Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DC to DC power supplies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TTheuns
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 06:25
Hallo,

ik ben van plan een uSFF systeem te gaan bouwen, maar heb wat moeite om de techniek achter sommige van de onderdelen te begrijpen.

Een normale ATX of SFX PSU is vaak al te groot voor deze form factor, dus wordt er gebruik gemaakt van DC to DC power supplies. Zoals bijvoorbeeld de HDPlex 300W.

Aangezien het netwerk hier in Europa AC is, is mijn vraag hoe dit zou werken.

Wordt ons AC omgezet naar DC door de powerbrick die benodigd is?

Ducky Shine 3 TKL MX Blue, TADA68 MOD-L, Planck Gateron Yellow, HHKB Pro2 Type-S, Mechmini V1, Pearl40, XD64, M-122 Battlecruiser, M0110, etc.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:35

DukeBox

loves wheat smoothies

Weet je het zeker ? DC naar DC lijkt mij eerder voor iets in auto's e.d.
Zover ik weet is het wereldwijd AC..
(edit, oh ja, er zijn toch uitzonderingen. Er is zo'n proef wijk ergens in Nederland die alles via zonneenergie krijgt via DC)

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2017 00:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
Bij een DC to DC converter vraagt de converter een DC Signaal, Ongeacht waar je zit.
Bij deze converter heb je dus een AC (230V) naar DC (16V - 24V) adapter nodig, zoals Notebook adapters, die worden er veel voor gebruikt.

Let wel op dat je AC to DC adapter genoeg vermogen kan leveren, dus al wil je 300W uit je DC to DC adapter halen neem dan minimaal een 300W AC to DC adapter, als het even kan ietsje meer, want ik denk dat het wattage het vermogen is wat hij maximaal kan leveren, en door verliezen gebruikt hij dus meer ( bijvoorbeeld 330w)

• TTheuns
_trickster_ schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:28:
Bij een DC to DC converter vraagt de converter een DC Signaal, Ongeacht waar je zit.
Bij deze converter heb je dus een AC (230V) naar DC (16V - 24V) adapter nodig, zoals Notebook adapters, die worden er veel voor gebruikt.

Let wel op dat je AC to DC adapter genoeg vermogen kan leveren, dus al wil je 300W uit je DC to DC adapter halen neem dan minimaal een 300W AC to DC adapter, als het even kan ietsje meer, want ik denk dat het wattage het vermogen is wat hij maximaal kan leveren, en door verliezen gebruikt hij dus meer ( bijvoorbeeld 330w)
Dat bevestigd mijn vermoedens, bedankt voor de reactie.

Ik vond het alleen wat raar dat ook Amerikanen laptop adapters gebruiken, zijn hun powerbricks dan anders? DC-DC of toch DC-AC-DC?

Ducky Shine 3 TKL MX Blue, TADA68 MOD-L, Planck Gateron Yellow, HHKB Pro2 Type-S, Mechmini V1, Pearl40, XD64, M-122 Battlecruiser, M0110, etc.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
_trickster_ schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:28:
en door verliezen gebruikt hij dus meer ( bijvoorbeeld 330w)
Maar dat maakt alleen verschil voor de energierekening, 300W, blijft 300W ongeacht het rendement. Dus al is dat maar 50% bij 300W, dan zal je alleen 600W uit het stopcontact trekken bij vol vermogen.
TTheuns schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:39:
[...]

Ik vond het alleen wat raar dat ook Amerikanen laptop adapters gebruiken, zijn hun powerbricks dan anders? DC-DC of toch DC-AC-DC?
Een adapter zet AC om naar DC en de DC kan de DC-DC power supply dan gebruiken op de meestal 19V DC om te zetten naar de juiste DC spanningen voor de PC.

[ Voor 40% gewijzigd door -The_Mask- op 16-02-2017 00:41 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-11 16:21
TTheuns schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:39:
[...]

Amerikanen gebruiken ook vaak laptop adapters, hun netwerk heeft 110V @ 60hz i.p.v 230V @ 50hz
Maar de meeste adapters hebben een laptop adapters hebben een input range van 110-250V op 50-60hz.
-The_Mask- schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:39:
[...]
Maar dat maakt alleen verschil voor de energierekening, 300W, blijft 300W ongeacht het rendement. Dus al is dat maar 50% bij 300W, dan zal je alleen 600W uit het stopcontact trekken.
Je vergeet alleen dat die omzetting ook gebeurd in de DC to DC converter,
dus in jou voorbeeld je 300W output uit de DC to DC converter, vraagt als input als hij 50% efficient is 600W met een spanning tussen de 16-24V.
Vervolgens zal deze het ook weer moeten omzetten, zeg dat deze adapter 80% efficient is.
dan heb je dus voor 300W op je output kant van je DC to DC converter nodig :

(totaal output DC converter * efficientie DC converter) = gevraagde vermogen op DC niveau
300 W / 0.5 = 600W

en een stapje verder is het dan:
(totaal output AC/DC converter * efficientie AC/DC converter ) = Opgenomen vermogen uit stopcontact
600W / 0.8 = 750W

Dus:
de DC/DC adapter kan 300W leveren maar vraagt 600W. (50% efficient )
de AC/DC adapter kan 600W leveren,maar vraagt 750W. (80% efficient ).

Nu zal in de praktijk de efficientie veel hoger liggen, maar in deze voorbeeld opstelling verbruikt je apparaat 300w, maar betaal je voor 750W.

• TTheuns
_trickster_ schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:54:
[...]

Amerikanen gebruiken ook vaak laptop adapters, hun netwerk heeft 110V @ 60hz i.p.v 230V @ 50hz
Maar de meeste adapters hebben een laptop adapters hebben een input range van 110-250V op 50-60hz.

[...]

dus in jou voorbeeld je 300W output uit de DC to DC converter, vraagt als input als hij 50% efficient is 600W met een spanning tussen de 16-24V.
Vervolgens zal deze het ook weer moeten omzetten, zeg dat deze adapter 80% efficient is.
dan heb je dus voor 300W op je output kant van je DC to DC converter nodig :

(totaal output DC converter * efficientie DC converter) = gevraagde vermogen op DC niveau
300 W / 0.5 = 600W

en een stapje verder is het dan:
(totaal output AC/DC converter * efficientie AC/DC converter ) = Opgenomen vermogen uit stopcontact
600W / 0.8 = 750W

Dus:
de DC/DC adapter kan 300W leveren maar vraagt 600W. (50% efficient )
de AC/DC adapter kan 600W leveren,maar vraagt 750W. (80% efficient ).

Nu zal in de praktijk de efficientie veel hoger liggen, maar in deze voorbeeld opstelling verbruikt je apparaat 300w, maar betaal je voor 750W.
Bedankt voor het beantwoorden van mijn laatste verwarring. Laptop adapters zijn dus eigenlijk geschikt voor beide. Okay, tijd voor uSFF.

• -The_Mask-
  • Niet online
_trickster_ schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:54:

Ah juist, dat bedoelde, dan klopt het idd.
TTheuns schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 02:05:
[...]

Bedankt voor het beantwoorden van mijn laatste verwarring. Laptop adapters zijn dus eigenlijk geschikt voor beide. Okay, tijd voor uSFF.
Waarom kijk je eigenlijk naar zulke producten, terwijl je eerst keek naar een SFX voeding zoals de Corsair SF450. Een Corsair SF450 is ook extreem veel beter dan veel spul van HDPlex, daarnaast ook nog eens een stuk goedkoper waarschijnlijk.

AMD Nieuwsdiscussie

• TTheuns
-The_Mask- schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:32:
[...]

Ah juist, dat bedoelde, dan klopt het idd.

[...]

Waarom kijk je eigenlijk naar zulke producten, terwijl je eerst keek naar een SFX voeding zoals de Corsair SF450. Een Corsair SF450 is ook extreem veel beter dan veel spul van HDPlex, daarnaast ook nog eens een stuk goedkoper waarschijnlijk.
Het idee is om te gaan naar een behuizing van rond de 4.5L. Momenteel ben ik aan het twijfelen tussend de NFC S4 Mini of de NFC S3 Mini.

De SF450 is een goede unit, geen twijfel over mogelijk, maar ik wil een nog kleiner systeem.
Puur omdat het kan.

• -The_Mask-
  • Niet online
Juist, ik vind zelf de Dan A4-SFX wel erg mooi, wel iets groter maar daar passen wel gewoon normale onderdelen in die ook nog voldoende gekoeld kunnen worden. Zo heb je een kleine, stille PC van goede kwaliteit.

AMD Nieuwsdiscussie

• TTheuns
-The_Mask- schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:09:
Juist, ik vind zelf de Dan A4-SFX wel erg mooi, wel iets groter maar daar passen wel gewoon normale onderdelen in die ook nog voldoende gekoeld kunnen worden. Zo heb je een kleine, stille PC van goede kwaliteit.
Een prachtige behuizing, maar het kan nog kleiner, dus wil ik dat eens proberen.
Een PC die in je rugzak past met alle peripherals ernaast is een mooi idealbeeld.

Pagina: 1