Vraag

• MazzaG
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 16-09 10:11
Hallo mede-tweakers,

Mijn PC sluit niet af... Niet door middel van het afsluiten van Windows en ook niet door de powerknop van de case in te drukken. Fans en GPU blijven gewoon draaien terwijl signaal naar monitor wel verbroken wordt en het lampje op de case uit gaat. De enige manier om hem uit te krijgen is het omzetten van het knopje op de voeding. Waar kan dit aan liggen? Ik twijfel zelf tussen een defecte voeding of een defect moederbord (kan het daar uberhaupt aan liggen?).
...
Moederbord: MSI H87M-G43
Voeding: Fractal Design Integra R2 750W
Case: Fractal Design Arc Mini R2
...
Ik heb nog niks kunnen vinden, enkel problemen gerelateerd aan Windows 10 en daar zit het probleem niet in (andere OS's al geprobeerd).

Alvast bedankt :)

[Voor 11% gewijzigd door MazzaG op 16-02-2017 18:03]

Asus ROG STRIX X370-F Gaming | AMD Ryzen 7 1700 @3.8GHz (stock Wraith Spire RGB cooler) | 16GB G.Skill Trident Z RGB @3000MHz | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X

Beste antwoord (via MazzaG op 17-02-2017 10:11)

Ja het kan een defecte voeding of moederbord zijn, deze twee onderdelen kunnen er voor zorgen dat er wel spanning op de onderdelen blijft staan terwijl de PC toch afsluit.

Als de PC afsluit maar het moederbord vervolgens niet het Power_On signaal verbreekt met de voeding blijft de voeding gewoon spanning op alles houden waardoor de PC wel uitgeschakeld is, maar LEDjes en fans wel gewoon spanning hebben en dus blijven branden en draaien.

Kan ook de voeding zijn, dan verbreekt het moederbord wel Power_On maar doet de voeding hier vervolgens niks mee, minder logisch, maar niet onmogelijk.

Voeding vervangen is vrij simpel, dus als je een fatsoenlijke voeding hebt liggen kun je dat eerst proberen, helpt het niet dan zal het hoogstwaarschijnlijk het moederbord zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:17
Geen usb drive aangesloten toevallig?

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MazzaG
Arjantje72 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:42:
Geen usb drive aangesloten toevallig?
Nee, geen usb drive.

Asus ROG STRIX X370-F Gaming | AMD Ryzen 7 1700 @3.8GHz (stock Wraith Spire RGB cooler) | 16GB G.Skill Trident Z RGB @3000MHz | MSI GeForce GTX 1660 Ti Gaming X

• MazzaG
Hackus schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 17:49:
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...?
Hier heb ik me aan gehouden. Ik heb echter nog niks gevonden/geprobeerd daarom ontbrak het laatste punt.

• ACB2401
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 09-01-2018
Bios reset gedaan?

The older I get, the better I was.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MazzaG schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 18:01:
[...]

Hier heb ik me aan gehouden. Ik heb echter nog niks gevonden/geprobeerd daarom ontbrak het laatste punt.
- komt het zomaar ineens ?
- kijk in beheer wat er allemaal draait en doe een AV scan met Super Anti Spyware
- zoals abc zegt, zet je BIOS eens terug, reset alle instellingen
-
-

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MazzaG
Zojuist gedaan. Geen effect ;(

• MazzaG
Hackus schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 18:28:
[...]

- komt het zomaar ineens ?
- kijk in beheer wat er allemaal draait en doe een AV scan met Super Anti Spyware
- zoals abc zegt, zet je BIOS eens terug, reset alle instellingen
-
-
-sinds ik hem heb al. Heb hem van een andere tweaker overgenomen en noemde dit probleem al voor de koop (hij had ook geen idee hoe het kwam)
-lijkt me niet dat dit virus-gerelateerd is aangezien hij dit al vanaf eerste Windows boot doet (zelfs als ik hem via bios uitzet blijft hij aan, enkel signaal met monitor wordt verbroken)
-zojuist gedaan. Geen effect ;(

• Sweatleek
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 14:34

Sweatleek

404: Member Not Found

windows opnieuwe instaleren. niks me nemenen ect. en bios resteten meschien ?

confused reality

• MazzaG
Sweatleek schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:24:
windows opnieuwe instaleren. niks me nemenen ect. en bios resteten meschien ?
Aan Windows ligt het sowieso niet aangezien het probleem zich in de bios ook afspeelt. BIOS reset heb ik al gedaan. Het probleem MOET hardwarematig zijn lijkt mij.

• Sweatleek

Sweatleek

Ja.mmm zou je de bios chip kunnen vervangen ? aangezien het daar haast aan moet gaan liggen.

confused reality

• MazzaG
Sweatleek schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:30:
Ja.mmm zou je de bios chip kunnen vervangen ? aangezien het daar haast aan moet gaan liggen.
Kan het niet aan de voeding liggen? Of is dat onmogelijk? Mij leek de voeding best straightforward.

• Sweatleek

Sweatleek

als het aan de voeding licht waarom kan je de pc dan wel opstarten en installeren ?

confused reality

• MazzaG
Sweatleek schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 23:20:
als het aan de voeding licht waarom kan je de pc dan wel opstarten en installeren ?
Ik heb niet echt verstand van hoe een voeding werkt dus ik dacht dat dat ook een mogelijkheid was :)

• Sweatleek

Sweatleek

MazzaG schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:54:

Ik heb nog niks kunnen vinden, enkel problemen gerelateerd aan Windows 10 en daar zit het probleem niet in (andere OS's al geprobeerd).

Alvast bedankt :)
Zelfde probleem ook bij linux ?

confused reality

• MazzaG
Sweatleek schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:03:
[...]

Zelfde probleem ook bij linux ?
Ja. Het is denk ik geen softwarematig maar een hardwarematig probleem aangezien hij zelfs vanuit de bios niet uit gaat (ook niet met power knop op de case). Het moet dus wel in de hardware zitten lijkt mij.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!
Ja het kan een defecte voeding of moederbord zijn, deze twee onderdelen kunnen er voor zorgen dat er wel spanning op de onderdelen blijft staan terwijl de PC toch afsluit.

Als de PC afsluit maar het moederbord vervolgens niet het Power_On signaal verbreekt met de voeding blijft de voeding gewoon spanning op alles houden waardoor de PC wel uitgeschakeld is, maar LEDjes en fans wel gewoon spanning hebben en dus blijven branden en draaien.

Kan ook de voeding zijn, dan verbreekt het moederbord wel Power_On maar doet de voeding hier vervolgens niks mee, minder logisch, maar niet onmogelijk.

Voeding vervangen is vrij simpel, dus als je een fatsoenlijke voeding hebt liggen kun je dat eerst proberen, helpt het niet dan zal het hoogstwaarschijnlijk het moederbord zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• MazzaG
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:01:

Ik ga het als eerst eens met een andere voeding proberen, moest toch gebeuren aangezien hij niet modulair is en al die kabels me helemaal gek maken :P

Bedankt voor je hulp! :)

Als het een nieuwe voeding wordt, zie dan Voeding advies en informatie topic - Deel 33, ook voor tweedehands trouwens, zie dat topic. :p

[Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 17-02-2017 10:21]

AMD Nieuwsdiscussie

• MazzaG
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:21:
Als het een nieuwe voeding wordt, zie dan Voeding advies en informatie topic - Deel 33, ook voor tweedehands trouwens, zie dat topic. :p
Wederom bedankt maar ik had al gekozen voor de EVGA SuperNOVA 750 G3 :)

MazzaG schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:13:
[...]

Wederom bedankt maar ik had al gekozen voor de EVGA SuperNOVA 750 G3 :)
Die is te duur, voor 140/150 euro haal je wel iets beters en voor veel minder haal je iets vergelijkbaars. Daarnaast is zo'n voeding voor een high-end gaming PC met twee of drie high-end videokaarten, terwijl het moederbord bedoeld is voor max één high-end videokaart en ongeschikt voor SLI of CrossFire. Voor bijna de helft van het geld heb je ook een BitFenix Whisper Gold 450W voeding welke zeker niet minder is en daarmee kun je een high-end single GPU gaming PC maken.

AMD Nieuwsdiscussie

• Sweatleek

Sweatleek

ik heb wel een 750 watt psu. alken heeft hij een heele zachten coolwine. bij de 2 pc die ik heb. maar als hij uit staat hoor je het niet

confused reality

• MazzaG
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 12:33:
[...]

Die is te duur, voor 140/150 euro haal je wel iets beters en voor veel minder haal je iets vergelijkbaars. Daarnaast is zo'n voeding voor een high-end gaming PC met twee of drie high-end videokaarten, terwijl het moederbord bedoeld is voor max één high-end videokaart en ongeschikt voor SLI of CrossFire. Voor bijna de helft van het geld heb je ook een BitFenix Whisper Gold 450W voeding welke zeker niet minder is en daarmee kun je een high-end single GPU gaming PC maken.
Ik ben deze PC aan het upgraden en ga er over een paar maanden een ASUS ROG STRIX Z270F moederbord met i7-7700K inzetten (met natuurlijk DDR4 RAM ipv huidige DDR3). Daarna nog ff sparen en dan komen er uiteindelijk 2 EVGA GeForce 1080 FTW's in. 750W high end voeding lijkt me dan alvast een goeie aankoop :P

Edit: welke voeding raad jij voor zon systeem aan (aangezien je zegt dat je beter kan krijgen dan de SuperNOVA)

[Voor 5% gewijzigd door MazzaG op 17-02-2017 13:14]

MazzaG schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 13:11:
[...]

Ik ben deze PC aan het upgraden en ga er over een paar maanden een ASUS ROG STRIX Z270F moederbord met i7-7700K inzetten (met natuurlijk DDR4 RAM ipv huidige DDR3). Daarna nog ff sparen en dan komen er uiteindelijk 2 EVGA GeForce 1080 FTW's in. 750W high end voeding lijkt me dan alvast een goeie aankoop :P
Ga je voor drie beeldschermen of één 4K scherm? Anders zijn twee GTX 1080's namelijk nogal overdreven. Als je het doet om zo lang mogelijk met de PC te kunnen doen dan is het onverstandig, de GTX 1080 is al niet een kaart welke heel goed is in DX12 en Vulkan in vergelijking met AMD en SLI werkt ook bij lange na niet in elke game, dus dan heb je maar één GTX 1080 die wat doet en de andere doet niks.

Mocht je dus nu genoeg hebben aan één, dan kun je ook beter nu één kopen en die dan upgraden over een paar jaar als die weer traag wordt. Dan heb je namelijk ook weer een nieuwe kaart welke veel beter is dan twee GTX 1080's voor het geld wat je toen uit hebt gespaard met het niet kopen van de tweede kaart.

Over twee weken wordt AMD Ryzen trouwens ook gelanceerd, daar zou ik zeker ook naar kijken. Want het lijkt erop dat de snelste CPU's zich redelijk kunnen meten met bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Core i7-6900K Boxed en de minder snelle versies tegenover de minder snelle Intel CPU's komen te staan, maar dan voor een veel lagere prijs. Waardoor Intel ook met bijvoorbeeld de i7 7700K een veel lagere vraagprijs moet vragen.
Edit: welke voeding raad jij voor zon systeem aan (aangezien je zegt dat je beter kan krijgen dan de SuperNOVA)
Waar gaat de behuizing uit bestaan, welke CPU koeler neem je erbij, welke eisen/wensen heb je aan de voeding en ga je ook overklokken?

AMD Nieuwsdiscussie

• MazzaG
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:15:
[...]

Ga je voor drie beeldschermen of één 4K scherm? Anders zijn twee GTX 1080's namelijk nogal overdreven. Als je het doet om zo lang mogelijk met de PC te kunnen doen dan is het onverstandig, de GTX 1080 is al niet een kaart welke heel goed is in DX12 en Vulkan in vergelijking met AMD en SLI werkt ook bij lange na niet in elke game, dus dan heb je maar één GTX 1080 die wat doet en de andere doet niks.

Mocht je dus nu genoeg hebben aan één, dan kun je ook beter nu één kopen en die dan upgraden over een paar jaar als die weer traag wordt. Dan heb je namelijk ook weer een nieuwe kaart welke veel beter is dan twee GTX 1080's voor het geld wat je toen uit hebt gespaard met het niet kopen van de tweede kaart.

Over twee weken wordt AMD Ryzen trouwens ook gelanceerd, daar zou ik zeker ook naar kijken. Want het lijkt erop dat de snelste CPU's zich redelijk kunnen meten met bijvoorbeeld een pricewatch: Intel Core i7-6900K Boxed en de minder snelle versies tegenover de minder snelle Intel CPU's komen te staan, maar dan voor een veel lagere prijs. Waardoor Intel ook met bijvoorbeeld de i7 7700K een veel lagere vraagprijs moet vragen.

[...]

Waar gaat de behuizing uit bestaan, welke CPU koeler neem je erbij, welke eisen/wensen heb je aan de voeding en ga je ook overklokken?
Ik ga zeker nog kijken naar Ryzen, ben er erg benieuwd naar.

Het wordt waarschijnlijk een NZXT S340 Elite behuizing met NZXT Kraken X62 koeler (ik ga inderdaad overklokken). Ik heb niet zulke stricte eisen/wensen, hij moet alleen modulair en betrouwbaar zijn (en natuurlijk genoeg watts).

Zo'n CPU koeler is vooral nuttig als je iets van 300W aan warmte kwijt wil raken. Richting de 300W gaan kan maar dan moet je wel een flinke octocore CPU hebben en die heel flink overklokken. Met quadcore Ryzen of Kaby Lake is zo'n CPU koeler flink minder nuttig.

AMD Nieuwsdiscussie

• MazzaG
-The_Mask- schreef op zondag 19 februari 2017 @ 01:39:
Zo'n CPU koeler is vooral nuttig als je iets van 300W aan warmte kwijt wil raken. Richting de 300W gaan kan maar dan moet je wel een flinke octocore CPU hebben en die heel flink overklokken. Met quadcore Ryzen of Kaby Lake is zo'n CPU koeler flink minder nuttig.
Maar welke voeding raad je aan?

De voeding doe je als één van de laatste onderdelen, omdat die afhankelijk is van alle andere onderdelen. Dus als de rest van de PC vast staat kun je ook de perfecte voeding uitkiezen.

AMD Nieuwsdiscussie

• MazzaG
-The_Mask- schreef op zondag 19 februari 2017 @ 11:41:
De voeding doe je als één van de laatste onderdelen, omdat die afhankelijk is van alle andere onderdelen. Dus als de rest van de PC vast staat kun je ook de perfecte voeding uitkiezen.
Dat snap ik. Maar als ik nou pak 'm beet een 750W volledig modulaire voeding zou kopen van goede kwaliteit (80 Plus Gold of beter geniet de voorkeur), welke zou je dan aanbevelen?

• MazzaG

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MazzaG
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 10:01:

Net de voeding van mijn pc eens een half uur aan laten staan om te kijken of hij écht niet uit ging. Wat bleek? Na ongeveer een kwartier ging hij toch uit. Het leek alsof hij ook in kleine stapjes met gigantisch veel tijd ertussen uit ging. Zo ging het toetsenbord pas 5 minuten na de monitor uit en ging het lampje bij de netwerkpoort pas 10 min daarna uit. Uiteindelijk deed de pc er +- 20 minuten over om uit te gaan. Echter leek hij daarna constant vanzelf weer opnieuw aan te gaan. Ongeveer elke 30 seconden gingen de fans weer draaien voor nog nieteens een halve seconde, waarna hij weer uit ging.

Dit rare gedrag baart mij wel zorgen. Kan dit niet schadelijk zijn voor o.a. de CPU? Het lijkt mij namelijk dat de moederbord vreselijk raar aan het doen is met de toevoer van stroom naar de componenten... Wat raad jij mij aan om te doen? Ik koop voor dit systeem namelijk liever geen parts meer aangezien ik over een half jaartje over wil gaan op Ryzen. Ik ben tot dan nog wel afhankelijk van mijn huidige systeem... Als jij het noodzakelijk acht om z.s.m. het moederbord (of hetgene wat dit probleem anders kan veroorzaken) te vervangen zal ik dit wel overwegen...

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 00:34

djunicron

*click-swoosh-thud*

Toen voor de Asus X370 Prime net EUFI (BIOS) 0505 uit was, had ik een beetje matige OC erin staan. Ik had de geheugencontroller (die ook sata, usb etc aanstuurt) nét te weinig stroom gegeven.

Als ik em dan uit wilde zetten voorbij de BIOS zelf, moest ik daar rustig 60 tot 90 seconden op wachten. Het bord bleef waarschijnlijk wachten tot één van die componenten klaar was met z'n ding te doen.
Wat ik merkte, was dat het systeem alle fans behalve CPU & CPU_Opt & Pump (zitten bij mij twee front fans op in 3pin) uitschakelde, maar dat USB en één HDD bleven werken. Na ongeveer een minuut werden die pas uitgezet en de rest van het systeem een 20-30 seconden later.

Nieuwere BIOSsen en ook dezelfde een dag later na een aanpassen van de OC, hadden dit probleem niet.

Daarnaast; buiten je OS, bespaart een Ryzen geen stroom. Hij gaat naar P1 mode (P0 = boost, P1 = stock zonder powersaving) Dus in je BIOS loopt ie ook redelijk warm. Als je een kleine cooler hebt, of als je water loop stilstaat tijdens deze nog niet helemaal uitgeschakelde modus, heb je kans dat je CPU oververhit. Nou zal verwacht ik vrijwel ieder moederbord je CPU fan nooit uitschakelen, maar check dit wel even. Of het verder kwaad kan is de vraag, ongeacht wat voor systeem het is natuurlijk.

Maar persoonlijk denk ik dat iets versleten / misconfigureerd is, net als bij mij het geval was.

• MazzaG
djunicron schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 21:19:
Toen voor de Asus X370 Prime net EUFI (BIOS) 0505 uit was, had ik een beetje matige OC erin staan. Ik had de geheugencontroller (die ook sata, usb etc aanstuurt) nét te weinig stroom gegeven.

Als ik em dan uit wilde zetten voorbij de BIOS zelf, moest ik daar rustig 60 tot 90 seconden op wachten. Het bord bleef waarschijnlijk wachten tot één van die componenten klaar was met z'n ding te doen.
Wat ik merkte, was dat het systeem alle fans behalve CPU & CPU_Opt & Pump (zitten bij mij twee front fans op in 3pin) uitschakelde, maar dat USB en één HDD bleven werken. Na ongeveer een minuut werden die pas uitgezet en de rest van het systeem een 20-30 seconden later.

Nieuwere BIOSsen en ook dezelfde een dag later na een aanpassen van de OC, hadden dit probleem niet.

Daarnaast; buiten je OS, bespaart een Ryzen geen stroom. Hij gaat naar P1 mode (P0 = boost, P1 = stock zonder powersaving) Dus in je BIOS loopt ie ook redelijk warm. Als je een kleine cooler hebt, of als je water loop stilstaat tijdens deze nog niet helemaal uitgeschakelde modus, heb je kans dat je CPU oververhit. Nou zal verwacht ik vrijwel ieder moederbord je CPU fan nooit uitschakelen, maar check dit wel even. Of het verder kwaad kan is de vraag, ongeacht wat voor systeem het is natuurlijk.

Maar persoonlijk denk ik dat iets versleten / misconfigureerd is, net als bij mij het geval was.
Daar zou het niet aan kunnen liggen... Het moederbord is een MSI H87m-G43 en de CPU is een i3-4130. Aan overclock settings ligt het dus niet aangezien het een non-K CPU is en hij dus niet geoverclockt is.

Misschien is het opnieuw flashen van de bios wel een goed idee. Ik ga dat vanavond maar eens proberen ;)

MazzaG schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:17:
[...]

Dit rare gedrag baart mij wel zorgen. Kan dit niet schadelijk zijn voor o.a. de CPU?
Moeilijk te zeggen, ook omdat het niet duidelijk is welk onderdeel het veroorzaakt en wat er precies misgaat en gebeurt.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee