Grafisch Ontwerper zoekt PC voor 3D en Render werk

Pagina: 1
Acties:

• rd6
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-01-2025
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een PC, waarmee ik de komende jaren vooruit kan. Ik gebruik hem vooral zakelijk en soms om te gamen. Ik ben een grafisch ontwerper en doe daarnaast ook veel met 3D visualisaties. En vooral dat laatste ga ik me veel meer op focussen op dit moment.

Mijn huidige PC heeft een I7 920 met een overclockte GTX 760 en vooral de I7 gaat nu de bottleneck worden. Dus het is tijd voor een nieuwe investering. Omdat ik programma's zoals Keyshot, Lumion en V-ray gebruik en deze jongens tegenwoordig allemaal eisen dat je apart een renderfarm licenseert wil ik dus een hele zware PC als primaire, zodat ik mijn renderfarm niet meer veel hoef in te zetten. Scheelt weer een paar 100 euro per jaar.

Oke dit is waar ik wat hulp bij nodig heb en hoor graag jullie adviezen:

Processor: I7 7700K (beste Intel die ik zag voor een oke prijs)
Videokaart: GTX 1070 of GTX 1080
Moederbord: Asus ROG Strix Z270F Gaming of een alternatief
Geheugen: 32GB, want 64 lijkt me overdreven, toch?
Voeding: Corsair AX860 / Corsair HX1000i of iets anders

Even hier nog een kleine uitleg en waarom ik sommige onderdelen niet weet.

Processor is vrij simpel ik wil zoveel mogelijk cores en een zo snel mogelijke processor. Ik heb naar de Xeon's gekeken maar die prijzen zijn gewoon echt gekkenwerk. Dan is de I7 7700K nog het mooiste alternatief geloof ik.

Videokaart is een iets ander verhaal, want ik heb dus videokracht nodig voor programma's als Keyshot en Lumion. Bij Lumion zeggen ze dat de 1080 het beste is, maar ja dat is in prijs ook wel duidelijk. Daarom twijfel ik een beetje of ik nu niet de 1070 moet kopen en over een jaar ofzo een 1070 erbij zetten in SLI of zeggen jullie beter een 1080 en dan een 1080 in sli erbij zetten. Als ik naar de statistieken kijk is het mij niet helemaal duidelijk of die paar 100 het verschil echt waard is tussen een 1070 of 1080. Ik kom namelijk tegen dat de Zotac GTX 1080 AMP Extreme erg goed is, maar voorlopig wil ik hem gewoon stock houden en zal ik niet gaan zitten klooien met overclocken. Dus is een andere dan een beter alternatief?

Moederborden daar verzuip ik een beetje in. Ik kom heel snel in de gaming moederborden terrecht en dan heb ik zelf in het verleden het vaakst Asus en Asrock gehad. Ze bieden allemaal een beetje hetzelfde zoals usb C en dat soort dingen, maar ik weet nou niet waar ik nou echt op moet letten wat nou het echt onderscheidende is voor een moederbord. En ik las in een review dat het niet onwijs veel verschil maakt als je een GTX 1080 in SLI zet op een x16 of een x8 (bron). Naast mijn videokaarten hoef ik geen andere pci kaarten te gebruiken.

Geheugen, op dit moment draai ik 16GB en is 48% bezet. Nou dan lijkt het me een logische stap op naar 32GB te gaan, maar wederom vraag ik me af of een frequentie van 3000 of 3200 echt het verschil gaat maken. Ik weet dat de timings een belangrijkere rol spelen, maar dit blijft ook altijd een giga gok geloof ik.

Voeding, ik vind het belangrijk dat hij volledig modulair is, want dan blijft de kast ook een beetje clean. Ik weet niet of 850 of 1000 watt nu echt noodzakelijk is. Voor de prijs kijk ik dan rond de 200 euro en dan zie ik de Corsair AX860 of de Corsair HX1000i die allebei wel populair zijn.

Harde schijven heb ik een nieuwe Samsung SSD en een 2 TB Sata daarnaast draaien en dat is voldoende. Verder heb ik een Synology Nas dus qua opslag geen issues.

Mocht ik iets missen laat me het zeker weten, maar geloof dat dit de belangrijkste componenten zijn.

Wat is je budget?
Mijn budget is eigenlijk voor mijn gevoel max 2000 euro. Ik ben in December een nieuwe Macbook gekocht van 2500 euro en laat ik zeggen dat mijn investeringskracht wel iets minder wordt. Het voordeel is dat ik deze apparatuur met werk terug kan verdienen en dat is waarom ik voor 200euro wil gaan. Het is vooral een gevoelsbedrag, maar mochten jullie zeggen pak de 2100 en dan ben je 10x beter uit stap ik daar wel naartoe. Daarnaast ben ik ook niet echt een persoon die vindt dat de 2000 euro ook per se op moet. Het mag ook rustig 1500 euro worden als het maar goed is.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben geen fan van hele onbekende merken en dat komt doordat ik in het verleden voor mijn renderfarm een slecht moederbord heb gehad voor mijn AMD FX8320, eentje sneuvelde binnen een maand en de replacement ging na een jaar een maand dood. Voelde als opzet.

Als het maar goed is en samenwerkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Er zal windows 10 op gaan draaien en naast de dagelijkse dingen zoals office en der gelijke zal ik ook met Photoshop, illustrator en after effects aan de slag gaan. Maar het allerbelangrijkste is de rekenkracht voor programma's als Sketchup (door plugins niet de lichtste meer), 3ds Max, Solidworks, Keyshot, Lumion, V-ray.

Verder heb ik een speel dat ik fanatiek blijf spelen en dat is GTA 5 en kan niet wachten tot ik het realistischer kan maken.

Oke dit is mijn kwestie en ik hoop dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien. Ik zal jullie echt enorm dankbaar zijn, want ik wil gewoon echt een killer hebben, waarmee ik weer een aantal jaar vooruit kan. Mijn vorige pc heb ik 8 jaar geleden gekocht en ondertussen wat kleine dingen veranderd en die heeft toen 900 euro gekost. Nu verdien ik me geld er echt mee dus ben ik ook bereidt om er een stapje verder mee te gaan. Er stond in de aanmaak van het topic dat ik uitgebreid moest zijn dus hoop dat dit uitgebreidt genoeg is ;w

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
rd6 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 18:40:
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar ..
2k inc of ex btw?

Tja, beste advies is om even te wachten op AMD ryzen release eind van de maand. Mogelijk niet veel sneller maar als ze de prijs goed zetten kunnen ook de duurdere intel cpu's flink in prijs dalen. Nu kopen is waarschijnlijk genaaid worden. :)

Want voor cpu render taken (keyshot/vray) is een wat uitbreidbaarder systeem met meer dan 4 cores wel leuk. Met beetje mazzel worden de 6 en 8 cores stuk betaalbaarder. Op bijv een x99 systeem zet je ook makkelijk gpu's bij.

Gebruik je vray of vray RT of beide trouwens?

in bijv. octane is op dit moment een 1080 niet echt de meerprijs waard tov een 1070, vray weet ik ff niet zo snel. Maar die draaien ook op meerdere gpu's

Punt is wel, als Lumion belangrijk is, voorzover ik begrijp kan deze maar 1 gpu aan (want gebaseerd op directX) Dan is een 1080 of meer nog wél weer een betere keuze..

En als je nu ron de 8 GB zit hoeft 32 misschien niet nodig te zijn :)

Waarschijnlijk is goede 650 watt voeding al genoeg, tenzij je voor 4 gpu's wilt gaan ofzo..

btw, SLI is een term vooral gebruikt met gamen op multi gpu's met een sli connector. Voor renderen op gpu's is geen sli connector nodig. (overigens kunnen bepaalde quadro's wel in SLI op OEM machines voor de viewports) Lumion is in deze zin een rare renderer want hij die werkt niet via openCL of CUDA zoals het gros van de renderers..

[ Voor 20% gewijzigd door maratropa op 16-02-2017 22:20 ]

specs

• rd6
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-01-2025
2k inc of ex btw?

Tja, beste advies is om even te wachten op AMD ryzen release eind van de maand. Mogelijk niet veel sneller maar als ze de prijs goed.........
Ik denk altijd excl BTW, want krijg altijd 21% korting van de staat! ;-) Bedankt voor je uitgebreide tips trouwens.

Wat betreft de AMD release moet ik dan zeker maar even wachten. Ik ben het er zeker mee eens dat cores belangrijke zijn. Zeker nu al die leuke Software ontwikkelaars van V-ray en Keyshot ineens abonnementen op de slave-cores gaan vragen. Ik heb hier een renderfarm staan maar tegenwoordig moet je per node gaan betalen, wat het voor mij minder interessant maakt om die aan te zetten.

Op dit moment gebruik ik vooral de standaard V-ray en dat komt mede door mijn huidige hardware. Daarom is Keyshot voor de snelle prototypes echt geweldig, maar ik begin me zo langzamerhand wel te irriteren aan het wachten op de renders. Zeker omdat Keyshot op slot gaat als je het renderen aanzet op de pc.

Octane heb ik een trial meegespeeld en is echt heel interessant, maar zoals ik al aangaf mijn huidige GPU is daar echt niet lekker in. Op dit moment bestaat mijn werk vooral uit Product Design visualiseren en Architectuur renders. Dus daarom pak ik Lumion erbij, want daarmee kan je heel snel een gigantisch ontwerp aankleden met boompjes enzo. Hierdoor is iemand vaak heel snel overtuigd.

Qua geheugen... Ik las ergens over iemand die er nu 64GB in had zitten en dat er maximaal maar 15% gebruikt werd. Ja, wat betreft statistieken ziet het er leuk uit, maar het is vrij nutteloos. Kijk er zijn natuurlijk wel programma's die de ruimte pakken als je ze het geeft. Zoals een Sketchup bijvoorbeeld, want daar heb ik soms ontwerpen waar dingen vanuit 3ds Max aan toegevoegd zijn en dat pakt die wel aardig MB's. Maar nu heb ik toch nog twee weken om af te wachten dus ga er nog naar kijken.

Wat betreft de meerdere GPU's verwacht ik dat ik er nu gewoon 1 wilt kopen en mocht ik op een gegeven moment denken ik plaats er nog een bij dat het kan. Ik verwacht dat de stap van een GTX 760 naar de GTX 10#0 al een aanzienlijke stap is. Ik moet mijn ogen natuurlijk niet te veel gaan verwennen.

Bedankt voor het punt over Lumion. Ik zag hun wel de 1080 constant aanbevelen, maar het was me nog niet op gevallen dat zijn geen meerdere GPU's ondersteunen.

Als ik nu naar builds kijk richten de meeste mensen zich echt diehard op gaming. Ja voor mij is het net even een andere insteek. Vaak kom ik wel in de buurt van bepaalde specs, maar soms wordt het net even anders ingezet.