Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze pc gaat veel gebruikt worden voor office-achtige taken. Daarnaast is het fijn als er een beetje op gegamed kan worden (bijv. starcraft 2). De basis van de pc moet zeker 5 jaar meekunnen.
Ter info: mijn huidige systeem stamt uit 2008, daar zijn alleen wat monitoren, ram, en opslag aan vervangen:
cpu: AMD Athlon X2 4850e
mem: Kingston ValueRAM ddr2-800 2x1GB Cas 5
moederbord: MSI K9A2VM-F V2
videokaart: Sapphire HD 4670 512MB
kast: Antec NSK4480B
Wat mag het systeem gaan kosten?
De range is vrij breed: wil tussen 400 en de 800 uitgeven (ex. BTW). Op zich is goedkoper beter dan duurder; maar belangrijk vind ik vooral dat hij zuinig is (zal veel aanstaan) en dat hij toekomstbestendig is (ruimte om later wat toe te voegen of uit te breiden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm (Samsung Syncmaster 2443 met dvi), toetsenbord en muis neem ik mee. En daarnaast gaat deze ook mee: Western Digital Caviar SE16 640GB uit 2009 (met SATA)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
cpu, mobo, ram, gpu, ssd, kast, voeding, dvd-brander.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben wel een AMD-fan, dus als het niet hoeft, dan liever geen intel/nvidia.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven:
- degelijk
- zuinig
- stil (of geluidsarm)
- uitbreidbaar voor in de toekomst
Als CPU een 845 met low noise koeler: zuinig en stil.
Chipsets hiervoor zal al best oud. Daarom de uitgebreidste chipset (A88X) gekozen. Graag een moederbord met allerlei aansluitingen (heb dat nu niet nodig, maar wie weet later).
Verdere eisen: 4 geheugensloten, usb-c-aansluiting (lijkt me handig voor de toekomst), genoeg 4-pin fanheaders. Crossfire hoeft niet.
Dan kom ik uit op
ASRock kan helaas niet de 3-pin fans van de Silencio 352 voltage controlled aansturen. Gigabyte geloof ik ook niet. Dat wordt dan maar andere casefans kopen (met 4-pin pwn aansluiting)
Als GPU lijkt me de RX 460 een goede combi met de cpu. Heb semi-willekeurig de goedkoopste met 2GB aangeklikt die een positieve beoordeling had.
Ram: 2x 4GB 1600MHz. Of sneller zinvol?
Kast: Cooler Master Silencio 352: nette stille kast met frontaansluitingen voor usb en 3,5 mm. Of toch de (duurdere) Corsair Obsidian 350D?
Voeding:300W volstaat, lijkt me. Maar be quiet! Straight Power 10 400W is heel stil. En slechts een tientje duurder dan het alternatief (Seasonic G-series 360 watt)
Ssd +/- 250 of 500 GB? Opslag staat op NAS.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zie ik iets over het hoofd? Is de basis inderdaad gebalanceerd en kwalitatief? En maak ik goede keuzes, of betere een ander moederbord/ram/gpu/etc.?
Deze pc gaat veel gebruikt worden voor office-achtige taken. Daarnaast is het fijn als er een beetje op gegamed kan worden (bijv. starcraft 2). De basis van de pc moet zeker 5 jaar meekunnen.
Ter info: mijn huidige systeem stamt uit 2008, daar zijn alleen wat monitoren, ram, en opslag aan vervangen:
cpu: AMD Athlon X2 4850e
mem: Kingston ValueRAM ddr2-800 2x1GB Cas 5
moederbord: MSI K9A2VM-F V2
videokaart: Sapphire HD 4670 512MB
kast: Antec NSK4480B
Wat mag het systeem gaan kosten?
De range is vrij breed: wil tussen 400 en de 800 uitgeven (ex. BTW). Op zich is goedkoper beter dan duurder; maar belangrijk vind ik vooral dat hij zuinig is (zal veel aanstaan) en dat hij toekomstbestendig is (ruimte om later wat toe te voegen of uit te breiden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm (Samsung Syncmaster 2443 met dvi), toetsenbord en muis neem ik mee. En daarnaast gaat deze ook mee: Western Digital Caviar SE16 640GB uit 2009 (met SATA)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
cpu, mobo, ram, gpu, ssd, kast, voeding, dvd-brander.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben wel een AMD-fan, dus als het niet hoeft, dan liever geen intel/nvidia.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals hierboven:
- degelijk
- zuinig
- stil (of geluidsarm)
- uitbreidbaar voor in de toekomst
Als CPU een 845 met low noise koeler: zuinig en stil.
Chipsets hiervoor zal al best oud. Daarom de uitgebreidste chipset (A88X) gekozen. Graag een moederbord met allerlei aansluitingen (heb dat nu niet nodig, maar wie weet later).
Verdere eisen: 4 geheugensloten, usb-c-aansluiting (lijkt me handig voor de toekomst), genoeg 4-pin fanheaders. Crossfire hoeft niet.
Dan kom ik uit op
- Gigabyte GA-F2A88XM-D3HP
- ASRock A88M-G/3.1
- Gigabyte GA-F2A88X-D3HP
ASRock kan helaas niet de 3-pin fans van de Silencio 352 voltage controlled aansturen. Gigabyte geloof ik ook niet. Dat wordt dan maar andere casefans kopen (met 4-pin pwn aansluiting)
Als GPU lijkt me de RX 460 een goede combi met de cpu. Heb semi-willekeurig de goedkoopste met 2GB aangeklikt die een positieve beoordeling had.
Ram: 2x 4GB 1600MHz. Of sneller zinvol?
Kast: Cooler Master Silencio 352: nette stille kast met frontaansluitingen voor usb en 3,5 mm. Of toch de (duurdere) Corsair Obsidian 350D?
Voeding:300W volstaat, lijkt me. Maar be quiet! Straight Power 10 400W is heel stil. En slechts een tientje duurder dan het alternatief (Seasonic G-series 360 watt)
Ssd +/- 250 of 500 GB? Opslag staat op NAS.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Zie ik iets over het hoofd? Is de basis inderdaad gebalanceerd en kwalitatief? En maak ik goede keuzes, of betere een ander moederbord/ram/gpu/etc.?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Athlon X4 845 Boxed (low noise cooler) | € 65,30 | € 65,30 |
1 | ASRock A88M-G/3.1 | € 73,50 | € 73,50 |
1 | Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 2G | € 112,- | € 112,- |
1 | Cooler Master Silencio 352 | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 | € 58,08 | € 58,08 |
1 | Asus DRW-24D5MT (bulk) Zwart | € 14,95 | € 14,95 |
1 | be quiet! Straight Power 10 400W | € 72,50 | € 72,50 |
1 | Crucial MX300 2,5" 525GB | € 134,90 | € 134,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 591,18 |
[ Voor 0% gewijzigd door Moons op 16-02-2017 15:52 . Reden: aanvulling ]