Welke 1440p monitor?

Pagina: 1
Acties:

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:45
Beste Tweakers,

Allereerst bedankt voor alle nuttige info die ik heb gevonden op het forum bij het samenstellen van mijn nieuwe pc. Na jaren geleden voor het laatst een desktop te hebben gebouwd, zit ik er nu weer midden in dankzij jullie hulp. Of ik hier heel blij mee ben is nog te bezien, want er valt nu steeds weer wat up te graden ;)

In dit geval is dat het volgende: ik wil graag een nieuwe monitor voor bij mijn nieuwe pc.
i7 6700k
16gb Corsair ddr4
Asus gtx 1080
Asus z170 pro gaming.

Ik gebruik momenteel een 1080p Acer G245HQ monitor. Op 1080p gamen vind ik zonde gezien mijn videokaart. Ik zou graag op 1440p gaan gamen. Mijn vriendin gebruikt de pc voor photoshop.

Waar ik tegen aan loop is dat een 1440p monitor met IPS, Gsync en 144hz al snel richting de 800 euro gaat. Gezien ik verwacht dat 4K gamen op ultra met de volgende generatie videokaarten wel moet gaan lukken, vind ik het zonde om nu 800 euro voor een monitor uit te geven. Op een 4K monitor downscalen schijnt niet zo'n mooi resultaat te geven.

Daarom zit ik nu te overwegen om een 60hz 1440p IPS monitor voor rond de 400 euro aan te schaffen en dan over een jaar of twee te investeren in een 4K monitor met Gsync en 144hz.

Ik kan jullie advies goed gebruiken: Investeren in een goedkopere 1440p monitor en later upgraden? Toch investeren in een 1440p gsync monitor? Wachten met het aanschaffen van een monitor?

Als ik nu voor een 1440p monitor zou gaan, welke? De monitor gaat gebruikt worden voor algemeen gebruik, gamen en photoshop. Dus in ieder geval IPS en 1440P.

pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart

Deze is erg populair, maar met een responsetijd van 6ms minder geschikt voor gamen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:16

br00ky

Moderator Harde Waren

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Wil je de monitor in een donkere of lichte omgeving gebruiken?
Wat voor soort games speel je?

Ik zou me in ieder geval bij een tijdelijke 1440p monitor niet druk maken om Gsync. Hoe hoger de framerate, hoe minder nuttig Gsync is. Een 1080 kan prima 1440p60Hz aansturen zonder Gsync.

Het voordeel van een 1440p monitor aanschaffen is in ieder geval dat ze de komende jaren vrij waardevast zullen zijn.

Verder vraag ik me toch wel af of 2160p144Hz binnenkort echt een ding wordt. Voor zover ik weet praat het geruchtencircuit over Pascal refresh kaarten van Nvidia's kant in 2017 die zo'n 10-15% beter zijn dan de huidige. Daarop zal 2160p144Hz in de meeste spellen niet lukken. Natuurlijk in CS:GO en LoL e.d. wel, dat is een ander verhaal. Vega verwacht ik nou ook niet dermate hoge prestaties dat ze opeens 2x Nvidia kracht hebben aan AMD kant. Maar goed, eigenlijk moet ik gewoon weten welke games je speelt voor verder advies.

• __xeno__
lactaxative schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:26:
Wil je de monitor in een donkere of lichte omgeving gebruiken?
Wat voor soort games speel je?

Ik zou me in ieder geval bij een tijdelijke 1440p monitor niet druk maken om Gsync. Hoe hoger de framerate, hoe minder nuttig Gsync is. Een 1080 kan prima 1440p60Hz aansturen zonder Gsync.

Het voordeel van een 1440p monitor aanschaffen is in ieder geval dat ze de komende jaren vrij waardevast zullen zijn.

Verder vraag ik me toch wel af of 2160p144Hz binnenkort echt een ding wordt. Voor zover ik weet praat het geruchtencircuit over Pascal refresh kaarten van Nvidia's kant in 2017 die zo'n 10-15% beter zijn dan de huidige. Daarop zal 2160p144Hz in de meeste spellen niet lukken. Natuurlijk in CS:GO en LoL e.d. wel, dat is een ander verhaal. Vega verwacht ik nou ook niet dermate hoge prestaties dat ze opeens 2x Nvidia kracht hebben aan AMD kant. Maar goed, eigenlijk moet ik gewoon weten welke games je speelt voor verder advies.
Bedankt voor je reactie! Ik speel vooral Rainbow Six Siege en Battlefield 1. Ik gebruik de pc vooral in de avond en overdag in een redelijk donkere kamer.

• __xeno__
Ik weet niet wat de regels zijn m.b.t. het kicken van topics, maar bij deze toch een klein schopje. Als dit niet mag hoor ik het graag.

• __xeno__
Ik kick dit topic toch maar even. Met de komst van de 1080 TI lijkt 4K 60fps gamen toch een stuk beter mogelijk.

Daarom neig ik nu toch weer naar een 4k scherm. Desnoods met een upgrade naar een 1080 ti, nog een 1080 in SLI of Vega met Freesync, afhankelijk van de performance van de Vega.

Ik ben vast niet de enige die tegen dit dilemma aanloopt?

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Welk formaat heb je voor je 1440p monitor in gedachten? 24 inch, 27 inch of nog groter?

Het volgende recente model van Iiyama is waarschijnlijk best een aardige suggestie en valt binnen je aangegeven budget: https://nl.hardware.info/...1-review-speels-werkpaard. HWI heeft er ook nog een Excellent Product Award aan toegekend.

Zelf wil ik uiteindelijk ook een 4K IPS monitor aanschaffen in combinatie met een GTX1070 of een van de nog uit te komen Vega kaarten. Wanneer de Vega kaarten me kunnen overtuigen qua prijs-kwaliteitsverhouding dan zal ik beslist kiezen voor een monitor die is voorzien van Freesync. Vega kaarten komen waarschijnlijk in mei van dit jaar op de markt.

In het algemeen lees ik vaak dat wordt verwacht dat op termijn Nvidia op haar kaarten ook ondersteuning moet gaan bieden voor Freesync, omdat steeds minder monitorfabrikanten nog Gsync modellen willen uitbrengen (omdat ze het eindproduct zo duur maken). Indien je hebt gekeken in de Pricewatch zal je dat ook wel opgevallen zijn. Daarnaast zit je overigens voor het goedkoopste 1440p IPS Gsync model ook al op 700 euro.

In de nabije toekomst zullen er ook enkele monitoren uit gaan komen met DisplayPort 1.3 of 1.4 De eerste modellen zullen nog heel erg duur zijn (vanaf ca. 1000 euro), maar uiteindelijk zal dat de nieuwe standaard worden voor beeldschermen, al zijn we dan beslist al weer heel wat jaartjes verder. Ook High Dynamic Range (HDR) zal naar verwachting zijn intrede gaan doen bij beeldschermen. Hoe langer je het nog kan redden op je 1080p scherm, hoe meer kans dat die nieuwe technieken binnen je bereik komen.

Edit: ik bedacht me zojuist dat je met een krachtige kaart als een GTX1080 ook nog zou kunnen gaan voor een zogenaamde UWQHD monitor (ultrawide resolutie van 3440x1440). Sommige mensen zweren er bij, maar deze beeldverhouding moet je maar net aanspreken; ik zou altijd zorgen dat je zo'n formaat monitor eerst een keer in het echt hebt gezien voordat je hem aanschaft.

[ Voor 12% gewijzigd door choogen op 27-03-2017 22:37 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
choogen schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:30:
In het algemeen lees ik vaak dat wordt verwacht dat op termijn Nvidia op haar kaarten ook ondersteuning moet gaan bieden voor Freesync, omdat steeds minder monitorfabrikanten nog Gsync modellen willen uitbrengen (omdat ze het eindproduct zo duur maken). Indien je hebt gekeken in de Pricewatch zal je dat ook wel opgevallen zijn. Daarnaast zit je overigens voor het goedkoopste 1440p IPS Gsync model ook al op 700 euro.
Op termijn zal Nvidia mogelijk gedwongen worden FreeSync te supporten. Dit zal echter alleen gebeuren als Vega daadwerkelijk competitief is, waarmee ik bedoel dat FreeSync + Vega goedkoper is dan GSync + Nvidia met dezelfde kwaliteit. Op dat moment zal Nvidia de prijzen naar beneden gooien en dan gaan wij hopen dat er een prijsoorlog bestaat waarbij het voor Nvidia geen meerwaarde meer heeft extra geld te vangen voor GSync. Als je het mij vraagt is dit wishful thinking.
In de nabije toekomst zullen er ook enkele monitoren uit gaan komen met DisplayPort 1.3 of 1.4 De eerste modellen zullen nog heel erg duur zijn (vanaf ca. 1000 euro), maar uiteindelijk zal dat de nieuwe standaard worden voor beeldschermen, al zijn we dan beslist al weer heel wat jaartjes verder. Ook High Dynamic Range (HDR) zal naar verwachting zijn intrede gaan doen bij beeldschermen. Hoe langer je het nog kan redden op je 1080p scherm, hoe meer kans dat die nieuwe technieken binnen je bereik komen.
De aansluiting is niet relevant zolang deze goed genoeg is. Op 1440p165Hz is dit DP 1.2. 4k144Hz in de genoemde games (BF1, RSS) is de komende anderhalf jaar vrijwel zeker niet haalbaar, hierna kan dit mogelijk snel gaan, mogelijk duurt het nog jaren. Daar zou ik geen koop op baseren.

Voordat games over het algemeen HDR support geven ben je zo 5 jaar verder, als het uberhaupt al gebeurt, dus lijkt me irrelevant.
__xeno__ schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:16:
Bedankt voor je reactie! Ik speel vooral Rainbow Six Siege en Battlefield 1. Ik gebruik de pc vooral in de avond en overdag in een redelijk donkere kamer.
In dergelijke games waarbij je snel beweegt, heeft een hogere refreshrate juist meerwaarde. Hierom zou ik dus voor een 1440p144Hz of iets dergelijks gaan. Qua resolutie moet je er rekening mee houden dat het er uiteindelijk om gaat of je vierkante structuren ziet of niet. Dit hangt niet af van de resolutie, maar van de pixelgrootte. Op normale afstand van de monitor (armlengte, 60 cm) is op 27" 1440p gewoon voldoende, net zoals 1080p voldoende is op 24". Hierna wordt het wel iets scherper, maar je betaalt je scheel voor kleine verschillen. Tenzij je graag dergelijke games op een groot (>30") scherm wilt spelen (lijkt mij niet zo'n succes, maar smaken verschillen), zou ik dus aanraden voor 1440p144Hz te gaan. pricewatch: Asus ROG Swift PG279Q Zwart is echt fantastisch mocht je er het geld voor over hebben.

GSync vind ik persoonlijk onzin op dergelijke hoge frequenties, maar daar is ongeveer iedereen het met me oneens, dus zal ik wel ongelijk hebben. B) Ik game tenslotte nog steeds met een 1080p projector, en dat bevalt me ook gewoon prima.

Er is ook een FreeSync versie die wat op deze monitor lijkt. Deze is echter 'slechts' 144 Hz. pricewatch: Asus MG279Q Zwart HWI heeft over beide monitoren goede reviews geschreven. Ook zijn er TN versies, maar TN vind ik niets.

• __xeno__
Dank voor jullie uitgebreide reacties! Ik ben zelf erg benieuwd wat er de komende tijd op de monitormarkt gaat gebeuren. Ook jullie opmerkingen over de mogelijkheid dat. Nvidia Freesync zou kunnen gaan ondersteunen houd ik in de gaten. Van G-sync weet ik dat het hardwarematig is. Is Freesync dan softwarematig?
Pagina: 1