Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC boot naar bios, na saven bios settings geen video signaal

Pagina: 1
Acties:

• CrazedFrogster
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-11 10:29
Beste Tweakers,

Ik heb al een hele bak ervaring met hardware, maar het volgende schets mijn verbazing.

Situatie schets:

Een vriend van me heeft voor een half jaar in het buitenland gestudeerd. Voordat hij wegging heeft hij mij gevraagd wat hij het beste met zijn pc op zijn slaapkamer kon doen, aangezien hij deze een halfjaar niet ging gebruiken. Hij heeft de computer volledig afgekoppeld en netjes in de doos van de behuizing gestopt en zo heeft de pc een half jaar hoog en droog stilgestaan.

Nu is hij terug gekomen van zijn buitenlandstage heeft thuis zijn pc aangesloten en kreeg tijdens het opstarten niets meer te zien dan een zwart scherm. Hij heeft mij gebeld en ik ben er naar gaan kijken.

Hardware:
MSI Z77A-G45
Intel Core i7 2600K
Corsair Vengeance 4x4 Kit 1600

Wat ik heb kunnen constateren.

Bios batterij verwijderd, 30 secs gewacht en vervolgens terug geplaatst.
pc opgestart (zonder hdd's etc)
melding komt in beeld: factory settings restored
ik druk op f2 en kom in de bios/uefi settings
ik save de bios settings (zonder zaken aan te passen)
Reboot
en vervolgens gebeurd er niks meer. Er is geen video input meer (monitor gaat op standby) Ook de aangesloten speaker meld geen problemen.

Wat ik ondertussen al heb geprobeerd:
- Het maakt geen verschil of ik de bios settings aanpas of default laat voor het saven.
- Verscheidene videokaarten geprobeerd evenals de onboard kaart
- Verschillende ram banken geprobeerd (ook andere dan in de pc zaten)
- Voeding doorgemeten (die is oke)
- Andere voeding geprobeerd
- alle stekkers aan de pc losgehaald en het zo kaal mogelijk aangesloten
- pc opgestart vanaf een usb-stick (keep default values and boot) OS op de usb-stick start netjes op. Zodra ik de pc afsluit of reboot opnieuw geen beeld bij opstarten.

Ik weet echt niet meer in welke hoek ik het nog moet zoeken, beste tweakers enig advies of ideeën?

Alvast bedankt voor de moeite.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55

Nemesizz

Untouchable

Misschien heel simpel maar, de BIOS batterij al een keer vervangen? Misschien dat de spanning te zwak is na al die tijd (en ja, sommige borden drainen een batterij vrij snel, heb hier ergens een Asus bord liggen, en als je die een tijdje niet aan de netspanning hebt gehad is de CMOS batterij weer leeg...).

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:50

pclinde

TechGaming.nl

Als de tijd klopt in de UEFI / BIOS dan kun je er vanuit gaan dat de CMOS batterij werkt. Kijk eerst eens naar de tijd in de UEFI, klopt deze, dan is je CMOS batterij waarschijnlijk niet het probleem. :)

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

• CrazedFrogster
Beide bedankt voor de reactie. Ik heb inderdaad al geprobeerd of het aan de CMOS batterij lag. Een nieuwe batterij maakt geen verschil. De tijd in de UEFI blijft netjes doorlopen na een CMOS reset.

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:50

pclinde

TechGaming.nl

Ik zou een nieuwe BIOS proberen d.m.v. de USB flash optie. :) Ook al is er geen (nieuwere versie) beschikbaar, dan alsnog proberen. Wellicht is er iets corrupt geraakt.

Edit: probeer ook even de iGPU door middel van de video ingangen van het moederbord.

[ Voor 20% gewijzigd door pclinde op 17-02-2017 10:30 ]

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

• CrazedFrogster
@pclinde Super bedankt! Het flashen van de UEFI heeft het probleem verholpen!
Hier had ik zelf zo 1,2 nog niet aan gedacht.

Wat mij betreft mag er hierbij ook een slotje op. Problem solved!
Pagina: 1