Temperatuur regelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 886493

Topicstarter
Hallo gebruikers,

Ik ben op zoek naar een voorbeeld van een ladder PLC programma waarin door middel van een regelaar (P, PI of PID) de temperatuur in een kamer geregeld kan worden. Ik ben op dit moment een airconditioner aan het bouwen en deze wil ik laten verwarmen en koelen. Die oplossing heb ik al bedacht. Op dit moment wil ik de software schrijven voor het programma. Ik wil daarom een soort regelkring maken waarin de de ingestelde temperatuur communiceert met de PLC en airconditioner gaat regelen. Ik ben via TIA Portal v13 twee PID regelaars tegen gekomen: PID_temp en PID_compact, maar ik heb geen idee hoe ik deze moet instellen. Heeft iemand ervaringen hiermee of voorbeelden waarmee ik vooruit kan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Siemens CPU 1212C AC/DC/RLY en SM 1222 RLY module.

Alvast heel erg bedankt!

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En met wat meet je je de temperatuur en hoe koppel je die aan de plc?

[ Voor 30% gewijzigd door Damic op 16-02-2017 17:05 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 886493 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:51:
Hallo gebruikers,

Ik ben op zoek naar een voorbeeld van een ladder PLC programma waarin door middel van een regelaar (P, PI of PID) de temperatuur in een kamer geregeld kan worden. Ik ben op dit moment een airconditioner aan het bouwen en deze wil ik laten verwarmen en koelen. Die oplossing heb ik al bedacht. Op dit moment wil ik de software schrijven voor het programma. Ik wil daarom een soort regelkring maken waarin de de ingestelde temperatuur communiceert met de PLC en airconditioner gaat regelen. Ik ben via TIA Portal v13 twee PID regelaars tegen gekomen: PID_temp en PID_compact, maar ik heb geen idee hoe ik deze moet instellen. Heeft iemand ervaringen hiermee of voorbeelden waarmee ik vooruit kan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Siemens CPU 1212C AC/DC/RLY en SM 1222 RLY module.

Alvast heel erg bedankt!
Tja, wat verwacht je nu van ons? Ik denk niet dat iemand hier een kant en klaar PID programma voor jouw specifieke omgeving heeft.

Er valt veel te rekenen aan de theorie van een PID, maar een PID regeling hoeft niet heel complex te zijn om te implementeren.
Heb je je al ingelezen in PID regelaars? Wat lukt er niet met instellen? Heb je al een simulatie of testomgeving? Je vraag dus iets specifieker stellen...

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 16-02-2017 22:32 ]

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:47

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelvdk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 22:38
Die 1212c heeft i.i.g. 2 analoge ingangen. Daar kun je dus al mee aan de slag. waarschijnlijk iets van een pt100 eraan hangen. Maar de 1212c heeft geen analoge uitgangen. Dus moet er iets van een 1232c module bij. Anders krijg je via digitale uitgangen gewoon een aan/uit regeling.

met vriendelijke groeten, marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Afgezien van de code, waarom wil je een PID regelaar gebruiken voor temperatuurregeling in een kamer? Vaak zijn dit soort regelaars gewoon bang-bang controllers (aan/uit boven/onder een bepaalde referentietemperatuur), eventueel met een deadband om vaak switchen rond te referentietemperatuur te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ZieglerNichols schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:05:
Afgezien van de code, waarom wil je een PID regelaar gebruiken voor temperatuurregeling in een kamer? Vaak zijn dit soort regelaars gewoon bang-bang controllers (aan/uit boven/onder een bepaalde referentietemperatuur), eventueel met een deadband om vaak switchen rond te referentietemperatuur te voorkomen.
Sorry maar hier moet ik je even corrigeren: tegenwoordig zijn veel temperatuurregelaars weldegelijk PID controllers Vooral met het gebruik van modulerende (ketel/warmtepomp-) aansturingen die tegenwoordig aan populariteit winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
EddoH schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:13:
[...]

Sorry maar hier moet ik je even corrigeren: tegenwoordig zijn veel temperatuurregelaars weldegelijk PID controllers Vooral met het gebruik van modulerende (ketel/warmtepomp-) aansturingen die tegenwoordig aan populariteit winnen.
Onze uitspraken zijn niet tegenstrijdig, dus correctie is niet nodig ;) .
Modulerende aansturingen zijn inderdaad in opkomst, maar van wat ik om me heen zie zijn de meeste bestaande regelaars nog bang-bang (misschien kom ik niet vaak genoeg in nieuwbouw-woningen). Vandaar mijn vraag aan TS. Waarom denk hij een pid-regelaar nodig te hebben? Kan de Airco-unit die hij gaat aansturen daarmee overweg, of gaat die alsnog zelf bang-bang sturen op een inkomende referentietemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

ZieglerNichols schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:55:
[...]

Modulerende aansturingen zijn inderdaad in opkomst, maar van wat ik om me heen zie zijn de meeste bestaande regelaars nog bang-bang (misschien kom ik niet vaak genoeg in nieuwbouw-woningen). Vandaar mijn vraag aan TS. Waarom denk hij een pid-regelaar nodig te hebben? Kan de Airco-unit die hij gaat aansturen daarmee overweg, of gaat die alsnog zelf bang-bang sturen op een inkomende referentietemperatuur?
Ik las hem misschien wat anders dan er stond/bedoeld was :)
Echter neem/nam ik aan dat je met de airco sowieso de ingeblazen luchttemperatuur en dergelijke kan bepalen. Maar wellicht is die aanname foutief.

Ik verwacht overigens nog weinig reactie van de TS.

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 22-02-2017 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ZieglerNichols schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 09:55:
[...]

De standaard Nefit Moduline kamerthermostaten zijn al jaren PID regelaars en bij Honeywell in ieder geval de luxere varianten ook.
Pagina: 1