Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:10

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Ik vertrek samen met mijn vrouw voor 4 maanden naar ItaliŽ dit jaar.
Mijn vrouw heeft hier voor een periode onbetaald verlof en gedeelte verlof voor op kunnen nemen/afspreken.
Voor mij geld dat mijn tijdelijke contract bij mijn huidige werkgever is verlengt tot de vertrek datum.
Bij terug komst na deze periode krijg ik een nieuw contract.

Mijn vraag gaat over de verplichte verzekeringen en dergelijke.
Ik ontvang geen uitkering of dergelijke tijdens deze periode, het is immers een eigen keuze.
Eigenlijk een soort sabbatical dus maar dan zonder doorlopend contract, we bekostigen dit met spaargeld (en eventueel wat inkomsten uit werk in ItaliŽ).

Ik weet dat ik verplicht ben een ziektekosten verzekering te hebben, die loopt ook gewoon door.
Voor mijn vrouw geld dat zij wel nog op contract staat bij haar werkgever, die draagt dan ook het werkgevers deel af van de sociale verzekeringen.
Haar pensioen opbouw stopt wel in die maanden dat weten we.
Voor mij is het echter minder duidelijk.
Ik heb dus 4 maanden geen contract, hoe werkt dat dan met de wettelijk verplichte premies en dergelijke die normaal van mijn loon worden ingehouden? Ik heb geen loon dus er hoeft ook niets ingehouden te worden. Is het zo simpel??

Ik ben niet tegen arbeidsongeschiktheid of ziekte verzekerd dat weet ik.
Echter ben ik verder nog verplicht iets te betalen/af te dragen afgezien van die verplichte ziektekosten verzekering??

As far as I'm concerned, Woodstock was a Joe Cocker concert with a lot of opening acts

• Mozzy
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Heel eenvoudig eigenlijk:

Betalen premies volksverzekeringen

Als u in loondienst werkt, houdt uw werkgever de premies in op uw loon. Ontvangt u een uitkering? Dan houdt de uitkerende instelling (meestal uitkeringsinstantie UWV of uw gemeente) de premie in. Bent u ondernemer of zzp'er? Dan betaalt u de premies via uw belastingaanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekering.

(bron: https://www.rijksoverheid...en-ik-verplicht-verzekerd).

• Bommes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 16:10

Bommes

Capo del formaggio

Topicstarter
Die had ik al gevonden, sorry dat had ik er bij moeten zetten in de TS, ik had er alleen niet zo een vertrouwen in dat het zo simpel zou zijn.
Het is dus gewoon zo dat ik met de belasting aangifte over 2017 dit op een of andere manier betaal?

Ok makkelijker kunnen we het niet maken dus.

As far as I'm concerned, Woodstock was a Joe Cocker concert with a lot of opening acts

• Yoicaa
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 24-02 16:10
quote:
Bommes schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:05:
Ik heb geen loon dus er hoeft ook niets ingehouden te worden. Is het zo simpel??
Ja zo simpel is het.

Zolangs je bij een gemeente in Nederland ingeschreven staat als inwoner ben je Social Verzekerd. Het maakt niet of je werkloos thuis zit of in het buitenland. Als je geen inkomsten (loon/uitkering/zzp) hebt hoef je ook niks af te dragen.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:51
quote:
Bommes schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:05:
Ik heb dus 4 maanden geen contract, hoe werkt dat dan met de wettelijk verplichte premies en dergelijke die normaal van mijn loon worden ingehouden? Ik heb geen loon dus er hoeft ook niets ingehouden te worden. Is het zo simpel??

Ik ben niet tegen arbeidsongeschiktheid of ziekte verzekerd dat weet ik.
Echter ben ik verder nog verplicht iets te betalen/af te dragen afgezien van die verplichte ziektekosten verzekering??
* Als je geen loon hebt, zijn er ook geen premies werknemersverzekeringen verschuldigd.
* Tijdens je verblijf in het buitenland kun je geen aanspraak maken op de Nederlandse werknemersverzekeringen
* Als je dit jaar tenminste 183 (?) dagen op de loonlijst staat, telt dit jaar mee als gewerkt jaar voor je verzekeringsrechten (denk aan de jareneis van de WW)

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Let wel op dat op het moment dat je in ItaliŽ werkt het anders wordt. Dan val je waarschijnlijk onder het Italiaanse stelsel, wordt je verplicht uit je Nederlandse zorgverzekering gezet en bouw je geen AOW rechten op.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voor vier maanden kun je volgens mij gewoon Nederlandse dingen blijven gebruiken, pas na 6 maanden moet je jezelf uitschrijven in Nederland.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*