Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om mijn eerst computer samen te gaan stellen. Deze wil ik echter inbouwen in mijn TV meubel waarin een uitsparing van 125 mm hoog zit.
om dit voor elkaar te krijgen ga ik een bestaande ATX case aanpassen zodat deze hierin geplaatst kan worden.

De PC zal gebruikt worden als HTPC, mediaserver (waardoor deze een groot gedeelte van de tijd aan zal staan) en om af en toe te gamen. Omdat deze PC in mijn woonkamer komt te staan wil ik deze het liefst zo stil mogelijk hebben.

Ik zit zelf te denken aan een systeem rond de 800 Euro voor deze build.

Zelf zit ik te denken aan de volgende samenstelling maar hoor graag of dit beter of goedkoper kan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600T Tray€ 239,50€ 239,50
1Gigabyte GA-H270-HD3€ 106,95€ 106,95
1be quiet! Shadow Rock LP€ 36,51€ 36,51
2be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm€ 20,50€ 41,-
1Logitech K400 Plus Wireless Touch Keyboard Zwart Qwerty NL€ 31,95€ 31,95
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 135,95€ 135,95
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 72,50€ 72,50
1WD Blue SSD 2,5" 500GB€ 146,95€ 146,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 811,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Neem sowieso een gewone processor, bv de i5 7500.
De T-versies hebben slechts een lager piek verbruik, gemiddeld verbruiken ze hetzelfde maar ze zijn gewoon trager.
Ze zijn dan ook alleen bedoeld voor systemen waarbij de voeding ontoereikend is (bij jou niet) of de lange termijn koeling ontoereikend (bij jou ook niet).

PS: waarom ga je een ATX kast ombouwen en koop je niet gewoon een HTPC behuizing?
categorie: Behuizingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:31
Wat voor games ga je af en toe spelen? Een i5 7600 is ZWAAR overkill voor HTPC doeleinden. En waarom een redelijk duur moederboard? Dit kan ook goedkoper. Vervang het geheugen voor
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13
En je bent ook weer wat goedkoper uit. Tenzij je wil gamen zonder Videokaart. Maar dan is een i5 7600 ook wel weer wat Overkill. Dan zou ik eerder wachten tot AMD komt met hun Ryzen APU. En waarom niet een pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB Toch ook weer 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie
mitsumark schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:13:
Neem sowieso een gewone processor, bv de i5 7500.
De T-versies hebben slechts een lager piek verbruik, gemiddeld verbruiken ze hetzelfde maar ze zijn gewoon trager.
Ze zijn dan ook alleen bedoeld voor systemen waarbij de voeding ontoereikend is (bij jou niet) of de lange termijn koeling ontoereikend (bij jou ook niet).
Deze Processor had ik gekozen omdat ik niet weet hoe de lucht circulatie in de kast is aangezien deze lager word dan een bestaande kast. Ik hoop er aan de voorkant 2 case fans in te plaatsen maar weet nog niet of dit gaat passen.
Maar als er geen problemen worden verwacht is het de moeite waard om dit te overwegen.

[/quote]
PS: waarom ga je een ATX kast ombouwen en koop je niet gewoon een HTPC behuizing?
categorie: Behuizingen
[/quote]

Ik heb gekozen om een ATX kast om te bouwen omdat ik de PC wil integreren in het tv meubel. Ik wil dus geen losse PC die niet in mijn interieur past. Verder denk ik dat je met een ATX case flexibel bent met eventuele uitbreidingen zoals video kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Loki504,

Ik weet dat een I5 voor een HTPC overkill is maar dacht dat dit beter was voor gamen. Hierbij heb ik het over BF, DOOM en dergelijke spellen. In eerste instantie zat ik te denken om zonder videokaart te draaien maar weet niet of dit lukt. Weet iemand of dit gaat?

Van een moederboard heb ik helemaal geen verstand ik heb hiervoor gekeken wat een redelijk bordje is maar verder weet ik niet echt waar op te letten.
Maar dan is een i5 7600 ook wel weer wat Overkill. Dan zou ik eerder wachten tot AMD komt met hun Ryzen APU.
Ik heb niet echt gekeken naar AMD ik heb een beter gevoel bij Intel processoren dus ben eigenlijk meteen daar naar gaan kijken. Maar is het een betere keuze om naar AMD te kijken dan?

De SSD vind ik echter wel een goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Er zijn wel HTPC behuizingen met degelijke koeling en waar een full size videokaart in kan, maar met jouw max hoogte zijn die inderdaad op 1 hand te tellen.
Inbouwen kan ook mooier zijn, maar dat hoeft niet perse en er gaat veel tijd in zitten, that's up to you.

Voor gamen is een videokaart belangrijker, maar een goede processor is ook prettig (zeker op de lange termijn).
Als je games als BF1 wilt gaan spelen is een i5 sowieso wel aan te raden, maar zonder aparte videokaart ga je dat toch niet redden.

AMD heeft over het algemeen een sterkere ingebouwde video chip, maar de huidige producten zijn dusdanig verouderd dat ze niet interessant zijn.
De nieuwe AMD Ryzen processors komen eraan dit jaar, maar de performance is nog niet bekend (zeker niet van het grafische gedeelte).

De huidige Intel processor hebben ook al een degelijke ingebouwde videochip, maar op 1080p nieuwe games draaien gaat nog niet echt (zeker BF1 niet).

Als je op korte termijn al wilt gaan gamen ben je beter uit met een Pentium G4560 en een losse videokaart dan met een i5-7xxx.

Wat betreft moederbord moet je gewoon kijken wat er in de behuizing past en welke dingen je erop wilt kunnen aansluiten, je hebt waarschijnlijk geen specifieke wensen verder dus anything will do.
Hooguit nog een keer iets met een betere audio chip en eventueel letten op de display aansluitingen (in het geval je geen losse videokaart neemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Zoals gezegd, een Core i5 heeft eigenlijk alleen zin als je dan ook een videokaart gebruikt, anders kun je net zo goed een Core i3 nemen, de ingebouwde GPU beperkt de prestaties zodanig. Als je mediaserver veel aan transcoding moet doen, heb je misschien ook een wat zwaardere processor nodig, maar voor één client is een Pentium ook al meer dan genoeg, is pas voor meer clients dat je meer cores nodig hebt.

Je moet verder nog rekening houden of je HTPC 4K 60 Hz moet kunnen weergeven. Daarvoor heb je een HDMI 2.0 of Displayport 1.2 uitgang nodig (of beter). De meeste tv's hebben alleen HDMI 2.0 ingangen, maar Displayport kan omgezet worden. Het moederbord wat je selecteerde is hier in elk geval niet geschikt voor, je moet dan nog een videokaart gebruiken (zo goed als alles vanaf een GTX 1050 of een RX 460 voldoet) of een ander moederbord selecteren.
mitsumark schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:37:
Hooguit nog een keer iets met een betere audio chip en eventueel letten op de display aansluitingen (in het geval je geen losse videokaart neemt).
Lijkt mij dat je een HTPC meestal gebruikt met een externe versterker of receiver waarbij het geluid digitaal via HDMI of optische/coaxiale SPDIF verstuurd wordt. Echt kritisch is de audiochip dan niet, zolang de vereiste aansluitingen er zijn.
Pagina: 1