan android ook prima geforked worden om bijvoorbeeld gratis apps te donwloaden maar hebben heel veel mensen gewoon een officiele android versie met een officiele store.
Ook van andere open source software als Mozilla Firefox zitten de meeste mensen met een legale versie gekoppeld aan de officiele store van Mozilla.

Dat Kodi bewust niet kiest om het officiele add-on systeem in te perken tot add-ons die legaal zijn is gewoon een slappe keuze en maakt Kodi wel degelijk verwijtbaar op dit gebied.

Ik vind het zeker niet consistent met het actief bestrijden van illegaal gebruik van Kodi als ze niet kiezen voor een add-on systeem waarbij de officiële Kodi specifieke add-ons die illegaal content verspreiden kan blokkeren/verwijderen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Topicstarter
TWyk schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:35:
[...]
Zo kan android ook prima geforked worden om bijvoorbeeld gratis apps te donwloaden maar hebben heel veel mensen gewoon een officiele android versie met een officiele store.
Elke Android versie (officieel of niet) heeft de optie "Enable Unknown Sources", waarmee het installeren van (illegale) applicaties buiten de officiele market mogelijk wordt. Dat is officiele functionaliteit. ;)

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als ik ff mag inhaken, dat heeft Kodi ook nu sinds Kodi 17 Krypton.
Onder Instellingen -> systeem -> add-ons -> onbekende bronnen.

Verder vind ik van alles van het artikel en het "probleem", alleen als de filmindustrie nu eens slim was kwamen zij zelf met bijvoorbeeld silverlight ondersteuning of whatever zij willen om toch DRM content te streamen. Dan kunnen die boxjes ineens legaal content streamen... want mensen gaan voor makkelijkheid en zeker als het continue kwaliteit biedt. Daarom heeft mijn x86 htpc met Kodi ook geen illegale addons omdat ze het simpel weg niet waard zijn.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:18

MsG

Forumzwerver

Het is m.i. sowieso een beetje een ironische discussie. Het aandeel Kodi-gebruikers wat daadwerkelijk enkel haar eigen gekochte media omzet voor de digitale collectie (wat al een omzeiling is van beveiliging, in Nederland niet legaal1 2) is op 3 vingers te tellen.

[ Voor 3% gewijzigd door MsG op 21-02-2017 11:01 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

TWyk schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:51:
Vergelijkbaar met:
Je vergelijking zou beter zijn met: "Gemeente is bezorgd over illegaal gebruik huurwoningen".

Want dat is juist wat er nu mist in de titel: het specifiek maken van "illegaal gebruik".

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:05:
[...]

Je vergelijking zou beter zijn met: "Gemeente is bezorgd over illegaal gebruik huurwoningen".

Want dat is juist wat er nu mist in de titel: het specifiek maken van "illegaal gebruik".
Een beter woord voor illegaal in heel veel titels en discussies vind ik het wellicht wat oud Nederlandse woord "oneigenlijk". Het zou zowel voor de Kodi discussie als voor deze titel, voor mij dan, het een stuk helderder maken. Toch is het nog prima te snappen waar het over gaat, wellicht dat het voor jongere personen die minder lezen dan mijn generatie lastiger en vatten zij het als dubbel op.

Edit:

Legaal/Illegaal - Het wel of niet volgens de wet zijn
Eigenlijk/Oneigenlijk - Gebruik op een manier waarvoor het niet bedoeld of ontworpen is

Als je het zo bekijkt dan is het wel duidelijk wat de betere titel oplevert

[ Voor 14% gewijzigd door Donderstraaltje op 21-02-2017 11:27 ]

• Vircos
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-10 15:42
En inmiddels is kodi.tv geseized door ICE homeland security. Gaat niet de goede kant op zo.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Of is het een 1-april grap om een statement te maken?

Hoe dan ook heeft dat weinig meer met feedback op de redactie te maken, dus ik doe dit topic op slot voor het verder off-topic dwaalt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.