SMB probleem FreeNAS 10

Pagina: 1
Acties:

• Denissen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-01 16:05
Probleem:

SMB shares met user rechten niet te benaderen in zowel Windows als Ubuntu. Shares met guest rechten en iedereen mag lezen/schrijven/execute belachelijk traag.

Systeem:

Mobo: Asrock Q1900
HDD: 1 x 3TB stripe
HDD: 2 x 4TB mirror
Ram: 8Gb
Installatie op USB 3.0 stick

Omschrijving:

Had deze NAS al een tijdje draaien met 9.10 Stable en eigenlijk werkte alles toen prima. Overgestapt omdat ik met Docker aan de slag wil.
Alles is aangesloten via gigabit in mijn thuisnetwerk. De 4TB mirror wil ik gaan gebruiken sharing in mijn thuisnetwerk heeft dus verschillende users met home/user dirs.

De shared folders worden wel gezien maar zijn niet te benaderen.
Om alles te doen via het boekje heb ik de instructies van de makers gevolgd: YouTube: FreeNAS® 10 - State of the Union #3
Echter dit alles werkt gewoon niet.

Instellingen/setup
  • User "testing" aangemaakt (group leeggelaten zodat de group testing ook wordt aangemaakt) geen superuser (lijkt met niet de bedoeling)
  • Home directory ingevuld
  • Hierdoor wordt de dataset al automatisch aangemaakt op het volume (4TB mirror)
  • Voor het gemak de permissions op 777 gezet en recursief ingesteld
  • Share test(dataset) is aangemaakt. SMB service is enabled. Ook weer permissions user/group testing/testing
  • Enige wat me opvalt als ik ssh naar testing@ipadres de melding verschijnt: Could not chdir to home directory /mnt/WD-Red-4TB/Homes/testing: Permission denied
Verder kan ik in de console ook niet iets ontdekken wat niet goed zou staan.
  • SMB draait gewoon
  • iperf via ssh geeft een throughput van > 100MB/s
  • client en host al tig keer opnieuw opgestart maar zonder resultaat
  • Als ik via de CLI service/smb/logs> bekijk zie ik niets vreemds.
Ps. ben natuurlijk op de hoogte dat dit een beta is maar SMB shares is toch wel het minimale wat moet werken. Googlen levert niet echt een oplossing.

Zoals al gezegd ben ik overgestapt van 9.10 naar 10 dmv. fresh install op USB stick. Dit betekend dus ook dat ik de volumes heb moeten importeren in de nieuwe installatie met de bestaande datasets erop. Zou dit problemen kunnen geven?

[ Voor 37% gewijzigd door Denissen op 16-02-2017 14:12 ]