Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe DAW

Pagina: 1
Acties:

• R3nt0n
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-03-2020
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Muziek produceren

Wat mag het systeem gaan kosten?
€ 1100,- tot € 1700,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn huidige DAW heb ik een WD Velociraptor WD1500HLFS die ik mee wil nemen als opslag voor projecten en samples. Verder wil ik mijn M-Audio Delta 1010LT gaan hergebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Krachtige processor, snelle HD

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus en Intel. Deze merken heb ik in vrijwel al mijn pc's gebruikt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De nieuwe DAW moet uiteraard redelijk stil zijn

Ga je overklokken?
Nee. Ik heb hier geen verstand van

Wat verwacht je van ons?
Beste Tweakers, Het wordt tijd voor een nieuwe DAW. Mijn huidige pc dateert alweer uit pakweg 2008 en begint vrij traag te worden.
Ik wil de nieuwe pc in een 19"rack gaan hangen dus vandaar de behuizing.
Ik gebruik de pc uitsluitend voor het maken van muziek en de DAW is niet eens op het internet aangesloten. Zoals ik aangegeven heb wil ik de HD die ik nu in mijn DAW heb zitten hergebruiken als opslag en wil ik een nieuwe SSD als C schijf gaan gebruiken. Volgens mij kan de huidige WD Velociraptor WD1500HLFS nog prima dienst doen als opslag.
Ik gebruik op dit moment nog Cubase 6 maar zit eraan te denken om deze ook te upgraden naar de huidige versie 9.
Verder gebruik ik een aantal vsti's waarvan de zwaarste een EastWest bundle is met een grote library.
Ik heb een lijst samengesteld van componenten en zou graag jullie input horen van wat jullie hiervan vinden. Tips, aanbevelingen en/of wijzigingen zijn zeer welkom. Alvast bedankt! d:)b

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 425,35€ 425,35
1Asus X99-PRO€ 239,-€ 239,-
1MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC€ 164,30€ 164,30
1Inter-Tech IPC 4U-4129-N€ 109,19€ 109,19
1Noctua NH-L9x65€ 44,65€ 44,65
1Logitech Illuminated Keyboard K740€ 67,-€ 67,-
1Logitech Performance Mouse MX€ 98,64€ 98,64
2Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 128,95€ 257,90
1Corsair RM550x€ 94,95€ 94,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.597,93

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Gezien de omvang, geluidsproductie en de gemiddelde levensduur van de Velociraptor zou ik die eigenlijk niet meenemen naar je nieuwe systeem en eventueel een iets grotere SSD nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Bigs op 15-02-2017 22:09 ]

• R3nt0n
Bedankt voor je reactie Bigs.
Is het alleen niet zo dat SSD's niet echt geschikt zijn om als data opslag gebruikt te worden?
Ik lees regelmatig dat deze schijven sneller kapot gaan wanneer ze veel beschreven worden.

Verwijderd

Waar ga je M-Audio Delta kaart insteken?

• R3nt0n
Pci

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-11 16:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dat gaat dus niet :) , je moederbord heeft geen PCI sloten. Alleen PCIe.
Verder denk ik dat het ook prima zonder videokaart kan, of ga je die specifiek voor iets gebruiken?
Als processor zou ik deze nemen: pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed iets nieuwer en sneller.

Als voeding is de pricewatch: Seasonic G-series 450 watt of pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M krachtig genoeg en iets goedkoper en verder zelfde kwaliteit als de RMx serie. Als je echte kwaliteit wil, dan deze: pricewatch: Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless

Verder raad ik een grotere SSD aan.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 06:40:
[...]

Dat gaat dus niet :) , je moederbord heeft geen PCI sloten. Alleen PCIe.
Verder denk ik dat het ook prima zonder videokaart kan, of ga je die specifiek voor iets gebruiken?
Als processor zou ik deze nemen: pricewatch: Intel Core i7-6800K Boxed iets nieuwer en sneller.

Als voeding is de pricewatch: Seasonic G-series 450 watt of pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M krachtig genoeg en iets goedkoper en verder zelfde kwaliteit als de RMx serie. Als je echte kwaliteit wil, dan deze: pricewatch: Seasonic Platinum Series 400 Watt Fanless

Verder raad ik een grotere SSD aan.
PCI-e is inderdaad de nieuwe standaard, dan zal je al een bordje ergens met PCI moeten vinden...
Dit is niet beschikbaar op het X99 platform van Intel, op een paar belachelijke moederborden na. Zou je genoegen kunnen nemen met een Intel 7700(K) dan kun je naar het 1151 platform, en anders zul je een andere audiokaart moeten gaan halen.

overigens is de Videokaart hier puur voor het krijgen van beeld volgens mij, aangezien de 5820K/6800K geen IGP hebben. veel versnelling zit er dacht ik niet in Cubase uit m'n hoofd. (dat zit er ook wel eens naast trouwens)

qua koeling kun je het ook binnen 4U denk ik nog net een stapje groter nemen, pricewatch: Noctua NH-L12 bijvoorbeeld.
weet wel dat Servers nou niet bekend staan om hun stilte, en dat de koelers die je haalt voor een 4U hier niet helemaal optimaal voor zijn aangezien ze haaks op de luchtstroom staan.
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim
pricewatch: Noctua NH-U9B SE2
zouden ook passen (laatste moet je wel een andere van hebben Ivm mounting

die Bitfenix voeding is bijna niet leverbaar, dat schiet niet echt op, die Seasonic is dan een beter idee. al kan ik me goed voorstellen dat TS bij de RM550X blijft.

en pak een geheugenkitje van 4, je kunt quadchannel, met 2x2 kitjes lukt dit meestal niet

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

NLBUURMAN schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:05:
[...]

PCI-e is inderdaad de nieuwe standaard, dan zal je al een bordje ergens met PCI moeten vinden...
Dit is niet beschikbaar op het X99 platform van Intel, op een paar belachelijke moederborden na. Zou je genoegen kunnen nemen met een Intel 7700(K) dan kun je naar het 1151 platform, en anders zul je een andere audiokaart moeten gaan halen.
Klopt, PCIe is de nieuwe standaard, dus een van bovenstaande opties ^^^.
overigens is de Videokaart hier puur voor het krijgen van beeld volgens mij, aangezien de 5820K/6800K geen IGP hebben. veel versnelling zit er dacht ik niet in Cubase uit m'n hoofd. (dat zit er ook wel eens naast trouwens)
Klopt, daar had ik nog niet aan gedacht, maar je zou ook met een kaartje van €50 uit de voeten kunnen komen.
qua koeling kun je het ook binnen 4U denk ik nog net een stapje groter nemen, pricewatch: Noctua NH-L12 bijvoorbeeld.
weet wel dat Servers nou niet bekend staan om hun stilte, en dat de koelers die je haalt voor een 4U hier niet helemaal optimaal voor zijn aangezien ze haaks op de luchtstroom staan.
pricewatch: be quiet! Pure Rock Slim
pricewatch: Noctua NH-U9B SE2
zouden ook passen (laatste moet je wel een andere van hebben Ivm mounting
Koeling blijft lastig in een rackcase. Daar gaat gepaard met een flinke herrie.
die Bitfenix voeding is bijna niet leverbaar, dat schiet niet echt op, die Seasonic is dan een beter idee. al kan ik me goed voorstellen dat TS bij de RM550X blijft.
Dat extra vermogen maakt ook niet echt uit bij een Gold voeding.
en pak een geheugenkitje van 4, je kunt quadchannel, met 2x2 kitjes lukt dit meestal niet
Waarom niet beginnen met 4*8 en later misschien nog een keer 4*8 toevoegen (wel precies dezelfde nemen). Je kan ook gelijk 8*4 nemen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• R3nt0n
Goedemorgen.

Oke het wordt dus blijkbaar ook tijd voor een nieuwe gekuidskaart. Op zich geen probleem.
De videokaart is inderdaad enkel voor beeld en verder niets. Ik wist alleen niet of de videokaart nog invloed heeft op de totale preformance maar dat is niet het geval maak ik uit jullie reacties op??
Welke koeling denken jullie dat ideaal is voor in de 4U case qua stilte en prestaties?
Fijne dag!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

R3nt0n schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:51:
Goedemorgen.

Oke het wordt dus blijkbaar ook tijd voor een nieuwe gekuidskaart. Op zich geen probleem.
Klopt, en ik verwacht dat PCIe voorlopig nog wel de standaard wordt. Waarschijnlijk komt er weer een keer V4.0, maar als het goed is is dat ook backwardscompitable en werkt dus he nieuwe geluidskaart ermee. Waarom geen externe via USB/FireWire?
De videokaart is inderdaad enkel voor beeld en verder niets. Ik wist alleen niet of de videokaart nog invloed heeft op de totale preformance maar dat is niet het geval maak ik uit jullie reacties op??
Klopt, je videokaart heeft alleen invloed op de prestatie van je beeld, nu is dat niet zo interessant als je niet gamet of iets als CUDA. Windows bureaublad en basic programma's wat betreft grafische eigenschappen kan zelfs de basic iGPU van de processor.
Welke koeling denken jullie dat ideaal is voor in de 4U case qua stilte en prestaties?
Fijne dag!

Verwijderd

Als voor socket 1151 kiest heb je geen GPU meer nodig, dan kun je verder met de iGPU op de CPU.
Aangezien het hier puur om geluid gaat. Het 1151-platform is ook goedkoper.
Die software wat je gebruikt, kan dat met meerdere cores/hyper-threading overweg?
Welk OS ga je gebruiken, aangezien het niet op internet wordt aangesloten kan Windows 10 dus nooit activeren?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
R3nt0n schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 22:21:
Bedankt voor je reactie Bigs.
Is het alleen niet zo dat SSD's niet echt geschikt zijn om als data opslag gebruikt te worden?
Ik lees regelmatig dat deze schijven sneller kapot gaan wanneer ze veel beschreven worden.
SSD's zijn net als harde schijven bedoeld om op te schrijven en data op te slaan. In principe hoef je je over het algemeen geen zorgen te maken. maar bij SSD's wordt wel uitgegaan van een de gegarandeerde levensduur bij een bepaalde schrijfbelasting. Voor een 850 EVO 250GB ligt die grens op 75TB of 0,17 DPWD (full random drive writes per day voor 5 jaar). Dus als je 5 jaar lang elke dag 42,5GB aan audio opnames maakt dan is de SSD na vijf jaar versleten (wat niet wil zeggen dat hij er gelijk mee kapt overigens). Zit je daar onder dan zit je sowieso goed en hoef je je dus nergens zorgen om te maken.

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-11 14:05

Malloot

bekijk eens wat anders

Wat een slim idee om de PC in een 19" rack te plaatsen :-)
Maar ik vraag me af of dat wel stil genoeg is in vergelijking met bijvoorbeeld Fractal Design Define R5.
Ik zou in ieder geval zorgen dat je de ventilatoren onder controle hebt, en wellicht ook vervangen voor stillere exemplaren.

Zelf ben ik toevallig ook bezig met het samenstellen van een DAW pc.
In eerste instantie keek ik naar de MSI B250 PC Mate in combinatie met de snelste 4 core i7 CPU. Hier zit nog wel een PCI op voor mijn Delta 1010. Maar ik ga waarschijnlijk toch diep in de buidel tasten en overstappen op een RME PCIe kaart. Voor jou misschien deze ? (Ik heb hier zelf geen ervaring mee dus het is slechts een tip.)

En de HDD ophangen aan touwtjes of iets dergelijks want die metalen behuizing zou het geluid wel eens kunnen versterken.

[ Voor 6% gewijzigd door Malloot op 16-02-2017 12:23 ]

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:15

ABD

R3nt0n schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:51:
Goedemorgen.

Fijne dag!
Als je afstand zou durven doen van je wens voor intel, dan zou je voor AMD Ryzen kunnen gaan en je oude geluidskaart houden. Ik zag laatst de MSI B350 Tomahawk(moederbord) voorbij komen met maar liefst 2 oldschool PCI sloten. Voor minder dan €400 heb je een 8 core 16 thread CPU met een TDP van 65W met een boost van 3,7GHz. Dat is sneller dan een i7 5820K of i7 6800K. Een B350 moederbord wordt ook veel goedkoper dan een X99 bordje. AMD Ryzen komt over een week of twee uit.

Ik zou overigens sowieso voor een grote SSD gaan ipv die Velociraptor en dan een backupsysteem opzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door ABD op 16-02-2017 16:49 ]

• R3nt0n
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de lijst iets aangepast.
Ik heb de processor vervangen voor de 6800K. Een paar tientjes verschil maar wel iets sneller en nieuwer idd.
De videokaart is vervangen door de Asus GT610-SL-1GD3-L t.w.v. € 44,- en ik heb de iets grotere koeling gekozen zoals NLBUURMAN voorstelde. Deze is ook iets stiller dan het kleinere broertje zag ik.
Qua herrie denk ik dat het sowieso wel mee zal vallen ondanks de 19" case. Hij komt namelijk in een dicht rack te hangen met boven en onder andere apparaten.
Verder heb ik de voeding vervangen voor de Seasonic 450w. Scheelt toch weer een paar tientjes en ik heb op aanraden gekozen voor een 4x8 geheugenset die ook nog iets goedkoper is dan de eerste keus.
De 250gb SSD moet ik ruim genoeg aan hebben omdat op de pc enkel Windows 7 met Cubase zal draaien en ik er een aantal samplepacks van in totaal ongeveer 50gb op zal zetten.
Ik zit wel te denken om het meteen maar helemaal goed aan te pakken en de complete EastWest library van bijna 1TB over te zetten naar een ssd om dit soort grote bestanden snel te kunnen laden. Vandaar dat ik de samsung ssd EVO 1TB heb toegevoegd aan de lijst. Bijkomend voordeel is dan meteen dat er geen HDD meer in hoeft wat de boel een stuk stiller maakt.

@Malloot Ik zit te denken een usb audiointerface van steinberg aan te schaffen aangezien ik ook cubase en wavelab gebruik. Ik lees goede berichten over de steinberg interfaces.

@ABD Thnks voor je input. Het is misschien nergens op gebaseerd maar ik wil toch graag Asus en Intel blijven. Zoals ik aangaf heb ik in vrijwel al mijn pc's van deze merken gebruik gemaakt en nooit problemen gehad.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 449,-€ 449,-
1Asus X99-PRO€ 239,-€ 239,-
1Asus GT610-SL-1GD3-L€ 44,90€ 44,90
1Inter-Tech IPC 4U-4129-N€ 109,19€ 109,19
1Noctua NH-L12€ 48,45€ 48,45
1Logitech Illuminated Keyboard K740€ 67,-€ 67,-
1Logitech Performance Mouse MX€ 98,64€ 98,64
1Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M4A2666C16€ 248,49€ 248,49
1Seasonic G-series 450 watt€ 76,90€ 76,90
1Samsung 850 EVO 1TB€ 327,95€ 327,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 96,95€ 96,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.806,47

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-11 15:27
Het is mij nog niet duidelijk waarom je een i7 6e generatie neemt en niet de 7e. Daarnaast vraag ik mij af waarom je een i7-....k neemt?
Je bent toch niet van plan om te gaan overclocken?

pricewatch: Intel Core i7-7700 Boxed

Scheelt je ook nog eens 100 euro!

Ik weet dat de i7-7700 een 4 cores is t.o.v. de 6 cores i7-6800k, maar ik denk persoonlijk dat voor jouw wensen een i7-7700 beter is.

[ Voor 45% gewijzigd door ChristianBurger op 17-02-2017 10:03 ]

• R3nt0n
@ChristianBurger Ik ga inderdaad niet overclocken maar alle i7 6 core processoren zijn van het type k (zeer geschikt voor overclocken).
Anders zou ik naar een 8 core moeten maar dat is weer een hele andere prijsklasse. Dat vind ik wat overdreven.
Waarom denk je dat een 4 core i7-7700 beter is in mijn situatie? Cubase kan volgens mij heel goed overweg met meerdere cores

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 14:06
Mijn ervaring is dat bij wat zwaardere projecten (veel tracks en vst's) je behoorlijk wat lagere latencies kan bereiken met meer cores en HT, dan met hogere kloksnelheid met minder cores. DAW's schalen heel goed qua multicore prestaties. Waarschijnlijk omdat elke plugin z'n eigen thread krijgt.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• ChristianBurger
Bekijk deze site eens

http://cpu.userbenchmark....-Core-i7-6800K/3647vs3607

Nogmaals, ik denk dat het voor jouw beter is qua prestaties en prijs kwaliteit verhouding.

Maar welke processor je ook kiest, uiteindelijk zal het verschil niet zo groot zijn. Maar gezien de "gunstige" prijs van de i7-7700 zou ik persoonlijk daar voor gaan.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:40
ChristianBurger schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:58:
Het is mij nog niet duidelijk waarom je een i7 6e generatie neemt en niet de 7e. Daarnaast vraag ik mij af waarom je een i7-....k neemt?
Je bent toch niet van plan om te gaan overclocken?

pricewatch: Intel Core i7-7700 Boxed

Scheelt je ook nog eens 100 euro!

Ik weet dat de i7-7700 een 4 cores is t.o.v. de 6 cores i7-6800k, maar ik denk persoonlijk dat voor jouw wensen een i7-7700 beter is.
Een i7-68xx/69xx is een 5e generatie Core-i, geen 6e, het is Broadwell-E. Die hele reeks is opgebouwd uit "K"-versies of "X"-versies.

Het is een volledig andere socket (2011) dan voor de huidige 7xxx-reeks (1151), dus zonder het wijzigen van het moederbord gaat het niet werken.

En snelheidsvergelijkingen doe je nooit op basis van cpubenchmark.net, zeker niet als je heel specifieke software aan het testen bent.

Dan ga je voor:
http://www.soundonsound.com/reviews/cpu-performance-tested

http://www.dawbench.com/benchmarks.htm

@TS: Als je je PCI-kaart wilt blijven gebruiken, let er dan goed op dat er tegenwoordig altijd een vertalingsslag moet plaatsvinden van PCI-E <> PCI. Ik heb geen inzicht wat dat doet met de latencies. En die zijn hier dus juist erg belangrijk. Dat een bord een PCI-slot heeft, wil niet zeggen dat het dus (goed) gaat werken.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 18:44
Hmm mijn neef heb ik enkele jaren geleden het volgende gebouwd voor Cubase 5 of 6, Reason en veel vst instrumenten. In al die jaren heb ik niets gehoord over slechte performance of hakkelige muziek (heeft een usb geluidskaart omdat ie ook van een creative PCI kaart kwam ;) )

Hij gebruikt regelmatig 16 tracks = +- 6 verschillende vst instrumenten en reason en heeft nergens last van. Zijn processorbelasting komt niet boven de 7% uit. Waarom denk je dat een i7 je gaat helpen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-3470 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Antec One€ 49,95€ 49,95
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 133,95€ 133,95
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 128,95€ 128,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 385,35

• ChristianBurger
White Feather schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:32:
[...]

Een i7-68xx/69xx is een 5e generatie Core-i, geen 6e, het is Broadwell-E. Die hele reeks is opgebouwd uit "K"-versies of "X"-versies.

Het is een volledig andere socket (2011) dan voor de huidige 7xxx-reeks (1151), dus zonder het wijzigen van het moederbord gaat het niet werken.

En snelheidsvergelijkingen doe je nooit op basis van cpubenchmark.net, zeker niet als je heel specifieke software aan het testen bent.

Dan ga je voor:
http://www.soundonsound.com/reviews/cpu-performance-tested

http://www.dawbench.com/benchmarks.htm

@TS: Als je je PCI-kaart wilt blijven gebruiken, let er dan goed op dat er tegenwoordig altijd een vertalingsslag moet plaatsvinden van PCI-E <> PCI. Ik heb geen inzicht wat dat doen net de latencies. En die zijn hier dus juist erg belangrijk. Dat een bord een PCI-slot heeft, wil niet zeggen dat het dus (goed) gaat werken.
Die generatie heb ik dan verkeerd gezegd, maar het was meer de bedoeling om de vergelijking te maken met de i7-6... en i7-7....

Over het moederbord, logisch natuurlijk, maar het ging even over de processor, dat daar dan ook een ander moederbord bij moet komen is logisch. Maar het eventueel wijzigen van de processor is stap 1, moederbord komt dan daarna.

Tuurlijk is het beter om beide processors te hebben, beide te testen en dan te kiezen, maar helaas, die optie is er niet. Je zult toch info van internet moeten halen...
Pagina: 1