Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jwvanwijngaarden
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 17:32
Mijn vraag: Waarom krijg ik geen beeld uit mijn monitor bij het opstarten van mijn vernieuwde pc. Ik zie werkelijk helemaal niets op de monitor. Ik heb dit moederbord speciaal gekocht omdat ik wist dat het eerder bestelde moederbord met B150 chipset een BIOS-update nodig had om het deze nieuwste generatie Kaby Lake Pentium uit de voeten te kunnen. De beschrijving op de MSI site claimt dat dit bord gschikt is voor de 7e generatie processoren, dus hiervoor gekozen op aanraden van de computerzaak. De processor is genoemd als ondersteunde processor voor dit moederbord. Kan het zijn dat ook dit moederbord een BIOS update nodig heeft. (Omdat ik niets zie kan ik ook niet zien welke BIOS wordt gebruikt)

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Een moederbord MSI B250M PRO-VDH, tezamen met een Pentium G4560 processor, en 2x 4 gigabyte Crucial DDR4 geheugen. Ik heb het moederbord gemonteerd, en aangesloten op de relevante aansluitingen in de kast. ATX, extra voedingstekker, processorkoeler etc.
Bij het aanzetten lichten een aantal leds op, de koeler begint te draaien, de tweede harddisk naast de SSD begint te lopen, ik zie het groene lampje van de dvddrive een aantal keren oplichten.
De monitor is een LG, aangesloten via DVI. Afgezien van het vernieuwde moederbord, met processor en geheugen, hebben de componenten in de desktop probleemloos gefunctioneerd.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
DVI kabel omgewisseld, monitor omgewisseld, HDMI-aansluiting geprobeerd op twee monitors. In alle gevallen volstrekt geen beeld. Alle aansluitingen aan de hand van de manual van het bord nagelopeen

[ Voor 8% gewijzigd door jwvanwijngaarden op 15-02-2017 19:10 . Reden: Spelfouten ]

Alle reacties

• Endpoint
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-11 11:35
Moest mijn mobo wel nog updaten.

LED op moedebord bleef ook branden, achter je ram zitten 3 leds

• jwvanwijngaarden
Dag Tom, dank voor de snelle reactie. Ik vermoedde ook al dat het een BIOS-kwestie is.
Ook al omdat ik op de site van MSI kon vinden dat je uit het serienummer de fabricagedatum kunt herleiden. Dit bord heeft de code 161000, en dateert dus vermoedelijk van oktober vorig jaar. Als dat zo is zit er waarschijnlijk niet de nieuwste BIOS in. Ik zoek morgen verder. Wel zuur dat ik speciaal op aanraden van de winkel een duurder moederbord koop om te vermijden dat ik BIOS-problemen zou krijgen met een moederbord uit B150 serie, want de B250 serie -zo vertelde men mij- was al ingericht op deze nieuwe processors. Tja.... kennelijk niet dus.. Morgen maar eens horen wat hun oplossing is....

Verwijderd

De eerste biosversie voor dat bord is A0 wat ook de versie is die ondersteuning biedt aan de G4560. Dat kan het probleem dus niet zijn.
Wat is het exacte type van het geheugen?
Welke voeding? 8 pins cpu voeding aangesloten?
Wat gebeurt er als je de hdd's en ssd loskoppelt?
Heb je de boel buiten de behuizing getest met een zo minimaal mogelijke setup?
De cpu herplaatsten wil ook nog wel eens helpen.

• jwvanwijngaarden
Dank voor de reactie, onderstaand eeen aantal antwoorden

Wat is het exacte type van het geheugen? Crucial 8GB - PC4-7000 - DIMM
Welke voeding? 8 pins cpu voeding aangesloten? De 8 pins cpuvoeding is aangesloten
Wat gebeurt er als je de hdd's en ssd loskoppelt? Maakt geen verschil
Heb je de boel buiten de behuizing getest met een zo minimaal mogelijke setup? Niet buiten de behuizing, wel de usbfrontcontroller losgehaald, dat was de enige extra t.o.v. de meest minimale opzet: geen verschil
De cpu herplaatsten wil ook nog wel eens helpen. Zal ik vanmiddag doen.
Maar het gegeven antwoord gaat voorbij aan de reactie van TomdeJ. Ik begrijp dat het spul bij hem wel liep na updaten van de BIOS, kennelijk maakte dat het verschil. Dit bleek ook bij moederborden uit de B150 serie het geval. In ieder geval dank voor de reactie.
Nog een vraag aan TomdeJ: klopt mijn idee dat uit jouw reactie blijkt dat jouw moederbord ook niet opstartte, het scherm zwart bleef, en dat dit opgelost was na updaten van de BIOS met een andere processor?

Verwijderd

TomdeJ heeft een moederbord met H110 chipset welke idd een biosupdate nodig heeft om een G4560 te laten werken. De G4560 werkt probleemloos op de eerste biosversie van een B250.

Is het geheugen niet toevallig registered en/of ecc? Het typenr van het geheugen begint met ct8g4 of ct2k4g4, war daarachter komt is belangrijk om te weten. Of heb Crucial Ballistix ram?

• jwvanwijngaarden
Allereerst dank voor je snelle reactie!!! Ik heb het nagezocht.
Het geheugen is een Crucial 8 GB KIT

codes op het doosje zijn:

2-4GB DDR4-2133 UDIMM 1.2V CL15

CT2K4G4DFS8213

Ik koos voor Crucial, omdat er 10 jaar garantie op zit, en ik goede ervaring heb met productne van dit merk.
Ik heb ze geplaatst in de eerste 2 van de 4 DIMM sloten. De gebruiksaanwijzing meldt dat in ieder geval een reep geheugen in slot 1 geplaatst moet zijn. Dat is dus het geval.

[ Voor 42% gewijzigd door jwvanwijngaarden op 16-02-2017 13:34 ]

• jwvanwijngaarden
Hoera, het loopt. Vandaag het tweede reepje geheugen verwijderd, opgestart, en ik kreeg zowaar het bericht dat ik de configuratei had gewijzigd, Dat was al hoopgevend. Bevestigd, en voila, daar was het BIOS scherm!!
Vervolgens uitgezet, het tweede reepje bijgeplaatst en dan stopt hij een paar seconden na het starten en start dan vervolgens opnieuw en dit herhaalt zich. Het lijkt er dus op dat tweede reepje niet in orde is.
Hartelijk dank voor het meedenken!!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

jwvanwijngaarden schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:14:
Hoera, het loopt. Vandaag het tweede reepje geheugen verwijderd, opgestart, en ik kreeg zowaar het bericht dat ik de configuratei had gewijzigd, Dat was al hoopgevend. Bevestigd, en voila, daar was het BIOS scherm!!
Vervolgens uitgezet, het tweede reepje bijgeplaatst en dan stopt hij een paar seconden na het starten en start dan vervolgens opnieuw en dit herhaalt zich. Het lijkt er dus op dat tweede reepje niet in orde is.
Hartelijk dank voor het meedenken!!
Kijk even elke bank na, misschien zit er wat vuil in en is het niet de module

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jwvanwijngaarden
Mijne heren,
Ook dit mysterie is opgelost. Het goede bankje eruit genomen en het foute bankje geplaatst. Ook dan start de PC vlot op. Dat bankje is dus ook goed. Dan het tweede bankje teruggeplaatst, maar niet in slot 2 zoals eerst maar in slot 3. Nu is het goed. Nu loopt alles prima. Wel gek dat hier in de manual van het bord met geen woord wordt gerept....
Hartelijk dank voor alle support.
Geachte moderator, wat mij betreft mag er een slotje op deze topic, ik geloof dat dat gebruikelijk is.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Als je de tweede module er weer bij wilt plaatsen, zet deze dan in het derde DIMM-slot, niet het tweede. Dat is sowieso wenselijk als je gebruik wilt maken van dual channel.

Edit: Ah, je hebt dit inmiddels geprobeerd. Mooi dat dat inderdaad werkt. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Rone op 16-02-2017 14:40 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:47

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

jwvanwijngaarden schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:39:
Mijne heren,
Ook dit mysterie is opgelost. Het goede bankje eruit genomen en het foute bankje geplaatst. Ook dan start de PC vlot op. Dat bankje is dus ook goed. Dan het tweede bankje teruggeplaatst, maar niet in slot 2 zoals eerst maar in slot 3. Nu is het goed. Nu loopt alles prima. Wel gek dat hier in de manual van het bord met geen woord wordt gerept....
Hartelijk dank voor alle support.
Geachte moderator, wat mij betreft mag er een slotje op deze topic, ik geloof dat dat gebruikelijk is.
Ik denk dat ik al weet wat er fout gegaan is.

geheugen banken in Dual channl dien je als volgt te installeren -> Bank 1 & 3 of Bank 2 en 4
NIET Bank 1 & 2 of Bank 3 & 4.
Staat ook in de handleiding van je MoBo.

Blij dat je set nu wel opstart.

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• jwvanwijngaarden
Neen, helaas, dat staat dus niet in de handleiding, die heb gevolgd tijdens het monteren. Op blz.9 staat dat er in ieder geval een strip in slot 1 moet zitten verder wordt er niet over gerept waar de volgende zou moeten.
Dit is iets wat de insiders kennelijk weten, maar ik niet. Al mijn vorige moederborden hadden twee slots, en ik kocht twee repen geheugen, dat kon dus nooit mis....
Maar goed eind goed al goed!!! Weer wat geleerd!

[ Voor 23% gewijzigd door jwvanwijngaarden op 16-02-2017 16:38 ]

Pagina: 1