Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweaker'ers

Ik heb een vraag, wij beschikken oven een Experiabox van KPN, onlangs word dit zeer traag en heb met KPN contact opgenomen over dat we eigenlijks wel aan vernieuwing toe zijn omdat ik ook weet dat de Experiabox V11 uit is. en dat wat wij hier hebben uit de oertijd komt en een maximale snelheid van 900kb\s download snelheid heb.

Nu heb ik KPN op de tenen getrapt en een nieuwe router aangevraagd omdat dit eigenlijks oude meuk is en ook niet snel is.

Ik volg ICT niveau 3 maar kan hier niet mee verder komen dus ik heb er wel wat verstand van maar niet alles.

Ik ben van plan als ik de nieuwe ExperiaBox binnen heb er een router achter te hangen in verband met dat wij veel gasten krijgen en ik niet wil dat het netwerk weer traag word of de internet snelheid omlaag gaat, als ik zelf lekker zit te game. nu ben ik niet zo weg van KPN-fon (wat lekker makkelijk is voor gasten) en heb een andere router ( 'Xiaomi Mi Router 3 ) gehaald die ik hier tussen wil zetten en wil gebruiken voor mijn eigen netwerk. Kan ik de Experia Box dan b.v.b voor de gasten met een wachtwoord beveiligen en mijn eigen netwerk 2,4-5 ghz voor mij zelf behouden.

Hoe zou ik dat moeten aansluiten ? en wat is dan beter dat ik dan de Experiabox aan de Xiaomi Mi Router hang of net anders om, en kan dan de verbinding dan ook weer traag worden als ik op mijn eigen netwerk 2 Android apparaten en 2 laptops(wireless) +2 ps3(1=lan+1=wireless) consoles daar op aansluit.

Hoe gaat dat in zijn werk en heb ik daar ook meet kabels voor nodig en kan dat ook ten koste gaan van de snelheid van mijn eigen netwerk (Xiaomi Mi Router) als er b.v.b 10-15 gebruikers op de Experia Box (Gast) netwerk zitten.

ik kan best wat dingen in een router aanpassen maar toch lijkt het mij moeilijk om dit te doen om dat ik ook niet precies weet hoe alles aan moet worden gesloten en wat ik hier voor nodig moet hebben.

Alvast hartstikke bedankt als jullie mij hier mee verder helpen. !!

Router specs:
http://www.cnx-software.c...age-sells-for-40-shipped/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2017 15:22 ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 17-02-2017 08:23)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:09:
[...]

Ik wil de 2,4ghz voor het gastnetwerk bvb (router1) 10m<bit

en voor mijn eigen netwerk Router 2 5ghz via router 2.
Dat kan toch? Alleen zou ik het nooit via 2 routers doen maar gewoon 1 router met 3 SSID's.
Zie:
Afbeeldingslocatie: https://www.ejvl.nl/Image/Netwerk.jpg

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Je experiabox moet altijd als eerst worden aangesloten, aangezien daar je signaal van buitenaf op binnenkomt. Naar mijn ervaring is het niet slim om 2 routers naast elkaar te laten uitzenden, dit gaat erg veel storen

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sowieso gaan 2 routers je problemen niet oplossen als je gasten alsnog je bandbreedte vol trappen met facebook en twitter verkeer ;)

Fixing things to the breaking point...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

RGAT schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:29:
Sowieso gaan 2 routers je problemen niet oplossen als je gasten alsnog je bandbreedte vol trappen met facebook en twitter verkeer ;)
maar de wifi van je experiabox niet gebruiken een fatsoenlijke router gebruiken met mogeljikheden om per user een snelheidslimiet in te stellen, wellicht wel.

Daarnaast een kijkje in de buurt naar mogelijke storende overige netwerken is ook erg handig. Gamen op wifi is bij mij nooit gelukt vanwege een overvolle frequentieruimte.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
En Bridge'en is ook een oplossing ? want als ik bvb 5 gebruikers op het gastnetwerk heb en 2 op mijn eigen lijkt mij niet dat het traag word. omdat ik eigelijks een beetje get word dat ik alle gasten mijn wifi w8woord moet geven

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:34:
En Bridge'en is ook een oplossing ? want als ik bvb 5 gebruikers op het gastnetwerk heb en 2 op mijn eigen lijkt mij niet dat het traag word. omdat ik eigelijks een beetje get word dat ik alle gasten mijn wifi w8woord moet geven
Je begrijpt dat alle internetverkeer nog steeds over het zelfde lijntje het huis in en uit moet?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zover ik weet (dat kan bij die van mij in ieder geval wel) kan je op die experiadoos de wifi inderdaad uit zetten, en dan kan je daarachter een wifi router zetten die meer vrijheid geeft om limieten in te stellen.

Meerdere SSIDs neerzetten die allemaal andere specs hebben ofzo kan dan, of je koopt een goedkope oude (802.11b) wifirouter die je achter de experiabox zet en je laat je gasten daar op terwijl je zelf op de experia wifi op g/n gaat zitten. Mogelijkheden genoeg.

Een beetje ok wifi accespoint heeft dit soort mogelijkheden ingebouwd. Ik heb een vrij oud cisco ding waarop ik voor gasten een aparte SSID heb staan, met een apart wachtwoord. Ik weet niet of die ook kan rate-limiten maar ik hoef in ieder geval mijn eigen wifi-wachtwoord niet meer door te geven en de gasten kunnen alleen maar naar Internet en niet naar mijn interne netwerk. Hou er wel rekening mee dat je echt rate-limiting oid nodig gaat hebben als je wilt zorgen dat gasten niet de hele Internetverbinding vol trekken.

[ Voor 37% gewijzigd door Jheroun op 16-02-2017 15:40 . Reden: Dingen wat minder staccato neergezet ]

Verwijderd

Topicstarter
warhamstr schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:35:
[...]

Je begrijpt dat alle internetverkeer nog steeds over het zelfde lijntje het huis in en uit moet?
Nou eigelijks niet, maar nu wel. maar als ik dus de Experiabox (netwerk1) en de andere router bijde aansluit en een signaal uit laat zenden dat als er te veel gasten zijn ik alsnog niet een snelle netwerkverbinding heb op de 2e router ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 19:11
Wat k gedaan heb met een experiabox V8 is dat ding in brugmodus zetten en er een airport express aan gehangen. Gast netwerkje 2,4ghz opgezet met een limiet van 10Mb (dacht ik) en voor mij en mijn vriendin een 5ghz persoonlijk netwerk. En klaar. Dit was via de software van Apple allemaal vrij makkelijk in te stellen.
Gebruik je zelf Windows of ook Apple?

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
Op de experiabox WIFI uitzetten. Alleen je TV op de experiabox aansluiten.
Dan vanaf de experiabox op een LAN poort een kabel naar een nieuwe router op de WAN poort.
De nieuwe router een statisch IP op WAN configureren, DHCP uit laten geven en WIFI configureren.
Inclusief een WIFI voor gasten.
Ik heb een simpele Asus, https://www.routercenter....6R0i3tzdk98h_EaArmc8P8HAQ
Hier kun je een apart WIFI voor gasten, inclusief limitaties, configureren en een 2.4 en 5ghz voor jezelf.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:37:
[...]

Nou eigelijks niet, maar nu wel. maar als ik dus de Experiabox (netwerk1) en de andere router bijde aansluit en een signaal uit laat zenden dat als er te veel gasten zijn ik alsnog niet een snelle netwerkverbinding heb op de 2e router ?
Je zal dan voor de gasten QoS moeten instellen en zo de maximale bandbreedte moeten limiteren.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Verwijderd

Topicstarter
Jasphur schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:41:
Wat k gedaan heb met een experiabox V8 is dat ding in brugmodus zetten en er een airport express aan gehangen. Gast netwerkje 2,4ghz opgezet met een limiet van 10Mb (dacht ik) en voor mij en mijn vriendin een 5ghz persoonlijk netwerk. En klaar. Dit was via de software van Apple allemaal vrij makkelijk in te stellen.
Gebruik je zelf Windows of ook Apple?
Kijk dit bedoel ik zo had ik het meer in mijn hoofd. dat de snelheid voor de gebruikers lang zo hoog niet is, wat ook niet nodig is. maar omdat het mij ook niet handig leek om dat allemaal via mijn 2e router te laten lopen, en idd gewoon dat Gast netwerk wat van de Experiabox komt een lage snelheid heeft . en dan zelf mijn persoonlijke netwerk via de 2e router op 5ghz laat lopen.

maar hoe doe je dit op windwos ? en is dit haalbaar met ieman net zo veel verstand als mij van ICT :P

kan de Experia dan de 2,4ghz verbinding uitzenden en de 2e router de 5ghz uitzenden ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2017 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 19:11
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:45:
[...]

Kijk dit bedoel ik zo had ik het meer in mijn hoofd. dat de snelheid voor de gebruikers lang zo hoog niet is, wat ook niet nodig is. maar omdat het mij ook niet handig leek om dat allemaal via mijn 2e router te laten lopen, en idd gewoon dat Gast netwerk wat van de Experiabox komt een lage snelheid heeft . en dan zelf mijn persoonlijke netwerk via de 2e router op 5ghz laat lopen.

maar hoe doe je dit op windwos ? en is dit haalbaar met ieman net zo veel verstand als mij van ICT :P
Geen idee, maar ik heb het idee dat @Ora et Labora dezelfde oplossing gaf die wat meer in het straatje Windows past. Succes!

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 14:51
*even administratieve opmerking, topic staat nu binnen "vervoer" - "auto", lijkt me niet de juiste plek! :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Simpele vraag ! HELP MIJ
offtopic:
SCHREEUW NIET ZO, ER IS GEEN LEVENSGEVAAR! ;)
@Verwijderd kies ajb voortaan een fatsoenlijke topictitel. En je bent niet de enige op GoT die een vraag heeft, dus je kunt de ruimte in de topictitel veel beter gebruiken om de daadwerkelijke vraag te beschrijven. Als iedereen jouw titel zou gebruiken dan was het hele concept van titels overbodig ;) Ik pas de titel wat voor je aan.

@timwijn, nietes?

Edit:
Ah, als tag. Daar lette ik niet op :$ Kan ik hier vanaf smartphone slecht aanpassen, doet een collega wanneer ze tijd hebben

[ Voor 31% gewijzigd door F_J_K op 16-02-2017 18:46 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 14:51
@F_J_K Welles?
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2rhl3ix.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/j82n7l.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door timwijn op 16-02-2017 16:37 ]

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
Er is helemaal (nog) geen V11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
https://d1b6tx2agdphz5.cl...4731i6B546646EBC1FEE9.png

Dit lijkt al een beetje meer over wat ik bedoel, misschien voor de duidelijkheid wel makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]F_J_K schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:30:
[...]

[ot]SCHREEUW NIET ZO, ER IS GEEN LEVENSGEVAAR! ;)
@Verwijderd kies ajb voortaan een fatsoenlijke topictitel. En je bent niet de enige op GoT die een vraag heeft, dus je kunt de ruimte in de topictitel veel beter gebruiken om de daadwerkelijke vraag te beschrijven. Als iedereen jouw titel zou gebruiken dan was het hele concept van titels overbodig ;) Ik pas de titel wat voor je aan.

Okay bedankt, had het zo snel niet aan gedacht, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 07:49:
https://d1b6tx2agdphz5.cl...4731i6B546646EBC1FEE9.png

Dit lijkt al een beetje meer over wat ik bedoel, misschien voor de duidelijkheid wel makkelijk
Waarom zou je op 2 routers WIFI willen uitzenden? Dat stoort alleen maar.
Beste is gewoon op 1 router de WIFI laten uitzenden en hier meerdere SSID's op maken, een speciaal voor gasten, gelimiteerd aangaande bandbreedte en mogelijkheden in een apart subnet en een of twee voor jezelf, bijvoorbeeld 2.4 en 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ora et Labora schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 07:59:
[...]

Waarom zou je op 2 routers WIFI willen uitzenden? Dat stoort alleen maar.
Beste is gewoon op 1 router de WIFI laten uitzenden en hier meerdere SSID's op maken, een speciaal voor gasten, gelimiteerd aangaande bandbreedte en mogelijkheden in een apart subnet en een of twee voor jezelf, bijvoorbeeld 2.4 en 5ghz.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:09:
[...]

Dat kan toch? Alleen zou ik het nooit via 2 routers doen maar gewoon 1 router met 3 SSID's.
Zie:
Afbeeldingslocatie: https://www.ejvl.nl/Image/Netwerk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ora et Labora schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:15:
[...]

Zie:
[afbeelding]
Ja zo moet ik het hebben, maar is dat dan moeilijk om de 2e router aan te sluiten en te configureren ?

pecs: Xiaomi Mi Router 3

is het uberhaupt makkelijk dat deze router dan word gebruikt ? want in mijn ogen lijkt deze vrij goed, en zou mij de tijd besparen als ik bvb een andere moet besetellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Verwijderd schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:26:
[...]

Ja zo moet ik het hebben, maar is dat dan moeilijk om de 2e router aan te sluiten en te configureren ?

pecs: Xiaomi Mi Router 3

is het uberhaupt makkelijk dat deze router dan word gebruikt ? want in mijn ogen lijkt deze vrij goed, en zou mij de tijd besparen als ik bvb een andere moet besetellen.
Nee dat is niet moeilijk. Er vanuit gaande dat de Experiabox een 192.168.2.0/24 netwerk heeft:
Vanaf een LAN poort op de experiabox patch je een kabel op de WAN poort van de Xiaomi.
De WAN op je Xiamomi geef je een statisch IP, 192.168.2.250 met de 192.168.2.254 als gateway.
De WIFI op de Experiabox zet je uit.
Op de Xiaomi zet je als LAN IP 10.0.0.254 en zet je DHCP aan.
Op de Xiaomi configureer je de 2.4, de 5 en de guest WIFI, dat zal je zelf moeten bekijken want daar heb ik geen ervaring mee met dit type router. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ora et Labora schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 08:33:
[...]

Nee dat is niet moeilijk. Er vanuit gaande dat de Experiabox een 192.168.2.0/24 netwerk heeft:
Vanaf een LAN poort op de experiabox patch je een kabel op de WAN poort van de Xiaomi.
De WAN op je Xiamomi geef je een statisch IP, 192.168.2.250 met de 192.168.2.254 als gateway.
De WIFI op de Experiabox zet je uit.
Op de Xiaomi zet je als LAN IP 10.0.0.254 en zet je DHCP aan.
Op de Xiaomi configureer je de 2.4, de 5 en de guest WIFI, dat zal je zelf moeten bekijken want daar heb ik geen ervaring mee met dit type router. :)
Oke dit zal mij idd wel verder helpen en heb nu een goed overzicht van de werkwijze, maar moet ik dan verder ook nog de DHCP uit op de experia box en de wifi uit zetten of hoe moet ik dat zien ? en op bepaalde dingen letten bij de Xiaomi router ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
DHCP op de experia kan aan blijven, maar kun je ook uitzetten, dat doet niets meer. Ik weet alleen niet of je ITV kastje van KPN DHCP nodig heeft maar dat dacht ik eigenlijk niet. De ITV moet wel op de Experiabox zitten, anders werkt deze niet.
De WIFI op de experiabox moet dan wel uit ja.

Op de Xiaomi op letten dat je het guest netwerk limiteerd aangaande bandbreedte en dat ze niet op jouw netwerk kunnen komen, dat staat vast wel ergens uitgelegd, maar weet ik niet uit m'n hoofd.

Pagina: 1