Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Reclame of nieuws? Klanten betalen gemiddeld 46 euro (...)

Pagina: 1
Acties:

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit "nieuwsbericht" toch wel heel weinig relevant nieuws bevat voor de gemiddelde Tweaker. Dit kun je heel goed en met meer informatie teruglezen in het persbericht op ziggo.nl

Mijn vraag is dan ook welk journalistieke invalshoek deze berichtgeving dient? Is er sprake van een vergelijking met andere aanbieders van triple play (zoals KPN)? Nee. Is er sprake van financieel nieuws, zoals de aankondiging van aanzienlijke investeringen in de komende jaren die voor een groot aantal klanten van (technisch) belang zijn? Nee. Is dit een overzicht van wat Ziggo in het afgelopen financieel jaar gedaan heeft? Ja. Daar hebben we jaarverslagen, aandeelhoudersvergaderingen en persberichten voor.

Waarom dit stukje reclame dus op de voorpagina terechtkomt als "nieuws"? Geen idee. Misschien dat de auteur het kan uitleggen?

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Waarom dit stukje reclame dus op de voorpagina terechtkomt als "nieuws"? Geen idee. Misschien dat de auteur het kan uitleggen?
Zeker kan ik dat. Om onze lezers op de hoogte te houden van relevante ontwikkelingen in technologie, volgen we de kwartaalcijfers van vrijwel alle bekende bedrijven in de industrie. De kwartaalcijfers zeggen veel over hoe het gaat met die bedrijven, met de markt en welke ontwikkelingen er zijn.

Wij vinden het belangrijk om compleet te zijn en artikelen te brengen op een manier zoals je ze elders op het internet wellicht niet leest. Als je alleen op Tweakers komt, moet je een aardig beeld hebben van wat er speelt op het gebied van technologie.

Zoals gezegd schrijven we dus over technologie. Berichten die als hoofdmoot hebben hoe het gaat met winst en omzet laten we dus aan financiele uitgaves, zoals het Financieele Dagblad. Wij doen dat zelden, omdat wij de technologie en wat mensen raakt interessanter vinden.

In dit specifieke geval ging het om de invloed van een prijsverhoging en de marktbeweging om alles in een bundel te stoppen (tv, internet, telefonie) op wat je gemiddeld betaalt aan Ziggo. Dat lijkt me relevant voor iedereen; vier miljoen mensen krijgen elke maand een rekening van Ziggo immers.

Daarom brengen we dit soort nieuwsberichten. Daar kun je het mee eens zijn of niet - we hebben er zelf vaak ook over gediscussieerd of het goed is om te doen of niet, zoals we vaak discussies hebben over veel nieuwskeuzes (en we het onderling ook geregeld oneens zijn).

Waar je het vandaan haalt dan het vanwege een gebrek aan vergelijking met KPN, investeringen of financiele insteek 'reclame' zou zijn, snap ik niet. Als jij denkt dat Ziggo reclame zou willen maken met 'kijk eens hoe wij onze klanten afgelopen jaar meer hebben laten betalen', dan denk ik dat het geen reclame zou zijn waarmee Ziggo blij zou zijn :P

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
arnoudwokke schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:41:
[...]

Waar je het vandaan haalt dan het vanwege een gebrek aan vergelijking met KPN, investeringen of financiele insteek 'reclame' zou zijn, snap ik niet. Als jij denkt dat Ziggo reclame zou willen maken met 'kijk eens hoe wij onze klanten afgelopen jaar meer hebben laten betalen', dan denk ik dat het geen reclame zou zijn waarmee Ziggo blij zou zijn :P
Wow, naïef! :o Elke publiciteit is goede publiciteit (of hoe ging dat zinnetje ookalweer :P). Dat zou jij toch moeten weten!

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 16-02-2017 14:49 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Wow, naïef! :o Elke publiciteit is goede publiciteit (of hoe ging dat zinnetje ookalweer :P). Dat zou jij toch moeten weten!
Vast, maar als je daarbij stil gaat staan, kun je nooit een nieuwssite over technologie maken :)

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Die quote over 46€ komt van Tweakers, niet van Ziggo. Ik zeg dat niet In het persbericht staat dat van de 46€ ergens halverwege. Je had ook als kop kunnen kiezen: Ziggo's kwartaalcijfers met x% verbeterd ten opzichte van 2015. Maar ja, dan krijg je minder kliks en minder reacties. Want waar gaat het nu over in de comments: "Hoeveel betaal jij voor je abonnement."

Voor mij is een eenzijdig stuk over de Q4- prestaties op financiëel gebied van 1 monopolist op de kabelmarkt een veredeld persbericht. De manier om er nieuws van te maken is de vergelijking te maken met bijvoorbeeld KPN: dan heb je het over industriebrede trends en kun je het interessant maken. Maar ja, het is wel bewerkelijker.

Wat je als journalist in de bron (het persbericht) moet lezen is dat Ziggo niks zegt over bijvoorbeeld quad play* of investeringen in de Horizon Connect (of hoe die box ook heet) Een journalist gaat daarop door, belt Ziggo op en probeert meer info te krijgen. Heb je dat gedaan?

*in je artikel gaat het over triple play. De marktbeweging is quad play, dus waarom dat niet uitgespit. Je noemt aan het einde wel de enorme stijging van mobiele abonnees.

Ergo. Enkel het noemen van cijfers en tendensen die Ziggo zélf onder de aandacht wil brengen is een beetje makkelijk en in mijn ogen eerder bladvulling dan serieuze journalistiek. Doorvragen, aanvullen, breder trekken, benoemen wat Ziggo niet noemt (minder klanten, quad play) zou van het stukje nieuws hebben gemaakt.

Nu is het een persbericht in mooi format. Alleen de titel is negatief voor Ziggo zodat het kritisch lijkt.

TL;DR
De kwartaalcijfers zeggen veel over hoe het gaat met die bedrijven (1), met de markt (2) en welke ontwikkelingen er zijn(3).
Ik mis in je stuk dus #2 en #3.

[ Voor 5% gewijzigd door arnovos op 16-02-2017 17:24 ]

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.